Permalänk

Ok. Tack för alla svar. Det märks direkt att FPS är viktigt. Men ibland så verkar det mer viktigt att skryta om vad man har för FPS än att spela själva spelet. Högre FPS är viktigare för många än att ha schysst grafik, dvs. att döda så många som möjligt, att visa att man är bäst.

Själv vill jag gärna ligga på 60 FPS då som många skriver att det flyter på bra och man hinner skjuta rätt så fort. Men enligt SweC så måste ja ha allt inställt på medium fastän man har en rätt så bra dator. Men vi får se hur det ser ut i medium, har inte testat men även se vad FPS:n blir i high. Fast man kan ju även mixa lite.

Kommer det finnas något inbyggt i BF3 så jag kan kolla FPS (eller är det för tidigt att veta) eller använder man ett program för detta?

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk

När jag körde BF3 betan så körde jag som jag kör alla andra FPS spel jag spelar... Alt på low och 640x480 i upplösning! No delay gäller!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Man ser ju mer och bättre med lägre upplösning.

Det beror på vad man menar med "att se mer". Jag menar att man ser en större yta av spelet på samma gång

Sen kanske mindre saker blir en större del av skärmen om man kör på låg upplösning (?), varför en del vill köra Cs 1.6 i låg upplösning så det blir "lättare att träffa".

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Jag har en 60hz skärm men spelar alltid med vsync av för att kunna få en högre fps. Jag har aldrig råkat ut för tearing även om man spelat med 200fps+.
Man.kan nästan alltid ta exemplet i cs. Lås fpsen och spraya ett magasin och kolla sedan på siktet hur den drar ihop sig. Gör sedan samma sak med 100 fps eller mer så kommer man du att se att siktet drar sig tillbaka mycket snabbare och mjukare.
Sen förstår jag inte varför du ska använda tripplebuffer? Visst, den kanske ger dig ett par fps men den ger också en delay som är märkbar när du rör musen.

Du som person verkar vara helt immun mot tearing då om du aldrig har upplevt det. Har haft 7 olika skärmar och märker näst intill alltid av det när jag kör med vsync off.

Nej man kan inte dra alla spel över en kam, CS är CS, inget annat, hur det beter sig vid olika fps får helt enkelt stå för CS. Spelade CS ganska länge både med och utan vsync med en skärm på 125hz. Sen behöver man ju inte använda Tripplebuffring i alla spel, det är ju något man får avgöra beroende spel och hur kraftfull dator man har.

Brukar dock vara känslig när det kommer till delay's av olika slag men är uppenbart inte lika känslig som dig då när det gäller input lag. I BF3 var det iaf inte någon som helst skillnad med/utan när det kom till inputlag. Medans BlackOps är ospelbart oavsett vad man väljer, antingen pga inputlag eller tearing, hur man än gör där så blir det fel.

Hur som haver, föredrar ett mjukt spel utan streck mitt i skärmen framför några ms input lag. Men Ok, kan gå med på att det är upp till var och en Men Vsync off = tearing, kanske inte alltid märkbar för alla, samma gäller inputlag. Beror på hur mkt man klarar av.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Moderkort från intels sida påverkar inte prestandan nämnvärt. Så har man likadana eller liknande processorer och samma grafikkort ska fpsen vara väldigt lik. Det skiljer verkligen inte mycket om man förutsätter att Windows i sig inte skiljer en massa dvs. processer i bakgrunden eller drivrutiner m.m.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Excalibur:

Min huvudsakliga fråga. Är FPS så viktigt? jag kollar aldrig FPS utan spelar o känner av om det går smidigt eller inte.

Jag bryr mig inte heller om min exakta FPS utan spelet ska flyta på med de inställningar man har och ligga så konstant som möjligt. Allt över 60 fps gör ingen skillnad men börjar man komma ner åt 40 så visst, det är fortfarande spelbart men man känner med en gång att allt blir "segare".

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Inaktiv

Singleplayer = Spelet ska va snyggt och spelbart, grafiken ska ge stämmning och realism. Jämför med en lyxbil om man tex är på semesterresa på rivieran.

