Permalänk
Medlem

6990 eller 6950 i CF?

Hej!

Ja, som rubriken säger så står jag i kvalet - 6990 eller 6950 i CF? Mina ögon blöder efter all läsning om de båda alternativen. Prestanda per krona, benchmarks, hardware comparison, priser, butiker, recensioner, tycken, smaker, dittan och dattan.

Jag har sett bankkontot, med misstrogen och sviken blick glo på mot mig från sin lilla flik i Firefox, när jag Ctrl+T:at in på ett 6990. Samtidigt har hjärtat och den alltmer övertagande pryl-manin och ha-begäret gått berserk inom mig, när de tyckt att mina ögon och funderingar vänstrat med 6950-alternativet.

Vad tycker ni Sweclockare? Tror ni att lyckan finns i en relation med två 6950? Eller ska jag satsa på det något dyrare 6990:t? Några tankar?

Mvh,
Erik

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Medlem

6990 ger dig ca 5-10% mer prestanda, men kostar 30-40% mer. 6950 CF blir mer prisvärt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Hjälpsam

6950 ger dig bättre möjligheter till tyst kylning, överklockning, plånbok och beroende på modell eventuell möjlighet att dra upp dem till 6970.

Enda anledningen jag ser till 6990 förrutom geek-faktorn är platsbrist i chassit/moderkortet. Finns det plats till crossfire är det nästan alltid ett bättre alternativ.

Samma gäller för övrigt med nVidia GTX 590 eller alla andra "dubbelmackor". Största anledningen till en dubbelmacka, är att ha två för att maximera, men det är sällan plånböcker överens om.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI