Iphone 4S på svenska Apple Store med priser från 5 795 kronor

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Spelar absolut ingen roll i det sammanhanget vi diskuterade det.

USA har ingen mervärdesskatt, där finns enbart omsättningsskatt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Merv%C3%A4rdesskatt

Det finns 196 länder (+/-) i världen, 55 st listas under mervärdesskatt.

Hejdå.

Sales Tax i USA drabbar konsumenten på samma sätt som moms gör i andra länder och är fullt jämförbar i sammanhanget.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av m0rk:

Sales Tax i USA drabbar konsumenten på samma sätt som moms gör i andra länder och är fullt jämförbar i sammanhanget.

Det han valde att dra upp och jävlas med var dock just mervärdesskatten.

Det du syftar på är ju inkomstskatt, är det verkligen jämförbart med MOMS? Det bör ju inte ligga på varor, och det bör inte heller drabba en turist?

Det enda jag kan förstå jämförbart med MOMS är ju sales tax, men det verkar luddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

jadu, jag har aktiverat exchange för gmail och får in både hotmail och yahoo så nog kan jag det. Grejen är att jag vill ha mer kontroll över eposten än vad apples klient erbjuder. På samma sätt som att jag inte längre använder safari eller apples kalender för att det är för primitivt.

Vad vill du ha kontroll över som inte den inbyggda klienten erbjuder?
Och vad saknar safari eller kalendern?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laine:

Det han valde att dra upp och jävlas med var dock just mervärdesskatten.

Det du syftar på är ju inkomstskatt, är det verkligen jämförbart med MOMS? Det bör ju inte ligga på varor, och det bör inte heller drabba en turist?

Det enda jag kan förstå jämförbart med MOMS är ju sales tax, men det verkar luddigt.

"A sales tax is a tax, usually paid by the consumer at the point of purchase, itemized separately from the base price, for certain goods and services. The tax amount is usually calculated by applying a percentage rate to the taxable price of a sale."

Hur får du det där till inkomstskatt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Zotamedu:

"A sales tax is a tax, usually paid by the consumer at the point of purchase, itemized separately from the base price, for certain goods and services. The tax amount is usually calculated by applying a percentage rate to the taxable price of a sale."

Hur får du det där till inkomstskatt?

Jag är rätt säker på att det stod 'Income Tax' sekunden innan jag citerade det hela, m0rk får gärna klarlägga.

Annars är jag väl för trött för att låtsas veta vad jag snackar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det han valde att dra upp och jävlas med var dock just mervärdesskatten.

Det du syftar på är ju inkomstskatt, är det verkligen jämförbart med MOMS? Det bör ju inte ligga på varor, och det bör inte heller drabba en turist?

Det enda jag kan förstå jämförbart med MOMS är ju sales tax, men det verkar luddigt.

Öhh jag syftar inte på någon inkomstskatt utan Sales tax som är en form av konsumtionsskatt (mervärdesskatt) i still med moms. Skillnaden är hur beskattningen tillämpas i de olika leden jämfört med svensk moms.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av m0rk:

Öhh jag syftar inte på någon inkomstskatt utan Sales tax som är en form av konsumtionsskatt (mervärdesskatt) i still med moms. Skillnaden är hur beskattningen tillämpas i de olika leden jämfört med svensk moms.

Som sagt så läste jag 'income tax' (ändrade du ditt inlägg?) och svarade samt korrigerade efter det.

Ber om ursäkt för den eventuella missuppfattningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Som sagt så läste jag 'income tax' (ändrade du ditt inlägg?) och svarade samt korrigerade efter det.

Ber om ursäkt för den eventuella missuppfattningen.

Jag skrev aldrig något om inkomstskatt någonstans........

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av m0rk:

Jag skrev aldrig något om inkomstskatt någonstans........

Om du påstår det så får jag väl lita på dig och skylla på trötthet. Slutbråkat för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Då antar jag att du är snäll nog och citerar var och när Apple kallat notificarions revolutionerande?

www.youtube.com/watch?v=LLJIef-e-7g&feature=channel_video_tit...

De kallar den dock inte revolutionerande utan "Brand new" vilket är ännu mera fel då den har funnits i Android i flera år. Frågan är bara om Apple medvetet ljuger eller om de verkligen har så dålig koll på marknaden?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

www.youtube.com/watch?v=LLJIef-e-7g&feature=channel_video_tit...

De kallar den dock inte revolutionerande utan "Brand new" vilket är ännu mera fel då den har funnits i Android i flera år. Frågan är bara om Apple medvetet ljuger eller om de verkligen har så dålig koll på marknaden?