Multiplayer = Spelet ska vara inställt så du blir så bra som möjligt, så du spöar motståndet. Jämför med en rå och stenhård racerbil med inställningar för att tjäna några extra tusendelar runt en bana.

Permalänk
Medlem

Själv gjorde man väl kanske tabben att köpa dator för 16k och valde ett lightning xtreme istället för SLI eller CF Vet dock att jag kommer bli nöjd sålänge jag inte trillar under 50fps på BF3 med åtminstone high-inställningar. Såg ärligt btw knappt någon skillnad mellan AA på högsta och lägsta, så där är iaf en prestandaknuff

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Som gammal quake spelare så har jag gärna enfärgade texturer sålänge spelet flyter på i 100-120 fps

QFT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ceogar:

Som gammal quake spelare så har jag gärna enfärgade texturer sålänge spelet flyter på i 100-120 fps

Amen!

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Som gammal quake spelare så har jag gärna enfärgade texturer sålänge spelet flyter på i 100-120 fps

pak2 fuskare. ; )

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

FPS är ju ett mått du använder dig av att mäta hur spelet flyter, beroende på spel så krävs det en viss FPS för att det ska kännas bekvämt att spela. Tex. över 90FPS i cs kan anses spelbart, jag spelar med 99/100FPS i cs utan problem. I BC2 spelar jag med 60FPS, då är det ganska bekvämt för mig.

Beroende på hur "kräsen" och erfaren man är desto högre krav har man. När jag tex. började spela CS 1.6 runt -05 någon gång så visste jag inget om FPS, jag körde på en CRT skärm först med okända inställningar(förmodligen 60Hz), sedan gick jag över till en TFT utan problem.

När den gick sönder så gick jag tillbaka till min gamla CRT monitor som jag lustigt nog inte visste att den stödjer 100Hz förrän kanske 3år tillbaka(?) och sedan började spela med den, aldrig att jag gick tillbaka till en äldre skärm med lägre Hz. FPS och Hz går hand i hand och påverkar hur du upplever, i mitt fall CS 1.6. Just nu har jag en TFT 120Hz skärm och är jättenöjd.

När du rör runt "kameran", dvs bilden du ser med från gubbens perspektiv, då ska den gå bra. Dvs inte segt, inte mjukt, utan raka drag. Det är svårt att förklara, ungefär som att förklara för någon hur man flyger flygplan utan att personen ens har testat först en längre period. Det är en smaksak.

Sen har din uppkoppling eller hög latens egentligen inte något med din FPS att göra, FPS är Frames Per Seconds. Stödjer din skärm endast tex. 60Hz så får du inte mer än 60FPS hur du än gör. Du kan dock få "fake-fps" genom att ändra på V-Sync, dock anses det inte som riktig fps och är enligt mig värdelöst att använda, blir inte samma upplevelse när du spelar.

FPS & Hz påverkar musrörelser också, det märker man främst om man har en lång vana av FPS-spel, vilket jag anser mig ha då jag har spelat mycket FPS sedan -05. Många lär säga att det är skitsnack och att det är ingen skillnad då ögat inte kan uppfatta mer än 30 bilder per sekund. Jag säger att de aldrig har spelat datorspel på en seriös nivå.

Så hur avgör man då vad som är bra FPS eller inte? Egentligen är det bara du som kan göra det i slutändan.

Permalänk
Skrivet av Excalibur:

1. Har man ungefär samma system så får du ändå olika FPS.
Man kan inte bara titta på grafikkortet utan även på resterande system.

2. Sen att det blir så olika, kan det bero på att även ens egen uppkoppling kan spela in? Att även om man har 100/10 så är det
väldigt många som inte får ut det eller så är det ingen jämn o fin uppkoppling?
Kan även servern uppkoppling spela in? Att du får olika FPS på olika servrar? Att ex. en låg ping ger bättre FPS än hög ping?
Enligt mig så är det många faktorer som måste spela in och som många glömmer när de jämför ex. här på SweC?
Min huvudsakliga fråga.

3. Är FPS så viktigt? jag kollar aldrig FPS utan spelar o känner av om det går smidigt eller inte.

