Asus Eee Pad Transformer Prime

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Itchy Trojan:

GPS=INTE värdelös. Prime=Bäst. jag har nu sagt mitt.

Nähä? Förstår väl iofs vad du menar men nu är det ju så att GPS'en ibland (hela tiden?) inte kan fixera positionen pga bakstycket antar jag/vi/många andra och det är ju knappast bäst, inte heller speciellt bra.

Permalänk
Avstängd

Jo... nu har jag svårigheter att förstå det stora behovet av en GPS.... personligen så vet jag oftast var jag befinner mig.

Däremot så har jag ett stort behov av att koppla upp mig mot Internet och då kommer vi naturligt till hur man fixar en 3G-anslutning.

Iofs kan jag släpa med mig min Tiny-router plus 4G-modem men det kräver tyvärr lite el samt är lite klumpigt att bära med sig trots att Tinyn är som en tändsticksask.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Konsolgrävare

Kan man koppla in Transformer prime till sin BenQ XL2410T via HDMI men att ljudet kommer från plattan? för om det skulle funka så skulle man lätt koppla in en HDMI sladd i sin skärm som bara ligger där när man vill koppla in sin TP! bara 1 tryck på skärmen så byter man från DVI till HDMI! skulle sitta perfekt!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av plunn:

Jo... nu har jag svårigheter att förstå det stora behovet av en GPS.... personligen så vet jag oftast var jag befinner mig.

Däremot så har jag ett stort behov av att koppla upp mig mot Internet och då kommer vi naturligt till hur man fixar en 3G-anslutning.

Iofs kan jag släpa med mig min Tiny-router plus 4G-modem men det kräver tyvärr lite el samt är lite klumpigt att bära med sig trots att Tinyn är som en tändsticksask.....

Oftast ja men inte alltid. Dessutom är det jäkla smidigt och hitta info om "allt" omkring sig mha gps och google maps t.ex.
Har du en smartphone kanske du kan använda wifi tether till enheten?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tyvar1:

Kan man koppla in Transformer prime till sin BenQ XL2410T via HDMI men att ljudet kommer från plattan? för om det skulle funka så skulle man lätt koppla in en HDMI sladd i sin skärm som bara ligger där när man vill koppla in sin TP! bara 1 tryck på skärmen så byter man från DVI till HDMI! skulle sitta perfekt!

Visst borde det funka? vill veta så jag inte köper en sladd i onödan :S

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Oftast ja men inte alltid. Dessutom är det jäkla smidigt och hitta info om "allt" omkring sig mha gps och google maps t.ex.
Har du en smartphone kanske du kan använda wifi tether till enheten?

Jo jag har en HTC Sensation så jag vet hur mycket jag behöver använda GPSen, ganska sällan.
Sen problemet med "tethering" (som är med som standard i min lur) är att det drar en massa batteri.

Men det funkar säkert !

Man har en för många fungerande root-lösning nu iaf :).... iaf verkar det funka med amerikanska firmware.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1426280

Sen labbar man med gps-configen för bästa mottagning.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av plunn:

Jo jag har en HTC Sensation så jag vet hur mycket jag behöver använda GPSen, ganska sällan.
Sen problemet med "tethering" (som är med som standard i min lur) är att det drar en massa batteri.

Men det funkar säkert !

Man har en för många fungerande root-lösning nu iaf :).... iaf verkar det funka med amerikanska firmware.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1426280

Sen labbar man med gps-configen för bästa mottagning.

Trevligt:)
Jo du har gps i luren och lite större skärm än på min X10 Mini Pro hehe och med kasst batteri, dessutom finns det en sådan funktion ska den ju såklart fungera även om man använder den eller inte.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av plunn:

Jo jag har en HTC Sensation så jag vet hur mycket jag behöver använda GPSen, ganska sällan.
Sen problemet med "tethering" (som är med som standard i min lur) är att det drar en massa batteri.

Men det funkar säkert !

Man har en för många fungerande root-lösning nu iaf :).... iaf verkar det funka med amerikanska firmware.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1426280

Sen labbar man med gps-configen för bästa mottagning.