Vadå? Det är "brand new" i iOS? Helt omskrivet från hur det var tidigare. Hur ljuger dom menar du? Hör inte att de säger att det inte är gjort av någon annan någonsin förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Sämre batteri kan jag inte hålla med om, eller känner du någon som lyckas använda sin iphone (eller någon annan smartphone överhuvudtaget) i över en veckas tid utan att ansluta till en laddare? För det är trots allt standbytiden du hävdar dig om, vilket är irrelevant vid så pass många timmar som den har. Se ovanför din quote här så förstår du vad jag menar.

Självklart menade jag sämre batteritid, denna (batteritid) kommer antagligen även vara sämre under användning i Iphone 4s än vad den var i Iphone 4. Har svårt att tänka mig annat med tanke på skillnaden i hårdvara. Detta är inget jag har emot, laddar min Samsung var natt oavsett om den har lite eller mycket batteri kvar, hade gjort detsamma om jag haft en Iphone. Mitt krav är att jag ska kunna använda telefonen under dagen i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

[QUOTE="S_Z;11510034"]Vadå? Det är "brand new" i iOS? Helt omskrivet från hur det var tidigare. Hur ljuger dom menar du? Hör inte att de säger att det inte är gjort av någon annan någonsin förut.[/QUOTE[LIST="1"]
[*]]

Fast ska man vara petnoga har det även som många andra grejer apple lanserar som helt nya, revolutionerande och allt vad det är, funnits i IOS innan, dock i moddade jailbreakade varianter,

-däremot har det aldrig funnit tidigare i Ios 5, men Ios 5 har heller inte funnits innan-
Så lägg till en femma i ditt påstående och det är korrekt

Man kan inte komma ifrån att apple lanserar gammal skåpmat som något revolutionerande bara för att det är den tidpunkt de själva bestämmer sig för att göra det, men samtidigt är det inget man behöver disskutera,
Ungefär som att Siri är helt nytt, och något unikt för iphone 4s, det fanns tidigare både till 3g, 3gs, ipod touch, uppköpt, nerplockat från appstore, och nu lanserat som något eget och revolutionerande.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Ditt argument att det blir för kluddigt, kom igen nu.. gå in i inställningar och ändra det till ditt egna tycke så är det avklarat.
Du får upp all info även på iOS om du vill, inga konstigheter..
Widgets för att hantera mail, meddelande etc i android? Vadå, funkar det inte i notifikationslistan på android? I iOS5 kan du få upp vad du vill som stödjer detta och det är redan en hel del du kan välja att få upp där, bara lägger ut det så du är medveten om det, eftersom du inte anstränger dig för att vara partisk som du säger..

Vad jag läst så är notifications i iOS5 något från skaparen av intelliscreen (vilket kom ut för flera år sen via Cydia) till iOS.

Jag sade inte att man får mer info på Android, jag sade att man får utförlig info med enskilda notifikationer (dvs något som personen i videon inte tog upp). Det är när man har en bunt av samma typ som man bara får reda på mängden, istället för att få t ex 10 separata notifikationer. Kan man få det så att iOS bara listar mängden i en enda notifikation per typ, samt att man kan ta bort alla notifikationer med ett enda tryck är det dock såklart positivt och då har de fått till alla grundläggande funktioner. Och jo, man kan sköta det i notifikationslistan men min poäng var att om man har specialbehov kommer widgets ge ännu mer alternativ i form av vad man vill se, hur länge man vill se det, hur det ska vara designat osv. Notifikationslisten ser i grunden ut som den gör på båda systemen, man gör inga radikala designändringar där.

Vem som skapade den känns inte som det påverkar faktumet att dess grundfunktion och -design är precis som den hos Android. Om du inte ser det vet jag inte hur du ser på programuppbyggnad. Som en mycket saklig iPhone-anhängare sade i en diskussion i tråden; alla bör inse att alla har lånat av varandra och inte bara peka på att någon annan gjort det.

Skrivet av Skillz:

Många androidanvändare har kört med att android haft röststyrning som är på pricken likt siri i flera år och att de inte är något nytt, stämmer detta? För dom kör med det argumentet rätt ofta tycker jag..

Förövrigt, är inte den största skillnaden mellan google och icloud - att google inte är lika privat? Alltså, det kan väljas att lämnas ut allt som finns på ditt google "moln" när som helst?

