Apples kvartalsrapport sämre än väntat

Permalänk
Medlem

Fler och fler företag har börjat öppna ögonen för läsplattor och har hittat bra sätt att implementera de i sitt företag, inget konstigt egentligen.

Skrivet av Aids130:

lol att de sålde mer ipads än iphones. ipad har ingen direkt större användning mer än film, och att läsa typ.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Fler och fler företag har börjat öppna ögonen för läsplattor och har hittat bra sätt att implementera de i sitt företag, inget konstigt egentligen.

Gimmick än så länge nuff said.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opox:

I nyheten står det faktiskt just kassa och inte tillgångar

Ja, och därav min sublima känga till Swec som inte håller reda på begreppen i sin artikel.
Sen vore det fullständigt oansvarigt av ett företag sitta på en pengahög på 84 miljarder dollar. Det är ren kapitalförstöring att bara samla pengarna på hög på det viset, om jag vore aktieägare i ett sådant företag skulle jag kunna hålla mig för skratt. Nu är ju lyckligtvis så inte fallet.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Cwittler:

Gimmick än så länge nuff said.

Gör lite research innan du gör sådana uttalanden.

Tablets har öppnat upp en helt ny nivå av användarmöjligheter, där den mest illiterata dataanvändare kan peka och trycka, oavsett ålder eller förmågor. Jag har personligen sett detta nyttjas inom sjukvården med stor framgång, bland barn som får sin första erfarenhet av datorvärlden, bland fotografer där presentation är allt och en tablet tillåter snabb samt stilfullt intryck. I företagsvärlden tittar man på ersätta datorer på resande fot där man ändå mest läser och ger en snabb respons med lite input, där övervakning och KPI'er är viktigt som beslutsgrund. Det är många yrken där man mer behöver kunna ta in information istället för att skapa den.

Förmågan att kunna bära med sig ett helt bibliotek eller vara uppkopplad mot internet med en surfplatta är omöjlig att överskatta, ingenjörer kan ha med sig alla ritningar eller stresstester de kan önska i ett format som tidigare krävde 1-3 kg dator. Resande serviceingejörer har nog med packning kan jag lova för att värdera det högt!

Nej, tablets & surfplattor kommer inte att ersätta datorn som produktivt verktyg. Nej, de kommer inte heller att ersätta smartphonen.

De har hittat en egen nisch som är i det närmaste fantastisk. Det handlar inte om iPad eller eeePad, Apple eller Samsung, iOS eller Android. Det handlar om en användarmöjlighet som ökat från de tidigare försöken till något ypperligt enkelt och tillgängligt. Syftet med en surfplatta/tablet är att läsa, ta in information och det kan inte underskattas. De är här för att stanna och utvecklas vidare.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Madmoremax:

SKANDAL! "bara" 50%!

Haha det här så hårt. Om vinsten går upp med "bara" 50% från förra året så är det en stor "förlust", liksom va?

Visa signatur

Asus P5e Pro ~ Intel E6300 @3ghz ~ 2x XFX 5750 ~ 4GB DDR2 ~ Corsair H50 ~ Corsair CX 400W ~ WD 320GB ~ CM Scout ~ Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

lol att de sålde mer ipads än iphones. ipad har ingen direkt större användning mer än film, och att läsa typ.

iPaden är ett grymt arbetsverktyg, är nog många företag som köper in dem! På mitt jobb har vi köpt in upp emot en 100 styck nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Inga konstiga siffror egentligen. Det räcker att gå en sväng på stan eller åka kollektivt så har i princip varenda jäkel en iPhone. Antingen ser man det genom att de sitter och pillar frenetiskt med dem eller att man ser de distinkta vita hörlurarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Fler och fler företag har börjat öppna ögonen för läsplattor och har hittat bra sätt att implementera de i sitt företag, inget konstigt egentligen.

Ja att de sålde bra kan jag förstå men att de säljer bättre än iphone är det jag blev förundrad över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scanian:

Ja, och därav min sublima känga till Swec som inte håller reda på begreppen i sin artikel.
Sen vore det fullständigt oansvarigt av ett företag sitta på en pengahög på 84 miljarder dollar. Det är ren kapitalförstöring att bara samla pengarna på hög på det viset, om jag vore aktieägare i ett sådant företag skulle jag kunna hålla mig för skratt. Nu är ju lyckligtvis så inte fallet.

Givetvis ligger det inte på ett bankkonto med standardränta...
http://www.theregister.co.uk/2011/04/25/apple_cash_surplus/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zebra3:

Försäljningen av mobiler har nog inte vart på topp. Alla visste att en uppdatering var på gång och de flesta har väl iaf vett att vänta. Detta stör mig inte alls dock. Apple har redan för mycker pengar och om android eller andra datorer sålts/kommer sälja bättre pga detta så är det bara bra.

