Apple Iphone 4S i prestandatest – klår Samsung Galaxy S 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

En sak som slog mig nu när jag satt o tittade på min telefon(HTC Desire S). Visst är det så att Apple går ut hårt med att IPhone ska vara en spel telefon och det är en av anledningarna till att de nu pressar in snabbare hårdvara på bekostnad av batteritid.

Då frågar man sig, varför behåller de den lilla skärmen?

Min telefon har en skärm på 3.7 inches medan IPhone 4:as är 3.5 inches. Visst händer det att jag spelar men det är ju bara enklare tidsfördrivar spel, titta man på rediga spel där man måste placerat styrdonen på skärmen (ex en för snurra och en för att förflytta sig och kanske ett par andra funktions knappar) så är skärmen alldeles för liten att spela på! Dessutom är känslan lika med 0. Ska jag spela vill jag mycket hellre köra med något liknande Nintendo 3DS där känslan är mycket högre och man ser vad det är man gör.

Men självklart förstår jag att Apple kan säga att deras iOS är den största spelplattformen efter som det är väldigt många folk som spelar enkla tidsfördrivar spel. Det jag menar är att I Apples uttalanden får man för sig att det är mer eller mindre ett gaming system vilket känns väldigt fel.

Galaxy S2 har en skärm på 4.3 men problemet här är att upplösningen är inte högre för det vilket troligen ger liknande effekt som på de telefoner med mindre skärmar?

Det går utmärkt att spela på en iPhone tycker jag. Har spelat igenom ett helt gäng olika avancerade spel (FPS:er och liknande) och har sedan länge vant mig vid touch-styrning. Visst, fysiska knappar är ju i de flesta fall fortfarande att föredra (dock inte för bilspel där gyro används eller spel som på annat sätt drar nytta av touchtekniken likt infinity blade) men det är inte längre ett problem för mig. Tillgängligheten och spelutbudet väger också tungt. Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa en extra pryl att bära med mig bara för spel.

Sen är det ju hela iOS plattformen de pushar som spelplattform, iPhone, iPod Touch, iPad och troligtvis även AppleTV i framtiden. Jag tror vi får se mer av detta:

Alltså att de slåss mer och mer med riktiga konsoler. Visst, de kommer inte kunna mäta sig med dessa helt (fast snart är de inte långt ifrån dagens generation vad gäller kraft) men för många "causal gamers" (vad är ett bra svensk ord för det, kommer inte på nåt? ) är det säkert tillräckligt så jag tror definitivt det finns en marknad för det...och det verkar uppenbarligen Apple tro också.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Men IPhone har väll inbyggda minnen så de kan man väll inte ens byta? Och troligen rör det sig säkert om någon form av minnes krets direkt på kretskort och inte ett SDHC kort.

Man skulle kunna tänka sig leta upp test för hur snabbt man kan föra över saker till en IPhone i Mass storage läge och jämföra det med SDHC korten men jag tror ärligt talat det inte är någon större skillnad.

Precis, och vad innebär det för prestandan i jämförelse med SDHC? Varför har de valt att göra så?

Överföringshastighet till en dator har jag svårt att tro att det skulle kunna representera den "interna" minnesprestandan så väl, det har ju med diverse drivrutiner etc att göra. Dessutom får väl datan "gå en längre väg". Men jag är inte säker.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Rent skitsnack att iPhone är dyra

Skrivet av skruvis:

Jag har en galaxy mini så mitt argument är 990:-, har letat men hittar ingen apple som kan slå det? Kan du hjälpa mig kanske?

Om du med 990:- menar att det är vad du betalt för din mobil, så är det ju riktigt dyrt jämfört med de 4 iPhone 3S/4 jag har köpt.
Det är c:a 990 gånger dyrare!
Jag har vid 3 olika tillfällen köp iPhones och varje gång har jag betalat 1:- per styck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dofree:

Om du med 990:- menar att det är vad du betalt för din mobil, så är det ju riktigt dyrt jämfört med de 4 iPhone 3S/4 jag har köpt.
Det är c:a 990 gånger dyrare!
Jag har vid 3 olika tillfällen köp iPhones och varje gång har jag betalat 1:- per styck!

fast det där kan ju inte stämma, du måste ju ha fått den i samband att du bundit ett abonemang. du kan ju inte gå in i en affär och köpa en 3s/4 för en 1kr.

