Analytiker: AMD på väg att bli irrelevant på processormarknaden

Permalänk
Medlem

Varför snackar alla om monopol? Även om amd har halkat lite efter, så kan ju inte Intel höja priserna alltför mycket, för då blir plötsligt amd mera prisvärt. Bulldozer må vara sämre, men priserna kanske sjunker..

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

Vad som nog gäller nu är att knoppa av ATI och lägga ner/sälja x86-utvecklingen till Intel.

Frågan är vad intel skulle vilja köpa. Deras CPU:er är bra mycket mer avancerade (AMD känns rätt mycket som brute force just nu). Iofs, patenten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Varför snackar alla om monopol? Även om amd har halkat lite efter, så kan ju inte Intel höja priserna alltför mycket, för då blir plötsligt amd mera prisvärt. Bulldozer må vara sämre, men priserna kanske sjunker..

Eller tänker jag fel?

Jag tror alla tänker sig att AMD helt ska försvinna (vilket verkar rätt otroligt, till och med VIA finns ju kvar..).

Och även om det bara är Intel kvar kommer de forstätta utveckla CPU:erna, annars försvinner ju behovet att uppgradera, och de skulle sälja mycket färre CPU:er.

Permalänk

Om nu AMD skulle sälja/lämna över processors tillverkningen till Inte så skulle intel bli i stort sett det enda företaget som folk skulle köpa processorer från och där med skulle Intel endra kunna höja eller sänka priserna på sina produkter vilket skulle bli dåligt eller bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jag tror alla tänker sig att AMD helt ska försvinna (vilket verkar rätt otroligt, till och med VIA finns ju kvar..).

Och även om det bara är Intel kvar kommer de forstätta utveckla CPU:erna, annars försvinner ju behovet att uppgradera, och de skulle sälja mycket färre CPU:er.

Precis, är det ute med amd bara för att deras senaste processorserie presterar lite sämre eller? För några år sedan såg det väl precis tvärt om ut eller? Om jag har förstått det rätt så piskade väl Athlon processorerna dåvarande Intel processorer hårt eller? Om 3 år kanske amd piskar Intel igen, ingen som vet. Men tycker inte det borde bli sådan jäkla uppståndelse över att en serie presterar lite sämre, eller?

Permalänk
Avstängd

Tror dom kommer att slipa upp BD så den blir atraktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Ungefär, fast GTX560 Ti presterar som 6950

Det finns 2 versioner av HD6950..

Skrivet av MrNubcake:

Håller inte med. 6970 presterar ändå OK i jämförelse med 580 (speciellt 2x6970 vs 2x580), det är cirka 1300 kr prisskillnad men kanske 400 kr skillnad i prestanda

Det går inte.. att inte hålla med, för det är fakta

HD6970 kommer inte i närheten av ett GTX580 (17% 3DMark11 skillnad, vilket är VÄLDIGT mycket)

6970 = 3000kr
580 = 4000kr

25% Dyrare, 17% Mer Prestanda

Skrivet av Burks:

håller med. Men har för mig att 560 ti är emot 6950 och 560 är emot 6870 ;P

samt en sak till som skiljer är strömförbrukningen.

Strömförbrukningen skiljer ju för Nvidia generellt sett presterar bättre, inget konstigt..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Vilka fördelar ser du med Intel som ensam aktör?

Eventuella fördelar, hm kanske enklare för mjukvarutillverkare att få stabila produkter? Slippa behöva konfigurera
för femtiellva olika kombinationer. Det är i alla fall några av argumenten som vissa utvecklare kör med när dom väljer
konsolplattform framför PC.

Ursäkta om jag va otydlig, jag menade inte precis Intel. Jag menade med en ospecificerad aktör i monopolställning. Min största poäng är dock att en aktör med monopolställning inte kan göra precis som den vill.

Det är ett antal aktörer på desktop marknaden som försökt och "misslyckats", det kanske helt enkelt är AMD´s tur nu??
Att tro att Intel skulle chockhöjja eller sluta utveckla sina produkter bara för att dom har liten eller ingen konkurrens är bara naivt att tro.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Tror dom kommer att slipa upp BD så den blir atraktiv.

Hoppas jag verkligen för tycker AMD "känns" bra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AnnoyingIB:

Köpte tyvärr en i5 2500K i sommras istället för att vänta. Men nästa gång jag uppgraderar processor så köper jag ifrån AMD no matter what. För att stödja dem och göra allt jag kan för att inte Intel ska ha hela CPU marknaden.