Okej, nu - i relation till en tidigare tråd - #11490095 - så förstår jag lite bättre vad du menar när du skriver så här.:):P

On topic: Detta var ju inget oväntat att analytikerna skulle skriva på detta viset egentligen. Men det får stå för dom ty att "bara" få 50% är ju inte dåligt det heller!:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tatari:

Givetvis ligger det inte på ett bankkonto med standardränta...
http://www.theregister.co.uk/2011/04/25/apple_cash_surplus/

..vilket är, ganska exakt, min poäng. Tack.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scanian:

..vilket är, ganska exakt, min poäng. Tack.

Nästan iaf. Det är fortfarande inte de totala tillgångarna. Men lite svinn på 20 miljarder dollar är lätt hänt ^^

http://www.wolframalpha.com/input/?i=apple+assets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

krävde 1-3 kg dator.

Kan bara inte sluta skratta, tycker folk det är så jävla jobbigt att bära på en 3kg tung dator?
Och om folk gör det så är det illa, väldigt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Gör lite research innan du gör sådana uttalanden.

Tablets har öppnat upp en helt ny nivå av användarmöjligheter, där den mest illiterata dataanvändare kan peka och trycka, oavsett ålder eller förmågor. Jag har personligen sett detta nyttjas inom sjukvården med stor framgång, bland barn som får sin första erfarenhet av datorvärlden, bland fotografer där presentation är allt och en tablet tillåter snabb samt stilfullt intryck. I företagsvärlden tittar man på ersätta datorer på resande fot där man ändå mest läser och ger en snabb respons med lite input, där övervakning och KPI'er är viktigt som beslutsgrund. Det är många yrken där man mer behöver kunna ta in information istället för att skapa den.

Förmågan att kunna bära med sig ett helt bibliotek eller vara uppkopplad mot internet med en surfplatta är omöjlig att överskatta, ingenjörer kan ha med sig alla ritningar eller stresstester de kan önska i ett format som tidigare krävde 1-3 kg dator. Resande serviceingejörer har nog med packning kan jag lova för att värdera det högt!

Nej, tablets & surfplattor kommer inte att ersätta datorn som produktivt verktyg. Nej, de kommer inte heller att ersätta smartphonen.

De har hittat en egen nisch som är i det närmaste fantastisk. Det handlar inte om iPad eller eeePad, Apple eller Samsung, iOS eller Android. Det handlar om en användarmöjlighet som ökat från de tidigare försöken till något ypperligt enkelt och tillgängligt. Syftet med en surfplatta/tablet är att läsa, ta in information och det kan inte underskattas. De är här för att stanna och utvecklas vidare.

Jag vet att de är här för att stanna konceptet i sig är skitbra men utförandet i dagens läge är skitdåligt.
Det har vissa användningsområden men i dagens läge så är det en gimmick för 95% av marknaden.
Därför jag sa "än så länge" men du kanske missade detta..

Hur som helst är de verkligen inte på en nivå där man kan konkurrera mot tex laptops eller en stationära datorer alls, sen att läkare behöver dessa för dylikt är en myt då det är mer trassel i dagens läge. Om du varit hos en läkare och kollat på tex scans hade du förstått vad jag pratat om. Kan även påpeka att det verkligen inte är optimalt för hygien inom den branschen. Många köper istället plattor för att det är hippt och en gimmick. Om tex läkarna som gjort arbete (operation) med iPads istället använt en schysst IPS skärm på ett mobilt ställ hade de fått så mycket mera men de valde en iPad för att det är hippt. Sen att det skulle vara smidigt att växla mellan 2 enheter hela tiden känns ju inte direkt optimalt alls speciellt när du har din patient där...
Vi kan snacka hur mycket du vill om detta men i de absolut flesta fall är det ett sämre alternativ, iaf i dagens läge.
Visst är den händig för specifika saker men majoriteten har i princip kastat pengar i sjön.

Kan lova att servicetekniker inte föredrar en tablet över en laptop när de arbetar, då en tablet inte "direkt" är bra för att arbeta med en terminal då den inte har ett tangentbord.

Jag skulle ENDAST kunna köpa en tablet som hade ett fullt OS kring sig, då flexibilitet är viktigt för mig. Trådlöst tangentbord som tillbehör hade varit ett vinnande koncept då man kan använda datorn som en laptop men även som en tablet när inte jobbar (eller något liknande). Det viktigaste är att jag kan använda samma applikationer på en tablet som på stationära, det är därför Win8 konceptet känns ganska tilltalande iaf det första intrycket. Inget tjafs bara plocka med plattan från jobbet och arbete på samma sätt som på jobbet eller en dockingstation när dessa blir snabba nog.

