Video: Johan Andersson på DICE presenterar effekterna i Frostbite 2 och Battlefield 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman1337:

Jag vet att det är många som kör pc-spel på konsol men jag förstår inte varför.. Det är jättemånga spel som passar bättre till konsol men just särskilt FPS hör till PC-världen enligt mig då det var där den började och där den lämpar sig bäst.

Nu var faktiskt frågan om BF3 är ett "proper" pc-spel och jag säger ja på den frågan, hur många slag i BF 1942 utkämpades på konsol? Battlefield serien tycker jag har varit till pc från första början men att det även fanns dem som ville spela det på konsol.

Jag äger även PS3 och har spelat många roliga spel till det, till och med FPS men det har bara varit det sistnämda jag ej funnit roligt.

Hur kan ett spel passa bättre på konsol? Går utmärkt att koppla in en konsolkontroll samt koppla stora tv´n till sin pc om man nu prompt måste sitta som en hösäck i soffan. Gör detta så har du konsolens "fördelar" men en mycket kraftigare maskin att spela på. Så hur kan spel fungera bättre på konsol? när hårdvaran inte ens kommer i närheten utav en skaplig pc?

Permalänk

Nu är jag visserligen insatt i 3d grafik och känner igen termerna och likande, så jag hade tyckte det var en intressant, tydlig och underhållande presentation.

Kan bara konstatera att de flesta av er som gnäller på hans engelska är troligen inte alls vana vid presentationer eller engelska i normalt språk. Han hade lite brytning men ändå en nästan ren engelska om man jämför med de allra flesta svenskar, ingen Svengelska eller andra konstigheter. Det enda egentligen som finns att klaga på är kanske att han tappade orden ibland och pratade lite fort (för att vara en presentation).

Jag gissar att de flesta här är alldeles för vana vid filmdialog eller andra utantill inlärda underhållnings tal där allt är skrivet i förhand. Normalt tal har några extra ord här och där, och någon paus då och då man letar efter orden är helt normalt, även för talare med engelska som modersmål.

Permalänk
Skrivet av bingobelle:

Hur kan ett spel passa bättre på konsol? Går utmärkt att koppla in en konsolkontroll samt koppla stora tv´n till sin pc om man nu prompt måste sitta som en hösäck i soffan. Gör detta så har du konsolens "fördelar" men en mycket kraftigare maskin att spela på. Så hur kan spel fungera bättre på konsol? när hårdvaran inte ens kommer i närheten utav en skaplig pc?

Jag om någon delar dina åsikter om att datorn är mycket bättre. Visst kan man koppla in och koppla ur men det är krångligt när man bara vill vara lat och spela något med vänner.

Förutom "vänspelsfunktionen", om jag får hitta på ett eget ord, så spelar jag först och främst på PC för att den är bättre, snyggare och bättre... oj sa jag det två gånger

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Intressant presentation av de nya egenskaperna med frostbite 2 motorn, det är alla dessa småsaker som skapar inlevelse.
Nu längtar man bara efter release

Permalänk
Medlem

Har sett hela klippet nu! Tycker att Johan klarade det mycket bra. Jag tyckte att han hade lite för ljus röst i början, men höjde basen och då fick han lite mer basröst, som gjorde det mycket mer behagligt att lyssna på! Möjligtvis att han pratade lite för fort ibland.

Tycker det var ett mycket intressant klipp, att se hur dom har jobbat med Skuggor,particle lights, Antialiasing, Terrain etc etc.

Och så gillade jag Graphics delen när dom visade, Graphics Options: LOW=Lowest possible --> Similar visuals to consoles, lots of stuff disabled

Visste inte att bf3 ska ha en Built-in FPS meter (Fraps style) undrar om man kan spela in med den med. Och en Performance overlay

Riktigt sugen man är, snart dags

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vilken engelska!

Permalänk

Jävlar vilket tjacktugg, utmattande! Mina öron gav upp nära 8 minuter in i videon.

Visa signatur

System: 2500K @4.1GHz, GTX 780, 8GB DDR3 @1866MHz

Permalänk

Tycker att 46:00 ser bättre ut än 46:25, bilden blir så soft med allt det sista, den ser mycket skarpare ut ett tag där. Kände samma sak när jag spelade betan..