Visa signatur

asus p5w dh deluxe c2d6400 @ 3,08ghz xms26400 6 gig tagan 580watt

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Sen kostar 4S 8000:- jävla kronor :S sjukt pris...

Om man köper den nu då den inte släppts i sverige. Det är dvs importer
När 4S släpps i sverige kommer den vara billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

En sak som slog mig nu när jag satt o tittade på min telefon(HTC Desire S). Visst är det så att Apple går ut hårt med att IPhone ska vara en spel telefon och det är en av anledningarna till att de nu pressar in snabbare hårdvara på bekostnad av batteritid.

Då frågar man sig, varför behåller de den lilla skärmen?

Min telefon har en skärm på 3.7 inches medan IPhone 4:as är 3.5 inches. Visst händer det att jag spelar men det är ju bara enklare tidsfördrivar spel, titta man på rediga spel där man måste placerat styrdonen på skärmen (ex en för snurra och en för att förflytta sig och kanske ett par andra funktions knappar) så är skärmen alldeles för liten att spela på! Dessutom är känslan lika med 0. Ska jag spela vill jag mycket hellre köra med något liknande Nintendo 3DS där känslan är mycket högre och man ser vad det är man gör.

Men självklart förstår jag att Apple kan säga att deras iOS är den största spelplattformen efter som det är väldigt många folk som spelar enkla tidsfördrivar spel. Det jag menar är att I Apples uttalanden får man för sig att det är mer eller mindre ett gaming system vilket känns väldigt fel.

Galaxy S2 har en skärm på 4.3 men problemet här är att upplösningen är inte högre för det vilket troligen ger liknande effekt som på de telefoner med mindre skärmar?

Jag hade oxå sett en större skärm.
Fast skall tilläggas. Iphone 4 och 4S har högre upplösning än SGS2 och kan därför få in mer info på sin skärm. Trots mindre yta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte hur du får din telefon att fungera, men jag har i alla fall behov av ett abonnemang till mina lurar.
Abonnemanget jag använder kostar 169:- per månad och omfattar:
- Fria (59 öre uppkoppling) samtal till alla fasta och alla mobiler i Sverige
- 1 (eller 5) GB surf

innebärande att räkningen brukar ligga runt 200:- per månad.

Permalänk
Medlem

hittade ett passande inlägg på en annan nyhetssida

"Hur kan man orka bråka om vilken telefon som är bäst? Era liv måste vara de mest innehållslösa på denna jord.Ta en joltcola och masturbera till lara croft och lägg er och sov i hundra år."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

För att iPhone användare inte är blinda och kan ha luren bekvämt i fickan utan att den tar upp all plats, enkelt svar till en jävligt dum fundering

Mycket givande inlägg, men man kan ju inte förvänta sig mer av vissa användare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

hittade ett passande inlägg på en annan nyhetssida

"Hur kan man orka bråka om vilken telefon som är bäst? Era liv måste vara de mest innehållslösa på denna jord.Ta en joltcola och masturbera till lara croft och lägg er och sov i hundra år."

Vi alla har olika intresse, är ditt joltcola och mastubera så får det stå för dig. Man kan undra varför du ens läser i en tråd som denna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dofree:

Nu vet jag ju inte hur du får din telefon att fungera, men jag har i alla fall behov av ett abonnemang till mina lurar.
Abonnemanget jag använder kostar 169:- per månad och omfattar:
- Fria (59 öre uppkoppling) samtal till alla fasta och alla mobiler i Sverige
- 1 (eller 5) GB surf

innebärande att räkningen brukar ligga runt 200:- per månad.

200 kr x 24 = 4800 kr och det är totalt med telefonsamtal och sms i 2 år samt en telefon som är värd 5000 kr, verkligen imponerande. Kan du inte peka ut företaget och abb som du använder?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

För att jag ville läsa alla fanboyinlägg (kan vara underhållning, trots att man blir arg ibland). I detta forum är androidbotarna värst, men i en del andra forum är applebotarna oftast mer underhållande med deras naiva (och ibland talibanlika) förhållningssätt till Apple (de är som små barn som upptäcker världen för första gången, även om världen är ett hus de är inlåsta i).

