Apple Iphone 4S i prestandatest – klår Samsung Galaxy S 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

För du har blivit luuuurad. Seriöst gör matten själv. Tror du apple ger dig telefonen för halva priset?

Jag betalade för MIN iPhone 4, 4500kr sen 99kr i månaden för abbet, fri surt + gratis sms.
Även om man lägger ihopp 99x24 blir det inte 8000kr. Btw alla nya telefoner kostar typ 4500kr/299kr i månaden. Om du kollar på Prisjakt och betalar 8000-10000 det är inte mitt fel. Första månaderna var det 229kr mån så totalt betalar jag 6499kr eller nått sånt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Buio:

Enligt Nvidias presentationsbilder ska Kal-el ligga på 5x Tegra 2 i prestnanda, fast det är förstås extremt vaga siffror som inte berättar något. Med tanke på att Iphone 4S slår Tegra 2 i GLBenchmark testet på Anandtechs sida med 2,9x till 3,5x behövs det en rejäl förbättring på GPU-sidan. Däremot lär väl CPU-delen vara rätt överlägsen.

Skall inte gå in på siffror, men om det jag hört så är GPU sidan inte några problem

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag betalade för MIN iPhone 4, 4500kr sen 99kr i månaden för abbet, fri surt + gratis sms.
Även om man lägger ihopp 99x24 blir det inte 8000kr. Btw alla nya telefoner kostar typ 4500kr/299kr i månaden. Om du kollar på Prisjakt och betalar 8000-10000 det är inte mitt fel.

Hmm verkar billigt dock hamnade även du på 7000 för jag antar att du köpt lite appar Ja när det gäller abonnemang så kostar de flesta nya telefoner lika mycket med olåsta är det en rätt så stor skillnad. Som sagt jag sa att det inte var något apple specifikt utan jag svarade bara på ett inlägg

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skall inte gå in på siffror, men om det jag hört så är GPU sidan inte några problem

Problemet är väl snarare att Nvidia inte kommer förbättra minnesbandbredden utan låter den ligga kvar på 1 x 32-bit LPDDR2 som idag.

Permalänk
Medlem

Är rätt så nöjd med min iphone 4, men jag tycker att den kan vara lite seg ibland, speciellt i browsern. Men jag kommer nog inte uppgradera.
Sedan blir jag lite ledsen att höra att man är en jävla idiot bara för att jag köpt en viss telefon. Jag tycker att jag gjorde ett bra och medvetet val när jag bestämde mig för en iphone. Vad skulle man annars köpt aug 2010?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara värd att nämna är att i vinter börjar Tegra 3 - eran. Tegra 2:s tid är slut! Dual core? QUAD CORE (egentlige så har Tegra 3 fem kärnor, den femte är en liten en) !

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Älskar att de flesta argumenten här på internet var innan att Iphone 4 suger för den har inte dual core och är därför slöare!
Nu så är 4s här och klår androiderna och då blir det Asch vem behöver prestandan i en vanlig telefon?
Jag tycker det bara är bra att apple skapar konkurens. De var ju trots allt de fick hela smart phonesen att börja gå igång.
Jag är inte en Apple fan boy men jag för står mig inte på android fan boys tyvärr.

Indeed.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

En sak som kan vara värd att nämna är att i vinter börjar Tegra 3 - eran. Tegra 2:s tid är slut! Dual core? QUAD CORE (egentlige så har Tegra 3 fem kärnor, den femte är en liten en) !

Du lär inte få se en Quad Core telefon i år..... Med tanke på Nvidias tidigare Tegra historia ska vi vara glada om vi ens får se surfplattor med den nya processorn innan året är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIMMOTH:

Men varför?

kan spela dom coolaste gejmsen juh :)...och varför inte?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Älskar att de flesta argumenten här på internet var innan att Iphone 4 suger för den har inte dual core och är därför slöare!
Nu så är 4s här och klår androiderna och då blir det Asch vem behöver prestandan i en vanlig telefon?
Jag tycker det bara är bra att apple skapar konkurens. De var ju trots allt de fick hela smart phonesen att börja gå igång.
Jag är inte en Apple fan boy men jag för står mig inte på android fan boys tyvärr.

