Permalänk
Medlem

Hemmabyggd startknapp??

Hej! Jag har skruvat isönder ett gammalt chassi och plockat ut några delar. I detta chassi var där en stor klump metall som sitter för att hålla cd läsaren och startknappen. Cd- läsaren hade jag ändå tänkt ta bort men startknapp måste man ju ha så jag undrar hur man kan göra en egen?? Knappens sladd sitter ihop med två lysdioder och går sen in i moderkortet. Måste den sladden sitta ihop eller kan man bara ha de två trådarna som går från knappen och skippa resten??

Om jag har formulerat mig konstigt eller ni inte förstår så skriv så ska jag försöka förklara bättre.
Tacksam för svar från Sveriges smartast hjärnor så snabbt som möjligt

Permalänk
Proffsmobbare

Du kan göra en startknapp av vad som helst i princip. Det enda en startknapp gör är att sluta kretsen mellan två kablar från moderkortet som går till den.

Det enda du behöver göra är att hitta något som du kan använda för att snabbt sluta kretsen och öppna den igen.
Det är därför man kan starta en dator genom att bara dra en skruvmejsel över panelen på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Du kan göra en startknapp av vad som helst i princip. Det enda en startknapp gör är att sluta kretsen mellan två kablar från moderkortet som går till den.

Det enda du behöver göra är att hitta något som du kan använda för att snabbt sluta kretsen och öppna den igen.
Det är därför man kan starta en dator genom att bara dra en skruvmejsel över panelen på moderkortet.

Men vad kan man använda och hur ska man koppla in den?

Permalänk
Proffsmobbare

Du kan använda precis vad du vill, så länge det sluter kretsen en kort stund. Använd din fantasi!

Du skulle lika gärna kunna ha två kablar hängandes ut genom frontpanelen som du använder för att tjuvkoppla igång datorn, som bilar i filmer.

Permalänk
Medlem

Klipp den gamla sladden (vid knappen).
För ful-lösning så skala lite av ändarna på sladdarna och tryck ihop dem när du ska starta.
För fin-lösning köp en knapp som fjädrar tillbaka efter du tryckt in den och löda ihop.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Men hur gör jag i inkopplingen? Där sitter nu en 9pin uttag, ska jag låta den vara med de andra sladdarna i och bara kapa uppe vid knappen?

Permalänk
Medlem

Är det märkesdator du har är ofta sladdarna samlade i en klump. Vanliga chassin har separata sladdar till knappar och lysdioder.
Se här. http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Denna sladden är samlad så lysdioderna och knappen hänger samman.