Fel person att fråga eftersom jag sade att jag inte varit intresserad av funktionen och därmed inte läst på vilka skillnaderna mellan de två företagens röststyrningar är.

Det jag syftade med skillnaden var att Googles molntjänst har fler funktioner som är användbara på alla plattformar och därmed inte blir unika för Android-användare.

Skrivet av Skillz:

Tja, lika mycket som en dator har användning av en snabb hårddisk, så har även en smartphone det! Ladda spel på flera hundra MB går bra mycket fortare när det är lagrat på en snabb disk än något som är begränsat till 10-20MB/s (läs billiga minneskort). Jag vet inte om du någonsin kännt skillnaden mellan en SSD och USB-sticka, men ungefär sån skillnad..

Sen så spelar det ingen roll att största utrymmet används till musik/filmer, det har inget med hastigheten på disken att göra som du säger, utan man måste tänka på för program/spel som nyttjar detta istället så förstår man fördelarna.

Nej, det handlar helt och hållet om det stora lagringsutrymmet eftersom enheter med plats för SD-kort alltid har det och inbyggt minne. Ingen enhet har endast en kortläsare, speciellt inte en i det översta segmentet. Min poäng var att det som man tjänar på att ha på ett snabbt minne (utöver rena överföringstider) extremt sällan behöver 32 GB på en telefon eftersom program och spel är så små på den plattformen. Har man en enhet med 8 eller 16 GB inbyggt minne och kan bygga på med upp till 64 GB externt minneskort så har man fler alternativ. Alternativ var ursprunget till denna deldiskussion. Du behöver inte vara defensiv för det är inte en attack utan en rent logisk nedbrytning av standardbehoven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:
Skrivet av S_Z:

Vadå? Det är "brand new" i iOS? Helt omskrivet från hur det var tidigare. Hur ljuger dom menar du? Hör inte att de säger att det inte är gjort av någon annan någonsin förut.

Fast ska man vara petnoga har det även som många andra grejer apple lanserar som helt nya, revolutionerande och allt vad det är, funnits i IOS innan, dock i moddade jailbreakade varianter,

-däremot har det aldrig funnit tidigare i Ios 5, men Ios 5 har heller inte funnits innan-
Så lägg till en femma i ditt påstående och det är korrekt

Man kan inte komma ifrån att apple lanserar gammal skåpmat som något revolutionerande bara för att det är den tidpunkt de själva bestämmer sig för att göra det, men samtidigt är det inget man behöver disskutera,
Ungefär som att Siri är helt nytt, och något unikt för iphone 4s, det fanns tidigare både till 3g, 3gs, ipod touch, uppköpt, nerplockat från appstore, och nu lanserat som något eget och revolutionerande.

Har det funnits till iOS innan att man inte behövt använda en kabel ? Jag ser inte hur någon ändrade detta direkt ur "boxen" eftersom det var det det var frågan om. Så visst är det som han säger, helt nytt för iOS ...
Eller hur menar du nu?

Skrivet av Evil Peter:

Jag sade inte att man får mer info på Android, jag sade att man får utförlig info med enskilda notifikationer (dvs något som personen i videon inte tog upp). Det är när man har en bunt av samma typ som man bara får reda på mängden, istället för att få t ex 10 separata notifikationer. Kan man få det så att iOS bara listar mängden i en enda notifikation per typ, samt att man kan ta bort alla notifikationer med ett enda tryck är det dock såklart positivt och då har de fått till alla grundläggande funktioner. Och jo, man kan sköta det i notifikationslistan men min poäng var att om man har specialbehov kommer widgets ge ännu mer alternativ i form av vad man vill se, hur länge man vill se det, hur det ska vara designat osv. Notifikationslisten ser i grunden ut som r ingden gör på båda systemen, man göa radikala designändringar där.

Vem som skapade den känns inte som det påverkar faktumet att dess grundfunktion och -design är precis som den hos Android. Om du inte ser det vet jag inte hur du ser på programuppbyggnad. Som en mycket saklig iPhone-anhängare sade i en diskussion i tråden; alla bör inse att alla har lånat av varandra och inte bara peka på att någon annan gjort det.

Fel person att fråga eftersom jag sade att jag inte varit intresserad av funktionen och därmed inte läst på vilka skillnaderna mellan de två företagens röststyrningar är.

Det jag syftade med skillnaden var att Googles molntjänst har fler funktioner som är användbara på alla plattformar och därmed inte blir unika för Android-användare.