1. Du får inte lägre FPS av en dålig internetuppkoppling, däremot kan du få lägre ping av en hög FPS i vissa fall. Kan ta Quake1 som exempel, sätter du max_fps på 240 så kan du få 4-6ms till en svensk server med 10/10 fiber. Sätter du max_fps 0,5 så får du 120ms ping fast du har samma uppkoppling. Men nej, din uppkoppling påverkar inte din FPS.

2. Ang uppkoppling så misstänker jag att 10/10 bandbredd är overkill för dom flesta onlinespel, flaskhalsen blir inte bandbredden. Packetloss och respons tider är väl problemet. Beroende på om det är servern eller klienten som ställer in rate, ticrate så kan det påverka hur man upplever "flytet" tror inte FPS,en i sig ändras men fysiken blir helt annorlunda och ju lägre ticrate ju bättre flyter det på. Man brukar använda högre ticrate 0.05 eller liknande för modem (200ms) men med 5-30ms föredrar man nog en ticrate på 0.01. En hög ticrate ger ungefär samma irriterande symptom som hög FPS.
Att man får olika FPS på olika servrar låter märkligt, däremot får man ju olika FPS beroende var på banan man står och hur många objekt som rör sig. Antar att det beror på vilka program du kör i bakgrunden med, finns många möjliga förklaringar.

3. Det är bara viktigt om du tycker att det är viktigt. Jag saknar verkligen min 120hz CRT som inte hade en massa inputlagg men vill inte gärna sitta framför en konvex spåkula igen. Men något som bör nämnas är kanske att 120FPS med en 60hz skärm inte gör så stor skillnad. Du vill gärna ha en 120Hz med 120FPS. Själv brukar jag dubbla eller trippla antalet FPS, inbillar mig att det känns bättre. Så max_FPS 240/360.

Men svar på det du egentligen menade, blir det bättre med 120 FPS än 60 FPS? Ja skillnaden är som natt och dag men så känner jag skillnad på 4ms ping och 20ms ping med. Detta kombinerat med en bra mus och vettiga inställningar så presterar du mycket bättre i FPS spel eller exmepelvis i Osu!

Länk till Osu!
http://www.youtube.com/watch?v=udwXoZ1xQ_4

Länk till information om ticrate
http://whisper.ausgamers.com/wiki/index.php/Tickrate

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

fps spel = 60fps+, så länge det inte är något knasigt fps spel som är segt o grejer... vill helst ha 60fps+ i alla spel men spel som typ just cause 2 klarar jag mig med 40fps+ kommer väl ner nån gång i 30 men funkar fint, cs 1.6 är ett spel där 100fps konstant behövs och en ping under 30. allt handlar om känslan när man spelar.

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Du som person verkar vara helt immun mot tearing då om du aldrig har upplevt det. Har haft 7 olika skärmar och märker näst intill alltid av det när jag kör med vsync off.

Nej man kan inte dra alla spel över en kam, CS är CS, inget annat, hur det beter sig vid olika fps får helt enkelt stå för CS. Spelade CS ganska länge både med och utan vsync med en skärm på 125hz. Sen behöver man ju inte använda Tripplebuffring i alla spel, det är ju något man får avgöra beroende spel och hur kraftfull dator man har.

Brukar dock vara känslig när det kommer till delay's av olika slag men är uppenbart inte lika känslig som dig då när det gäller input lag. I BF3 var det iaf inte någon som helst skillnad med/utan när det kom till inputlag. Medans BlackOps är ospelbart oavsett vad man väljer, antingen pga inputlag eller tearing, hur man än gör där så blir det fel.

Hur som haver, föredrar ett mjukt spel utan streck mitt i skärmen framför några ms input lag. Men Ok, kan gå med på att det är upp till var och en Men Vsync off = tearing, kanske inte alltid märkbar för alla, samma gäller inputlag. Beror på hur mkt man klarar av.

Det är ju inte bara cs jag har spelat utan vsync har ju spelat cod, bf2 utan vsync.

måste ha väldigt lite tearing på mina skärmar eller så fyller min hjärna ut det själv

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag tyckte Crysis flöt på som smör när det gick i 30 fps, kan ha o göra med att det oftast gick mellan 20-25 och att det var mycket motion blur.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

Tycker 60+ är viktigt i ett spel.

http://www.boallen.com/fps-compare.html

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

FPS-hysteri är väldigt jobbigt, speciellt när folk ska ha åsikter om hur man spelar ett spel. Såg någon på youtube som skrev "Om din dator inte maxar spelet(Black Ops) är du sämst. När datorn inte räcker till så uppgraderar man till det senaste."

Personen som skrev den kommentaren menade nog "När datorn inte räcker till upgraderar min mamma och pappa till det senaste"

Permalänk

P.s. har inte fått svar hur ni kollade FPS i bf3?

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

tycker allt är spelbart, även så lågt som 12 fps.
Anledningen att folk får olika fps är för det finns ingen benchmark för bf3 än

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Excalibur:

P.s. har inte fått svar hur ni kollade FPS i bf3?

fraps?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Som gammal quake spelare så har jag gärna enfärgade texturer sålänge spelet flyter på i 100-120 fps

håller med. nu har jag iofs inte ens en dator, men ett spel som man inte får 120+ fps i saknar flyt. dagens kids får säga vad de vill om 60 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Personen som skrev den kommentaren menade nog "När datorn inte räcker till upgraderar min mamma och pappa till det senaste"

Mjo =/ man blir bara ledsen när man ser sånt =/

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

spelar ingen roll vilken fps man har så länge spelet flyter på enligt ens önskemål?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Tack tror jag... Men har laddat hem den så jag kan använda det till när BF3 kommer.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte vara så fps kåt. 40-50 fps brukar fungera bra men i bf3 betan så kändes allt under 60fps riktigt långsamt. vid 40 fps så gick det riktigt segt och det gick inte att njuta riktigt. Dock skilljer ju det sig som sagt från spel till spel beroende på hur spelet är kodat men bf3 under 60fps nej tack! Dock så brukar jag prioritera högre grafik än högre fps.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag brukar inte vara så fps kåt. 40-50 fps brukar fungera bra men i bf3 betan så kändes allt under 60fps riktigt långsamt. vid 40 fps så gick det riktigt segt och det gick inte att njuta riktigt. Dock skilljer ju det sig som sagt från spel till spel beroende på hur spelet är kodat men bf3 under 60fps nej tack! Dock så brukar jag prioritera högre grafik än högre fps.

Men det var iofs en beta så det blir nog bättre optimerat vid release.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Som gammal quake spelare så har jag gärna enfärgade texturer sålänge spelet flyter på i 100-120 fps

Hehe, körde alltid med texturerna på superlåg kvalla i quake. Kommer inte ihåg nu men det va nåt konsol kommando. Dessutom såg man ju fienden bättre mot en väldigt lågupplöst textur, de va tider det

Blev nästan lite sugen på quake igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Jag märkte hur mycket bättre spelet blev med högre fps. Bytte mer eller mindre ut hela datorn och ligger nu på en 60-80 fps i BC2, innan låg på jag runt 35. Helt annat flyt. Va nästa som att lära sig spelet igen, kändes inte som innan, fast bättre.

Ofta 60-80 med 460sli? Snarare 80-100 xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag kör också för att få så hög FPS som möjligt, gammal krigsskada sedan Quake 1 som kördes på min IBM Aptiva vilken snittade 14fps i 320x200 på timedemo demo1

Hur som haver, i onlinespel där varje pixel räknas och extrem precision är viktigt så kör jag alltid utan AA, så lite filtrering som möjligt, utan motion blur och liknande för att se så mycket som möjligt av det som faktiskt är viktigt. Högt gräs och liknande störande moment som bara gör spelet svårare för mig men inte påverkar spelet annat än så stängs med fördel också av i den mån det går. De pixlar man ser ska vara knivskarpa, oblurrade och råa så man vet att det man faktiskt skjuter på är något som har betydelse, finns exakt där det ser ut att vara och så vidare. Dessutom kommer man undan med sämre hårdvara!

Dock har jag full förståelse de som vill köra sina spel i maxade inställningar och har hårdvaran till det. Men det känns ändå som att man har ett övertag online ju mindre lull-lull man har aktiverat. Jag segrar hellre med ful grafik än förlorar med vacker... men allt som oftast förlorar jag med ful ändå, det är dock en annan historia...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)