Popcorn Hour eller? - Köpråd önskas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Feb 2010

Popcorn Hour eller? - Köpråd önskas

Hej alla!
Har under ett par år använt PS3 med PS3Mediaserver, och har fungerat klockrent på alla format med 1.40 versionen. Dock så saknar jag andra trevliga effekter som finns med dagens mediaspelare (ex koppling mot Youtube, att få in bilder och synopsis mm. Dessutom har PS3 den nackdelen att spelar den upp ex BRrip, så måste man inte i transcode för att välja språk/subtitles.

Nu har jag fått upp ögonen på Popcorn Hour, men det finns ju ett par modeller att välja bland (A-100, A-110, C-200, A-300) Läste recensionen och testet som fanns på Sweclockers 2008-04-09 http://www.sweclockers.com/recension/6051-arets-hetaste-mediaspelare-i-stort-test
Men den är ju 3 år gammal, såg dessutom på ett par poster i detta forum om att Popcorn Hour A-210 har fått bra beröm, vilket även kommentarerna på prisjakt instämmer i http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=763457

Nu skulle jag dock, om det finns möjlighet, att även kunna spela in från TV'n på min mediamaskin, har de exempelvis nån form av TV-kort som standard, hårddisk har jag sett att många har, eller kan köpas till.
Jag har en budget för max 3500kr

Mycket text, men hoppas att ni inte tröttnat

På förhand mycket tack
Mvh / Mats

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2002

Skulle vilja hävda att Boxee Box är den mest potenta spelaren idag, kostar bara ca 1600 kr numera. Köpte min andra förra veckan.
Du kan dock glömma TV-inspelning med den, och den har ingen inbyggd hårddisk. Streamar allt från ett NAS.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

Du borde kunna få en vettig HTPC för 3500 kr - är inte det ett alternativ?

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Jag kollade lite snabbt på prisjakt och en i3 med 2TB disk, moderkort, 4GB ram, billigt chassi och ett FSP nätagg hamnade vid ca 2500kr. Om du redan har en del delar själv sedan tidigare t.ex. chassi och/eller nätagg så kommer du ju ner en del i pris och sen kan du ju alltid lägga till ett grafikkort om du t.ex. skulle vilja köra XBMC i Linux och använda VDPAU-acc. Där har du en del rum att ändra och välja efter egna behov och tycken samtidigt som du kan hamna inom din budget. Utöver det så kan ju en riktigt HTPC användas till annat i framtiden också så som server och NAS.

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002

Har du hårdvaran finns även Boxee som gratis mjukvara du kan installera. http://www.boxee.tv/make
Bygger på XBMC men det är mycket knep och knåp så du sparar bra med tid att köra på en färdig produkt som Boxee. Med nackdelen att du får lite mer begräningar än till XBMC.

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Feb 2010

Tackar alla
Kollade alla positiva omdömen om Boxee på prisjakt, så det kommer bli en sån jag väljer. Dock så har jag idag ingen dedikerad NAS, utan allt ligger på min Stationära dator på övervåningen (som har en i52 600k, 6TB HD (varav 4 i raid där jag har mina mediafiler)
Dessa filer streamas idag till min PS3:a utan problem. Kan jag fortsätta med denna lösning?
Jag kommer fortsättningsvis köra trådat.

En riktig HTPC kanske vore optimalt, men orkar inte hålla på med hårdvarugrejor, vill bara ha en "plug'n play" maskin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Feb 2010

Glömde också säga att jag även vill ha möjlighet till en mappstruktur på mitt mediabibliotek. Finns detta i Boxeen, eller ligger ALLA filmmedier i samma lista?
Går det med andra ord att kategorisera Sina filmer med ex "Action" "Barn" mm?
Mvh Mats

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Jag har själv inte direkt använt boxee box men jag har en kompis som äger en (impuls inköp) men han ångrade sig ganska snabbt när han upptäckte hur begränsad den var, tydligen har man ingen direkt access till det underliggande Linux-systemet och CIFS/Samba implementationen är iffy. Hur som helst så har han nu beställt delar för att bygga en riktig htpc baserad på i3 2100t som han även kommer köra som torrent-server och nas.

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Mats.E:

Tackar alla
Kollade alla positiva omdömen om Boxee på prisjakt, så det kommer bli en sån jag väljer. Dock så har jag idag ingen dedikerad NAS, utan allt ligger på min Stationära dator på övervåningen (som har en i52 600k, 6TB HD (varav 4 i raid där jag har mina mediafiler)
Dessa filer streamas idag till min PS3:a utan problem. Kan jag fortsätta med denna lösning?
Jag kommer fortsättningsvis köra trådat.

En riktig HTPC kanske vore optimalt, men orkar inte hålla på med hårdvarugrejor, vill bara ha en "plug'n play" maskin

Skrivet av Mats.E:

Glömde också säga att jag även vill ha möjlighet till en mappstruktur på mitt mediabibliotek. Finns detta i Boxeen, eller ligger ALLA filmmedier i samma lista?
Går det med andra ord att kategorisera Sina filmer med ex "Action" "Barn" mm?
Mvh Mats

Boxee ska klara av nätverksdiskar utan problem.
Jag vet att XBMC har stöd för kategoriseringarna som Action, Barn, osv. Har själv ingen Boxee så kan inte svara direkt på detta.

Hade jag varit du hade jag dragit hem Boxee-programvaran från deras hemsida och installerat på datorn för att se hur det ser ut innan du köper själva Boxeen. Då kan du själv se vilka funktioner du får med och vad man kan göra i systemet.

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Feb 2010

Hej alla!
Jag har nu testat programvaran i min PC, och den funkar mycket bra.
Cons:
- Enda jag på rak arm kan tycka är filmigenkänningssystemet (eftersom den länkar mot IMDB, så funkar inte svenska texter, ELLER en engelsk titel fast med SWESUB ex "Underworld SWESUB" eller "Underworld 1080"
Vilket betyder att jag i mitt filmbibiliotek inte kan se upplösningen på filmen (vilket är lite irriterande) så vid testet hade jag väl en 250 filer som inte blev identifierade av 980 (så ca:1/4) vilket kommer att ta viss tid med boxen när jag väl har den)
Tycker att den borde kunna känna igen delar av ett filnamn, typ som de flesta andra sökmotorer gör

Pros:
+ Den söker snabbt igenom min mediadisk 4TB i raid, radar snyggt upp allt den inte identifierat, så man kan lätt ändra på dessa filer så att den känner av mot IMDB
+ Presenterar alla min "igenkända" titlar på ett snyggt sätt, endera via List, eller thumbnails (varav det senare är riktigt snyggt och professionellt)
+ Man kan lista sina filmer efter genre (dock den genren som IMDB har på filmen, ex Action, animation, horror)
+ Skulle man inte vara nöjd med det kan man lista sina filer i File Managern, mycket likt som man har det på PC, eller som jag har det på PS3 (alltså mina egna kategorier som "Barnen" "Blandat" "Nyheter" mm
+ Apparna är trevliga, men har mest testat Youtube, men det funkar klockrent, en inställning man kan göra är att välja att den ALLTID ska spela upp Youtube material på bästa kvaliten (ex HD)

Generellt är jag mycket nöjd med programvaran och kommer att gå vidare och köpa boxen.

Mvh / Mats