Permalänk
Medlem

[Scratchbygge] EcoHTPC

Dags att skapa en bygglogg innan jag kommer för långt och glömmer att ta bilder.

Valde att namnsätta projektet till "EcoHTPC" då det ganska bra återspegla vad som är tanken med bygget.
EcoHTPC skall vara billig, dra lite ström, ha ett litet format och vara mycket tyst (helst ljudlös).
Eftersom bygget skall vara relativt billigt har vissa delar blivit lite lidande, t.ex. blir det ett mATX-kort istället för mini-ITX även nätaggregatet blir ett större TFX istället för en PicoPSU eller liknande.

Delar jag har just nu:

Valde PCI varianten av Xonar-kortet för att PCI-e kräver en extra strömkabel, annars är ljudkorten identiska. Processorn är en AMD 610e som är mycket strömsnåla. Jag tror inte hela systemet kommer dra mer än runt 70watt vilket gör det möjligt att i framtiden köra en PicoPSU på 80 eller 150watt för att få ner storleken, vikten och värmeutvecklingen ännu mer. Vid ett senare tillfälle kommer jag förmodligen ersätta hårddisken med en SSD då jag som det är redan nu kör alla filmer från en NAS.

Chassit hade jag tänkt bygga helt själv från scratch. Det kommer att vara i aluminium, möjligtvis lite plexiglas om det passar. Ska bli spännande att se hur det går då jag aldrig gjort något liknande tidigare.

Bilder:

AMD Athlon II 610e kommer passa alldeles utmärkt till min EcoHTPC, maxvärde på 45watt. Läs mer här.

Förstå gången jag bygger med en AMD-processor, blev lite förvånad att de fortfarande kör med piggar. Personligen tycker jag Intels system med "kontaktytor" känns mindre riskabelt.

MSI 880GM-E41 fanns billigare moderkort men jag kände att jag ville ha ett lite moderna chipset med ett kraftigare grafikkort än de som satt i de billigaste.

Valde att "debranda" moderkortet, är inte mycket för klistermärken dessutom inbillar jag mig att den hindrade luftflödet.

Ramminnena från Corsair, jag tror 4gb är mer än tillräckligt för mig.

Asus XONAR D1, varför är inte alla komponenter så här snygga?

Scythe Kozuti enda vettiga kylare som var riktigt låg. Läs mer här.

Undersidan.

Och med medföljande fläkt monterad, har letat lite efter om det finns någon bättre fläkt men utan lycka. Inbillar mig att den låter mer än vad den behöver.

Nätaggregatet som Kjell Brel skänkte till mig. 240w är förmodligen på tok för mycket men den var gratis!

Jag tror det finns mycket utrymme att vinna på att ta bort skalet.

Var tvungen att klippa kablarna till 230v för att få av IEC-kontakten från skalet.

Vem har inte några sådana här liggandes hemma? Beroende på hur varm datorn blir och hur mycket dessa låter kommer jag kanske att använda fläktar som utblås i sidan av chassit.

Blev överlycklig när jag hittade dessa moderkortsdistanser med m4-gänga istället för den vanliga UNC-gängan. Den till vänster är en "vanlig" med UNC-gänga. Nu slipper jag köpa en svindyr gängsats bara för att kunna gänga UNC.

Hade lite Arctic Cooling MX-3 hemma som jag smetade på. Brukar köra med Arctic Silver 5 men hittade ingen

Vill inte påstå att det är gott om plats till ramminnena men det är inte nära att ta i heller, lagom!

Monteringen av kylaren var mycket enkel, kanske var det pga den låga vikten om man jämför med andra bjässar till kylare.

Undersidan, inget konstigt här.

Mycket tight konstruktion. Ska sleeva kablarna vid ett senare tillfälle. Kylaren är inte böjd, det mitt Sigma 18-50 2.8 EX MACRO HSM objektiv som skapar den illusionen.

Planering:
Åkte till Bauhaus och köpte aluminiumplattor och aluminiumprofiler. Snål som man så köpte jag ingen stor platta och blev därmed lite begränsad i hur jag kan placera komponenterna.

Placering 1:

Skall inte använda den fläkte som är på bilden, den är bara där för att illustrera. Hade först tänkt en flexibel pci-riser så att jag kan montera ljudkortet 90grader men kinserna på ebay verkar inte ha skickat den till mig och jag börjar bli otålig.

Placering 2:

Med denna placering sparar jag mycket plats men jag är orolig för värmeutvecklingen. Vad tror ni?

Chassit blir ca 9cm högt, kanske gör den 10cm för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

en dator

Permalänk

trevligt bygge