Analytiker: AMD på väg att bli irrelevant på processormarknaden

Permalänk
Medlem

AMD behöver grafen först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hopp.. Så var det med det. Om han har rätt kommer man snart inte kunna köpa en PC-processor under 15 000Kr.

Verkligen jättekul att AMD håller på att gå under, speciellt för alla som har fri tillgång till pappas plånbok när de vill köpa ny hårdvara.

Så stor höjning kommer det inte att bli som många tror, Intel biter inte sig själv i svansen!

Skrivet av flashen:

20.000 för en CPU är nog ingen omöjlighet snart

Och vad skulle Intel känna på att ta så mycket, kanske några kr dyrare det hade blivit, men tror inte att det kommer att bli fantasi priser.

Skrivet av Krimsarn:

För oss konsumenter råder ju sedan länge ett väldigt snävt oligopol. Som tur är så är totalt monopol olagligt.
Kommer nog inte bli så överdrivet mycket dyrare heller, det har inte Intel råd med.
Bara för att man, i princip, är ensam på en marknad betyder INTE det att man kan ta ut vilka priser man vill.

Vissa av er överdriver så det står härliga till...

Äntligen ett vettigt inlägg när det kommer till "Intels Överpriser" och jag är helt med dig!

Skrivet av eppebansen:

Vad är det som är bra med det
vill du ge 5000kr för en intel sandy bridge?

Men sluta! Bara för att man har (vilket Intel inte har, och kommer aldrig att få) monopol på en produkt så innebär det inte att man kan sätta vilka priser som helst!

Skrivet av Legitjunkie:

Om intel tappar all konkurs i cpu marknaden, borde dem inte sänka priset på sina processorer då? Jag menar, alla skulle ju köpa av dem, fattiga som rika, och om intel skulle höja priset till något orimligt så skulle ju datorn gå under och alla skulle ha mac och en konsol :S

Undrar vilka processorer Mac har ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Kära AMD...

Gör processorer för Gamers som presterar jämnt med Intel och jag kan garantera folk kommer tveka och tänka vid valet mellan Intel och AMD.

Phenom presterar bra, krymp den till 32nm med lite extra cache och klockfrekvens till både FM1 och AM3+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Precis, dom är ju så pass kända så det vore ju rengnbågar och enhörningar om dom kunde göra nåt som klår Intel. Jag vill ha mer krig på CPU marknaden och inte bara mellan Radeon/AMD/ATI och Nvidia.

Det är bra mycket enklare att göra bättre saker med mycket pengar. Och Intel har mer pengar och därav är det troligare att deras produkter blir bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu drar jag detta helt fritt ur minnet. Men så långsam utvecklingstakt som vi har haft senaste åren och speciellt i år har jag inte sett sen slutet på 90-talet.

Sandy Bridge kom i Januari i år och vi har lagom nu fått höra talas om 2700k som är "ynkliga" 100mhz snabbare. Intels entusiastplattform 1366 är mer eller mindre föråldrad och har varit det hela året, men eftersom den fortfarande är snabbast (bortsett från mainstrem-plattformen Sandy Bridge...) så har de inga som helst anledningar att varken sänka priset eller lägga något krut på att bättra på prestandan. Nu är SB-E på gång men prislappen där lär ju vara i samma härad som de värsta 1366-processorerna är idag, med andra ord riktigt jäkla dyrt.

Kolla tillbaka 10 år i tiden när det var bra fart på utvecklingen. Det är dit vi vill tillbaka! Bättre prestanda, lägre priser och bättre produkter!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

AMD har ju en utmärkt volymprodukt. Llano, Bulldozer är ju för entusiaster, en mycket liten del av marknaden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Vad heter han spel analytikern som säger massa saker hela tiden som inte kan stämma, Tex speltjänster som onlive ska stå för 50% 2012.

Ah du kanske menar Michael Pachter? Blir förbannad varje gång han öppnar sin käft. Pratar bara en massa skit hela tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Den frågan har jag ställt mig i många år. Verkar som AMD inte riktigt har kompetens för det för om dom hade så skulle det ju se annorlunda ut.

