Analytiker: AMD på väg att bli irrelevant på processormarknaden

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hopp.. Så var det med det. Om han har rätt kommer man snart inte kunna köpa en PC-processor under 15 000Kr.

Verkligen jättekul att AMD håller på att gå under, speciellt för alla som har fri tillgång till pappas plånbok när de vill köpa ny hårdvara.

Som om du inte fått någonting betalt utav din far? Om du inte har fått någonting av din far när du är liten så kan jag berätta för dig att är oftast så det fungerar. Barn har inte så mycket pengar förstår du.

Permalänk
Medlem

borde inte AMD ha en bra chans när det gäller servrar och superdatorer då dessa ofta har större nytta av fler kärnor.

eller har jag helt fel nu ?

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Musikälskare

20.000 för en CPU är nog ingen omöjlighet snart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tror detta kan stämma. För det första så tjänar intel så ruskigt bra med pengar att de kan utveckla mer etc. Och de slår helt enkelt ut amd på nästan varje plan, förfining av FX eller inte så räcker detta inte till då intel också utvecklar. Och Intel försöker ju givetvis nå monopol (vem med ett företag gör inte det) och med intels intäkter på denna delen av marknaden så kmr de ju förr eller senare slå ut AMD.

För det andra så kan man ju fråga sig varför AMD ska lägga pengar på en marknad där de ständigt förlorar kunder på och inte tjänar några pengar i stort sätt, det kmr sluta med att de måste ta pengar från andra marknader som t.ex. llano och det kmr förhindra utvecklingen där, det resulterar i att AMD förmodligen kmr lägga ner på desktopmarknaden förr eller senare.

Men den som lever får se, man kan ju alltid hoppas att de lyckas fördubbla effektiviteten till PD på denna arkitektur.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebbe:

Sånt kan vända, de har ju fortfarande prisvärda lösningar.

EDIT:
Fan man kanske ska ta o investera i en Bulldozerer bara för att hjälpa dom lite på traven alltså

Funderar på en 4 kärnig ifall dem presterar okey och klockar bra (ska ju ligga på runt tusenlappen så

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Senaste köpet blev det Intel för min del men som redan påpekats, alla förlorar på dålig konkurrens. Försvinner AMD så lär det inte ta lång tid innan halva budgeten för en ny dator går åt till Intel-processorn...

Förresten, bara jag som tycker att Bulldozer är ett riktigt dåligt namn? Jag förknippar det med ord som "långsam" och "stor och otymplig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

20% av den totala marknaden är ändå jääävligt måna cpu:er

Det var inte poängen, om man har 20% kontra 80%, vem kan utveckla mer?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Om intel tappar all konkurs i cpu marknaden, borde dem inte sänka priset på sina processorer då? Jag menar, alla skulle ju köpa av dem, fattiga som rika, och om intel skulle höja priset till något orimligt så skulle ju datorn gå under och alla skulle ha mac och en konsol :S

Permalänk
Medlem

Är det ingen mer än jag som kom ihåg Intel P2 prisättning innan AMD K6-2 och i viss mån K6-3 kom in i bilden ?!?!?!

Tydligen vill en hel del inne på Sweclockers betala typ 4 gåmger mer för en mainstream processor.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

För oss konsumenter råder ju sedan länge ett väldigt snävt oligopol. Som tur är så är totalt monopol olagligt.
Kommer nog inte bli så överdrivet mycket dyrare heller, det har inte Intel råd med.
Bara för att man, i princip, är ensam på en marknad betyder INTE det att man kan ta ut vilka priser man vill.

Vissa av er överdriver så det står härliga till...

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Ja tiderna ändras. AMD smiskade ju Intel ordentligt när de släppte den första Athlon arkitekturen K7 1999 och likaså när de släppte K8 Athlon64 2003.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Folk målar fan på väggen alldeles för snabbt.
Intel har inte råd att höja priserna till de astronomiska summor ni talar om och/eller slå av på utvecklingstakten. Vad är det som är på uppgång? ARM. Wintel-alliansen är på väg att minska sin betydelse, betydligt, mina damer och herrar.

Skrivet av Legitjunkie:

Om intel tappar all konkurs i cpu marknaden, borde dem inte sänka priset på sina processorer då? Jag menar, alla skulle ju köpa av dem, fattiga som rika, och om intel skulle höja priset till något orimligt så skulle ju datorn gå under och alla skulle ha mac och en konsol :S

Ta och kolla upp vad Apple använder för CPU's i sina MacBooks etc...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ja tiderna ändras. AMD smiskade ju Intel ordentligt när de släppte den första Athlon arkitekturen K7 1999 och likaså när de släppte K8 Athlon64 2003.