Tycker det är dumt att prata prestanda när det gäller mobiltelefoner när man istället bör prata funktionalitet (eller användbarhet).
Funktionalitet är alltid viktigare än prestanda, även om prestanda kan vara (en liten del) av mobilens funktionalitet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Här är ett bra exempel på vad jag menar : http://www.youtube.com/watch?v=9vvEnhMSs10 Lutar man sig tillbaka och försöker bilda sig en uppfattning om vad man verkligen ser så är det minst sagt begränsat, men jag antar att även detta handlar om smak. De gånger jag försökt mig på spel av denna typ så har de åkt ut direkt, kontrollen känns värdelös, man har ingen känsla för om man drar max eller inte på joypaddarna och den faktiskta vyn blir för dålig med fingrar som ska hålla på att klicka här och där på den.

Att a joypaddarna utanför ger helt enkelt en mycket mer avslappnad spelstil enligt min mening.

Pratar vi dock en surfplatta så är det något annat, där kan det faktiskt funka helt okay, visst joypaddarna ger fortfarande ingen känsla men man ser förhoppningsvis ganska mycket mer om vad som händer i spelet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om du bara gör dig dum, eller helt missat poängen med en mobiltelefon vet jag inte, men troligtvis har även du någon form av abonnemang till din telefon. Jag/vi har i alla fall mobilerna för att använda dom.
Om du summerar ditt abonnemangs kostnader genom att ta normal månadskostnad gånger 24, så skall vi se vad du tycker är rimligt för en telefon. Det är ju de löpande kostnaderna för användning som du upprör dig över. Dock kan jag hålla med dig att mitt abonnemang blir dyrt om telefonen bara skall ligga i en låda. Men om den är till för att användas tycker jag det är helt OK att betala runt 200:- för helt fria samtal och all den surf jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dofree:

Om du bara gör dig dum, eller helt missat poängen med en mobiltelefon vet jag inte, men troligtvis har även du någon form av abonnemang till din telefon. Jag/vi har i alla fall mobilerna för att använda dom.
Om du summerar ditt abonnemangs kostnader genom att ta normal månadskostnad gånger 24, så skall vi se vad du tycker är rimligt för en telefon. Det är ju de löpande kostnaderna för användning som du upprör dig över. Dock kan jag hålla med dig att mitt abonnemang blir dyrt om telefonen bara skall ligga i en låda. Men om den är till för att användas tycker jag det är helt OK att betala runt 200:- för helt fria samtal och all den surf jag använder.

Är det personangrepp du är ute efter? Nä håll dina nerver schack och kommunicera på ett rimlig nivå! Om du inte klarar det så har du inget här att göra.

Läs mitt inlägg igen, allt jag frågar om är att du ska peka ut abb du använder efter som det låter som en grymt nice deal, är det så svårt att förstå?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Här är ett bra exempel på vad jag menar : http://www.youtube.com/watch?v=9vvEnhMSs10 Lutar man sig tillbaka och försöker bilda sig en uppfattning om vad man verkligen ser så är det minst sagt begränsat, men jag antar att även detta handlar om smak. De gånger jag försökt mig på spel av denna typ så har de åkt ut direkt, kontrollen känns värdelös, man har ingen känsla för om man drar max eller inte på joypaddarna och den faktiskta vyn blir för dålig med fingrar som ska hålla på att klicka här och där på den.

Att a joypaddarna utanför ger helt enkelt en mycket mer avslappnad spelstil enligt min mening.

Pratar vi dock en surfplatta så är det något annat, där kan det faktiskt funka helt okay, visst joypaddarna ger fortfarande ingen känsla men man ser förhoppningsvis ganska mycket mer om vad som händer i spelet.

Fast det där är inge vidare bra exempel, kontrollen på Duke Nukem är precis som de flesta portar av gamla spel eller emulatorer ofta väldigt dålig. Därför jag anser att portar/emulatorer av gamla spel är rätt ointressanta överlag (finns självklart undantag dock).

I de nya spelen som utvecklats för touch har man oftast möjlighet att välja bort fasta virituella joypads och istället utgår styrningen från var du sätter ner din tumme. T ex:
http://www.youtube.com/watch?v=EiqV9-ACRE8&feature=related

Många erbjuder även möjligheten att använda gyrot för en extra förfinat styrning, alltså du styr grovt med fingrarna men använder gyrot för att sikta in på fiender mm.