Det har aldrig handlat om ett specifikt märke bara hur dessa är utformade och hur limiterade de är i dagens läge är.

Permalänk
Medlem

Nu när Apple får lite konkurrens på riktigt när det gäller läsplattor, airbooks och mobiltelefoner så kommer dom flesta välja den billigare alternativ där man får mycket mer för pengarna..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Jag skulle ENDAST kunna köpa en tablet som hade ett fullt OS kring sig, då flexibilitet är viktigt för mig.

Håller fullständigt med. Men det gäller mig. Till skillnad från oss på ett datorforum så använder de allra flesta sin privata laptop mest för att surfa, spela sudoko och kolla mail, facebook och bilder. Och för det så är en tablet smidig att använda och mindre att bära på.

Än så länge tror jag att den som köper en tablet redan har en bärbar dator, men när tablets får bättre hård- och mjukvara kommer många att inte köpa en ny bärbar privat om de inte behöver en för jobbet.

Det saknas fortfarande en del, som t.ex. ett fullt fungerande "Office". Ska bli spännande att se vad win8 har att erbjuda.

Permalänk
Skrivet av Scanian:

Ja, och därav min sublima känga till Swec som inte håller reda på begreppen i sin artikel.
Sen vore det fullständigt oansvarigt av ett företag sitta på en pengahög på 84 miljarder dollar. Det är ren kapitalförstöring att bara samla pengarna på hög på det viset, om jag vore aktieägare i ett sådant företag skulle jag kunna hålla mig för skratt. Nu är ju lyckligtvis så inte fallet.

Jag herregud vad lycklig du måste vara över att inte vara aktieägare i Apple! Hoppas jag får all din sympati som köpte för allt jag kunde skrapa ihop för ett par år sedan. Över +40% so far *trots* kass dollarutveckling. Så länge Apple fortsätter som man gör så får de torka sig i arslet med dollarsedlar om de vill. Just nu använder de kassan och "short term investments" till att se till att man kan köpa komponenter till priser som andra bara kan drömma om. Hur tror du annars de kan hålla marginaler som ingen annan är i närheten av? Dessutom köper man med jämna mellanrum små, strategiskt viktiga företag som adderar värde. Ett större köp är dock inte otroligt i närtid. Trodde nog själv att Akamai skulle vara intressant för Apple tex...

Ett par år till och jag kan åka till närmaste BMW-handlare och casha in på en ny M1 Coupe. En vit

Du bör nog börja med att kolla upp ordet "kapitalförstöring" i nåt bra uppslagsverk.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

De lyckas verkligen hålla fantastiska vinstmarginaler på sina produkter med tanke på hur mycket pengar de sitter på och att de ändå inte säljer produkter i jättestora mängder.

Det blir väl snart dags för USA, som är på väg in i djupa ekonomiska problem, att se till att de får lite större del av tillgångarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jämför du med vad du skulle kunna få för de pengarna, så är det skit.
Bulldozer är inte heller skit, bara lite överprisad. Skulle 8150n ligga på typ 1500kr så skulle det inte vara ett så dåligt köp.

Räkna inte bara prestanda! Du får inte glömma byggkvaliteten osv. Dom har fruktansvärt bra byggkvalitet!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag herregud vad lycklig du måste vara över att inte vara aktieägare i Apple! Hoppas jag får all din sympati som köpte för allt jag kunde skrapa ihop för ett par år sedan. Över +40% so far *trots* kass dollarutveckling. Så länge Apple fortsätter som man gör så får de torka sig i arslet med dollarsedlar om de vill. Just nu använder de kassan och "short term investments" till att se till att man kan köpa komponenter till priser som andra bara kan drömma om. Hur tror du annars de kan hålla marginaler som ingen annan är i närheten av? Dessutom köper man med jämna mellanrum små, strategiskt viktiga företag som adderar värde. Ett större köp är dock inte otroligt i närtid. Trodde nog själv att Akamai skulle vara intressant för Apple tex...

Ett par år till och jag kan åka till närmaste BMW-handlare och casha in på en ny M1 Coupe. En vit

Du bör nog börja med att kolla upp ordet "kapitalförstöring" i nåt bra uppslagsverk.

Du missade totalt poängen med vad han skrev alltså?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

Det har bara varit en tidsfråga innan Apple ska börja tappa ordentligt. Den nya 4S telefonen känns redan gammal jämfört med konkurrenterna. Nej, apples storhetstid kan snart vara över.

Det stora misstaget Apple har gjort är att de blivit för billiga och därmed förlorat sin exklusivitet.

Permalänk
Skrivet av maniak:

Du missade totalt poängen med vad han skrev alltså?

