AMD FX "Bulldozer" – dagen efter

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Först så måste det finnas Bulldoozrar att köpa, sen köpare, och sen får vi se vad köparna tycker.
Det finns nog en hel del som kommer att vara nöjda tills det kommer nått nytt.
De som inte vill köpa Bulldoozer slipper, vi lever i ett fritt land...än så länge.
Vi får väl hoppas att AMD sätter blåslampan i ändan på tecknikerna, så det blir en fortsättning.
Det skulle vara kul med en rapport från AMD om hur dom tänker

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Haha klockade de på flytande helium? XD Sicken jävla galenskap att labba med saker som är minus 250c. AMD borde byta ut stockkylaren till en vattenkylningsvariant samt sänka priset med en 700kr på båda modellerna. Då eventuellt skulle jag kunna tänka mig att gå från intel. Synd att de inte lär ha så stora marginaler för prissänkningar dock. Det värsta med hela kråksången är att amd inte lär kunna komma igen och att vi kanske kommer se ett glapp mellan jättarna. AMD lär satsa mer på fusion och intel på ren skär cpu kraft. isf lär framtiden bli dyrare att leva i =/

Helium har en kokpunkt på 4,22 K (-268,93 C) så påståendet att det var nära absoluta nollpunkten stämmer rätt bra. Det labbade alltså med saker som håller en temperatur på typ -270 grader, inte 250.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Många som är besvikna på AMD bulldozer inte riktigt gav vad det skulle, nu när jag läst på lite verkar det som att det kommer snart flera modeller som ska göra ett bättre jobb med den ny arkitektur av nuvarande bulldozer.
Men man får inte trycka ner AMD helt, de ligger bäst till på APU fronten, där spöar AMD Intel med hästlängder om inte mer. Grafikkort har inte Intel en chans på AMD, nVidia ligger lite efter där med...Så AMD är inte alls ute ur leken eller ligger efter, bara de fixar till sin bulldozer som många väntat på, men kan förstå att de inte haft det lätt då de satsa en hel del på fusion....

EDIT: Lite kompakt o lite knasigt skrivet...mitt batteri håller på ta slut...

när kommer de lite vassare bulldozerna ut då? tänkte köpa 8150 men den var ju dålig så tänkte mig en i5 2500k eller börjar 4 kärnor bli för lite snart eller?
Vet inte riktigt vad jag sa ta i7 2600k eller i5 2500k med ssd disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

när kommer de lite vassare bulldozerna ut då? tänkte köpa 8150 men den var ju dålig så tänkte mig en i5 2500k eller börjar 4 kärnor bli för lite snart eller?
Vet inte riktigt vad jag sa ta i7 2600k eller i5 2500k med ssd disk?

Beror helt och hållet på vad du ska använda datorn till

Permalänk
Medlem

On the bright side...

Efter regn kommer sol :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Beror helt och hållet på vad du ska använda datorn till

Sorry tänkte inte på det. men Tänkte spela spel från Bf3 till heroes of newerth.

Permalänk
Skrivet av f1skarN:

Sorry tänkte inte på det. men Tänkte spela spel från Bf3 till heroes of newerth.

Då räcker fyra kärnor mer än väl. Frostbite 2-motorn ska tydligen utnyttja upp till fyra kärnor mycket bra, men HoN är däremot kodat av ett gäng apor så de utnyttjar väl knappt en halv...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

Sorry tänkte inte på det. men Tänkte spela spel från Bf3 till heroes of newerth.

Bulldozer presterar bra i BF3 iaf.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

vet men i de andra var den ju inte speciellt bra..
eller den låg ju inte så jätte mycket efter i endel tester. ganska osäker på vad jag ska ta och vad som blir bra senare. 8 kärnor är ju bra till senare men själva processorn var ju inte speciellt bra.
får man emd vattenkylning med 8150? eller kostar det mer? hur mycket mer?

Permalänk
Medlem

Jag tror sweclockers fick ett BD-skal med en liten 8-pins IC-krets inuti, ja det måste helt enkelt vara så

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

tänk bara på att i den klockfrekvensen drar den 200W mer...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

vet men i de andra var den ju inte speciellt bra..
eller den låg ju inte så jätte mycket efter i endel tester. ganska osäker på vad jag ska ta och vad som blir bra senare. 8 kärnor är ju bra till senare men själva processorn var ju inte speciellt bra.
får man emd vattenkylning med 8150? eller kostar det mer? hur mycket mer?