Har du Rootat din TP ännu?`:)

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

Har du Rootat din TP ännu?`:)

Nej den finns ju inte ännu i Sverige....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på att en surfplatta bör kunna ersätta vilken GPSsom helst,i bilen.Ett modellanpassat sugpropps fäste mot vindrutan, en 12v laddare och lämplig programvara. Borde väl vara suvränt?Känns lite tråkigt nu när jag läser att GPSen i Prime inte är nåt vidare bra..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Surt som fan är det, vore den inte så dålig (pga bakstycket antar jag) så skulle jag bett tjejen köpa den åt mig på en gång.

Edit: Check it out! http://www.engadget.com/2012/01/07/asus-windows-8-tablet-prom...

Permalänk
Avstängd

Verkar som det kommer att komma 3 nya versioner av transformer en med ARM som kör windows 8 runt 2012/2013 men det som är mer intressant är det släpps en 3g version och en med ännu högre upplösning

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av mw3gamer:

Verkar som det kommer att komma 3 nya versioner av transformer en med ARM som kör windows 8 runt 2012/2013 men det som är mer intressant är det släpps en 3g version och en med ännu högre upplösning

Källa?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mw3gamer:

Verkar som det kommer att komma 3 nya versioner av transformer en med ARM som kör windows 8 runt 2012/2013 men det som är mer intressant är det släpps en 3g version och en med ännu högre upplösning

man får ju hoppas de tagit bort metallskalet då

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

http://www.netbooknews.com/42619/asus-confirms-win8-arm-table...
tror det är den här källan

ska bli intressant vad de två okända 10 tums plattorna kommer innehålla

For CES we are expecting the roll out of a 7 inch tablet, which is most likely the ASUS Memo, as well as a new 10 inch tablet with a high screen resolution. We are unclear whether Hu meant that this was a completely new tablet or the ASUS Transformer Prime with 3G and a better screen resolution. We only have a few days to wait to uncover the details of this announcement.

Dold text
Permalänk
Medlem

Det som också är intressant och som gör att jag kommer vänta är att de kommer ha en bättre GPS mottagare på den nyare varianten som kommer i mars.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag klistrade ju en länk till det mw3gamer skrev innan han gjorde det.....Men nej det är svårt att läsa och/eller klicka på länkar.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Yeee!! Fick transformer prime i födelsedagspresent!! kommer få den när den kommer till Sverige! Myndig blev man på kuppen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på en prime, men har hört lite av de problem som har uppkommit. GPSen vet jag är dålig, men det är inget jag använder iaf. Men hur är det med wifi-mottagningen? Är den också dålig?
Sen har jag hört att det ska finnas nåt inbränningsproblem med skärmen, är det allvarligt?

Hade vart grymt om ni kunde reda ut detta för mig
Kommer det komma en uppdaterad version av prime som fixar detta?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av flIpz0R:

Är riktigt sugen på en prime, men har hört lite av de problem som har uppkommit. GPSen vet jag är dålig, men det är inget jag använder iaf. Men hur är det med wifi-mottagningen? Är den också dålig?
Sen har jag hört att det ska finnas nåt inbränningsproblem med skärmen, är det allvarligt?

Hade vart grymt om ni kunde reda ut detta för mig
Kommer det komma en uppdaterad version av prime som fixar detta?

Om du bara orkat läsa ett par inlägg upp så ser du att det kommer en ny version i mars tror jag det var med GPS som är fixad.
WiFi har inga direkta problem vad jag vet.
Skärmen får du förklara lite mer och gärna länka till det påståendet..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Om du bara orkat läsa ett par inlägg upp så ser du att det kommer en ny version i mars tror jag det var med GPS som är fixad.
WiFi har inga direkta problem vad jag vet.
Skärmen får du förklara lite mer och gärna länka till det påståendet..

Hittade den här rätt så ingående recensionen på sweroid.se. Där tar dem upp problemet med GPSen och skärmen.

http://www.swedroid.se/test-av-asus-eee-pad-transformer-prime...

Orkar ni inte läsa hela så stod det så här om skärmen.
"Vidare noterar vi en burn-in-effekt mot ljusa bakgrunder om vi låter enheten stå på med maximal ljusstyrka 5-6 minuter med en statisk skärm aktiv"

I för sig inget större problem tycker jag. Hade man haft en skulle skärmen aldrig vara statisk

Däremot undrar jag om man skulle kunna koppla in en 3G USB-sticka in den?
Läste nått om att det kan bli svårt då dem behöver mjukvara som oftast bara finns till typ windows eller MAC :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KrillBert:

Hittade den här rätt så ingående recensionen på sweroid.se. Där tar dem upp problemet med GPSen och skärmen.

http://www.swedroid.se/test-av-asus-eee-pad-transformer-prime...

