AMD FX "Bulldozer" – dagen efter

Permalänk
Melding Plague

AMD FX "Bulldozer" – dagen efter

Det blev ingen succé för AMD FX-serien "Bulldozer" och frågorna hopas kring processorlanseringen som kom av sig. SweClockers sammanfattar läget.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Day after d-day

Permalänk

Jag som hade längtat så mycket!!

Permalänk
Medlem

Tycker AMD kan yttra sig angående BD, varför det är såhär.
Om priserna inte går ner drastiskt så varför köpa en FX?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Väldigt tråkigt att Bulldozer hittills verkar vara ett antiklimax, AMD behövs som konkurrent till Intel.

Permalänk
Medlem

vi får väll se hur detta utvecklar sig, men det ser ju tyvärr lite mörkt ut:/

Men dom kanske vänder detta med nått mirakel, så det är väll bara att hoppas:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Ja... med de specen, hur kan den vara så inkompetent?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

900 kommentarer på denna å då?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Ja många hade längtat. Som många andra sagt innan varför tog de inte Llano arkitekturen och kapade bort den inbyggda GPU:n slängde på L3 Cache och två kärnor till? Den hade seriöst presterat bättre än denna. Synd att det ska bli såhär när AMD haft två lyckade lanseringar tidigare Brazos och Llano.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Baksmälla!
Hoppas ARM växer till sig inom några år.

Visa signatur
Permalänk

Måste säga att det är sorgligt, rent ut sagt. Att AMD inte klarar av att åtminstone matcha Intel... Jag går över till det vinnande laget.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av godfadern:

Day after d-day

Utveckla gärna

OnT: Om dom sänker priserna till ca 1500 kr för 8150 som lär dom ju sälja väldigt många. Frågan då är bara hur mycket dom tjänar på varje processor.

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Tråkigt det här... Bra idé men som inte höll måttet.
Som det ser ut på marknaden idag hade det varit kanon om den hade kunnat konkurrera med intel.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen som jag ser till att skaffa Bulldoser är om man redan sitter på ett kompatibelt moderkort men lite klenare CPU. Ska man uppgradera helt och hållet så är Sandy Bridge utan tvekan det bästa köpet. AMD måste ta och justera priserna för att kunna konkurrera med Intel, och detta borde dom ju ha gjort tester på själva också innan priset sattes. Gör om, gör rätt!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Testar de inte sina produkter innan de går ut i produktion?

Permalänk
Medlem

Dom sitter väll och sliter håret av sig på AMD nu...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Ja att något är fruktansvärt fel går ju inte att undkomma! På pappret ska den vara vassare! Men modul byggande är inte alltid bara fördelar.Alltid något som får negativ utgång som typ prestanda kanske? En ny Fermi känns det som.Hoppas bara dom rättar till problemet och snabbt för det här har förmodligen inte AMD råd med på längre sikt!

Ärligt talat så hade det varit bättre om det varit Intel ,Dom har ialla fall råd att förlora!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Vi får väll se hur det här slutar men det ser mycket mörkt ut för Amd och det är dåligt för oss konsumenter eftersom det saknas konkurrens mot Intel i prestandasegmentet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se redaktionens min när de får mail från medlemmar som undrar varför de inte klarade 8 GHz på luft *asg* Min spontana reaktion hade nog varit en instant facedesk haha

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

FX8120 kan nog med sänkt pris (under 1500kr) sälja hyfsat bra, den har ju upplåst multipel och kan lätt klockas upp till och över FX8150's klockfrekvens. Pris/prestanda i det läget är ju inte så dum. Men jag ser väl inte att FX8150 kommer sälja speciellt bra efter det att alla förbeställningar är behandlade.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

''Problem med designen, haltande tillverkningsteknik eller mjukvara som (ännu) inte drar nytta av Bulldozers potential ''

Kan ju bara hoppas på att mjukvarorna utvecklas snabbt då

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Mycket snack om AMD och BD dom senaste dagarna, vilket man kan förstå.

OnT;
Jag har alltid pendlat mellan AMD och Intel, minns min första Athlon 64, vilken Wow-känsla det var.
Sen gick jag över till intel, och pendlat lite med att ha haft AMD och Intel i olika datorer..
Det är tråkigt att se hur AMD "fallit" för att breda väg för Intel, som bara växer.

Håller dock med en del andra smarta personer här,
det är något märkligt som pågår, rent tekniskt borde BD kunna hålla samma nivå som SB...

Blir att följa nyhetsflödet som kommer skapas angående hur BD ska kunna visa sin fulla potential.

Permalänk
Medlem

vore faktiskt intressant att se överklockningspotentialen med endast 2 eller 3 moduler aktiva, alltså så mycket som dagens spel kan utnyttja, kanske kommer man närmare de skyhöga nivåerna då? världsrekordet slogs ju med bara en modul aktiv

men i övrigt är det ju pannkaka av det hela. 8 kärnor med ny arkitektur ska inte få spö av samma företags 6 kärnor med gammal arkitektur... isåfall hade de kunnat skippa hela skiten å köra på med phenom och pressat priserna ännu mer istället

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tråkigt att BD inte levde upp till förväntningarna, men samtidigt har de lyckats väldigt bra med Fusion som är väldigt mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara. Jag väntar på Fusion E-450 i en bärbar dator nu som kommer i slutet av månaden, som bara finns med E-350 just nu där jag såg på youtybe när de körde Crysis 2 på denna..Inte illa..

Får hoppas de fixar till BD framöver för inte förlora förmycket, många har ju redan säkert riggat upp med nya moderkort o allt just för denna prolle.

Permalänk

"Man skall inte sälja skinnet förren björnen är skjuten"

Skrivet av _michelin_:

Utveckla gärna

OnT: Om dom sänker priserna till ca 1500 kr för 8150 som lär dom ju sälja väldigt många. Frågan då är bara hur mycket dom tjänar på varje processor.

Det är bättre att sälja många för 1500:- än inga för 2400:- . Den renodlade produktions kostnaden är nog inte hög, men få tillbaka kostnaderna för 4-5 års utveckling ?
AMDs chans här är att börja dumpa priserna och se till att nästa version av bulldozer blir bättre. FX-8170 MÅSTE klå 2600K

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Med tanke på den otroligt läskiga strömförbrukningen vid överklockning så skulle jag ändå inte satsa på en FX-8150 även om priserna gick ner till Phenom II nivåer. Antingen blir det en 2600K för min del eller så håller jag kvar vid min 955:a, den är inte märkbart sämre än en FX-8150 ändå och det är nog det som är det mest skrämmande av allt.

Permalänk
Medlem

Ja det känns ju inte helt kul att ha förberett med en AM3+-bräda för att sedan vakna upp till det här. Blir nog Ivy till våren för min del.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bara jag som hoppades på att det var en extrainsatt panel när jag läste rubriken?

Permalänk
Medlem

Bulldozer har visat sig vara en ineffektiv design. Innan vi ser nya revisioner krävs det en religiös övertygelse för att tro på bulldozer. I värsta fall har man valt att slå sig in på helt fel bana, vilket i förlängningen gör att nästa revision kommer hamna ännu längre efter intels nya produkter.

Permalänk
Hjälpsam

Deras extra kärna i varje modul skulle bara kosta 20% i area.
En Phenom 4 har 758 Millioner transistorer en Phenom 6 har 904 millioner en FX-8120/8150 har två miljarder, vad fan har hänt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |