Nvidia visar PhysX i Batman: Arkham City

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cat_fish_1:

Finns många spel med physx,, men även CUDA är ju ett starkt argument.

Vilka fler spel tänker du på och när använder du Cuda?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

I Mafia II gjorde PhysX en grymt stor skillnad.

Stor skillnad jämfört med vad?
Jag antar att Mafia II är ännu en titel som presenteras med nVidia-loggan och med PhysX avstängt så inaktiveras "ögongodiset" för att spara på prestandan. Som sagt så fungerar samma beräkningar via CPU:n bara det att det går mycket långsammare förstås.

Så jag vill inte kalla tekniken nVidia-unik. Snarare att AMD saknar stöd för att dedikera grafikkortet för uppgiften.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

meningslös konsollport som fått lite extra krafs genom phys x

Permalänk
Hjälpsam

Sorry grabbar ett grafikkort är inte lämpat för fysikberäkningar.

GPUs vs PPUs
The drive toward GPGPU is making GPUs more and more suitable for the job of a PPU; DX10 adds integer data types, unified shader architecture, and a geometry shader stage which allows a broader range of algorithms to be implemented; NVidia CUDA provides a little more in the way of inter-thread communication and scratchpad-style workspace associated with the threads.
Nonetheless GPUs are built around a larger number of longer latency, slower threads, and designed around texture & framebuffer data paths; this distinguishes them from PPU's & the Cell as being less well optimized for taking over game world simulation tasks.

(Min understrykning)

http://en.wikipedia.org/wiki/Physics_processing_unit

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

ser ut att lagga :/ + att Phys-X finns bara till skit spel typ

batman , mirrors edge, CRYOSTASIS ,

men mafia 2 var ballt med Phys-X

mer spel

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Sorry grabbar en GPU är inte lämpad för fysikberäkningar.

GPUs vs PPUs
The drive toward GPGPU is making GPUs more and more suitable for the job of a PPU; DX10 adds integer data types, unified shader architecture, and a geometry shader stage which allows a broader range of algorithms to be implemented; NVidia CUDA provides a little more in the way of inter-thread communication and scratchpad-style workspace associated with the threads.
Nonetheless GPUs are built around a larger number of longer latency, slower threads, and designed around texture & framebuffer data paths; this distinguishes them from PPU's & the Cell as being less well optimized for taking over game world simulation tasks.

(Min understrykning)

http://en.wikipedia.org/wiki/Physics_processing_unit

Fast man vill ju såklart avlasta CPUn med fysiken från spel. Jag tycker dock inte man ska låsa det genom att använda PhysX heller.

Så GPU'n är ju det självklara att köra på, om du inte vill att en konsumentversion av Intels Knight's Ferry ska vara ett tvång i datorer.

Skrivet av oi-bastard:

ser ut att lagga :/ + att Phys-X finns bara till skit spel typ

batman , mirrors edge, CRYOSTASIS ,

men mafia 2 var ballt med Phys-X

mer spel

Batman och Mirrors Edge var banne mig mycket bättre än Mafia II. Det finns även på Metro 2033, så jag vet inte vad du definerar som "skitspel"

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

8800 vs 560? Undrar vilken som ser bäst ut...

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av €ric:

fan, var de spelet som laggade eller youtube?

Har tyckt att alla klipp från spelet har varit ryckiga, så jag är inte hundra på att det är Youtubes fel den här gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast man vill ju såklart avlasta CPUn med fysiken från spel. Jag tycker dock inte man ska låsa det genom att använda PhysX heller.

Så GPU'n är ju det självklara att köra på, om du inte vill att en konsumentversion av Intels Knight's Ferry ska vara ett tvång i datorer.

Batman och Mirrors Edge var banne mig mycket bättre än Mafia II. Det finns även på Metro 2033, så jag vet inte vad du definerar som "skitspel"

Det bästa enligt min mening vore att MS skapade en gränsyta i DirectX lämpad för tex fysik, sen kan fysikmotorn drivas av valfri hårdvarava, CPUn, CPU + GPU eller ett speciellt fysikkort.
På så sätt kan flera fysikmotorer, drivas av olika hårdvara från olika tillverkare, alltså inget monopol.