Orkar ni inte läsa hela så stod det så här om skärmen.
"Vidare noterar vi en burn-in-effekt mot ljusa bakgrunder om vi låter enheten stå på med maximal ljusstyrka 5-6 minuter med en statisk skärm aktiv"

I för sig inget större problem tycker jag. Hade man haft en skulle skärmen aldrig vara statisk

Däremot undrar jag om man skulle kunna koppla in en 3G USB-sticka in den?
Läste nått om att det kan bli svårt då dem behöver mjukvara som oftast bara finns till typ windows eller MAC :/

Jo det stämmer ju såklart, oftast finns det ju plattor med 3G. Orkar du vänta tills den nya versionen så har den 3G (enl. div. sidor)
Tydligen ska den ligga runt samma prisklass som denna om jag inte läst helt fel, alltså runt 599 USD för 32GB.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jo det stämmer ju såklart, oftast finns det ju plattor med 3G. Orkar du vänta tills den nya versionen så har den 3G (enl. div. sidor)
Tydligen ska den ligga runt samma prisklass som denna om jag inte läst helt fel, alltså runt 599 USD för 32GB.

Ja, kan bli kruxigt. Undra om man kan installera det på ett USB och sedan lägga över det färdiga programet men då stöds det väll inte på plattan.

Läst att den skulle bli ca en tusing dyrare men inte säker.

BTW redan bokat ett ex och har ingen lust att vänta ytterliga 3-6mån på att få den. Är inget måste med 3g men men...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KrillBert:

Ja, kan bli kruxigt. Undra om man kan installera det på ett USB och sedan lägga över det färdiga programet men då stöds det väll inte på plattan.

Läst att den skulle bli ca en tusing dyrare men inte säker.

BTW redan bokat ett ex och har ingen lust att vänta ytterliga 3-6mån på att få den. Är inget måste med 3g men men...

Fungerande GPS och 3G är ju väldigt väldigt trevligt även om det inte är helt nödvändigt.
Att den kanske kommer kosta en kung mer kanske inte är helt värt, man får vänta och se, kanske kan bli en i julklapp:)

Permalänk
Medlem

"Den första Transformer Prime-versionen har nyligen börjat säljas och nu kommer Asus med en uppföljare där skärmen fått högre upplösning och det omdiskuterade bakstycket bytts ut.

Transformer Prime TF700T har fått en högupplöst skärm, 1920x1200 pixlar närmare bestämt. På den punkten hade dock Asus inget att skämmas för då den första versionen hade skärmupplösning på 1200x800 pixlar. I båda fallen är skärmen 10,1 tum stor. Processorn är fortfarande en Tegra 3 från Nvidia på 1,3 gigahertz och fyra kärnor.

Asus uppger dock att den inte är en ersättare utan en mera påkostad modell i samma serie, även om baksidan har fått en ny utformning."

http://www.mobil.se/nyheter/transformer-prime-med-hogre-upplo...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Konsolgrävare

Någon som vet när Transformer Prime cases kommer till sverige? tex rooCASE är jag riktigt intresserad av!

och när man kan köpa screen protectors så Crystal Clear Screen Protector

Visst kan inte vi från sverige köpa saker från amazon usa? eller har jag helt fel, och om man kan är det inte typ skyhög fraktavgift plus väldigt lång tid innan den kommer fram?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Det är för tillfället problem med den senaste firmwaren.
Läs: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1437280 för full info

TLDR; Man får masssa diagonala svarta sträck över skärmen efter uppdatering av firmwaren.

Har precis samma problem med min (importerad från taiwan)
Plattan blir så gott som oanvändbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Botty:

Det är för tillfället problem med den senaste firmwaren.
Läs: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1437280 för full info

TLDR; Man får masssa diagonala svarta sträck över skärmen efter uppdatering av firmwaren.

Har precis samma problem med min (importerad från taiwan)
Plattan blir så gott som oanvändbar

Åh fan. Jag som precis skulle förboka en, nu blir de o vänta o se om asus kan få ut en fix snabbt som attan.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den nya plattan lär kanske inte ha dessa fel alt. om den uppdateringen finns till nya Prime lär den skippas om asus kastar ut en ny fix.