Projektarbete - Konstruera datorchassi

Permalänk
Medlem

Projektarbete - Konstruera datorchassi

Hej Sweclockers.

Jag och två klasskamrater går tredje året på en dator inriktad gymnasielinje i norra Sverige. Som de flesta vet så ska man utföra ett projektarbete under sitt tredje år och vi har valt att skapa ett UF-företag där vi ska tillverka ett datorchassi. Vi har nu kommit fram till att det kan vara bra att göra en marknadsundersökning på vad folk kräver eller vill ha i ett datorchassi och vilket ställe är bättre att göra det på än här på sweclockers?

Det vi vill fråga er är vad ni tycker om:
snabbfästen vs skruvar?
Indockning av diverse komponenter såsom cd läsare samt HDD?

Vi vill även veta vad ni tycker är viktigast i ett datorchassi samt vad för funktioner ni känner att ni saknar i ert nuvarande chassi.

Har ni några frågor eller funderingar så är det bara att skriva.
Alla kommentarer är välkomna.

MvH David, Fredrik samt Andreas

Permalänk
Hedersmedlem

Skruvar. Så ofta byter man inte CDläsare och liknande.
Hotswap-grejer ser jag mest som onödigt, inget jag skulle ha nytta av.

Det viktigaste emd ett datorchassi är att det är enkelt att bygga och arbeta i, det ska finnas smarta och enkla lösningar för allt. Gott om plats för allt ska det finnas också, och mycket hål för kabeldragning. I mitt nuvarande chassi (HAF932) saknar jag egentligen ingenting, förutom att jag tycker det är en aning för stort. Titta på de populära chassina som finns ute i de lite dyrare prisklasserna, och låna idéer till själva basen därifrån.

Permalänk
Medlem

Små enkla funktioner som ta bort hela/delar av HDD buren för att förbättra kylningen.
Gott om utrymme bakom moderkortet för kabeldragning och ställen att fästa straps på så man får det snyggt.

Permalänk
Proffsmobbare

Det viktigaste för mig är att datorn inte ser ut som en dator. Försök få det att se ut som någon slags konstverk eller liknande som man utan problem skulle kunna placera mitt i rummet.