Nej, det handlar helt och hållet om det stora lagringsutrymmet eftersom enheter med plats för SD-kort alltid har det och inbyggt minne. Ingen enhet har endast en kortläsare, speciellt inte en i det översta segmentet. Min poäng var att det som man tjänar på att ha på ett snabbt minne (utöver rena överföringstider) extremt sällan behöver 32 GB på en telefon eftersom program och spel är så små på den plattformen. Har man en enhet med 8 eller 16 GB inbyggt minne och kan bygga på med upp till 64 GB externt minneskort så har man fler alternativ. Alternativ var ursprunget till denna deldiskussion. Du behöver inte vara defensiv för det är inte en attack utan en rent logisk nedbrytning av standardbehoven.

Vad är en programutvecklare/skapare utan ett program som skapats av denne? Ingenting, finns inte ens någon grund, så givetvis är det relevant att se vem som tillverkade detta, och för att kunna låna någon annan's ide så måste där finnas en annan skapare av programmet, det kan inte bara dyka upp ur tomma intet, för det köper jag inte.
Nu pratar jag om ett helt program inte om enskiljda funktioner som man kan hitta lite här och var och sätta ihop till ett program som ditt påstående verkar härleda ifrån.

Undrade bara, eftersom du verkade ha koll på det mesta. Tack i alla fall!

Jo jag vet att google kan användas med flera, men frågan är hur personliga dina personligheter får vara?

Ja det beror väl helt på hur man ser att folk använder sitt utrymme, vissa fyller ju alla 32+GB med spel men för de flesta så är det musik/filmer.

Jag försöker inte vara defensiv i den ära att försvara något, utan jag försöker bara få upp ögonen för andra och inse att det faktiskt finns fler val där ute som har mer med andra saker att göra än dom kanske ser, för vad man inte ser, finns inte för folk.
Valet man har med iphone är att man byter upp sig helt enkelt, eller helt enkelt väljer efter smak. Behöver man mer, sälj, få pengar, köp en lika beggad lur med mer minne, så är det avklarat för den "lilla" kostnaden, i och med hur enkelt allt är att återställa (genom en knapptryckning i princip) så är det inga problem för någon att byta lur så sätt.

Ett sd-kort eller dylikt kommer oftatst vara slött när det är billigt så skall man synka 32-64GB som du säger annars att man använder allt utrymme till, så lär det ta ganska lång tid att fylla ut. allt från 40minuter upp till 2 timmar.. Istället för säg, 10-20minuter.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Aha, okej. Hur som helst så är det en "dålig" mobil - Apple försöker ta bort en annan mobil för att bli störst inom mobilbranschen. Det är sjukligt dålig stil, men bra att Samsung ger igen. Go, Samsung, go!

Alltså, du vet ju inte ens själv vad su snackar om polarn. Dålig mobil? Dålig stil? 1: Om du inte äger en iPhone så kan du omöjligt säga att det är en dålig mobil, det krävs några veckors användning innan man kan dra den slutsatsen, har du det? 2: Apple har en ny produkt och vill sälja den, vart fan ser du en dålig stil, är du seriös eller? Det är syftet med ett företag, att göra kunderna nöjda och framförallt att SÄLJA och förhoppningsvis bli störst! Du startar väl inte företag för att försöka bli halvbra??? Nu vet jag inte hur gammal du är men det är verkligen åt helvete låg nivå på din kommentar. Läs och lär.

Skrivet av IceDread:

2000kr till och man får en bra fin bärbar dator!

Helt galet högt pris för en mobiltelefon.

Du har inte insett vid det här laget att iPhone mer eller mindre ÄR en bärbar dator??? Dagens mobiler såsom iPhone eller Galaxy är så MYCKET mer än bara mobiler. Förmågan att kunna ringa samtal och skicka SMS utgör en extremt liten procentdel av vad dom är kapabla till.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Apple har en ny produkt och vill sälja den, vart fan ser du en dålig stil, är du seriös eller? Det är syftet med ett företag, att göra kunderna nöjda och framförallt att SÄLJA och förhoppningsvis bli störst! Du startar väl inte företag för att försöka bli halvbra??? Nu vet jag inte hur gammal du är men det är verkligen åt helvete låg nivå på din kommentar. Läs och lär.

Det är så typiskt svenskt att vara lagom Inte får man väl ha som mål att bli störst och bäst heller? Det går ju emot jantelagen

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Någon möjlighet att operatörerna skickar ut telefonerna tidigare än den 28e?
typ den 26e eller den 27e?
de bör väl ha fått telefonerna någon dag tidigare för att göra iordning innehåll, paketering och skicka ut till butikerna?

eller är det så att telefonerna kommer från Apple direkt till operatörernas butiker?