Det är ju inte ens en äkte 8-kärnig, och behöver du verkligen 8 kärnor till senare.
Alla spel har fungerat fint på 2 kärnor för mig, kan tänka mig att BF3 kräver 4 kärnor för högre inställningar.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Jag hörde att dom 500 första vattenkylnings-paketen var exklusiva för Japan, och att resten av världen skulle få vänta lite på kitet.

Permalänk
Avstängd

med andra ord spelar man bf3 så är amd ett givet val

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det beror ju mycket på vilken typ av servrar vi pratar om, men med såpass dålig energieffektivitet så smalnar ju marknaden otroligt.

Opteron 4256 EE - 8 kärnor med TDP på 35 watt klockad till 2,5 GHz, det tror jag är MYCKET intressant för servrar
http://www.cpu-world.com/news_2011/2011100701_Pre-order_price...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Först så måste det finnas Bulldoozrar att köpa, sen köpare, och sen får vi se vad köparna tycker.
Det finns nog en hel del som kommer att vara nöjda tills det kommer nått nytt.
De som inte vill köpa Bulldoozer slipper, vi lever i ett fritt land...än så länge.
Vi får väl hoppas att AMD sätter blåslampan i ändan på tecknikerna, så det blir en fortsättning.
Det skulle vara kul med en rapport från AMD om hur dom tänker

Saxar lite från feber som i sin tur länkar men detta visar väl hur de tänkt. http://feber.se/pc/art/225505/amd_stter_fortfarande_stort_ho/

Och lyckas de så låter det ju bra. Det finns ju utan tvekan mycket potential i BD. Får man ner sjukdomarna och priset så luktar det väl ändå succe?

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Saxar lite från feber som i sin tur länkar men detta visar väl hur de tänkt. http://feber.se/pc/art/225505/amd_stter_fortfarande_stort_ho/

Och lyckas de så låter det ju bra. Det finns ju utan tvekan mycket potential i BD. Får man ner sjukdomarna och priset så luktar det väl ändå succe?

Får man ner sjukdomarna och priset...... Feber.se.....:D

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Får man bara ner sjukdomarna...... Feber.se.....:)

Jamen vad än den höga strömförbrukningen (som bara är högre vid klockning) är så dåligt? Vist den slår inte SB på fingrarna ÄN. Finns som sagt gott om potential Haha jag vet men länkade bara pga bilden

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/984710/2011-10-12-nydator-20...

Funkar det där med 2st asus 275 gtx kort och ett corsair 750w nätagg.

nätagget och grafikkortet är till en anna dator.

är grafikkortet bra för att bara arbeta och igöra lite saker på internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/984710/2011-10-12-nydator-20...

Funkar det där med 2st asus 275 gtx kort och ett corsair 750w nätagg.

nätagget och grafikkortet är till en anna dator.

är grafikkortet bra för att bara arbeta och igöra lite saker på internet?

Varför skriver du det här?

Fy schas med dig in i köprådessektionen, det du skrev har inget här att göra!

Permalänk

... Och det blev mer känd som AMD BullShit...

Fast nu har jag gått över till "The dark side", it's more powerfull..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En aning besviken, men det blir nog bulldozer för mig endå när jag uppgraderar, Intel tjänar nog med pengar från andra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

tänk bara på att i den klockfrekvensen drar den 200W mer...

+1

Resultaten skiljer sig så pass lite att de är försumbara.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Tomhas:

Saxar lite från feber som i sin tur länkar men detta visar väl hur de tänkt. http://feber.se/pc/art/225505/amd_stter_fortfarande_stort_ho/

Och lyckas de så låter det ju bra. Det finns ju utan tvekan mycket potential i BD. Får man ner sjukdomarna och priset så luktar det väl ändå succe?