Att du ibland skymmer saker med dina fingrar är ju rätt svårt att undvika eftersom det handlar om touch-styrning men som sagt inte något jag stör mig på.

Permalänk
Medlem

Jag missuppfattade ditt svar, därav mitt inlägg.

Klarläggande: SMS ingår INTE gratis, kostar 59 öre. Men jag använder det aldrig.
Jag ringer och använder mobilens internetkoppling till olika funktioner, samt läser mail och tidningar. Någon gång lite YouTube.

För att inte förvirra och missleda den eventuella läsaren skall även tilläggas att det faktiskt är en tillkommande delbetalningaavgift om 150:- per månad.
Detta ger vid mina förhållanden:
- 24 x 150 = 3600:- + 1:- (inköp) är TOTAL telefonkostnad 3 601:-
Att påstå att denna telefon är mycket dyrare än alla andra, är då från min synvinkel felaktigt.

Till detta kommer då givetvis löpande kostnader, vilket för övrigt gäller vilken annan telefon som helst.
Mitt abonnemang ligger på c:a 200:- per månad och totalkostnaden blir då
- År 1 = 4 201:-
- År 2 = 4 200:-
- År 3 och framåt = 2 400 per år.

Det totala belopp jag betalat för just telefonen är då 3 601, och övriga kostnader härrör då till löpande avgifter som uppkommer för alla andra telefoner av denna typ.
Sen kan det även tillkomma vissa kostnader för upplägg av abonnemang, avgift för pappersfaktura, försäkringar mm.
Dock har jag inte haft några sådana kostnader.

Abonnemang är Tele2 Smart

Min avsikt med första inlägget var att protestera mot det varligt förekommande argumentet att iPhone är en telefon som är mycket dyrare än alla andra. Min åsikt är i alla fall att så är inte fallet.
Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dofree:

Jag missuppfattade ditt svar, därav mitt inlägg.

Klarläggande: SMS ingår INTE gratis, kostar 59 öre. Men jag använder det aldrig.
Jag ringer och använder mobilens internetkoppling till olika funktioner, samt läser mail och tidningar. Någon gång lite YouTube.

För att inte förvirra och missleda den eventuella läsaren skall även tilläggas att det faktiskt är en tillkommande delbetalningaavgift om 150:- per månad.
Detta ger vid mina förhållanden:
- 24 x 150 = 3600:- + 1:- (inköp) är TOTAL telefonkostnad 3 601:-
Att påstå att denna telefon är mycket dyrare än alla andra, är då från min synvinkel felaktigt.

Till detta kommer då givetvis löpande kostnader, vilket för övrigt gäller vilken annan telefon som helst.
Mitt abonnemang ligger på c:a 200:- per månad och totalkostnaden blir då
- År 1 = 4 201:-
- År 2 = 4 200:-
- År 3 och framåt = 2 400 per år.

Det totala belopp jag betalat för just telefonen är då 3 601, och övriga kostnader härrör då till löpande avgifter som uppkommer för alla andra telefoner av denna typ.
Sen kan det även tillkomma vissa kostnader för upplägg av abonnemang, avgift för pappersfaktura, försäkringar mm.
Dock har jag inte haft några sådana kostnader.

Abonnemang är Tele2 Smart

Min avsikt med första inlägget var att protestera mot det varligt förekommande argumentet att iPhone är en telefon som är mycket dyrare än alla andra. Min åsikt är i alla fall att så är inte fallet.
Punkt.

Ja precis, hur man använder telefonen blir ju avgörande för vad man väljer för abb. Du har valt Tele2 Smart vilket kostar 200 kr / mån och då får man ringa och sms:a gratis vilket är perfekt för den som gör detta i STOR omfattning. Jag tänkte själv aldrig på att det kostar si och så när jag använder telefonen ändå blir min månads kostnad max 150-200 kr / mån inkl allt.

Dock är du bunden i 24 månader vilket jag personligen tycker känns som en hel evighet(har haft 18 månaders bindning sen tidigare). Det är just detta med att du binder dig 24 månader till din operatör och abb:s form som gör att då får rabatt på telefonen.