Permalänk
Medlem

nu kan man ta andra abbonnemang än flex på telia

http://www.telia.se/privat/mobilt/mobiltelefoner/apple/iphone...

men vad jag såg så verkade telia flex medium fortfarande vara det bästa för mig, jämfört med Telia Mobil Prata på eller vänner med Mobilsurf Extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Någon möjlighet att operatörerna skickar ut telefonerna tidigare än den 28e?
typ den 26e eller den 27e?
de bör väl ha fått telefonerna någon dag tidigare för att göra iordning innehåll, paketering och skicka ut till butikerna?

eller är det så att telefonerna kommer från Apple direkt till operatörernas butiker?

Halebop skickar ut sina den 27e och Telenor skickar ut sina så dom kommer till kunden den 28e om man har förbokat före den 25e. Hur det är med Telia och Tre vet jag dock inte.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Vad är en programutvecklare/skapare utan ett program som skapats av denne? Ingenting, finns inte ens någon grund, så givetvis är det relevant att se vem som tillverkade detta, och för att kunna låna någon annan's ide så måste där finnas en annan skapare av programmet, det kan inte bara dyka upp ur tomma intet, för det köper jag inte.
Nu pratar jag om ett helt program inte om enskiljda funktioner som man kan hitta lite här och var och sätta ihop till ett program som ditt påstående verkar härleda ifrån.

Det jag skrev var ett svar till att en postare från början skrev att han inte såg några likheter mellan notifikationslisterna förutom att de dras ner från toppen av skärmen. Jag ser definitivt mycket mer likheter i idé och design än att något dras ner från toppen och därför skrev jag det.

Skrivet av Skillz:

Jo jag vet att google kan användas med flera, men frågan är hur personliga dina personligheter får vara?

Det kan man aldrig veta 100%. Fast det gäller även Apple som också sparat en massa användarinformation så den biten är knappast unik för Google. Man kan bara hoppas att tillverkaren man valt följer lagarna.

Skrivet av Skillz:

Ja det beror väl helt på hur man ser att folk använder sitt utrymme, vissa fyller ju alla 32+GB med spel men för de flesta så är det musik/filmer.

Jag försöker inte vara defensiv i den ära att försvara något, utan jag försöker bara få upp ögonen för andra och inse att det faktiskt finns fler val där ute som har mer med andra saker att göra än dom kanske ser, för vad man inte ser, finns inte för folk.
Valet man har med iphone är att man byter upp sig helt enkelt, eller helt enkelt väljer efter smak. Behöver man mer, sälj, få pengar, köp en lika beggad lur med mer minne, så är det avklarat för den "lilla" kostnaden, i och med hur enkelt allt är att återställa (genom en knapptryckning i princip) så är det inga problem för någon att byta lur så sätt.

Ett sd-kort eller dylikt kommer oftatst vara slött när det är billigt så skall man synka 32-64GB som du säger annars att man använder allt utrymme till, så lär det ta ganska lång tid att fylla ut. allt från 40minuter upp till 2 timmar.. Istället för säg, 10-20minuter.

Ja, därför skrev jag just att det i de flesta fall handlar om musik/filmer, jag skrev inte alltid.

Allting involverar något val men vissa produkter ger mer val än andra, vilket är grunden för diskussionen.

Och jag har redan skrivit att överföringstiderna är det som påverkas med långsammare minnen så det behövs inte tas upp igen. Återigen handlar det om att ha valet mellan två alternativ eller att bara ha ett av dem tillgängligtr. Är din poäng att inbyggt minne alltid är bättre till den grad att man alltid lägger mer pengar för att få det eller inte skaffar mer minne öht? Det är den enda poängen jag kan se som gör det du skriver relevant, och det är en poäng jag verkligen inte håller med om.

Detta är heller inte bara något jag tycker Apple varit dåliga med utan även de två senaste lurarna i Nexus-serien har haft samma brist. Ju fler val jag får göra i hård- och mjukvara desto mer tjänar jag på att inte vara en inkompetent användare. Även med val går det att göra alla default-alternativ enkla att använda så man tappar ingen användarvänlighet med smart design. Som sagt har alla något att sträva efter där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Någon möjlighet att operatörerna skickar ut telefonerna tidigare än den 28e?
typ den 26e eller den 27e?
de bör väl ha fått telefonerna någon dag tidigare för att göra iordning innehåll, paketering och skicka ut till butikerna?

eller är det så att telefonerna kommer från Apple direkt till operatörernas butiker?

