AMD 3200+ och G210 till HTPC lönt?

Permalänk

AMD 3200+ och G210 till HTPC lönt?

Som rubriken lyder. Har en gammal dator som bara ligger. Lönt att försöka använda den som en HTPC? Grafikkortet krånglar som sjutton i XP så antar att det får bli Linux. Tror ni den klarar 1080P?

Tycker ni det är värt ett försök eller är det bättre att sälja alternativt skrota den?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Grafikkortet lirar fullhd utan problem i windows vista/7 och i linux

Visa signatur
Permalänk

är cpun en 939 eller socket A eller vad är det för någon? skulle gissa på 939'

Skulle dokc vilja säga att cpun är lite seg för just 1080P då jag hade en Pentium 4 Prescott 2.8GHz med HT och den lirade inte 1080P så bra med ett 2600 pro blev lite hackigt i mellan åt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

är cpun en 939 eller socket A eller vad är det för någon? skulle gissa på 939'

Skulle dokc vilja säga att cpun är lite seg för just 1080P då jag hade en Pentium 4 Prescott 2.8GHz med HT och den lirade inte 1080P så bra med ett 2600 pro blev lite hackigt i mellan åt

Saken med ett dxva kompatibelt grafikkort så belastar man inte processorn speciellt mycket, förutsatt att man använder kompatibel mjukvara. Så till ts, det borde gå finfint.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja påstå att det bästa vore t.o.m att underklocka och undervolta processorn eftersom den är onödigt snabb och producerar för mycket värme om man vill ha TYST htpc

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rydberg:

Grafikkortet lirar fullhd utan problem i windows vista/7 och i linux

Skrivet av xfmimd:

är cpun en 939 eller socket A eller vad är det för någon? skulle gissa på 939'

Skulle dokc vilja säga att cpun är lite seg för just 1080P då jag hade en Pentium 4 Prescott 2.8GHz med HT och den lirade inte 1080P så bra med ett 2600 pro blev lite hackigt i mellan åt

Skrivet av heande:

Saken med ett dxva kompatibelt grafikkort så belastar man inte processorn speciellt mycket, förutsatt att man använder kompatibel mjukvara. Så till ts, det borde gå finfint.

Skrivet av Rydberg:

Jag skulle nog vilja påstå att det bästa vore t.o.m att underklocka och undervolta processorn eftersom den är onödigt snabb och producerar för mycket värme om man vill ha TYST htpc

Hej! Tack för alla era svar! Det är en socket 939. Närmare bestämt en HP DX5150 köpt på Tradera. Det är en small form factor dator med ett nätagg på 200W. Problemet är att chassit är stort och klumpigt. Så funderar på att köpa nytt chassi att bygga i.

http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12105_na/12105_...

Det är dator nummer två den jag har en sådan liggandes historia. Jag har drivit den med G210 tidigare men den ville inte starta vissa gånger ( power-knappen blinkade rött ) så min gissning är att det lilla nätagget på 200W inte orkar driva systemet med G210 i?

Det står att moderkortet är ett Standard uATX som verkar vara slang för m-ATX? Så har hittat detta chassit som ser bra ut: http://www.inet.se/artikel/6900308/ace-ecco-220-svart

Jag har ett gammalt ACE nätagg liggandes på 500W så man kanske kan använda det?

Vad tycker ni ska man köpa detta eller helt enkelt spara in pengar till ett helt nytt system?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har ett gammalt ACE nätagg liggandes på 500W så man kanske kan använda det?

Nej, nej och åter nej. När Sweclockers testade Ace nätagg för ett tag sedan så gick Ace nätaggen sönder ordentligt.

Angående micro-atx, så ja det ska vara samma sak, men lita inte på att HP eller någon annan märkestillverkare följer någon vedertagen standard.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Skrivet av heande:

Nej, nej och åter nej. När Sweclockers testade Ace nätagg för ett tag sedan så gick Ace nätaggen sönder ordentligt.

Angående micro-atx, så ja det ska vara samma sak, men lita inte på att HP eller någon annan märkestillverkare följer någon vedertagen standard.

Hehe körde det nätagget med X4 620 samt ett HD4770 i över ett år! Men ja de är inte överdrivet stabila kanske..... Angående moderkortet kanske bäst man försöker mäta det då?

Saxat från wikipedia "Största storlek är 244 mm x 244 mm (9,6 tum x 9,6 tum). Vissa uATX kort kan göras så små som 171,45 mm x 171,45 mm (6,75 tum x 6,75 tum"

Får gå ut och mäta då antar jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I