Men visst måste du förstå att man kan oftast göra samma deal på vilken annan telefon som helst och om telefonen har ett lägre värde på marknaden så betyder det också att du kommer få mindre avbetalnings kostnad / mån.

Så, precis som någon annan sagt, det är ordinarie pris som gäller när man jämför mobiltelefonpriser efter som man oftast kan få till samma/liknande deal på så gott som alla telefoner.

Sen vet jag ju att man kan få till extra bra deals om man förhandlar med försäljaren om att binda sig men då att man vill betala hela telefonen direkt, det brukar ge ett par 100 lappar ytterligare på priset (förutom det pris man får om man betalar med förhöjd månads taxa).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag anser att ditt sätt att se på saken är ganska oväsentligt när man försöker sätta en kostnad på saker som bygger på att man förutom apparaten även måste köpa till något för att den skall fungera. Det gäller samma för ex. både bilar och mobiltelefoner.
Vad en bil kostar i inköp säger inget om vad den kostar att använda under en viss tid. Sak samma med en mobiltelefon. Det är den utslagna månadskostnaden som är det intressanta, den totala ägandekostnaden.
Om man utgår från att apparaten skall användas och inte bara ligga på en hylla någonstans, så hävdar jag fortfarande att en iPhone inte med automatik är dyrare än andra mobiler i denna klass.

Att det skulle vara bättre att köpa luren kontant bara för att slippa ett abonnemang som du ändå måste ha, tycker inte jag verkar vara helt vettigt. Under förutsättning att man väljer ett abonnemang man är nöjd med så är det ju bättre att spara en slant på apparaten och veta ganska precist vilka månadskostnader som kommer framöver.

Jag upprepar att min inställning var att en iPhone INTE är dyrare än någon annan i samma klass.
Detta baserat på den verkliga ägandekostnaden, inte baserat på belopp i någon prislista avseende en icke fungerande produkt.

Detta är min åsikt, inta alla andras. Det finns ju massor av olika abonnemang, just för att vi alla tycker och tänker i olika banor.

Nog om detta - mina åsikter/inlägg i tråden är nu avslutade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dofree:

Alltså läser du ens vad folk skriver?

Telefoner har olika värde, ex Iphone 4 kostar ca 4800, Samsung Galaxy SII ca 3900 kr. Detta är vad det kostar att köpa telefonerna rakt av. Bestämmer du dig för att binda dig till ett abb så kan du får ett bättre pris på telefonen, det är då operatören som går in och ger rabatt för att du skriver under på att du kommer använda deras tjänst i x antal månader. Rabatten man får ändras över tid och dessutom kan man få olika priser i olika butiker även om det handlar om samma bindning(operatör). Vid ett visst tillfälle får du kanske inte någon rabatt alls, nästa månad får du 1000 kr i rabatt o.s.v, det gäller helt enkelt att pricka in rätt tid.

Låt oss ta ett par enkelt exempel med det abb du har idag :

Tele2 smart med 24 månaders bidning.

IPhone 4 16 GB (extra erbjudande just nu på 1200 kr rabatt)
Delbetalning : 200 kr / mån x 24 = 4800 kr (för själva telefonen)
Abonnemang : 169 kr / mån x 24 = 4056 kr
Totalt : 369 kr / mån x 24 = 8856 kr

Samsung Galaxy S2
Delbetalning : 175 kr / mån x 24 = 4200 kr (för själva telefonen)
Abonnemang : 169 kr / mån x 24 = 4056 kr
Totalt : 344 kr / mån x 24 = 8256 kr

SonyEricsson Ray
Delbetalning : 100 kr / mån x 24 = 2400 kr + 195 kr = 2595 (för själva telefonen)
Abonnemang : 169 kr / mån x 24 = 4056 kr
Totalt : 269 kr / mån x 24 = 6456 kr

Exemplet blir inte helt korrekt efter som tele2 just nu ger 1200 kr rabatt på IPhone4, men kan kan ändå se i jämförelsen vad det är jag vill komma fram till.

