Inspelningprogram för gitarr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
surahammar
Registrerad
Jun 2009

Inspelningprogram för gitarr.

Hejsan, letar efter ett gratis inspelningsprogram till gitarren. Kör just nu med audacity men de synkar inte tillräckligt bra. Jag kör med en multieffekt pedal direkt in i datorn och det blir delay när jag spelar in, vette fan om de är datorn eller gitarren eller programmet de är fel på? Finns det nått gratis program man kan ladda ner eller måste man dra in till musikaffären och köpa grejer för att de ska funka bra? Isåfall skulle de vara snällt om ni kunde ge tips på nått billigt bra program med schyssta ljud osv.

som ni kan höra på denna så låter de rätt så skitigt http://www.youtube.com/watch?v=ukypkVtbFCg . Kan inte klippa och klistra i programmet så jag var tvungen att spela in allt i ett kör, och ljudet är inte direkt vettigt heller.

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004

Kan rekommendera Digidesigns Mbox och ProTools. ProTools är ju egentligen inte gjort för musikinspelning, men det gör ett riktigt bra jobb ändå. Kör själv med det och tycker det funkar kanon.

Kostar ju visserligen en slant, men det är värt det.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Får du fördröjningar så är det med 99,9% säkerhet ljudkortet.
De inbyggda ljudkorten är helt värdelösa när det kommer till att spela in. De orkar helt enkelt inte med så steg ett är att köpa ett vettigt ljudkort. De enklare korten brukar kosta runt en tusenlapp och det finns både interna och externa varianter.

När det kommer till mjukvara så räcker Audacity hyfsat långt om du bara kör med ett spår. Vill du ha en mer ordentlig DAW blir det snabbt dyrt. Det uppenbara undantaget är Reaper som är väldigt kompetent i förhållande till priset. Reaper är gratis att testa och testversionen har inga begränsningar alls. En fullversion kostar sen bara ett par hundra vilket i studiosammanhang är i princip gratis... Du hittar programmet här: http://www.reaper.fm/

Ladda hem och se om det görnågon skillnad. Jag slår dock vad om att det är ljudkortet som är boven i dramat. Inspelningsprogrammet har också ytterst lite påverkan på ljudet, även här är det ljudkortet och eventuella effekter på vägen som är boven.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Absolut ingen expert, men ett externt ljudkort (något annat än det som följer med mobo't) brukar vara populärt hos folk som vill pyssla med musik och datorer.

Utöver det, så får jag väl säga att utöver ljudkvaliteten så lät det gött :).

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma i garaget.
Registrerad
Feb 2002

Du har för hög latency på ljudkortet, köp ett bättre anpassat för musikinspelning. Brummandet du hör är från gitarrens mickar, kör du utan jordat uttag så blir det värre.

BAAH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Nov 2007

Jag använder mig av Cubase 5 med Amplitube som förstärkarsimulator och EZ Drummer!
Har du provat Asio4all drivrutiner? Med dem lär du få ner latencyet lite mer. Lägg en Gate på gitarren så fixar du brummet!

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Bör kanske säga att du lär få lite fler svar om du flyttar tråden till ljud-forumet istället.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24