Då har du fått det om bakfoten.

Skulle vi dra slutsatsen att Intel är mindre kompetenta för att de satsade fel med Pentium 4?

Bara som ett exempel: 64 bitars-instruktionerna, som så gott som alla som sitter på ett 64 bit system använder, är utvecklade av AMD. Intel licensierar tekniken (och har gjort några små ändringar i sin version).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordarosten:

Vad är egentligen problemet hos AMD? Ska det va så jävla svårt och göra en minst lika presterande CPU som Sandy? Jag får det att låta enkelt men så efter kan dom ju omöjligt ligga i tekniken. Pinsamt AMD, pinsamt.

Därför att Nehalem och senare är extrema fullträffar när det kommer till IPC (Instructions Per Clock).

Kolla in detta

Nehalem och framförallt Sandy Bridge är helt i nivå med POWER7 när det kommer till utfört arbete per kärna och MHz. POWER7 är snabbare totalt sett då den har högre klockfrekvens och fler CPU-kärnor, men man måste inser att POWER7 ligger i en HELT annan prisklass jämfört med Xeon (som ändå kostar tusentals dollar stycket för high-end varianterna) samt POWER7 har en TDP på 250W vilket ställer väldigt speciella (==dyra) krav på material.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Mja fast nu är väl endå 6990 världens snabbaste grafikkort om man då bortser från MARS 2 men den kan man ju knappast räkna, vem köper 1 grafikkort för 13-14k liksom?

Tycker generellt sätt radeon korten är lite bättre, fast geforce har ju mer stabila drivrutiner och kör väl allmänt utan problem. Inte för att radeon har mkt problem men bara mer än geforce?

Kan inte hålla med om att nvidias drivrutiner skulle vara stabilare, dom ligger förmodligen på samma nivå där.

OT: Kan bara hoppas AMD lyckas arbeta fram en bra marknadsplan för att få sålt bd, och därmed kan fylla upp lagren med sin nya revision som man bara kan hoppas kommer ut. Undrar hur många bd som finns i dagsläget som kommer få stå och samla damm i ett lager.

Att sympatiköpa en bd känns ju som en bra sak, men det skulle inte märkas i amds kassaskåp. Jag kan sympatiköpa en bd när jag vet mer om amds planer för framtiden.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Är det ingen mer än jag som kom ihåg Intel P2 prisättning innan AMD K6-2 och i viss mån K6-3 kom in i bilden ?!?!?!

Tydligen vill en hel del inne på Sweclockers betala typ 4 gåmger mer för en mainstream processor.

Minns mycket väl, P2 gick på 4500kr medan AMD för dryga 600kr på JME..
För att ha råd med det var jag tvungen att leasa en aptiva för 70.000kr, dock genom jobbet som tur var.

AMD får fan rycka upp sig snabbt, gärna igår.
Jag fortsätter med intel och ATI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig alls. Vem skulle skaffa Bulldozer nu? Hoppas att AMD överlever på CPU-marknaden, kommer nog tvinga ner Intel lite i pris.

Permalänk
Medlem

om det är så illa skulle jag om jag var AMD släppa PC marknaden en stund bygga server / industri CPU:er och ev GPUer till kort och laptop´s... kan vara läge med paus å få lite andrum jobba ihop stålar å HeadHunt:a en eller flera intel anställda...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Jaha, inte så att det vore en enorm överraskning om det händer.

Mjo...AMD har ju alltid varit det svagaste andrahandsvalet.:):P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Nu drar jag detta helt fritt ur minnet. Men så långsam utvecklingstakt som vi har haft senaste åren och speciellt i år har jag inte sett sen slutet på 90-talet.