Kan nämna att jag testade ett gammalt fysiktest "Realitymark" i går, på mitt 4 år gamla fysikkort, det är 15 gånger snabbare än min Phenom II X6 1090T, inte illa för en produkt som började säljas för mer än 5 år sedan.
Jag hittade RealityMark under C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\PhysX\Engine\Demos\RealityMark.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För mig va/är Physx ett större säljargument än eyefinity från AMD, eftersom jag endast kör med en skärm och inte heller har tanken på att köra på fler skärmar Sen behöver det egentligen inte vara just Physx (nVidia) utan det kan lika gärna va Havoc eller andra fysik tekniker.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Nej, det är en PhysX-relaterad bugg som gör att spelet kraschar ett tag efter att man har mött Scarecrow för andra gången. Det är en dialog med jokern (genom en tv) och spelet kraschar precis på samma ställe i dialogen varje gång. Att det är PhysX-relaterat vet jag för att det dök upp trådar överallt där spelare med Nvidia-kort klagade och inväntade en patch alternativ drivrutiner som fixade problemet. Ingenting hände och ville man lösa det var det bara att börja spela om utan PhysX eller köpa ett nytt grafikkort.

Jag klarade spelet med PhysX påslaget men gnäll på...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Någon som vet när Bullet slår igenom? Detta är bara bullshit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Stor skillnad jämfört med vad?
Jag antar att Mafia II är ännu en titel som presenteras med nVidia-loggan och med PhysX avstängt så inaktiveras "ögongodiset" för att spara på prestandan. Som sagt så fungerar samma beräkningar via CPU:n bara det att det går mycket långsammare förstås.

Så jag vill inte kalla tekniken nVidia-unik. Snarare att AMD saknar stöd för att dedikera grafikkortet för uppgiften.

Med PhysX på högsta inställningen så gick många Geforce-kort tom på knä, du var nästan tvungen att ha ett dedikerat PhysX-kort, så en CPU skulle förmodligen krascha spelet om den blev utsatt för sån belastning. En vanlig konsument-CPU klarar en så länge bara enklare saker som body dynamics (t.ex. ragdoll och destruction), men när det kommer till avancerad fysik som volumetric fluid simulation (t.ex. röken du ser i filmen)så kan du räkna bort en CPU direkt då det är för tungt att beräkna.

Så länge Nvidia är själv med tekniken så är den unik, sen är det väl upp till var och en vad dom tycker om tekniken, men med tanke på hur många som grinar i tråden så tror jag att dom flesta skulle ha velat ha effekterna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Planetside 2 ska ha stöd för detta med..Så det blir nog vanligare och vanligare nu när tekniken fungerar så pass bra..

http://physxinfo.com/news/5951/soe-announces-planetside-2-wit...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hur kommer det sig att AMD/ATI inte gör något liknande som detta? På grund av patent? Eller avsaknande intresse hos dom?

det har dom, fast dom kör med öppen standard istället, hört talas om Havok?
http://www.havok.com/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gender Bender:

Med PhysX på högsta inställningen så gick många Geforce-kort tom på knä, du var nästan tvungen att ha ett dedikerat PhysX-kort, så en CPU skulle förmodligen krascha spelet om den blev utsatt för sån belastning. En vanlig konsument-CPU klarar en så länge bara enklare saker som body dynamics (t.ex. ragdoll och destruction), men när det kommer till avancerad fysik som volumetric fluid simulation (t.ex. röken du ser i filmen)så kan du räkna bort en CPU direkt då det är för tungt att beräkna.

Så länge Nvidia är själv med tekniken så är den unik, sen är det väl upp till var och en vad dom tycker om tekniken, men med tanke på hur många som grinar i tråden så tror jag att dom flesta skulle ha velat ha effekterna.

Det är också en orsak till att en GPU är sämre än en PPU på fysik, en GPU klarar enbart Fluid och Cloth, det är därför Nvida slänger in sådant till förbannelse, en PPU klarar all slags fysik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Stor skillnad jämfört med vad?
Jag antar att Mafia II är ännu en titel som presenteras med nVidia-loggan och med PhysX avstängt så inaktiveras "ögongodiset" för att spara på prestandan. Som sagt så fungerar samma beräkningar via CPU:n bara det att det går mycket långsammare förstås.

Så jag vill inte kalla tekniken nVidia-unik. Snarare att AMD saknar stöd för att dedikera grafikkortet för uppgiften.

Det blev stor skillmad att köra med PhysX jämfört med om man körde utan, kläder, rök, explosioner etc. spelet blev mycket mer levande med PhysX enligt mig.

Permalänk
Medlem

Hur kan man tycka att Mafia II, Mirror's Edge & Batman är skitspel ? :S Jag diggar dom starkt, med eller utan PhysX!

Visa signatur

Spel: | Asrock Z68 Extreme3 GEN3 | Intel 2500k | Corsair Vengeance 16GB | MSI 560 Ti | Cooler Master 750w | Antec 300| 1TB Samsung Spinpoint | Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Då blir det inte något köp av batman. Hoppas fler tänker som mig och bojkottar sådant här skit.

Knappast, det finns ingen vinning med physx idag. Det finns bättre tekniker som också fungerar oberoende av grafikkortstillverkare.