Grejen är ju den att Apple släpper en mobil idag som slår, gissa vad, gamla mobiler. Samsung Galaxy S II är gammal, mitt argument; man har redan fått höra rykten om trean samt att det är månader sen den lanserades.

Tycker det är trevligt att iPhone 4S är snabbare än alla Android mobiler. Det ger AOSP eld i baken, hoppas att Nexus Prime blir en hit. Go Android ... !

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad. Apple har ju aldrig sagt sig jaga prestandakronan men nu klippte dem till med ett monster. Tack och lov är ICS mycket piggare än 2.3.X vilket ju syns i testerna så det kan nog bli fight ändå. Själv stannar jag kvar hos Android, älskar att testa nya ROM:ar och kernels och det är ju inte det enklaste på en iPhone.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Nu lär det bli vilt bland Androidanhängarna och deras prestandaargument.

Hmm nääää man är dum i huvudet om man tycker det är värt 8000:- för en mobil... Sp jämför man den med en som kostar HÄLFTEN... haha makalöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du lär inte få se en Quad Core telefon i år..... Med tanke på Nvidias tidigare Tegra historia ska vi vara glada om vi ens får se surfplattor med den nya processorn innan året är över.

Tablets med Tegra 3 finns redan. ZTE har två stycken modeller, värt att googla vidare på om du känner för det.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ärsh, ska inte spela Crysis på telefonen så tar en Android före en Iphone alla dar i veckan.

Absolut & framförallt en för 990:-, men visst är det märkligt att Apple inte klarar av att ta fram en billig telefon?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Absolut & framförallt en för 990:-, men visst är det märkligt att Apple inte klarar av att ta fram en billig telefon?

varför ska dom, deras säljer endå som smör och med en billig telefon kan det bli något knas med appar som inte fungerar mm?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag är imponerad. Apple har ju aldrig sagt sig jaga prestandakronan men nu klippte dem till med ett monster.

De måste i alla fall hänga med, eftersom konkurrensen faktiskt hårdnat. Inte heller dumt för Apple att ta prestandakronan tills vidare, då Iphone 4S fick en del kritik vid lanseringen för att inte ha så mycket nyheter (även om den sålde som tusan i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

De måste i alla fall hänga med, eftersom konkurrensen faktiskt hårdnat. Inte heller dumt för Apple att ta prestandakronan tills vidare, då Iphone 4S fick en del kritik vid lanseringen för att inte ha så mycket nyheter (även om den sålde som tusan i alla fall).

Evolution kallas sånt tror jag, var ju bara väntat (tycker jag).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Finns väl inget skönare än att på tyst på alla som skrev i 4s tråden. Och då äger jag inte ens en iphone.

Fyfan vad skönt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Apple har ALLTID varit sämre och dyrare genom tiderna. Har aldrig förstått mig på det folket, känns som om dom är helt ovetande.
Och nu till telefonerna så är det bra för konkurrensen. Inte så svårt att få bättre resultat när skärmen är hälften så stor heller.

Nä där har du en poäng. Klarar o köra 1080p på datorn men när jag kopplar den till 42" så hackar allt

Antar att meningen var att syfta på upplösningen vilket egentligen ger iPhonen ytterliggare övertag då den har högre pixel antal och att prestandan därmed hade höjts ytterligare med en av konkurrenternas skärmar.

Förövrigt när det gäller specifikationer:
Acer Laptop 8h batteritid
MacBook Air 6h batteritid

MacBook Air vinner

intel i7 2,5Ghz
AMD Phenom x2 2,8

Intel i7 vinner

Canon EOS 450D 12,2
Sony Alpha SLT-A33 14,2 Mp

Canon EOS 450D vinner

Hoppas ni förstår vad jag försöker säga

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenXX:

Hmm nääää man är dum i huvudet om man tycker det är värt 8000:- för en mobil... Sp jämför man den med en som kostar HÄLFTEN... haha makalöst!