Klart att AMD officiellt håller fast vid sin road map. Allt annat vore att öppet erkänna att första versionen av BD är ett misslyckande. Det kommer de aldrig att göra. Om 5-10 år kommer det att heta den var "före sin tid" och det var "mjukvaran (windows) som inte kunde hantera den advancerade strukturen". Jag minnes Intels kommentarer när Itanium släpptes och blev sågad jämnse fotknölarna. Klart att de visste att de hade problem. Varför tror ni att BD blev försenad ? Fermi var blev rejält försenad och underpresterade i förhållande till hårdvaran (antalet transistorer) och var ett ström monster. Men ett år senare var det ett annat ljud i skällan. Min undran är varför de inte sköt upp lanseringen. De kunde ha tagit fram en Phenom 3 för att överbrygga gapet. Dvs PhII till 32nm, ökat cash minnet och slängt in 2 kärnor till på toppmodellen. Om de hade börjat med det i låt oss säga feb-mars så skulle de ha varit klara till sept. Phenom arkitekturen var välbeprövad. Mao gjort som Intel gjorde med Pentium D. Man låg efter i tid med core utvecklingen och var pressade av sina storkunder (dell farmför allt)att ta fram något som kunde matcha AMDs X2 CPUer. Lösning: en "gammal" P4 med dubbla kärnor. Visst, man gick inte förbi AMD, men gapet minskade och Intel köpte sig tid.
Nä, hur man än ser på det så har AMD gjort en jätte blunder. Sen kan man alltid hitta ställen där BD kan matcha 2600K/2500K men generellt så är man bra bit efter. Mao Klantigt.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

Intel första Dual core sög, hade samma bandbred som Netburst var byggd på Netburst blev riktigt varma klockade som skit och var jävligt instabila o ja juste IPCn sög

Pentium D hette den... hade ett pat sånna, bytade moderkort, minnen cpuer och till och med olika nätaggregat men jag fick aldrig dom stabila.

Core 2 Duo var mycket bättre

Ah, menade Core 2 Duo.. Hade helt glömt bort Pentium D.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Man hoppas ju nästan att det inte är processorn som är slö, utan att det är bios eller windows som inte är optimerat och att det kommer uppdateringar snart... Men så blir det väl inte.

Någon som vet hur processorn presterar på *nix etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Min undran är varför de inte sköt upp lanseringen.

De hade inte behövt skjuta upp lanseringen, vad de skulle gjort är att släppa en ny processor men inte kalla den för FX. Att komma ut med helt ny arkitektur och hävda att den är perfekt är dömt och misslyckas.
Om man varit lite mer försiktig och blygsam samt släppt den för lägre pris (vilket den nog kommer få) då hade ingen reagerat. Alla hade fattat att det är något nytt som behöver trimmas in.

Det är ändå ett lyft och en arkitektur som de kan göra en hel del med för att få upp prestandan.
Bulldozermoduler i deras fusionprocessorer kommer göra att de får häcken full, alltså sälja väldigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inga äckliga puschpins, en rejäl mettalplåt på baksidan och mindre risk för glappkontakt

Det är ju bara att köpa en tredjepartskylare så får du allt du räknar upp, AMDs stockkylare är värdelös för övrigt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Klart att AMD officiellt håller fast vid sin road map. Allt annat vore att öppet erkänna att första versionen av BD är ett misslyckande. Det kommer de aldrig att göra. Om 5-10 år kommer det att heta den var "före sin tid" och det var "mjukvaran (windows) som inte kunde hantera den advancerade strukturen". Jag minnes Intels kommentarer när Itanium släpptes och blev sågad jämnse fotknölarna. Klart att de visste att de hade problem. Varför tror ni att BD blev försenad ? Fermi var blev rejält försenad och underpresterade i förhållande till hårdvaran (antalet transistorer) och var ett ström monster. Men ett år senare var det ett annat ljud i skällan. Min undran är varför de inte sköt upp lanseringen. De kunde ha tagit fram en Phenom 3 för att överbrygga gapet. Dvs PhII till 32nm, ökat cash minnet och slängt in 2 kärnor till på toppmodellen. Om de hade börjat med det i låt oss säga feb-mars så skulle de ha varit klara till sept. Phenom arkitekturen var välbeprövad. Mao gjort som Intel gjorde med Pentium D. Man låg efter i tid med core utvecklingen och var pressade av sina storkunder (dell farmför allt)att ta fram något som kunde matcha AMDs X2 CPUer. Lösning: en "gammal" P4 med dubbla kärnor. Visst, man gick inte förbi AMD, men gapet minskade och Intel köpte sig tid.
Nä, hur man än ser på det så har AMD gjort en jätte blunder. Sen kan man alltid hitta ställen där BD kan matcha 2600K/2500K men generellt så är man bra bit efter. Mao Klantigt.

Har haft liknande tankebanan som du men har inte skrivit ner det på det ett sånt fördömligt sätt. Kudos

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm