Speedstep funkar inte efter överklockning - i5 2500K

Permalänk

Speedstep funkar inte efter överklockning - i5 2500K

När allt är på default funkar det fint men så fort jag skruvar upp multipliern så går den på maxvarv hela tiden, den klockar inte ner sig. Vad skulle kunna vara felet? Jag uppdaterade igår BIOS till 2001, skulle det kunna vara felet? Någon med samma bräda som kan verifiera?

MVH

i5 2500K@P8P67 PRO

Säg till om ni behöver mer info.

Edit: Märkte nu att det inte funkar ens när jag tar bort OC'n, verkar som att det endast funkar när jag väljer defaults på framsidan.

Ett till problem: När jag inte överklockat den körs den i 3.4GHz, borde det inte vara antingen 1.6 (speedstep), 3.3 (stock) eller 3.7 (turbo)?

Alla dessa problem har kommit idag.

Permalänk
Avstängd

1.6 (speedstep), 3.4Ghz Stock turbo, 3,7ghz en kärna med turbo. Belastas alla blir det 3.4 turbo. Default så är turbo aktiverat. Men stock är igentligen 3.3ghz. Alltså fullt normalt, inget att oroa sig över.

När du sätter multipliern manuellt så avaktiverar bios energi spar funktionerna. Du får sätta på dom manuelt efter du ökat multi.

Permalänk

HUr gör jag det då? Allt är enabled i BIOS.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt moderkort (p7p55). Höjer jag BCLK till mer än 150 så inaktiveras SpeedStep, och det går inte att aktivera det manuellt sedan. Skitstörigt!
Som tur är har jag EPU Engine-6 som klockar ner CPUn från Windows beroende på belastning. Men jag tycker inte att man ska vara tvingat att använda mjukvara för att få något som redan finns i hårdvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ni har 2 olika processorer samt helt olika moderkort samt socklar, kanske bör tillägas. Så lite knepigt att jämföra era system.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Ni har 2 olika processorer samt helt olika moderkort samt socklar, kanske bör tillägas. Så lite knepigt att jämföra era system.

Jo jag vet. Hoppas någon som kanske har haft samma problem vet hur man fixar det.

Permalänk
Medlem

tja, hadde samma problem, att speedstep inte funkade utan cpu:n tuffade på i max klock. Det var så enkelt att jag gick in i kontrollpanelen - energialternativ och sedan kryssa i balanserad eller energisparning.
verkar som om windows blockar speedstep när man har ikryssat hög prestanda.

så nu går min på 1.6Ghz i idle och sen går upp till 4Ghz när jag stressar på den lite.

hoppas det funkar för dig med!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem tidigare jag resetade bara mina bios och ställde in samma inställningar igen efter det löste de^^

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|