Som du kan se så avspeglas månads kostnaden direkt av vad telefonen kostar svårare än så är det inte. Så om telefonen har ett högre värde så kommer du också få en högre månadskostnad. Sen att det känns billigare när man slår ut det på per månad är inte så konstigt det är just detta som operatörerna är ute efter. Precis samma sak gäller avbetalningar på ex TV apparater där de erbjuder mindre månads kostnad under en period just för att det låter så mycket billigare.

Och en sak till, jag köpte min HTC utan abb efter som jag inte fick någon extra rabatt av operatören just då. Detta betyder att mitt nuvarande abb löper på som vanligt och fördelen är att jag kan hoppa på annat abb om det skulle dyka upp något bra erbjudande. Eller säg att jag vill byta telefon efter 12 månader och att jag då kan få en bra deal med abb, då är det inga problem att ta det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Aha, ja om man godtar det där så förstår jag ju om man vill ha högre prestanda. Frågan är bara hur stor denna nisch verkligen är? Jag skulle nog vilja påstå att den störa delen är de som spelar spel som Agry Bird, wordfeud och liknande men jag kan såklart ha fel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Aha, ja om man godtar det där så förstår jag ju om man vill ha högre prestanda. Frågan är bara hur stor denna nisch verkligen är? Jag skulle nog vilja påstå att den störa delen är de som spelar spel som Agry Bird, wordfeud och liknande men jag kan såklart ha fel.

Självklart att största delen spelar enklare spel som de du nämner men uppenbarligen finns det en stor marknad för de mer avancerade spelen också (vilket man kan se på topplistorna). Epic Games nämnde på iPhone 4S eventet att de dragit in 20 miljoner dollar på Infinity Blade.

Permalänk
Medlem

Imponerande! Men det är väl samsung som gör chipen till ipad och iphone och inte apple själva? Iphone 4 kör väl samma processor som samsung galaxy s? Eller är det bara gpun samsung gör eller snackar jag bara i nattmössan nu?

Apple MÅSTE utklassa konkurrenterna med en ny iphone, eftersom de bara släpper en per år, då måste den hålla ett år. Om någon månad är konkurrenterna ikapp och om ett år är iphone 4s utklassad (precis som iphone 4 är idag) .

Sen tror jag apple inte tjänar så mycket pengar på iphone 4s nu i början, chipet är nog för dyrt, enbart för aatt det ska hönga med ett år. Pengarna tjänas ju om ett halvår när chipet blivit billigare och de (som vanligt) säljer telefonen för 8000krnär konkurrenterna säljer samma för 4000kr.

Fy fan vad sugen jag är på denna! Synd att det är ett år kvar på mitt abonemang bara... Fan vad korkat att skaffa abonemang med bindningstid på 2 år... Htc desire som jag köpte med abonemanget är ju redan gammal nu efter ett år, hur gammal är den inte efter 1 år till då?:P kul att betala av den i ett år till...

Nästa gång köper jag telefonen löst, hoppas iphone säljs till normala pricer lösa då, vill testa på den:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Vad har pengar och göra med saken? verkligen inget?

Är ju knappast så att iPhone kostar en förmögenhet, i själva verket pratar vi om knappt 1000:- väl? vafan är det uppdelat på ett år?
~83kr

oj oj oj 83:-!!!!
Det är ju bara skippa lunchen en dag så har man en iPhone istället?
Är det dyrt? knappast..

Dessutom behöver inte iPhone en A5'a, den är redan så optimerad som den kan bli, medans Android behöver nästan en desktopdator för att köras "laggfritt"...

Den bästa hårdvaran på en mobil plattform tycker jag talar mer om vilket skitOS som sen kommer sitta i mobilen

Vad pratar du om? En iphone kostar betydlgt mer än en liknande android-lur.

Och att android är dåligt optimerat är lögn. Android flyter bra på 1ghz-lurar, det är vissa tillverkares egna skin som laggar, undvik dom tillverkarna bara...

Sen som sagt, anledningen till att ios flyter bättre än android är ENBART på grund av att iOS har gpu-acceleration medans android inte har det. Android ice cream sandwich har gpu-accelerering och släpps om någon vecka typ, då kommer android flyta lika bra som iphone även på billigare lurar.