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

Förstår inte de som klagar på engelskan, han talar flytande med en dialekt, inget fel på det. Jag undrar hur alla ni som klagar låter, själv pratar jag nästan aldrig engelska, och misstänker att det inte låter helt perfekt när jag väl gör det (trots att engelska låter perfekt i mitt huvud, och jag känner mig allmänt säker inom det engelska språket...).

Permalänk
Medlem

Jag oooorkar inte fler väl-lönade, svenska talare som inte kan bestämma sig för vilken engelsk accent de vill snacka!! Herregud, har större delen av upplänningar så svårt att snacka engelska? Sry, men tror nog många tänker samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zened:

Vilken engelska!

Får man fråga vad du jämför den med? En engelsk/Amerikansk film eller? Det tog mig 4-6 min att komma in i hans tal och sen var det inga problem, Hur tror du själv att det skulle vara att stå så och hålla ett föredrag.

Det är inte så lätt. sen så talade han utmärkt engelska, även på svåra ord fick han till det.

Är man intresserad av det han säger så sätter man sig in i det, och hör man inte vad han säger, då går man tillbaka o lyssnar igen!

Retar man sig på språket istället för innehållet, så ......

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av I Kill:

Jag oooorkar inte fler väl-lönade, svenska talare som inte kan bestämma sig för vilken engelsk accent de vill snacka!! Herregud, har större delen av upplänningar så svårt att snacka engelska? Sry, men tror nog många tänker samma sak.

Har du själv hållt föredrag för x antal hundra plus hundratusentals på Youtube? Lägg gärna upp en länk i så fall så vi kan bedöma din engelska. Tyckte han klarade sig utmärkt, improviserade och skämtade ibland. Publiken var ju inte så rolig, vilket han själv också påpekade.

Tror precis som andra påpekat är att många tror att deras engelska är så jävla bra, det är stor skillnad på att fråga någon om vägen i London mot att hålla igång en konversation, än mindre att hålla föredrag, utan att låta som en idiot (öhhhh). Att ha ett flyt i språket och ett bra ordförråd är det som räknas.

Bra och intressant föredrag, mer sånt!

Visa signatur

E-penis: Intel i7 2600k@4,5GHz, 2x6950 2GB, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på hans engelska kanske borde träna mer på hörövningarna i skolan?

Bara ett tips sådär, kan löna sig i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EternalLight:

Nu är jag visserligen insatt i 3d grafik och känner igen termerna och likande, så jag hade tyckte det var en intressant, tydlig och underhållande presentation.

Kan bara konstatera att de flesta av er som gnäller på hans engelska är troligen inte alls vana vid presentationer eller engelska i normalt språk. Han hade lite brytning men ändå en nästan ren engelska om man jämför med de allra flesta svenskar, ingen Svengelska eller andra konstigheter. Det enda egentligen som finns att klaga på är kanske att han tappade orden ibland och pratade lite fort (för att vara en presentation).

Jag gissar att de flesta här är alldeles för vana vid filmdialog eller andra utantill inlärda underhållnings tal där allt är skrivet i förhand. Normalt tal har några extra ord här och där, och någon paus då och då man letar efter orden är helt normalt, även för talare med engelska som modersmål.

Nu tycker jag du verkar se ner mycket på resterande medlemmar.

jag har god erfarenhet av längre tal/presentationer både på engelska och svenska och måste faktiskt hålla med dem andra om att denna presentation var under all kritik. Och jag gnäller inte på hans uttal, att han ska prata perfekt engelska kan man inte begära.

Vad man däremot kan begära är att han inte stammar, inte tappar orden, uttrycker sig så att man hör vad han säger, är tydlig med vad han pratar om etc. I MIN mening var denna presentation under alla kritik och med stor sannolikhet inte det minsta intressant för någon utom de verkligt insatta/Nördiga.

Skrivet av BrainiacSE:

Har du själv hållt föredrag för x antal hundra plus hundratusentals på Youtube? Lägg gärna upp en länk i så fall så vi kan bedöma din engelska. Tyckte han klarade sig utmärkt, improviserade och skämtade ibland. Publiken var ju inte så rolig, vilket han själv också påpekade.

