Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jun 2004

Dubstep / Chillstep

Hej!

Har fastnat för något många kallar för chillstep.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=J2OCSW...

Är det någon som vet liknande låtar? Skulle vilja göra en skiva till bilen bland annat.
Borde va många som lyssnar på dubstep här? Fast tänk på att jag vill ha åt det lugna håller som i videon jag länkade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Det råder ett allmänt missförstånd om dessa termer. Det som många kallar dubstep idag (filthy, massivt wobbel och köttiga distade beats, se Skrillex) kallas egentligen för brostep medans det du lade upp är dubstep. Det är ju nästan mer rätt att skriva chillstep idag så att folk förstår vad för slags dubstep man menar

Bästa är nästan att hitta något musikforum och lurka runt där och hitta nya fina artister eller söka på youtube. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med några artister och så :/

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2011

Kolla Grime & Bass genren. Faller nog dig i smaken. Kommer inte ihåg en enda artist, men finns massor där ute.

Gaming
i5-4770k - MSI G45-Gaming - 8GB Corsair Dominator - Powercolor 7970 - Samsung 840 Pro 120GB[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Jag giller inte brostep så mycket heller, föredrar vanlig dubstep. Typ Nero.

Ett par andra namn att kolla upp: Mt Eden samt Klippa ("Klippa - And so" är skön!)

Edit: Kanalen UKF Dupstep på YouTube har många sköna låtar!

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm, Sverige
Registrerad
Jul 2001

Jag trodde att Skrillex mfl klassades som electronica tillsammans med Nero and so on.. Vad är vanlig dubstep egentligen? Lyssnat på Benga i några år och antagit att det är dubstep. http://www.youtube.com/watch?v=jVKboRPgu0U&feature=related

Litet projekt

yayaya I am Lorde yayaya

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Jag gillar den typen av dubstep som Datsik gör, men det kanske är mer åt grime hållet.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Bamsen:

Hej!

Har fastnat för något många kallar för chillstep.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=J2OCSW...

Är det någon som vet liknande låtar? Skulle vilja göra en skiva till bilen bland annat.
Borde va många som lyssnar på dubstep här? Fast tänk på att jag vill ha åt det lugna håller som i videon jag länkade.

http://www.youtube.com/watch?v=SfAvnVN72ew

Kolla in allt som har med Autonomic att göra, speciellt Skream, dBridge och instra:mental.

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av CCWarlock:

Jag trodde att Skrillex mfl klassades som electronica tillsammans med Nero and so on.. Vad är vanlig dubstep egentligen? Lyssnat på Benga i några år och antagit att det är dubstep. http://www.youtube.com/watch?v=jVKboRPgu0U&feature=related

Benga är ju en av Dubstepens pionjärer, så jo, nog skulle jag säga att det är Dubstep. Nu på senare tid har vissa producenter (som t.ex. Skrillex och Nero) lyckats göra storsucce med vad man antingen kan kalla Elektroinfluerad Dubstep eller Dubstepinfluerad Eleketro - Upbeat "amerikaniserad" musik i halvtakt, glitchiga ljud och wobbles, och det är väl detta som brukar kallas "Brostep", främst eftersom det blivit så extremt populärt (med tanke på att genren började som en obskyr offshoot av 2-Step i England i slutet av 90talet).

Själv föredrar jag lite mer av den gamla skolans Dubstep, skönt beat, mycket subbas och atmosfär.

Polarens mix:

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm, Sverige
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Cybertrash:

Benga är ju en av Dubstepens pionjärer, så jo, nog skulle jag säga att det är Dubstep. Nu på senare tid har vissa producenter (som t.ex. Skrillex och Nero) lyckats göra storsucce med vad man antingen kan kalla Elektroinfluerad Dubstep eller Dubstepinfluerad Eleketro - Upbeat "amerikaniserad" musik i halvtakt, glitchiga ljud och wobbles, och det är väl detta som brukar kallas "Brostep", främst eftersom det blivit så extremt populärt (med tanke på att genren började som en obskyr offshoot av 2-Step i England i slutet av 90talet).

Själv föredrar jag lite mer av den gamla skolans Dubstep, skönt beat, mycket subbas och atmosfär.

Polarens mix:
https://www.youtube.com/watch?v=hgFNfxUfFis

Nice.

Litet projekt

yayaya I am Lorde yayaya

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Var börjar man om man vill ge dubstep en chans?

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Zotamedu:

Var börjar man om man vill ge dubstep en chans?

Det beror lite på vilken typ av Dubstep du är ute efter. Det finns ju vad som av "entusiaster" kallas "brostep", alltså (ofta) kommersiellt framgångsrik Dubstep, påminner mer om Elektro med ganska aggressiva ljud och mycket mellanregister. Där hittar du artister som

Skrillex:

Nero:

Sen finns det lite äldre, betydligt mer "gungig" Dubstep, med emphasis på Djup bas och inspiration från 2-Step Garage och Drum n Bass, detta är väl hur Dubstep lät "ursprungligen". Där finns t.ex

Skream:

Benga:

Sen finns det allt därimellan, t.ex. Sukh Knight (lite mer åt den gamla skolan):

Black Sun Empire (lite mer "mörk & elektronisk" än "dub", men inte riktigt lika aggro som "brostep")

Men det är bara ett urval ur en ganska bred genre.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm, Sverige
Registrerad
Jul 2001

Bratkilla, en polares systerson, deathstep?

Borgore, gorestep?

Zomboy, brostep

Mycket brostep-mixar av annan musik..

Litet projekt

yayaya I am Lorde yayaya

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Nov 2004

Hittade precis denna. Lite tillbaka dragen, lugnare. På rätt spår?

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Det är mitt andra ACC. som är trådstartaren vet inte varför jag var inne på den gamla skiten. Tror det var att jag inte lyckades skapa tråden med detta acc. Men jaja skitsamma. Tänkte dra upp denna tråd lite mer då det är ju så jävla bra musik!

Zeads dead - Rude boy ( En ny favorit ) Har ni fler som denna så rekommendera mig mer än gärna!