1999->2003 = 4 år

2003->???? = för tillfället 8 år du ser inte den negativa trenden eller?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

det stora porblem med ARM är att den inte kan köra x86 program. och ARM är långt ifrån at komma in i våra datorer prestandamessigt sagt.

AMD har åtminstånde ett år kvar tills ARM är något hot somhelst på deras low end cpu marknad

Permalänk
Medlem

HELT kört är det väl ändå inte? Bulldozer blev inte så bra, men det är i sig inte helt fel att göra en processor som är mer impande i flertrådat än i spel då den ändå flaskas av grafikkortet vid någorlunda hög upplösning. Vid ett någorlunda lågt pris kan man nästan motivera ett stödköp.

Och det är långt ifrån alla konsumenter som läser prestandatester som vi. Om medelsvensson ser en dator med åttakärning processor i 3,6 GHz till samma pris som en med fyrakärnig intel i 3,3 eller 3-4 GHz är det inte alls osannolikt att han tar den med Bulldozer.

Hoppas de kan ta sig i kragen och få ut en bra piledriver. Och att de fortsätter få bra inkomster på grafikkortsmarknaden. Monopol vill ingen ha.

/Intelfanboy

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

borde inte AMD ha en bra chans när det gäller servrar och superdatorer då dessa ofta har större nytta av fler kärnor.

eller har jag helt fel nu ?

Dock så drar Bulldozer på tok för mycket ström för att vara intressant att använda i en server.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Intel/NVIDIA har legat på topp sedan AMD 64 serien och ATI Radeon 9000 serien.

AMD/ATI = Billigare, Lägre Prestanda, Mindre Ström
Intel/NVIDIA = Dyrare, Mer Ström, Högre Prestanda

Inga konstigheter, detta har varit uppenbart för de flesta..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Intel/NVIDIA har legat på topp sedan AMD 64 serien och ATI Radeon 9000 serien.

AMD/ATI = Billigare, Lägre Prestanda, Mindre Ström
Intel/NVIDIA = Dyrare, Mer Ström, Högre Prestanda

Inga konstigheter, detta har varit uppenbart för de flesta..

Problemet är ju att Intels 1155 drar mindre ström än bulldozer... så det är inte ett motiverat köp någonstans om man köper från scratch.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Intel/NVIDIA har legat på topp sedan AMD 64 serien och ATI Radeon 9000 serien.

AMD/ATI = Billigare, Lägre Prestanda, Mindre Ström
Intel/NVIDIA = Dyrare, Mer Ström, Högre Prestanda

Inga konstigheter, detta har varit uppenbart för de flesta..

Mja fast nu är väl endå 6990 världens snabbaste grafikkort om man då bortser från MARS 2 men den kan man ju knappast räkna, vem köper 1 grafikkort för 13-14k liksom?

Tycker generellt sätt radeon korten är lite bättre, fast geforce har ju mer stabila drivrutiner och kör väl allmänt utan problem. Inte för att radeon har mkt problem men bara mer än geforce?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Analytiker ska man aldrig lita på.

Vad heter han spel analytikern som säger massa saker hela tiden som inte kan stämma, Tex speltjänster som onlive ska stå för 50% 2012.

Permalänk
Medlem

Dålig analys, ekonom utan teknikförståelse ? Det mindre lyckade första inkrementet i FX serien minskar ju inte AMD's möjlighet att konkurera i det segmentet där ARM försöker slå sig in, där tror jag att AMD har en bra position om man jämför med ARM, APU er, x86 stöd... Applikations floran till den ARM baserade plattformen kommer vara begränsad.... Ni kommer väl ihåg Digitals försök att konkurera med Alpha i Windows segmentet, bra prestanda, men dålig applikations flora.

I highend desktop är det inget nytt att Intel härskar, och hur Bulldozer kommer funka i server återstår att se.

Vore intressant att få insyn i vilken strategi AMD har för att fixa till prestandan, den ändrade roadmappen med struken sockel (Bekräftat?) borde betyda att dom tycker det är viktigare att koncentrera sig på intern arkitektur än hur cpu'n kommunicerar med minne, i/o, eller ?