Sandy Bridge kom i Januari i år och vi har lagom nu fått höra talas om 2700k som är "ynkliga" 100mhz snabbare. Intels entusiastplattform 1366 är mer eller mindre föråldrad och har varit det hela året, men eftersom den fortfarande är snabbast (bortsett från mainstrem-plattformen Sandy Bridge...) så har de inga som helst anledningar att varken sänka priset eller lägga något krut på att bättra på prestandan. Nu är SB-E på gång men prislappen där lär ju vara i samma härad som de värsta 1366-processorerna är idag, med andra ord riktigt jäkla dyrt.

Kolla tillbaka 10 år i tiden när det var bra fart på utvecklingen. Det är dit vi vill tillbaka! Bättre prestanda, lägre priser och bättre produkter!

Exakt, ju mindre konkurrens desto mindre pengar lägger dom på utveckling.

För oss konsumenter vore ju det bästa om det fanns ex. 5-6st(eller ännu fler) aktörer som på allvar tävlade om marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Trist Vill inte se något Intel monopol och vill kunna välja mellan flera produkter

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Tänk innan ni skaffar er snea fanboy-åsikter. Vad tror ni kommer hända med utvecklingen av och priserna på intels processorer om de inte får någon konkurrens?

det är nog därför ett annat företag som ska köpa amd aktie istället? Några som sköter den här delen bättre kommer faktiskt skapa en konkurrens bland x86 marknaden istället för att låta amd sköta detta.

De kommer antagligen att sköta det bättre än AMD med tanke på vilken situation de befinner sig i nu.
Frågan är bara vem som ska ta över...

Själv är jag AMD fanboy men detta verkar ju inte gå något bättre för de, det bästa för amd är helt enkelt att låta någon annan ta över kanske ARM?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Har bara haft negativa erfarenheter med AMD, men med grafikkorten verkar de ha dominerat lite den sista tiden :).

Låter mycket tråkigt om det bara skulle finnas Intel på marknaden :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Tänk innan ni skaffar er snea fanboy-åsikter. Vad tror ni kommer hända med utvecklingen av och priserna på intels processorer om de inte får någon konkurrens?

O andra sidan är det lite naivt och tro att utvecklingen enbart drivs framåt pga ett konkurrerande företag, i detta fallet AMD.

Det samma gäller prissättning, det är inte enbart AMD som styr Intels prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Lägg ner AMD, ni har inte råd med en ny generation på desktop CPU, låt ett annat företag förutom intel ta över er processormarknad, det tjänar vi alla på!

Svårt att se någon annan tillverkare med möjligheter att göra detta dock om inte AMD kan få ihop sin skit, och ingen kommer att tjäna på att intel hamnar i en monopol situation.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

HAHA! jag är 26 år och jag har följt AMD sen hela mitt liv och jag tycker inte dom har gjort någon större hit än vad intel har gjort, Tyvärr om ni inte tycker om min åsikt men så tycker jag. visst är det tråkigt men va fan dom får skylla sig själva rent ut sagt...

Skrivet av Delerium:

Ja tiderna ändras. AMD smiskade ju Intel ordentligt när de släppte den första Athlon arkitekturen K7 1999 och likaså när de släppte K8 Athlon64 2003.

Bean, om du är 26år borde du inte undgått AMD-eran Delerium nämner. Om du inte tycker det var en större hit än Intel under samma tid är du antingen ignorant eller helt enkelt inte särskilt kunnig inom området. Försöka att minnas tillbaka eller lär dig lite historia.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Tråkigt. Intel käkar upp dom i prestandasegmentet och ARM käkar upp dom underifrån. Bara jag som tycker att AMD ska migrera mot ARM arkitekturen istället?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Exakt, ju mindre konkurrens desto mindre pengar lägger dom på utveckling.

För oss konsumenter vore ju det bästa om det fanns ex. 5-6st(eller ännu fler) aktörer som på allvar tävlade om marknadsandelar.

Har inget med det att göra, har desto mer att göra med att nuvarande teknik har mer eller mindre nåt gränsen för sin utveckling. Totalt ny teknik är att vänta.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur dom gör. Dom måste göra rätt bara.

