Permalänk

utorrent settings? 100mbit

har 100 ner och 20 upp, men min upload på utorrent är seg, kan ni hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Lite ont om info från din sida så lite random grejjer du får kolla på.

Gäller det alla torrents? Om din seed inte behövs kommer du inte ladda upp särskilt mycket.
Har du öppnat portar i din router motsvarande de portarna du angett i uTorrent?
Har du full eller halv duplex på ditt internet? Har du halv duplex kommer du inte få ut full fart på upload om du laddar ner samtidigt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Naked-Snake:

har 100 ner och 20 upp, men min upload på utorrent är seg, kan ni hjälpa mig?

Ja hade problem med att min disk överbelastades. Ökade diskcachen och då blev det betydligt bättre. Intställningar -> Avancerat -> Diskcache -> Åsidosätt automatiskt cachestorlek. Ställ in manuellt till (MB). Där ökar man värdet lite, tror default är 32 MB. Då jag har mycket Ram 10 dubblade jag det till 320 MB för att vara på säkra sidan Kan vara det som är ditt problem ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

100/20 Mbit - 100/8 - 20/8 =
2.5 MB upload - 12.5 MB Download

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk

så här har jag nu? har telia fiber... har gjort portforward och det lyser grönt i utrorrent, får 2.6mbit/s i utorrent testet...

Permalänk
Skrivet av Naked-Snake:

så här har jag nu? har telia fiber... har gjort portforward och det lyser grönt i utrorrent, får 2.6mbit/s i utorrent testet...

http://i.imgur.com/dOfp6.jpg

Då är det ju som det ska om du menar upphastighet! Men kanske lite väl saftigt med 512 MB ram till utorrent

Edit : hittade en länk med information om att "tweaka" diskcahcen. Visade sig att om du höjer cachen går det snabbt endast åt ena hållet dvs antingen ner eller upp men inte båda utan en blir seg. http://www.sb-innovation.de/f59/tweaking-disc-cache-torrent-1...

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Då är det ju som det ska om du menar upphastighet! Men kanske lite väl saftigt med 512 MB ram till utorrent

Edit : hittade en länk med information om att "tweaka" diskcahcen. Visade sig att om du höjer cachen går det snabbt endast åt ena hållet dvs antingen ner eller upp men inte båda utan en blir seg. http://www.sb-innovation.de/f59/tweaking-disc-cache-torrent-1...

Så vitt jag läst så är det rekommenderat med ca 1/8 av totala mängden ram för uTorrent cache och det funkar fint för mig på min 100/100 lina, har 1024MB i cache, dvs 1GB och jag maxar utan problem både upstream och downstream samtidigt.

Och till OP, om du får ut 2.6MB/s så får du ju ut så mycket du ska från din lina så jag förstår inte riktigt problemet?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Så vitt jag läst så är det rekommenderat med ca 1/8 av totala mängden ram för uTorrent cache och det funkar fint för mig på min 100/100 lina, har 1024MB i cache, dvs 1GB och jag maxar utan problem både upstream och downstream samtidigt.

Och till OP, om du får ut 2.6MB/s så får du ju ut så mycket du ska från din lina så jag förstår inte riktigt problemet?

Okej! varje dag lär man sig något nytt Tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

Bara för att göra det klart för dig så är inte 1 mbit samma sak som 1 MB
1 mbit = 1 megabit (egentligen millibit för mega förkortas M och milli förkortas m)
1 MB = megabyte

Så alltså: 8 Mbit = 1 MB. Dock så är både 2,6 Mbit/s och 2,6 MB/s segt.

Edit: Glömde att det handlade om upload-hastighet. 2,6 MB/s i upload på 20 Mbit är bra. 2,6 MB*8=20,8 Mbit.

Permalänk

vad ska man ha här då?

Permalänk

Där kan du höja värdena en hel del, särskilt på antal uppladdningsplatser per torrent.. Dagens datorer har absolut inga problem att hantera åtminstone 20 anslutningar/torrent.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Öka "max antal anslutna klienter per torrent" till typ 200, sen antalet uppladdingar.. till något mer än 8 ^^
Fler anslutningar = fler att ladda upp till = högre hastighet

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Öka "max antal anslutna klienter per torrent" till typ 200, sen antalet uppladdingar.. till något mer än 8 ^^
Fler anslutningar = fler att ladda upp till = högre hastighet

För många anslutningar kan överbelasta routern också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

Jag kör med 50000 på på dem 2 övre, det gör min grabb med... vi har en 100/10 lina.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Folk som inte kan hålla isär prefixen.. suck.. vad är problemet egentligen?
testa dig fram som alla andra och se vad som funkar bäst för dig med din uppsättning om du tycker att du har 'fel' hastighet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Naked-Snake:

Vad har ni med Telia 100/100 för inställningar? Får det nu i veckan så nyfiken på vad som ska ändras och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Struntar i om det är zombie bump eller vad det nu kallas. Jag måste tacka dig för ditt inlägg. Jag har accepterat att min uTorrent tankade sjukt segt om jag körde mer än 1 sak samtidigt i mer än ett år nu. Köpte till och med en ny router troendes att min börjat bli för gammal. Tankar 6 saker just nu samtidigt och den höll sig stadigt på 3mb/s~. Drog på med 1024mb ram och smack. Gick upp till 10.6mb/s på totala nedladdningsfart.

Tack ^^