ASUS P4-P5N9300 - Wake on lan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2002

ASUS P4-P5N9300 - Wake on lan?

Hej.

Jag köpte denna barebone ett gäng år sedan och upptäcker nu att Wake On Lan (WOL) vore bra att ha.
Enligt återförsäljarens specifikationer skulle den ha WOL men/och ASUS listar: WOL by PME, WOR by PME, WOR by Ring.

"WOL by PME" borde vara det jag letar efter men funktionen att starta / väcka datorn via LAN saknas i BIOS.
Det står inget om WOL i manualen vad jag kan hitta. (manualen hittas här: http://www.asus.com/Barebone_PC/P_Series_0811L/P4P5N9300/#dow...)

Är det någon som har en susning om hur man får det att fungera?

Sytem: P4-P5N9300
Bios ver: 0501
Övrigt: inga instickskort

tack på förhand //nagge

Med sunt förnuft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Snubblade in här samtidigt som jag hittade ett sorts svar på wiki

Citat:

"PCI version 2.2 supports PME (Power Management Events). PCI cards send and receive PME signals via the PCI socket directly, without the need for a Wake-on-LAN cable.[17]

Wake-on-LAN usually needs to be enabled in the Power Management section of a PC motherboard's BIOS setup utility, although on some systems, such as Apple computers, it is enabled by default. On older systems the bios setting may be referred to as "WOL", on newer systems supporting PCI version 2.2, it may be referred to as "PME" (Power Management Events, which include WOL). It may also be necessary to configure the computer to reserve standby power for the network card when the system is shut down."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Sep 2009

Jag vet inget om just detta kort och så men när jag skulle göra något liknande i en gammal server var jag tvungen att ändra någon inställning i windows på egenskaperna för nätverkskortet

Återkommer om den saken....