Prata inte om sånt du inte har koll på, snälla. Det sänker bara nivån på forumet

Android och iOS är lika "bra", allt handlar om vad man föredrar. Möjlighet till personig anpassning och mer avanserade inställningar eller stil, enkelhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Imponerande! Men det är väl samsung som gör chipen till ipad och iphone och inte apple själva? Iphone 4 kör väl samma processor som samsung galaxy s? Eller är det bara gpun samsung gör eller snackar jag bara i nattmössan nu?

Samsung är tillverkare (dock inte utvecklare) av Apples A5 SoC än så länge så vitt jag vet. Ryktet har ju gått ganska länge att Apple skall byta tillverkare av sina kretsar.

Vad gäller kretsarna så har både SGS2 och iPhone 4S en CPU baserad på ARMs Cortex-A9, dock är SGS2 högre klockad. GPUn är dock helt olika. SGS2 använder en ARM Mali-400 medan iPhone 4S:en har en PowerVR SGX543MP2 (en dual-core GPU). Det är förövrigt samma GPU som kommer användas i Sonys kommande bärbara konsol "Vita", dock har den en quad-core version istället.

Skrivet av Defeat^:

Sen tror jag apple inte tjänar så mycket pengar på iphone 4s nu i början, chipet är nog för dyrt, enbart för aatt det ska hönga med ett år. Pengarna tjänas ju om ett halvår när chipet blivit billigare och de (som vanligt) säljer telefonen för 8000krnär konkurrenterna säljer samma för 4000kr.

A5 kretsen i iPhone 4S är ju dock inte en ny krets, det är samma som används i iPad2. Jag tror tvärt om att Apple har stora marginaler på iPhone 4S, klart större än de hade på iPhone 4 när den lanserades. Det enda nya är egentligen kameran, allt annat har de tillverkat sedan ett bra tag tillbaka och borde därför fått mer tillverkningskostnaden en del redan.

Permalänk
Medlem

H

Skrivet av SnowJim:

Hehe mina åsikter är raka motsattsen. Min HTC Desire S är väldigt väl producerad, visst det är i plast men allt sitter väldigt tight, inget knarrande, den känns helt enkel gedigen. När det kommer till användarvänligheten så känns det som att HTC verkligen förstår hur man använder en telefon, de första veckorna hittade jag smarta lösningar hela tiden som gjorde det mycket lättare att jobba med telefonen. Nu när jag haft den i några månader så har jag även hittat 1 eller 2 konstigheter men det är väll sällan något är prefekt. Hade Samsung Wave (Bada) sen tidigare och det var något av det värsta skit jag varit med om även om byggkvalitén och hårdvaran var på topp.

IPhone har jag väll inget specifikt att säga om, verken snygg eller ful. Många verkar dock ha plastat in sina telefoner i alla möjliga cases vilket gör att telefonen ser budget ut. Jag känner inte så många som har IPhone faktiskt men däremot har jag hört att det är väldigt vanligt att glasen spricker (troligen baksidan)?

När jag körde IPad:en några veckor så det som jag saknade mest var tillbaka knapp, antingen saknas den helt eller så är den placerad ända upp i vänster hörn. Det kändes inte så användarvänligt. Sen när man laddade ner appar så kastades man ut till sidan där appen hamnade vilket var minst sagt störigt om man var på jakt efter flera appar. Dessutom hittade jag inget smidigt notifierings system för när man får mail eller liknande men det kan vara jag som missat något. Aja, som sagt alla har olika preferenser, krav och inte minst smak.

Lite OT där tror jag.

Haha desire s är inte i plast eller? Den är ju gjord i enbart aluminium och glas och utstrålar lika mycket kvalité som iphone 4?:P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så HTC Desire S är gjord i glas och aluminum som iphone 4 enligt en, men gjord i plast enligt en annan? Låter som plast om man ens lyckas förknippa glas/alu med plast

Skrivet av S_Z:

Samsung är tillverkare (dock inte utvecklare) av Apples A5 SoC än så länge så vitt jag vet. Ryktet har ju gått ganska länge att Apple skall byta tillverkare av sina kretsar.

Vad gäller kretsarna så har både SGS2 och iPhone 4S en CPU baserad på ARMs Cortex-A9, dock är SGS2 högre klockad. GPUn är dock helt olika. SGS2 använder en ARM Mali-400 medan iPhone 4S:en har en PowerVR SGX543MP2 (en dual-core GPU). Det är förövrigt samma GPU som kommer användas i Sonys kommande bärbara konsol "Vita", dock har den en quad-core version istället.

