HTPC åt föräldrarna, kompatibilitet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

HTPC åt föräldrarna, kompatibilitet?

Hej!

Som rubriken lyder är jag på vägarna att inhandla en HTPC åt föräldrarna då den nuvarande dvd läsaren har sjungit sin sista vers.

Den är tänk att användas ihop tillsammans med Projektor (Epson EMP-TW600) samt ljud/dvd anläggning (LG LH-W760IA).

Då jag inte är så insatt i HTPC världen, och har allt mindre kunskap angående ljud så undrar jag helt enkelt om det kommer att medföra sig något problem att satsa på en HTPC istället för en ny dvd läsare?

Mina tankar går mot ljudet, hur det skall kopplas? Är det kompatibelt? (Har insett att det finns något utav en sista utväg att dra en 3,5 mm kabel från fronten (hörlurs anslutningen) till datorn, men det känns inte så optimalt.)

Funderar även över hur det blir med upplösningen via projektorn? Vid tidigare användande utav bärbar dator via VGA anslutning fick jag endast ut 50% av den ursprungliga storleken som man får via dvd'n på duken. Handlar detta endast om okunnighet och dåliga inställningar eller spelar upplösningen in på det hela? Blir det någon skillnad av att använda hdmi anslutning?

Det här är den HTPC - inet jag tänkt inhandla.

Hitintills har jag lyckats kommit så långt som:
HDMI mellan HTPC och projektor.
x mellan HTPC och ljudanläggning?

Tar länkarna en gång till för den late:
HTPC: http://www.inet.se/kundvagn/visa/976275/2011-10-10htpc
ljudanläggning: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=103540
projektor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=69538

Ursäkta "wall of text" blir lätt virrig av mig!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
bakom tgb.
Registrerad
Jun 2002

Låste din andra tråd med lite lätt felvisande info. Har sökt vidare och funnit på vissa sidor att ljudanläggningen ska ha ljudingång via RCA-kontakter. Där kan du koppla in från datorns analoga ljudutgång (3.5mm tele). Det ger dock endast stereoljud.

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Lättast är väl att köra optisk(toslink) ut via moderkortet (bredvid hdmiporten på bilden). Har ljud anläggningen toslink in så är det inga problem, annars finns det toslink -> coax adaptrar som gör jobbet.

mITX-Beast:
i7 7700K, Noctua NH-U12P, 16GB Corsair Vengence @ 3000mhz, EVGA 1080TI SC2, Samsung 850 500GB, Intel 330 120gb, EVGA Supernova G3 550W, ASUS ROG Strix Z270I, Fractal Node 304, Dell 24" S2417DG QHD G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Kollade snabbt på dina länkar, ser inte ut som att förstärkaren har optiskt, men däremot HDMI.
Så:
HTPC ->HDMI->förstärkare->HDMI->projektor.
Upplösningen kommer bli 1280x720.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

Kolla denna kundvagnen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/982396/2011-10-12

Mycket bättre komponenter för en liten extra kostnad.

Den HTPC'n som jag plockade ihop i min kundvagn är tystare och har högre kvalitet på komponenterna samt mindre till storleken fast med bättre förutsättningar.

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Googlade på kompaktförstärkaren, ser inte ut som den har några ingångar alls som går nyttja för din del, så du får köpa en ny reciver om du skall koppla in ljud.
Din nuvarande har bara utgångar, precis som många andra kompakta skitsystem.

Citat:

Videoutgångar
1 x HDMI (720p/1080i)
1 x Komponent
1 x Scart
1 x S-Video
1 x Komposit

Videoingångar
1 x Scart

Ljudutgångar
1 x Scart
1 x Hörlur

Ljudingångar
1 x Scart

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Dr_Spackel har rätt, jag läste snett på prisjakt.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av videfix:

Låste din andra tråd med lite lätt felvisande info. Har sökt vidare och funnit på vissa sidor att ljudanläggningen ska ha ljudingång via RCA-kontakter. Där kan du koppla in från datorns analoga ljudutgång (3.5mm tele). Det ger dock endast stereoljud.

Antog att det skulle bli så, ursäkta det! Vad innebär stereo ljud då? Någonting säger mig att det är 2.1 ljud men är långt ifrån säker.

Skrivet av blagi:

Lättast är väl att köra optisk(toslink) ut via moderkortet (bredvid hdmiporten på bilden). Har ljud anläggningen toslink in så är det inga problem, annars finns det toslink -> coax adaptrar som gör jobbet.

Vet tyvärr varken vad toslink eller coax är för något, information eller alternativt länk till en adapter skulle uppskattas!

Skrivet av Ant3:

Kolla denna kundvagnen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/982396/2011-10-12

Mycket bättre komponenter för en liten extra kostnad.

Den HTPC'n som jag plockade ihop i min kundvagn är tystare och har högre kvalitet på komponenterna samt mindre till storleken fast med bättre förutsättningar.

Tack för det, får ta en titt och tänka över det innan något köp blir av.

Skrivet av Dr_Spackel:

Googlade på kompaktförstärkaren, ser inte ut som den har några ingångar alls som går nyttja för din del, så du får köpa en ny reciver om du skall koppla in ljud.
Din nuvarande har bara utgångar, precis som många andra kompakta skitsystem.

Ni får ursäkta men känner att jag är enormt okunnig inom detta område, reciever? Ytterligare information eller alternativt länk skulle även uppskattas här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av frozzarn:

Antog att det skulle bli så, ursäkta det! Vad innebär stereo ljud då? Någonting säger mig att det är 2.1 ljud men är långt ifrån säker.

Ni får ursäkta men känner att jag är enormt okunnig inom detta område, reciever? Ytterligare information eller alternativt länk skulle även uppskattas här!

Stereo = 2.0
Recevern är lådan som du kopplar in högtalarna och kablarna från datorn i.

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chonburi, Thailand
Registrerad
Apr 2005

Stereo är 2kanaler. 2.1 är även det stereo, om inte subbasen har en egen kanal.

Koax är elektrisk digitalt ljud sk spdif.
Toslink är optiskt digitalt ljud sk spdif.

Du kan prova google på enkla frågor.

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Lasse.L:

Stereo = 2.0
Recevern är lådan som du kopplar in högtalarna och kablarna från datorn i.

Okej, tackar så mycket för informationen.

Skrivet av Josasp:

Stereo är 2kanaler. 2.1 är även det stereo, om inte subbasen har en egen kanal.

Koax är elektrisk digitalt ljud sk spdif.
Toslink är optiskt digitalt ljud sk spdif.

Du kan prova google på enkla frågor.

Först och främst vill jag tacka för informationen och sedan lugnt skjuta in att jag sitter här på mobilen och ansåg det enklare att fråga frågan direkt här i tråden istället för att kämpa runt på touchpanelen. Det kan anses som slött men så resonerade jag i alla fall!
Återigen, tackar för informationen.