Tror precis som andra påpekat är att många tror att deras engelska är så jävla bra, det är stor skillnad på att fråga någon om vägen i London mot att hålla igång en konversation, än mindre att hålla föredrag, utan att låta som en idiot (öhhhh). Att ha ett flyt i språket och ett bra ordförråd är det som räknas.

Bra och intressant föredrag, mer sånt!

Nog för att han kunde endel tekniska termer men flyt i talet/språket hade han verkligen inte.

Permalänk
Medlem

Skiter väl i hur hans uttal var men det han sa var däremot väldigt intressant..kunnig herre det där.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Skiter väl i hur hans uttal var men det han sa var däremot väldigt intressant..kunnig herre det där.

Helt klart 100mbit. Det är som jag skrev: Retar man sig på språket istället för innehållet, så ...... Och om man då gör som många har skrivit, avbryter efter 10-20min, ja då undrar man ju hur intresserade dom är! Kraftigt fail enligt mig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

"Ehehe.. Whoohooo...."

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Nu tycker jag du verkar se ner mycket på resterande medlemmar.

jag har god erfarenhet av längre tal/presentationer både på engelska och svenska och måste faktiskt hålla med dem andra om att denna presentation var under all kritik. Och jag gnäller inte på hans uttal, att han ska prata perfekt engelska kan man inte begära.

Vad man däremot kan begära är att han inte stammar, inte tappar orden, uttrycker sig så att man hör vad han säger, är tydlig med vad han pratar om etc. I MIN mening var denna presentation under alla kritik och med stor sannolikhet inte det minsta intressant för någon utom de verkligt insatta/Nördiga.

Nog för att han kunde endel tekniska termer men flyt i talet/språket hade han verkligen inte.

We'll agree to disagree, jag jobbar på en arbetsplats där jag talar engelska varje dag och detta var klart över medel IMO.

Att du sen inte tillhörde målgruppen var ju tråkigt, tyckte själv att den låg på en bra nivå rent tekniskt. Hade t.o.m. gärna fått gå mer på djupet. Jag ser hellre än sån här presentation med en lite mer tafflig tekniker än ngn säljare som bara snackar market-speak.

Visa signatur

E-penis: Intel i7 2600k@4,5GHz, 2x6950 2GB, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att hans engelska var fullkomligt acceptabel, inte många som pratar så obehindrat Han tog upp mycket med lagom djup och lyckades t.o.m. förklara allt på ett sätt som även en vanlig PC-användare kan förstå.

Thumbs up!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

eh jo då har du över ett par hundra megabyte vadådå ? 2,5 gig alltsom allt

Jag antar att du kommenterar mitt inlägg om att jag har 570 SLI 1280Mb. När du kör SLI så läggs inte minneskretsarna ihop utan arbetar vid sidan av varandra, så det totala minnet blir fortfarande 1280Mb. Även om det ena kortet hade haft 2Gb så skulle det totala bli 1280Mb. Tråkigt värre, men så fungerar det.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=M2ez11LkUwM

ungefär så där menade jag.. Jag menar inte orden han väljer... Uttalet snackar jag om.. I skolan back in the days fick man lära sig en viss brittisk accent, men lika lätt var det att snacka amerikansk dialekt, men vi hade samma typer av folk i klasserna som var likadana som i BF3 videon, och personligen tycker jag det blir jobbigt att lyssna på, men en kort stund går bra, läser hellre isf... Men ni kanske inte fattade jag vad menade heller.

MEN, intressant var det med den han visade upp på duken indeed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainiacSE:

We'll agree to disagree, jag jobbar på en arbetsplats där jag talar engelska varje dag och detta var klart över medel IMO.

Att du sen inte tillhörde målgruppen var ju tråkigt, tyckte själv att den låg på en bra nivå rent tekniskt. Hade t.o.m. gärna fått gå mer på djupet. Jag ser hellre än sån här presentation med en lite mer tafflig tekniker än ngn säljare som bara snackar market-speak.