Förlåt, men det där lät jättedumt. Köpa en sämre produkt för att stödja AMD? Seriöst? Köp en processor som verkligen presterar, sen kan du ju skicka ett rekommenderat brev till AMD med lite kaffepengar i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Hoppas jag verkligen för tycker AMD "känns" bra

Bulldozer ÄR bra, grymt bra pris för 8 kärnig processor, som det ser ut just nu har folk fått intrycket av att Bulldozer ska sopa mattan med Sandy Bridge, vilket det inte ens SKA göra..

Folk måste få tummen ur röven och förstå att AMD/ATI är det billigare alternativet, inte sämre, inte bättre.

En sak till som är värd att notera, det är sockelbyte nu.. det påverkar HELA marknaden

LGA 2011 nu i Vinter och 28nm Grafikkort i Vår, om 1 år kommer hela marknaden se ny ut, och AMD kommer vara tillbaka där dom var för 1 år sedan..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

om AMD vill vara kvar på marknaden måste dom skärpa sig och komma med något konkurenskraftigt att slåss med
INTE något som med nöd och näppe är lika bra som det som finns ute redan
skärpning är det som gäller annars går det åt h-vete
och det är precis ditåt det lutar just nu

"Well thank you captain obvious" <--- sådär nu behöver ni inte säga nåt xP

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Bulldozer ÄR bra, grymt bra pris för 8 kärnig processor, som det ser ut just nu har folk fått intrycket av att Bulldozer ska sopa mattan med Sandy Bridge, vilket det inte ens SKA göra..

Folk måste få tummen ur röven och förstå att AMD/ATI är det billigare alternativet, inte sämre, inte bättre.

En sak till som är värd att notera, det är sockelbyte nu.. det påverkar HELA marknaden

LGA 2011 nu i Vinter och 28nm Grafikkort i Vår, om 1 år kommer hela marknaden se ny ut, och AMD kommer vara tillbaka där dom var för 1 år sedan..

Precis, om ett eller två år kanske det är ombytta roller. Ingen som vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Asså sitter o funderar över vad fan man ska göra med sitt am3+ moderkort nu.. Ångrar starkt att jag förberedde mig inför bulldozer.

Tror ni det går att sälja ? o köpa ett intel moderkort+ i7 ? :/

Köp en billig Phenom II 6-core och var nöjd med att den fixar alla spel i hög kvalitet så länge du ger den ett eller flera bra grafikkort att jobba med.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Att tro att Intel skulle chockhöjja eller sluta utveckla sina produkter bara för att dom har liten eller ingen konkurrens är bara naivt att tro.

Det är väl snarare naivt att tro att priserna inte skulle gå upp, och att utvecklingstakten inte skulle sakta ned ifall Intel inte har någon konkurrens?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Samma här. Fler o fler verkar välja Intels CPU:er. Går AMD även back på laptop-fronten?

Nej, AMD har gått upp i laptopfronten iom att Llano spöar Sandy Bridges inbyggda grafik och de flesta som köper laptops inte köper de dyra med dedikerat grafikkort, det är bar vi gamers som är intresserade av sånt.

Kom ihåg att det är överklockare och prestandajägare mest på det här forumet, vi är en rätt liten del av datorköparna. Bulldozer är fortfarande en bra server-CPU dessutom som redan har sålt en hel del. Se nyheten från i somras här på Sweclockers:

http://www.sweclockers.com/nyhet/14033-cray-xk6-nar-50-petaflops-med-amd-opteron-och-nvidia-tesla

Förtydling: Interlagos är alltså Opteron-versionen av Bulldozer med 8 moduler, 16 kärnor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Folk måste få tummen ur röven och förstå att AMD/ATI är det billigare alternativet, inte sämre, inte bättre.

Det lustiga är att den är både sämre och snudd på dyrare än Intel Core i7 2600K 3,4GHz, den kostar 2299:- och AMD FX-Series FX-8150 3,6GHz kostar 2203:-, är man så snål att man ska spara 96:- så får man skylla sig själv

Skrivet av zhrooms:

LGA 2011 nu i Vinter och 28nm Grafikkort i Vår, om 1 år kommer hela marknaden se ny ut, och AMD kommer vara tillbaka där dom var för 1 år sedan..

