Är det ok att borra här???

Permalänk
Medlem

Är det ok att borra här???

Min Acer Aspire 5740g har en tendens att bli överhettad, och duktig som jag är så bestämmde jag mig för att skruva isär den för att göra rent fläkten från damm och annat dumt. Genierna på Acer har såklart satt fläkten längst in under moderkortet, vilket betyder att man verkligen måste plocka isär ALLT för att komma åt den, vilket jag nu har gjort. Hoppas bara att jag får ihop den igen ^^

Det var inte så mycket damm som jag trodde, men det känns ändå ganska tätt, utan speciellt många lufthål. Jag undrar om det är ok att borra några småhål i chassit runt fläkt området för att få bättre ventilation? Jag kan inte så mycket om datorer, och då större delen av insidan liksom är bronsfärgat, och inte vanlig plast, så vet jag inte om jag vågar borra igenom det utan att förstöra något (förutom garantin förstås^^)

Jag skickar med 2 bilder.
http://imageshack.us/photo/my-images/411/hmta1.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/163/hmta.jpg/

Den första bilden är insidan, och (som ni säkert kan se) så sitter fläkten uppe i vänstra hörnet, och det är främst där jag tänker borra, precis under stället där ventilationshålen sitter.

Den andra bilden är tagen på utsidan.

Tack på förhand!

*och ja, jag är medveten om att jag skrivit en likadan tråd på fb*

Permalänk
Medlem

så länge det inte är nån elektronik..tex kretskort du ska borra i så kör hårt.. bara vanlig svart plast tex är det ju bara o borra i..det enda som kan hända är att du får in mer damm i datorn med mer kylhål

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrolson:

Min Acer Aspire 5740g har en tendens att bli överhettad, och duktig som jag är så bestämmde jag mig för att skruva isär den för att göra rent fläkten från damm och annat dumt. Genierna på Acer har såklart satt fläkten längst in under moderkortet, vilket betyder att man verkligen måste plocka isär ALLT för att komma åt den, vilket jag nu har gjort. Hoppas bara att jag får ihop den igen ^^

Det var inte så mycket damm som jag trodde, men det känns ändå ganska tätt, utan speciellt många lufthål. Jag undrar om det är ok att borra några småhål i chassit runt fläkt området för att få bättre ventilation? Jag kan inte så mycket om datorer, och då större delen av insidan liksom är bronsfärgat, och inte vanlig plast, så vet jag inte om jag vågar borra igenom det utan att förstöra något (förutom garantin förstås^^)

Jag skickar med 2 bilder.
http://imageshack.us/photo/my-images/411/hmta1.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/163/hmta.jpg/

Den första bilden är insidan, och (som ni säkert kan se) så sitter fläkten uppe i vänstra hörnet, och det är främst där jag tänker borra, precis under stället där ventilationshålen sitter.

Den andra bilden är tagen på utsidan.

Tack på förhand!

*och ja, jag är medveten om att jag skrivit en likadan tråd på fb*

Du får tänka på luftens väg genom datorn. Det är säkert meningen att luften ska komma in, och på vägen mot fläkten, kyla ner hårddisk, moderkortet osv. Borrar du hål nära fläkten kan detta störa luftflödet och andra komponenter kan därför bli varmare. Har du bytt kylpasta? Kan faktisk ge en ganska stor skillnad då producenterna slarvar nåt grymt med detta. Oftast är det alldeles för mycket (dålig) pasta vilket leder till högre temperaturer.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du får tänka på luften väg genom datorn. Det är säkert meningen att luften ska komma in, och på vägen mot fläkten, kyla ner hårddisk, moderkortet osv. Borrar du hål nära fläkten kan detta störa luftflödet och andra komponenter kan därför bli varmare. Har du bytt kylpasta? Kan faktisk ge en ganska stor skillnad då producenterna slarvar nåt grymt med detta. Oftast är det alldeles för mycket (dålig) pasta. vilket leder till högre temperaturer.

Ja screamin-daemon säger en väldigt viktig poäng här! Så prova hans råd först!