Skrivet av Fire_Ice:

Jag tyckte att hans engelska var fullkomligt acceptabel, inte många som pratar så obehindrat Han tog upp mycket med lagom djup och lyckades t.o.m. förklara allt på ett sätt som även en vanlig PC-användare kan förstå.

Thumbs up!

Jag tror helt enkelt att det är som BrainiacSE skriver att dom som klagar " tillhör inte målgruppen"

Helt klart var hans Engelska fullkomligt acceptabel, men jag kan tycka att det är tråkigt Johans accent/språk ska komma i fokus när det gäller så intressanta saker som en spelmotor!! !! !!

Själv så satt jag på nålar och hoppades vad han skulle berätta i nästa del del, men ni som hakar upp er på accenten/språket ni stänger ner.

Varför ni skriver i denna tråden fattar jag inte!! !! !! !! !! (ja oj vad många ! )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Haha roligt när folk klagar på hans uttal...Är väl van då jag bor i svensk Finland där vi snackar dialekt Tror inte att ni skulle förstå så mycket när jag breder på xD Jag fasnade nästan men fick avbryta 20min in då jag inte har tid

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Har för mig att du ska få en prestanda ökning på ca 30% med GTX560 SLI jämfört med ett GTX580. Två nya GTX560 kostar ju lika mycket som ett GTX580. Tror många hellre lägger 4000kr på två kort istället för 8000kr

Exakt det jag menar, känns ju lite drygt för dom som lagt ut pengar på 580 SLI, ifall nu det är möjligt med 60+ FPS med 560Ti SLI, när dom tidigt gick ut med "Hurr hurr du behöver minst två 580 för att kunna lira Ultra med bra flyt!"

Vet någon som blir glader ifall detta stämmer dock!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Exakt det jag menar, känns ju lite drygt för dom som lagt ut pengar på 580 SLI, ifall nu det är möjligt med 60+ FPS med 560Ti SLI, när dom tidigt gick ut med "Hurr hurr du behöver minst två 580 för att kunna lira Ultra med bra flyt!"

Vet någon som blir glader ifall detta stämmer dock!

Jag kan påpeka att i Singelplayer så låg jag på ~75 FPS med mitt GTX 570 som finns i Sign med allt på High setting när jag körde igenom spelet idag.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag kan påpeka att i Singelplayer så låg jag på ~75 FPS med mitt GTX 570 som finns i Sign med allt på High setting när jag körde igenom spelet idag.

Usch, bådar inte gott för min del då

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Nja, får köra på runt medium-high för min del. Jag kan ju glömma att dra upp till 2560x1600. Får köra 1920x1200 och skala ner det. Låg på runt 40-50 fps på medium-high 1920x1200 på betan. Ett 560ti till hade inte skadat.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Grym kille.. Påminner en del om John Carmack i de bättre åren. Klagar absolut inte på språket, det var jättebra. Killen är programmerare inte någon jäkla PR-konsult. Han fick fram väldigt mycket information, vilket var kul för oss insatta vilken presentationen var riktad åt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visste inte att bf3 ska ha en Built-in FPS meter (Fraps style) undrar om man kan spela in med den med. Och en Performance overlay

Frågan är mer vilket spel har inte det när de utvecklar det? Men av någon anledning tas sådant oftast bort. Förmodligen på order av någon galen PR nisse.

Väntar dock fortfarande på att det skall bli standard i spel att olika grafiklägen testas automatiskt. Tar en massa onödig manuell tid att prova om datorn orkar med 2X antialias eller om man kan öka texturerna till high etc. Mycket bättre om det gick att scripta spelet så att den startar upp, ställer in grafiken, spelar själv en stund, sparar resultatet... byter inställning.... spelar en stund...

Sedan presenteras ett resultat där det lättare går att se vad olika saker ger för prestandaförluster.
Att gå från 2X antialias till 4X gav 12% förlust. Att gå till 8X gav 40%. Vid 1900x1200 får man snitt 35 fps, vid 1680x1050 får man 67 fps i snitt.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk

Helgrym snubbe ju! Han vet vad han snackar om, all respekt!

Vill ni hellre lyssna på en apple keynote med en massa BS och påhittade fakta så gör det. Och snälla alla språkpoliser lägg ner.