Med AMD's strama ekonomi och med denna flopp nu som kommer att minska försäljningen så tvivlar jag på att de kommer ikapp om endast 1 år, det roliga är att Intel skulle kunna sänka sina priser så de låg under AMD och få bort dem från marknaden och ändå gå med vinst, men de vill inte det, för konkurrens är bra

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

om AMD vill vara kvar på marknaden måste dom skärpa sig och komma med något konkurenskraftigt att slåss med
INTE något som med nöd och näppe är lika bra som det som finns ute redan

AMD/ATI har i de flesta fall varit ute tidigare med nya grafikkort än Nvidia

AMD/ATI = Tidigare, Billigare, Strömsnålare, Eyefinity
Nvidia = Senare, Dyrare, Mer Prestanda, PhysX

Snabbhet på Marknaden

Intel Snabbare än AMD Processorer
AMD Snabbare än Nvidia Grafikkort

Så det blir liksom +- Noll

Med tanke på att AMD nu har ATI delen, så är AMD fortfarande starkare än Intel/Nvidia ensamma.. "typ"

Skulle Intel/Nvidia gå ihop som AMD/ATI gjorde, då är det nog bara att vinka mot AMD i fjärran

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Precis, är det ute med amd bara för att deras senaste processorserie presterar lite sämre eller? För några år sedan såg det väl precis tvärt om ut eller? Om jag har förstått det rätt så piskade väl Athlon processorerna dåvarande Intel processorer hårt eller? Om 3 år kanske amd piskar Intel igen, ingen som vet. Men tycker inte det borde bli sådan jäkla uppståndelse över att en serie presterar lite sämre, eller?

Nu är det länge sedan Athlon tiden, och AMD kommer aldrig att komma ifatt Intel! Iallafall inte dom närmsta 10-15 åren! Eller om man ska vara ärlig, AMD kommer aldrig att gå om Intel!
Intels utvecklare gick ut för en tid sedan och sa att redan nu ligger dom 4 år framför alla andra!
4år nu, blir 6år snart! Sen bara rullar det på.

Det värsta med hela denna AMD Cirkusen är att dom byggde upp en förväntan, som fick alla att tro på en Bulldozer med Ferrarimotor! Med sin taskiga reklam så satte dom käppar i sitt eget hjul!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

AMD/ATI har i de flesta fall varit ute tidigare med nya grafikkort än Nvidia

AMD/ATI = Tidigare, Billigare, Strömsnålare, Eyefinity
Nvidia = Senare, Dyrare, Mer Prestanda, PhysX

Snabbhet på Marknaden

Intel Snabbare än AMD Processorer
AMD Snabbare än Nvidia Grafikkort

Så det blir liksom +- Noll

Med tanke på att AMD nu har ATI delen, så är AMD fortfarande starkare än Intel/Nvidia ensamma.. "typ"

Skulle Intel/Nvidia gå ihop som AMD/ATI gjorde, då är det nog bara att vinka mot AMD i fjärran

Gå ihop och gå ihop...ATi blev uppköpta, lite skillnad där, sen att AMD/ATi har varit först ut har varit på gott och ont, först vinner inte jämt, och i många fall har de varit så för dem, de var t.ex först med DX10.1, det roliga var att de var de enda som var ut med det, t.o.m speltillverkarna ratade det, jag personligen kör nVidia pga PhysX och CUDA, det har inte ens ATi någon motsvarighet till....men jag förstår inte hur denna diskution kom in på nVidia, tråden handlar ju inte ens om grafik

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

AMD/ATI har i de flesta fall varit ute tidigare med nya grafikkort än Nvidia

AMD/ATI = Tidigare, Billigare, Strömsnålare, Eyefinity
Nvidia = Senare, Dyrare, Mer Prestanda, PhysX

Snabbhet på Marknaden

Intel Snabbare än AMD Processorer
AMD Snabbare än Nvidia Grafikkort

Så det blir liksom +- Noll

Med tanke på att AMD nu har ATI delen, så är AMD fortfarande starkare än Intel/Nvidia ensamma.. "typ"

Skulle Intel/Nvidia gå ihop som AMD/ATI gjorde, då är det nog bara att vinka mot AMD i fjärran

Inser du att du precis sa emot dig själv? " nvidia = mer prestanda" och AMd snabbare än nvidia grafikkort" ... Wait what?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Avstängd

Intels Sandybridge var rekordbillig eftersom Intel var rädda för Bulldozer. Intel prisade 2600K väldigt lågt, pga rädsla. Nu har det visat sig att BD inte var så bra, så Intel tappar rädslan och kommer höja priserna nu. 2700K kommer ha högre pris än 2600K, det har Intel sagt.

Ivy Bridge kommer ha ganska högt pris, just pga AMD inte hotar Intel längre. Intel är inte rädda.