Något säger mig att du strax kommer att förklara det för mig. Ser fram emot det!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scanian:

Ja, och därav min sublima känga till Swec som inte håller reda på begreppen i sin artikel.
Sen vore det fullständigt oansvarigt av ett företag sitta på en pengahög på 84 miljarder dollar. Det är ren kapitalförstöring att bara samla pengarna på hög på det viset, om jag vore aktieägare i ett sådant företag skulle jag kunna hålla mig för skratt. Nu är ju lyckligtvis så inte fallet.

Fast det är väldigt på tapeten att de också har stor kassa och stora interna stridigheter om hur dessa ska användas.
Som du säger, låta dem ligga på hög är väl det sämsta alternativet.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kakaff:

Kan bara inte sluta skratta, tycker folk det är så jävla jobbigt att bära på en 3kg tung dator?
Och om folk gör det så är det illa, väldigt illa.

I mitt exempel så handlar det om en service ingenjör på resande fot, här har du hans spec på packning (ungefär).

Kläder & privata saker (ca 3-10 kg)
Arbetskläder (3 veckor - 10 kg)
Verktygsväska (10-20 kg)
Dator (3 kg)

Vi är väldigt tacksamma att man kan ha manualer och ritningar på datorer men så värst bra är det inte att ha det på en laptop heller. Det finns 7" tablets som är väldigt tåliga och bra för just det syftet som man kolla för referens innan man börjar och återkomma till om man har frågor. Med en stylus så spelar det ingen roll hur mycket skit man har på händerna heller. Att bli kvitt 3 av 30 kg är en märkbar skillnad då datorn måste med in i flygplanet och därmed handbagaget.

Så skratta allt du vill men det finns faktiskt folk som har bra anledningar att minimera vikt. Studenter till exempel.

EOT.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Blir alltid lika trött när man ser att företag som går med grov vinst får en fallande kurs för att "marknaden" hade uppfattningen att företaget borde gått bättre. Dessvärre finns ju samma tänk i företagsledningar, man flyttar produktion från en anläggning i ett land, trots att den går med bra vinst, för att man eventuellt kan gå med bättre vinst om man förlägger verksamheten till ett annat land. I vissa fall är det inte ens för att gå med bättre vinst, utan för att det geografiskt inte stämmer överens med ett principbeslut över vilken verksamhet som skall bedrivas av lokalkontoret (trots att alternativet kanske går sämre).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Här kan ni se en del av apples balance sheet. Som artikeln också säger så har Apple mer tillgångar än amerikanska staten. Dock är siffran från federal reserve från juli, vilket är under den tiden då de hade sin "debt crisis".

http://www.digitaltrends.com/apple/apple-has-more-money-than-...

Permalänk
Medlem

tillgångar nu uppgår till smått fantastiska 84 miljarder dollar, motsvarande cirka 570 miljarder kronor.

Alltså det går knappt att föreställa sig så enormt mycket pengar

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag herregud vad lycklig du måste vara över att inte vara aktieägare i Apple! Hoppas jag får all din sympati som köpte för allt jag kunde skrapa ihop för ett par år sedan. Över +40% so far *trots* kass dollarutveckling. Så länge Apple fortsätter som man gör så får de torka sig i arslet med dollarsedlar om de vill. Just nu använder de kassan och "short term investments" till att se till att man kan köpa komponenter till priser som andra bara kan drömma om. Hur tror du annars de kan hålla marginaler som ingen annan är i närheten av? Dessutom köper man med jämna mellanrum små, strategiskt viktiga företag som adderar värde. Ett större köp är dock inte otroligt i närtid. Trodde nog själv att Akamai skulle vara intressant för Apple tex...

Ett par år till och jag kan åka till närmaste BMW-handlare och casha in på en ny M1 Coupe. En vit

Du bör nog börja med att kolla upp ordet "kapitalförstöring" i nåt bra uppslagsverk.

Good for you! Se till att skaffa dig användarhandboken som interaktiv DVD, för du verkar sakna förmåga att läsa och/eller förstå.
Sen känner jag att jag borde tala om för dig att BMW M1 tillverkades i slutet av 70 och början av 80-talet, så lycka till med att hitta en ny sådan.
Slå upp "läsförståelse" i nåt bra uppslagsverk och applicera det sedan på lämpligt utvalda inlägg i tråden.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Skrivet av fleblik:

Här kan ni se en del av apples balance sheet. Som artikeln också säger så har Apple mer tillgångar än amerikanska staten. Dock är siffran från federal reserve från juli, vilket är under den tiden då de hade sin "debt crisis".

http://www.digitaltrends.com/apple/apple-has-more-money-than-...

Nej. Lär dig skillnaden på tillgångar och likvida medel.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Kommer detta leda till prissänkning på deras produkter?

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64