Ge exempel

EDIT: såg länken till Havok nu...

Men öppen standard hade ju varit bra, fast av vad jag förstår så går det ju inte använda t.ex. havok så långt som PhysX då ett AMD kort helt enkelt inte är designat för att göra fysikberäkningar, känns som att det är en workaround som inte kmr fungera hur länge som helst.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:
Skrivet av Ratatosk:

Vilka fler spel tänker du på och när använder du Cuda?

vi har ju båda batma, Mafia 2, båda Metro, mirrors edge. tycker de är super titlar.

Cuda använder jag ofta i bland annat photoshop och för folding där de totalt dominerar.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Eller bara köper de till konsol om man skulle äga en sådan.

Sämre grafik och sämre flyt ? nej tack.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja, vill dom inte sälja till oss som har AMD-kort så slipper dom, det finns gott om andra som står i kö.

Ni kan köra utan PhysX. Det som ni säjer är samma sak som för mej att säja, att jag inte tänker köpa ett spel bara för att den har en AMD logga i början.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Dålig jämförelse dock att visa 8800 GTX som förmodligen kör spelet på low mot ett 560 GTX som kör det på högsta. PhysX i all ära men hur ska man kunna bedöma skillnaden om det inte är en rättvis jämförelse? Att saker exploderar och studsar i golvet är inte något nytt frågan är hur mycket av det som physX beräknar i det här spelet.

Det här är ju som att jämföra två kort som kör crysis och visa ett kort som kör spelet i dx11 på high och ett kort som kör dx9 på low och säga "som ni ser är dx11 mycket snyggare" när det i själva verket handlar om gpu beräkningskraften..

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Ett enda spel?

Även Mafia II om jag inte minns fel och har för mig nVidia gjorde samma typ av reklam då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hej en fråga!

Hur vet jag att jag har PhyzX elr vad det heter aktiverat asså på ?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Dålig jämförelse dock att visa 8800 GTX som förmodligen kör spelet på low mot ett 560 GTX som kör det på högsta. PhysX i all ära men hur ska man kunna bedöma skillnaden om det inte är en rättvis jämförelse? Att saker exploderar och studsar i golvet är inte något nytt frågan är hur mycket av det som physX beräknar i det här spelet.

Det här är ju som att jämföra två kort som kör crysis och visa ett kort som kör spelet i dx11 på high och ett kort som kör dx9 på low och säga "som ni ser är dx11 mycket snyggare" när det i själva verket handlar om gpu beräkningskraften..

Du trollar bara antar jag?
Du ser väl likväl som jag att det är ~samma grafikinställning, men att skillnaden är det otroliga mängd partiklar som är med i physX-videon?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Ni kan köra utan PhysX. Det som ni säjer är samma sak som för mej att säja, att jag inte tänker köpa ett spel bara för att den har en AMD logga i början.

Håller inte med jämförelsen, om spelet hade tagit bort något väsentligt för dig för att du kör Nvidia, då hade jag hållit med, jag har tex inget emot att spela spel som har en Nvidia logga i början och det har ju ganska många spel som bekant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är också en orsak till att en GPU är sämre än en PPU på fysik, en GPU klarar enbart Fluid och Cloth, det är därför Nvida slänger in sådant till förbannelse, en PPU klarar all slags fysik.

"GPUs vs PPUs" som du länkade till Wikipedia är senast uppdaterad i februari 2008, och arkitekturen för CUDA är mycket bättre nu än för över 3år sedan och slår en PPU med hästlängder.

Sen så är fluids bara en del av APEX particles och partiklar kan användas till många olika saker som t.ex. vatten, rök, eld eller flygande fragment m.m. Dock så är particles och cloth "huvudattraktionerna" om man säger så, men det finns även fler APEX än bara particles och cloth, och fler är på väg.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

nVidia PhysX är rätt skit om inte man har ett kort dedikerat till PhysX. Det räcker inte för t.ex kläd animationer.
Man får ha ett rätt hyffsat kort som dedikerad physX för att hantera "high" physX.

Vad jag sett av tester så ska 400+serien hantera det rätt bra. Så skulle tro minst ett gtx 450/550 som dedikerad physX om man ska köra på högsta physX inställningarna.

Annars räcker ett GT 240 om man ska ha det i normala inställningar. Då drar den ner på mycket av kläd animationerna i t.ex Arkham Asylum.
Ett GT 240/430 är en rätt billig investering idag om man kör på AMD och vill ha PhysX.
Annars så om man vill ha alla kläd animationer så får man räkna med en fetare investering..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vilka fler spel tänker du på och när använder du Cuda?

CUDA kan man använda i Photoshop om man arbetar väldigt mycket med foton.