Bulldozer lanseringen för desktop är klart en belastning för AMD och kommer leda till minskad andel i high end desktop, men volymerna i det segmentet är inte så stor andel av totala försäljningen. Och pris per såld enghet är så mycket högre i server segmentet.. Så AMD står och faller troligtvis inte med Bulldozer, med förbehållet, att den måste leverera i server konfigurationen.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hopp.. Så var det med det. Om han har rätt kommer man snart inte kunna köpa en PC-processor under 15 000Kr.

Verkligen jättekul att AMD håller på att gå under, speciellt för alla som har fri tillgång till pappas plånbok när de vill köpa ny hårdvara.

men det är inga problem finns juh avbetalning som alternativ om man ska köpa intel , om intel höjer sina priser drabbas ingen fattig ^^. nä skämt åsido , blir som amd förut då dom var budget valet om man skulle ha en dator, hade man inte råd med en intel så köpte man en amd även om dom inte prestera lika bra

Visa signatur

//pelleplutt

Permalänk

Captain Obvious saves the day!
Men som många har sagt, tråkigt men sant:(

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen problemet hos AMD? Ska det va så jävla svårt och göra en minst lika presterande CPU som Sandy? Jag får det att låta enkelt men så efter kan dom ju omöjligt ligga i tekniken. Pinsamt AMD, pinsamt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Vad är egentligen problemet hos AMD? Ska det va så jävla svårt och göra en minst lika presterande CPU som Sandy? Jag får det att låta enkelt men så efter kan dom ju omöjligt ligga i tekniken. Pinsamt AMD, pinsamt.

Den frågan har jag ställt mig i många år. Verkar som AMD inte riktigt har kompetens för det för om dom hade så skulle det ju se annorlunda ut.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Det är riktigt trist, det är ju inte helt kört ännu, men ser ut att vara påväg ner, stadigt.
AMD har ju också andra marknader, men de behövs verkligen på CPU marknaden..
Det enda bra som skulle komma ut av detta är att alla kommer vara Intel fanboys, därmed inga fler flamewars ang. CPUer, och mindre besluts ångest

Dock så såg man ju Intel processorer på 8000kr tidigare, och om de har monopol..
Det vågar jag inte ens tänka på.. Jag antar att utvecklingen inte skulle stanna totalt, men de lär jag inte lägga samma energi på att utvecklas när det inte finns något som helst behov av det, varför jobba extra när man redan har monopol liksom..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Äh jag kommer skaffa mig en BD efter som jag köpt en am3+ men jag väntar på att se dom 6 och 4 kärniga för att se om dom är mer värda.

Permalänk

Äntligen.......

..någon som säger som det är. AMD är tyvärr redan irrelevant för många, inkl. mig, som ett realistiskt alternativ till en 22nm Intel. Tänker då på Ivy Bridge som ligger i startgroparna. Min nuvarande dator är däremot en A64, fast den köptes på den tiden AMD var att räkna med på allvar. Sen dess har det gått rejält utför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Den frågan har jag ställt mig i många år. Verkar som AMD inte riktigt har kompetens för det för om dom hade så skulle det ju se annorlunda ut.

Precis, dom är ju så pass kända så det vore ju rengnbågar och enhörningar om dom kunde göra nåt som klår Intel. Jag vill ha mer krig på CPU marknaden och inte bara mellan Radeon/AMD/ATI och Nvidia.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Intel/NVIDIA har legat på topp sedan AMD 64 serien och ATI Radeon 9000 serien.

AMD/ATI = Billigare, Lägre Prestanda, Mindre Ström
Intel/NVIDIA = Dyrare, Mer Ström, Högre Prestanda

Inga konstigheter, detta har varit uppenbart för de flesta..

amd radeon hd 5870 och 5970 var mkt bättre än nvidias gtx 285 och 295.
Det var ju gtx 200serien som 5000serien ställdes mot, då gtx 480 inte kom förens ett ca år senare.
Dock har intel dominerat ett bra tag och amd gick bak ett steg i utvecklingen med bulldozer som i ett test får stryk av en athlon x3 i samma klock.
Angående ström förbrukningen så jämnar det nog ut sig med en amd processor.
Jag tycker dock att det är rätt jämt mellan nvidia och amd på grafik sidan.

hd 4000 och hd 5000 mot gtx 200
hd 6000 mot gtx 400 och gtx 500

amd fx får stryk av amd athlon x3 Det hade nog varit bättre med en phenom III
http://www.nordichardware.se/images/labswedish/artiklar/CPU-C...

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)