Ljud&bild via HDMI till förstärkare, kass ljudkvalitet?

Permalänk
Medlem

Ljud&bild via HDMI till förstärkare, kass ljudkvalitet?

Hej,

Jag har precist beställt en 7meter lång hdmi kabel som jag tänkte ha mellan min datorn och min förstärkare(där en tv också är inkopplad). Men det slog mig, om jag sätter hdmi kabeln i grafikkortet, så får jag ju inget ljud, så jag funderade ett tag på att köpa en lång 3.5mm kabel också, men jag kom på att tänka på en annan grej.

Om jag sätter hdmi kabeln direkt i moderkortet, bordet det inte komma ljud då också? Visst, den inbyggda ljudkretsen är ju inget att hurra över, men i detta fallet så avkodas väl inte ljudet i moderkortet utan utav förstärkaren? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Varför skulle du inte få ljud om du kopplar den till grafikkortet, HD6950 HAR ljud

Sätter du den i moderkortet, dvs använder CPU grafikrets, nej bör inte bli nått ljud, ljudkretsen är vad jag vet inte kopplad till HDMI, bara till CPU.

Ytterligare ett alternativ är att använda cox eller optisk som bör finnas på moderkortet är dessa som är kopplade till inbyggda ljudkretsen, nått av dom åtminstone, samt du förlorar inte nån kvalite via cox eller optiskt och avkodningen sker i förstärkaren här.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så går det ljud genom grafikkortet? Hade jag ingen aning om.

Visst har den Toslink/optisk, men är lite drygt att behöva 2 kablar, toslink är ganska ömtålig också. Ska bara sätta i kabeln när jag behöver den, så det blir en del ut och insättningar av kablarna, toslinken är ju rätt ömtålig.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Så går det ljud genom grafikkortet? Hade jag ingen aning om.

Visst har den Toslink/optisk, men är lite drygt att behöva 2 kablar, toslink är ganska ömtålig också. Ska bara sätta i kabeln när jag behöver den, så det blir en del ut och insättningar av kablarna, toslinken är ju rätt ömtålig.

Mm, stämmer bra - ljudet går att få via HDMI som är kopplat till grafikkort från AMD. Var väl typ ett halvår/år sedan som AMD la till den funktionen i sina drivrutiner. Kolla i CCC så tror jag det står där om den funktionen!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad gött, tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Sätter du den i moderkortet, dvs använder CPU grafikrets, nej bör inte bli nått ljud, ljudkretsen är vad jag vet inte kopplad till HDMI, bara till CPU.

Varför skulle du inte få Ljud ut via HDMI som är integrerat på moderkort? Om du erbjuder HDMI så måste man följa standarden, alltså ska ljudet också komma ut. jag kör ju själv ett mini-itx med Nvidia ION GPU och kör HDMI ut med ljud från moderkortet.