A5 kretsen i iPhone 4S är ju dock inte en ny krets, det är samma som används i iPad2. Jag tror tvärt om att Apple har stora marginaler på iPhone 4S, klart större än de hade på iPhone 4 när den lanserades. Det enda nya är egentligen kameran, allt annat har de tillverkat sedan ett bra tag tillbaka och borde därför fått mer tillverkningskostnaden en del redan.

Håller med, defeats inlägg säger nästan emot sig själv, då han först påstår att de är dyra telefoner och sen att dom måste gå back för att chippen dom använder är dyra.. Hur tänker man då.. Hur gör samsung vinsten ens då i så fall (förutom att dom tillverkar det själva hehe).. ? För jag tror knappast det handlar om tusenlappen per chip snarare runt hundringen, MAX som de säljer för.
Jag tror som du, att dom gör en jättevinst i och med den informationen du nämner.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

H

Haha desire s är inte i plast eller? Den är ju gjord i enbart aluminium och glas och utstrålar lika mycket kvalité som iphone 4?:P

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Skillz:

Så HTC Desire S är gjord i glas och aluminum som iphone 4 enligt en, men gjord i plast enligt en annan? Låter som plast om man ens lyckas förknippa glas/alu med plast

Haha ja där ser man så fel man kan ha. HTC Desire S är till större delen Aluminium och glas men även lite plast här och där. Jag har den svara versionen och det ser ärligt talat ut som plast men det är alltså Aluminium.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Så HTC Desire S är gjord i glas och aluminum som iphone 4 enligt en, men gjord i plast enligt en annan? Låter som plast om man ens lyckas förknippa glas/alu med plast

Håller med, defeats inlägg säger nästan emot sig själv, då han först påstår att de är dyra telefoner och sen att dom måste gå back för att chippen dom använder är dyra.. Hur tänker man då.. Hur gör samsung vinsten ens då i så fall (förutom att dom tillverkar det själva hehe).. ? För jag tror knappast det handlar om tusenlappen per chip snarare runt hundringen, MAX som de säljer för.
Jag tror som du, att dom gör en jättevinst i och med den informationen du nämner.

Nej inte du igen... Desire s är till största delen gjord i aluminium, precis som htc legend, jag förväntar mig inte att du ska veta det då du förmodligen inte tittat på dessa "skittelefoner", utan med ögonlappar gått direkt till apples avdelning.

Det jag menar är att apple, precis som sony gjorde med sitt PS3, säkert inte tjänar mycket i början. De kör med grym och dyr processor för att grejerna ska kunna stå sig på marknaden , men för att de ska kunna sälja dem måste de hålla telefonen i en något human prisklass. Det är efter några månader de börjar gå plus, när de säljer grejerna för samma pris som i början, fast chipen blivit billigare. En mycket smart strategi. Sa itne att det är så men kan tänka mig det då apple säljer sjukt många iphones och vet att de går plus i längden.

Sony gick ju back för varje PS3 de sålde i början

Chipen kostar nog inte mycket, precis som du säger. Det är UTVECKLINGEN av dem som kostar, om nu apple ritar chipen själva som någon sa. Du missförstår mig, samsung tjänar pengar, medan apple säkert inte tjänar mycket pengar nu i början, det chipet kan inte vart billigt sån prestanda som det har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Chipen kostar nog inte mycket, precis som du säger. Det är UTVECKLINGEN av dem som kostar, om nu apple ritar chipen själva som någon sa. Du missförstår mig, samsung tjänar pengar, medan apple säkert inte tjänar mycket pengar nu i början, det chipet kan inte vart billigt sån prestanda som det har!

Både CPU och GPU för SGS2 och 4S är ju dock "inköpta" (från ARM och Imagination Technologies) och inte egenutvecklade. Och A5:an har som sagt varit i produktion sedan februari i år. Sonys utvecklingskostnad för PS3 är inte heller jämförbar då PS3 utvecklas för att hålla många år. Apple kommer sannolikt med en ny processor igen redan under nästa år så det gäller att hålla ner utvecklingskostnaden på dessa då de inte har så lång "livstid".