Varför är begagnade VW PASSAT så billiga!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Mar 2010

Varför är begagnade VW PASSAT så billiga!?

Är rätt sugen på en passat men blir tveksam när man ser priserna. Är det en problem bil?
Vilka ska man akta sig för o vilka rekommenderas?

Har sett flera 2003 års modeller för 40000:-, ligger i samma prisklass som Ford focus samma årsmodell!

Hur kan det komma sig? Passat är ju en rätt dyr bil ny ca. 300000:- medans en focus kan man få för 169000:-
Ford är ju rätt kända för att falla i pris men passat verkar falla betydligt mer än ford, varför?

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 8GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2002

Kan det inte vara så att väldigt många passater gått som leasingbilar och blivit ganska styvmoderligt behandlade. Dessutom har väl de som är så pass billiga gått väldigt långt?

Annars skulle jag tro att förklaringen ligger dels i att det är svårt att sälja bil överhuvudtaget idag och Passat ses som en ganska tråkig bil, därmed blir det än mer svårsåld.

Små bilar ligger oftast mycket bättre till på andrahandsmarknaden så det är egentligen inte så konstigt att Ford Focus i samma skick som en passat kan vara dyrare. Jämför med Ford Mondeo istället så får du nog en mer rättvis bild.

Vad jag vet var det inte några specifika problem på Passaterna...

Hackintosh late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | Celeron G530 | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 64 GB |  OSX Lion 10.7.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Mar 2010

Några problem jag hört de har är framvagnen och tändspolar som ryker.

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 8GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Köp du dig en 1.8T
Jag skulle tro att det är länkarmarna som kan behöva bytas någon gång men några större problem har jag inte hört talas om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av swenorth1:

Några problem jag hört de har är framvagnen och tändspolar som ryker.

VAGs tändspolar är inga höjdare, men de har förbättrat dem nu.

Framvagnen är inte den bästa, men å andra sidan lätt att åtgärda när det börjar glappa.

Personligen tror jag att billiga passater beror på att det finns så rackarns många att tillgå på begagnatmarknaden.

» AMD Ryzen 5 1500X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 256 Gb M.2 PCIe
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Mar 2010

Så det är lugnt att köpa en passat då? Spelar det någon roll om det är en årsmodell -02, 03 eller 04? Är det någon av dom som har några problem?

Vilken motor är att föredra? Vill helst att den ska vara hyfsat bränslesnål och problemfri!

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 8GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av swenorth1:

Så det är lugnt att köpa en passat då? Spelar det någon roll om det är en årsmodell -02, 03 eller 04? Är det någon av dom som har några problem?

Vilken motor är att föredra? Vill helst att den ska vara hyfsat bränslesnål och problemfri!

Köp en liten sugmotor då, dock inte mindre än en 2.0 för en så stor bil. Jag säger inte att deras turbomotorer är dåliga men det är garanterat en sak till som kan gå sönder, och en trasig turbo är dyrt.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

Många Passater från början/mitten av 00-talet har, liknande SAAB, haft problem med oil sludge pga. longlife service i kombination med kallstarter och stadskörning.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

En välskött 1,8T ska inte ställa till några större problem.

1,8T är vanligaste motorn i Passaten för de årsmodellerna, därefter lär 1,9TDI komma. 1,6 kan man nästan glömma direkt, den är trött även i en Golf. Det finns lite andra alternativ, V5 och V6 med rätt hygglig effekt i, dock inte mycket roligare och helt klart törstigare.

Broschyr-arkiv: http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/begagnade...

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av anton_mjor:

Många Passater från början/mitten av 00-talet har, liknande SAAB, haft problem med oil sludge pga. longlife service i kombination med kallstarter och stadskörning.

Ajdå, lät ju inte så bra! Hur löser man det? Dyrt?

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 8GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av swenorth1:

Ajdå, lät ju inte så bra! Hur löser man det? Dyrt?

Ja, man måste se in i motorn om den har en massa klet och koks i sig, har den det är den enda utvägen i princip att riva hela motorn och rengöra.
Lossnar något av kokset och täpper oljekanaler skär motorn snabbt..

Det lättaste är nog att kolla upp servicehistoriken, samt att ta reda på hur den körts innan.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av anton_mjor:

Ja, man måste se in i motorn om den har en massa klet och koks i sig, har den det är den enda utvägen i princip att riva hela motorn och rengöra.
Lossnar något av kokset och täpper oljekanaler skär motorn snabbt..

Det lättaste är nog att kolla upp servicehistoriken, samt att ta reda på hur den körts innan.

Låter som samma problem som GDI motorerna på mitsubishi har! Kanske bäst att undvika passat då?

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 8GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av swenorth1:

Låter som samma problem som GDI motorerna på mitsubishi har! Kanske bäst att undvika passat då?

Nja, Passat är bra bilar, så länge de är bra servade borde det inte vara någon större fara.

Ang. GDI så har inte de problem med oil-sludge, utan att direktinsprutningen skapar en massa sot som sätter sig i i hela egr-systemet och sen insuget, till sist förbränningsrum och ventlier.
Det brukar dock gå att lösa utan att montera isär hela motorn, insuget kan man blästra med nötspån och förbränningsrummen rensar mekanikerna ofta med en en liten färd på 90-väg med varvtalet nära rödstrecket ett tag.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″