Det finns Intel fanbois som tror det är bra att AMD producerar långsamma cpuer. Förr i tiden kostade en hyfsad Intel cpu, motsvarande 5000-6000kr. Nu pratar jag om en HYFSAD. Inte high end. Det fanns rena budget cpuer, men ingen köpte dem. Man köpte en hyfsad, normal cpu. Och fick lägga ut över 5000kr. Min fråga är: finns det verkligen puckon som längtar tillbaka till den tiden?

Om AMD dör, så kommer Ivy Bridge börja på 5000kr, om du inte köper en ren budget variant som kommer börja på 3000kr. Ska du ha en hyfsad Ivy Bridge, dvs 300MHz till, så får du pynta 7000kr. Och Intel kommer sakta ned utvecklingen av nya cpuer. Varför satsa miljarder på utveckling, när du är ensam på marknaden? Intels gamla 8088 fanns på marknaden länge. Sakta släpptes 80286. Sen hände inget på flera år. Sen kom konkurrens och då började nya cpuer komma, och priserna började sänkas.

Enkel ekonomisk teori. Ingen konkurrens -> skyhöga priser och ingen utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Förlåt, men det där lät jättedumt. Köpa en sämre produkt för att stödja AMD? Seriöst? Köp en processor som verkligen presterar, sen kan du ju skicka ett rekommenderat brev till AMD med lite kaffepengar i.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja lite kanske man överdrev. Men om skillnaden inte är så stor mellan prestandan och pris så kör jag på AMD för att stödja dem

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är just det jag faktiskt förstår, och då barn inte har så mycket egna pengar, så har de heller inget grepp om pengars värde, varvid de skiter fullständigt i om intel tar 20 papp för en Processor, eftersom det endå är pappsen som betalar deras gaming-rigg som, naturligt vis, går i svart och rött och ser ut som ett rymdskepp.

Okej. Underskatta inte barns intellekt. När jag var 10 år så förstod jag mycket väl pengars värde och att man ska vara sparsam. Du verkar vara en sådan där människa som har sina jäkla fördomar, bittra är ni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

AMD/ATI har i de flesta fall varit ute tidigare med nya grafikkort än Nvidia

AMD/ATI = Tidigare, Billigare, Strömsnålare, Eyefinity
Nvidia = Senare, Dyrare, Mer Prestanda, PhysX

Snabbhet på Marknaden

Intel Snabbare än AMD Processorer
AMD Snabbare än Nvidia Grafikkort

Så det blir liksom +- Noll

Med tanke på att AMD nu har ATI delen, så är AMD fortfarande starkare än Intel/Nvidia ensamma.. "typ"

Skulle Intel/Nvidia gå ihop som AMD/ATI gjorde, då är det nog bara att vinka mot AMD i fjärran

Hoppas du är medveten om att nvidia säljer mer än AMD/ATi.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av blackeagle:

Nej, AMD har gått upp i laptopfronten iom att Llano spöar Sandy Bridges inbyggda grafik och de flesta som köper laptops inte köper de dyra med dedikerat grafikkort, det är bar vi gamers som är intresserade av sånt.

Kom ihåg att det är överklockare och prestandajägare mest på det här forumet, vi är en rätt liten del av datorköparna. Bulldozer är fortfarande en bra server-CPU dessutom som redan har sålt en hel del. Se nyheten från i somras här på Sweclockers:

http://www.sweclockers.com/nyhet/14033-cray-xk6-nar-50-petaflops-med-amd-opteron-och-nvidia-tesla

Förtydling: Interlagos är alltså Opteron-versionen av Bulldozer med 8 moduler, 16 kärnor.

Du har helt rätt, men personligen tycker jag du drar fel slutsats. Laptops blir bara större och större andel av marknaden, men för de absolut flesta som köper en laptop så är gfx-delen i Sandy Bridge mer än nog för det som datorn används till.

Ser det själv som en NACKDEL om en laptop har en diskret grafikkort då det minskar batteritiden, gör datorn varmare & dyrare. Vad är poängen med att ha ett diskret grafikkort i en MBP t.ex.? Är man gamer lär man knappast köra på en laptop.