Ingen amd = intel kan dubblera sina priser.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Inaktiv

Är det inte så att AMD regerar på servermarknaden? Tycker mig se tonvis av AMD-baserade bärbara också i vartenda reklamblad man får hem. För rätta mig om jag har fel, det köps fler bärbara enheter än just stationära?

Synd, oavsett, gällande rubriken. Får hoppas att AMD sitter med ett kommande äss i rockärmen så vi kan få en bibehållande konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja, tror det är den spark i röven AMD behöver för att våga satsa eller försvinna. Och AMD själv tjänar inget på att försvinna ifrån en marknad och bara fokusera på en annan. Bulldozer-FX må vara en flopp men AMD har visat förr att arkitekturer kan finslipas och förbättras under flera år. För hur länge levde inte K arkitekturen? Jag vill tro och hoppas att AMD gör come back med nästa generation eller att deras nuvarnade line-up förbättras med hur mjukvara arbetar emot deras minst sagt otrodoxa modul arkitektur. Tror att det finns utrymme att växa allt eftersom deras modul konstruktion har i teorin väldigt bra applikations möjligheter, men ingen har lyckats låsa upp den ännu.

Tillsvidare så blir intel prestandatronens mästar. Kan knappt vänta på att få en i5 i min hand och uppgradera från min åttaåriga AMD Athlon 64... Den hör snart hemma i forumet retro tråd. ;D

(EDIT. Tioår var lite overkill... its been fixed now)

Visa signatur
Permalänk

GÄÄÄÄÄSP! Som ett brev på posten! Bransch analytiker dömmer ut AMD! Vilken gång i ordningen är det ? Låt mig se
1. När Intel dumpade priserna på 486 och alla 386 tillverkare fick problem. AMD började tillverka 486 som lika bra som Intel billigare.
2. När Intel dumpade priserna på Pentium. Och alla 486 tillverkare fick problem. AMD skruvade upp hastigheten på 486 och sålde dem billigare än Pentium.
3. När Intel tog fram Pentium MMX. Och alla tillverkare av liknande Pentium CPU fick problem. AMD tog fram K6
4. När Intel dumpade priserna på Pentium 2. Nu fanns i princip bara AMD kvar. AMD tog fram K6 2/3, skruvade upp hastigheten och såldem billigare än P2.
5. När Intel tog fram Pentium 4 med rambus minnena. AMD sänkte priset på K7 Athlon och tog fram DDR minnena.
6. När Intel tog fram Core 2. AMD tog fram Phenom och sänkte priset.
Detta är en förenklad version men ni förstår principen.

Och alla gånger har sk bransch analytiker sjungit AMDs svanesång. Och ALLA gånger har de haft fel ! AMD kommer tillbaka!
Sen är jag fortfarande irreterad att man gav ut en ofärdig CPU. Men om 1 år är det glömt.

Ps höll på glömma: AMD har nästan alltid gjort sin CPUer överklockningsbara. Intel betraktade överklockare som pestsmittade ända fram tills Core 2.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Mjo...AMD har ju alltid varit det svagaste andrahandsvalet.:):P

Inte alltid det varit så men kanske större delen av den senaste tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Åter igen så biter sig AMD fanboysen fast som rabbiata bävrar vid något som hotar deras tro. Jag skrattar inte åt AMD´s situation men jag skrattar åt Er.

Alla som vrålade ut sin protest när allt fler läckor antydde om BDs svaga sidor etc. Nu börjar det antydas om AMDs ställning på desktop marknadens vara eller icke vara så är det också fel/omöjligt.

Kanske överger AMD desktop marknaden, kanske inte. All monopol är inte av ondo. En aktör med monopol liknande ställning kan inte ta vilka priser som helst. Marknadsekonomi fungerar inte så.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Köpte tyvärr en i5 2500K i sommras istället för att vänta. Men nästa gång jag uppgraderar processor så köper jag ifrån AMD no matter what. För att stödja dem och göra allt jag kan för att inte Intel ska ha hela CPU marknaden.

Visa signatur

C>++