Jaså? Själv betalade jag cirkus 5.4k för min iPhone 4:a på lanseringsdagen, 3k rätt i kassan och 200kr i förhöjd avgift i 12mån. Abonnemanget låg på 69kr/månad med gratis surf och 3000 fria SMS. Skulle inte komma upp i 8k även ifall jag räknade in samtalskostnader och nyttjande av tjänster; typ SMS-biljetter och skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Tablets med Tegra 3 finns redan. ZTE har två stycken modeller, värt att googla vidare på om du känner för det.

Om det är de ZTE modellerna som visades upp på PT/Expo Comm China mässan i september så borde du känna till att det varken finns releasedatum eller ens priser satta än. Nvidia`s Tegra har en historia av att vara grymt försenad, 1 år i genomsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Absolut & framförallt en för 990:-, men visst är det märkligt att Apple inte klarar av att ta fram en billig telefon?

Du verkar inte ha hört talas om Premium brand? Det finns en anledning till att allt är dyrare än konkurrenternas motsvarigheter.

Permalänk

Själv så finner jag hela tråden underhållande

ett tips, ni som trollar och liknande, spar tråd-länken och läs den om 2år igen...
Då finner ni den säkert ganska underhållande också, eller bara pinsam

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Jag struntar blint i siffror när det kommer till mobiler. Så länge inte menyerna är sega och programen startar direkt!
Det jag däremot bryr mig om är basic funktioner som iaf. jag använder mig av. Widgets, fullt java/flash-stöd, stöd för divx och xvid direkt i luren. Plus att jag vill kunna få telefonen att se ut och fungera som jag vill. Där brister Apple på samtliga punkter tyvärr.

Sen är det för liten skärm och för tjock telefon för att jag ska trivas.

Enda pluset är att iPhone är snygg och ger känsla av kvalitét.

Edit: Kontentan av det jag vill ha sagt är att man som mobiltelefonköpare bör utgå ifrån vad man faktiskt tänkt använda telefonen till. Till någon som inte är så teknikintresserad och bara vill ha något som funkar out of the box men och struntar i att dom går miste om mycket funktioner skulle jag absolut rekomendera iPhone. (Morsan tex.)

Permalänk
Medlem

Börjar ni inte bli lite trött på att trolla i trådarna med denna bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Hmm verkar billigt dock hamnade även du på 7000 för jag antar att du köpt lite appar Ja när det gäller abonnemang så kostar de flesta nya telefoner lika mycket med olåsta är det en rätt så stor skillnad. Som sagt jag sa att det inte var något apple specifikt utan jag svarade bara på ett inlägg

Mmm, men brukar bli så att folk klagar på att Apple säljer sina telefoner så dyrt, men om man kollar på Galaxy S 2 etc så ligger alla nya highend telefoner i samma prisklass.

Permalänk

Det går inte komma ifrån att Iphone 4s är riktigt snabb, detta ihop med IOS5 kommer såklart resultera i mängder med köpare.

Angående prestanda såklart man behöver ha detta i en multimediatelefon, problemet är dock batteritiden, men där suger alla dagens snabbare smartphone i princip lika mycket. Denna utvecklingen lär gå som för persondatorer, den dagen man kan säga, köper du en nu så behöver du "aldrig" köpa en ny lär dröja.
Jag tycker dessutom prestandaökningen nu går riktigt snabbt på mobiltelefoner. 7 gånger grafik eller vad som nämndes, detta hör jag inte Nvida och AMD prata om när de lanserar nya grafikkort till PCn.

Så jag säger bara bra gjort till Apple, det blir dock ingen Iphone för mig. (av politiska orsaker, samt att det är svårt att utveckla appar till folk som ej har låst upp nallen)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Älskar din bild!!! Kan jag få den?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

varför ska dom, deras säljer endå som smör och med en billig telefon kan det bli något knas med appar som inte fungerar mm?

Vad har priset på telefonen att göra med om appar fungerar eller ej?