OSX är rätt uselt som spel OS och väldigt få Mac-användare lär vara gamers. I OSX kan man inte heller tvinga OS:et att bara använda det inbyggda grafikkortet utan att installera 3:e parts programvara (i.e. bara nördarna kommer göra detta). Min 15" MBP får 1-1.5 timmar längre batteritid om jag tvingar den att köra på det interna grafikkortet (som är ett Intel HD, i.e. har en Arrandale som är ungefär hälften så snabb som HD3000) och för "vanlig" användning går det inte märka någon som helst skillnad mellan nVidia kortet och Intel HD grafiken. Om MBP i stället körde Llano så skulle det enda jag skulle märka vara sämre CPU-prestanda då jag använder datorn till programmering och kompilering är väldigt CPU-intensivt.

Tycker ändå Llano är HELT RÄTT. AMD borde bara justera CPU vs GPU balansen, just nu är det alldeles för mycket GPU kraft i förhållande till tillgänglig RAM-bandbredd (detta är enorm flaskhals för GPUn i Llano) och CPU-kraft (inte en flaskhals för spel, men väl för mycket annat). Llano drar väldigt lite ström i idle och det är en väldigt bra egenskap för en laptop CPU!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Intels Sandybridge var rekordbillig eftersom Intel var rädda för Bulldozer. Intel prisade 2600K väldigt lågt, pga rädsla. Nu har det visat sig att BD inte var så bra, så Intel tappar rädslan och kommer höja priserna nu. 2700K kommer ha högre pris än 2600K, det har Intel sagt.

Ivy Bridge kommer ha ganska högt pris, just pga AMD inte hotar Intel längre. Intel är inte rädda.

Det finns Intel fanbois som tror det är bra att AMD producerar långsamma cpuer. Förr i tiden kostade en hyfsad Intel cpu, motsvarande 5000-6000kr. Nu pratar jag om en HYFSAD. Inte high end. Det fanns rena budget cpuer, men ingen köpte dem. Man köpte en hyfsad, normal cpu. Och fick lägga ut över 5000kr. Min fråga är: finns det verkligen puckon som längtar tillbaka till den tiden?

Om AMD dör, så kommer Ivy Bridge börja på 5000kr, om du inte köper en ren budget variant som kommer börja på 3000kr. Ska du ha en hyfsad Ivy Bridge, dvs 300MHz till, så får du pynta 7000kr. Och Intel kommer sakta ned utvecklingen av nya cpuer. Varför satsa miljarder på utveckling, när du är ensam på marknaden? Intels gamla 8088 fanns på marknaden länge. Sakta släpptes 80286. Sen hände inget på flera år. Sen kom konkurrens och då började nya cpuer komma, och priserna började sänkas.

Enkel ekonomisk teori. Ingen konkurrens -> skyhöga priser och ingen utveckling.

Det är förjävligt :/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Men hör du inte vad jag säger Amd har aldrig gjort en större hit än vad intel har gjort och jag är inte okunnig det är mitt tycke, säga vad du vill med det men så är det tyvärr. Amd borde satsat bättre på cpu för flera år sen. Nu känns det bara bortkommet och det ger dålig marknadsföring som amd har vetat i flera år också.

Både K7 Athlon och K8 Athlon64 var riktiga fullträffar när de kom så jag förstår ärligt talat inte riktigt vad det är du menar? AMD låg vid de tillfällena långt långt före Intel vad gäller prestanda, även sett till energiförbrukning/prestanda.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Riktigt synd..! som alla säger, vi behöver amd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Inser du att du precis sa emot dig själv? " nvidia = mer prestanda" och AMd snabbare än nvidia grafikkort" ... Wait what?

Jag markerade tydligt, alla andra förstod..

Skrivet av FallenHero:

Gå ihop och gå ihop...ATi blev uppköpta, lite skillnad där, sen att AMD/ATi har varit först ut har varit på gott och ont, först vinner inte jämt, och i många fall har de varit så för dem, de var t.ex först med DX10.1, det roliga var att de var de enda som var ut med det, t.o.m speltillverkarna ratade det, jag personligen kör nVidia pga PhysX och CUDA, det har inte ens ATi någon motsvarighet till....

Det jag syftade på var att snabbhet är bra, vilket gör att dom kan hålla sig där dom är. Skulle AMD komma efter Nvidia med sämre produkter så skulle det ju gå som idag med Bulldozer, vilket det inte gör.. AMD kommer troligtvis vara snabbare än Nvidia till 28nm Grafikkort.. (Vilket är viktigt "om" dom nu är svagare)

Jag kör personligen Nvidia pga PhysX OCH.. mer prestanda, jag skulle inte kunna uppnå samma prestanda med AMD i min dator, jag vill inte köra fler än 2 GPU's för vid 3-4st så börjar det bli tearing, två GTX580 krossar två HD6970.. simpelt val helt enkelt

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240