Intel Smart Response Technology, hjälp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rövarsund
Registrerad
Apr 2004

Intel Smart Response Technology, hjälp?

Hej!

Jag är tokigt förvirrad över SRT.
Jag ska bygga en ny dator och tänkte använda en Corsair GT SSD 120 att installera Windows på. Sen tänker jag ha en Western Digital 2TB vid sidan där jag har Steam, Musik, Filmer m.m.

Som jag förstår det kan jag köpa ytterligare än lite SDD att cacha den stora WD 2TB med som gör att det går snabbare?

Eller?

Hej!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Mar 2004

ja

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Sep 2009

Allt går inte snabbare på 2TB disken utan enbart de mest använda filerna.
De filer man använder mest "cacheas" på SSD:n vilket gör att de laddas snabbare.

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Fast smart response går väl bara att använda som komplement till en mekanisk systemdisk?

Inte för att cachelagra en sekundär lagringsdisk.

Då du redan tänkt köra en SSD som systemdisk så tror jag ej det kommer fungera som du tänkt!

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.3GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (2X4GB)8GB Kit, Lagring: Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 7 Ultimate Edition Svensk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Behöver såvitt jag vet inte vara en systemdisk som cachelagras.

Tänk också på att du kan partitionera din 120GB-SSD och använda en del av den som cache för din mekaniska hårddisk.
Du behöver inte ha en separat dedikerad SSD till det.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örkelljunga / Ljungby
Registrerad
Aug 2010
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TÄNNDALEN
Registrerad
Jan 2012

Jag hade tänkt göra precis som "pull", dvs två SSD en för OS och en för cachlagring av en större sekundär hårddisk.
Kan därför någon bekräfta "Aniron´s" svar?