Skrivet av Gender Bender:

Halebop skickar ut sina den 27e och Telenor skickar ut sina så dom kommer till kunden den 28e om man har förbokat före den 25e. Hur det är med Telia och Tre vet jag dock inte.

Jag undrar detta också!
Jag beställde från Tele2 samma dag dom öppnade upp förhandsbokningar och det stod då att det var ett leveransdatum på 28e okt - betyder det att dom SKICKAR det den 28e eller att dom skickar så att jag FÅR DEN den 28e??

För om man kollar nu så står det leveransdatum "1-4 veckor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Jag undrar detta också!
Jag beställde från Tele2 samma dag dom öppnade upp förhandsbokningar och det stod då att det var ett leveransdatum på 28e okt - betyder det att dom SKICKAR det den 28e eller att dom skickar så att jag FÅR DEN den 28e??

För om man kollar nu så står det leveransdatum "1-4 veckor".

När jag beställde från Tele2 till mitt gamla företag så fick vi telefonerna levererade på lanseringsdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

När jag beställde från Tele2 till mitt gamla företag så fick vi telefonerna levererade på lanseringsdagen.

Härligt!! Får hoppas på det denna gången också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

jadu, jag har aktiverat exchange för gmail och får in både hotmail och yahoo så nog kan jag det. Grejen är att jag vill ha mer kontroll över eposten än vad apples klient erbjuder. På samma sätt som att jag inte längre använder safari eller apples kalender för att det är för primitivt.

Varför inte bara byta till en annan lur då eftersom du är så onöjd?

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Varför inte bara byta till en annan lur då eftersom du är så onöjd?

för att det är en bra telefon

jösses vad många tog åt sig bara för att man inte tycker om en liten del av en appleprodukt...

undrar vad som händer när man säger att pucken är det värsta som designats i datorväg, för den musen är verkligen den sämsta musen jag någonsin sett....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

20-25% är vanligt i moms. Storbritanien och Tyskland har ju typ 20 % båda två. USA har rätt låg moms som varierar kraftigt mellan olika stater. Fast USA anser ju att skatter = kommunism och betalar hellre lika mycket eller mer om det kallas avgift istället.
En större anledning till olika priser är ju valutakruser. För ett par år sedan ökade priserna på kameraobjektiv med 10-25 % över en natt på grund av någon börskrasch.
Sen spelar även tull in och det är en djungel utan dess like med strafftiullar och skit.

Det förklarar fortfarande inte varför det är dubbelt så dyrt i just Sverige, du kan ta ett annat exempel, det är billigare att åka till Danmark och köpa en sprillans ny Volvo som vi exporterat dit och regga om den än vad det är att köpa den i sverige direkt, det är billigare att köpa ölen de brygger på Spendrups 1,5 mil härifrån i Tyskland efter att vi exporterat dem än vad det är att köpa dem här i sverige, finns massor av jämförelser som bevisar att vi betalar 45-90% mer i skatt än övriga länder

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

för att det är en bra telefon

jösses vad många tog åt sig bara för att man inte tycker om en liten del av en appleprodukt...

undrar vad som händer när man säger att pucken är det värsta som designats i datorväg, för den musen är verkligen den sämsta musen jag någonsin sett....

Där kan jag inte annat än hålla med dig, det är den värsta musen över huvud taget....men ska vi ta det till den nivån så är det inte säkert att vi ens sett en mus om det inte vore för Apple =P

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Så du tror inte på mig att iPhone 4S med 64 GiB i lagringsutrymme kostar över 7,000 SEK? Ta gärna en titt på prisutvecklingen på Prisjakt. Idag kostar den 9,800 SEK med frakt hos Televaruhuset. Webbhallen säljer den för 9,990 SEK med frakt.

Bra dock att svenska Apple Store säljer mobilen för minst 5,795 SEK. Hoppas "Apple-kära" personer köper sin iPhone 4S hos dom och inte hos till exempel Webbhallen, annars förlorar de 4,005 SEK som de kan ha annat roligt för.

Och du har SJÄLVKLART läst vad som står i varje produktartikel? Du behöver inte.. jag är snäll igen --> "OBS: OBS information och pris kan komma att ändras!".

Den är som sagt inte lanserad i Sverige ännu. Lanseringen är den 28 Oktober. Tro det eller ej.. Men priserna sänks oavsett hur mycket du vill eller inte.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?