Permalänk
Medlem

Modifikation av chassi, plexiglas

Tänkte göra en liten modifikation av mitt chassi i form av ett plexiglas på sidan.

Undrar om någon vet en bra hemsida/affär där man kan beställa hem plexiglas ifrån där man kan välja ett specifikt mått man vill ha det i och sedan vad man kan använda för att skära ut formen på plexiglaset själv? Undrar också om ni kan föreslå något bra sätt att fästa plexiglaset på plåtsidan av chassit.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Plexiglas och andra typer av akrylplast får du lätt tag på hos vilken glasmästare som helst, de kan få fram det i ett antal olika tjocklekar och färger och de absolut flesta både måttskär och fräser på beställning.

För att skära ut formen på akrylplast använder jag själv min dremel med sågtillsats, en bågfil och en finare hobbysåg. Sedan snyggar jag till kanterna med slipmaskin, sandpapper och en sliptillsats till dremeln.

Om du inte vill nita eller skruva fast akrylen i chassit går det alltid använda epoxylim i lagom riklig mängd, det håller för det mesta om du applicerar det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

Plexiglas och andra typer av akrylplast får du lätt tag på hos vilken glasmästare som helst, de kan få fram det i ett antal olika tjocklekar och färger och de absolut flesta både måttskär och fräser på beställning.

För att skära ut formen på akrylplast använder jag själv min dremel med sågtillsats, en bågfil och en finare hobbysåg. Sedan snyggar jag till kanterna med slipmaskin, sandpapper och en sliptillsats till dremeln.

Om du inte vill nita eller skruva fast akrylen i chassit går det alltid använda epoxylim i lagom riklig mängd, det håller för det mesta om du applicerar det rätt.

Tackar för mycket bra och användbar info. Tänker kolla om det finns någon glasmästare i närheten som man kan få det billigt hos. Vilken tjocklek av plexi skulle du rekommendera? Så det inte blir för tunt, du förstår. Blir nog att köra på lim eller nita.

Permalänk
Skrivet av fmdUdEr:

Tackar för mycket bra och användbar info. Tänker kolla om det finns någon glasmästare i närheten som man kan få det billigt hos. Vilken tjocklek av plexi skulle du rekommendera? Så det inte blir för tunt, du förstår. Blir nog att köra på lim eller nita.

Brukar kör 3-4mm, fungerar bra. Nita eller skruva fast sidan!

Permalänk

Detta är precis vad jag letat efter! Hade planer på att göra prick samma grej och tackar till sök-funktionen så vet jag nu har jag ska fästa plexit.

Visa signatur

FritzarnolD it's da Fritz!

Permalänk
Medlem

Hittade den här online shopen: http://www.plexiglasshopen.se/ Du kanske redan har köpt men det blir mitt tips. Kanske någon har nytta av det.

Edit: Kanterna på plexiglaset (där man sågat) går utmärkt att handslipa med fint våtslippapper. Det gjorde jag när jag hade kapat bitar och det blev jättebra. Det blir inte så smutsigt heller eftersom slipdammet klibbar ihop.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

snygga till kanterna med slipmaskin sandpapper
sen kör med gasolbrännare så får du en blank yta

Permalänk
Medlem

stark dubbehäftande tejp kan du köra med på insidan oxå o fästa plexit med..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

har gjort en guide hur man kan moda dit plexi i sidopanelen ta en titt så kanske du kan få någon ide om hu man kan göra men finns andra lösningar en skruv men var bara det jag hade hemma.

EDIT: glömde länken men här kommer den:http://www.sweclockers.com/galleri/8357-guide-hur-gor-man-ett...

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att köpa plexiglas ifrån http://www.chilledpc.co.uk
De har dock haft torka en längre period på just plexi men har precis fyllt på lagret, så leveransen bör vara snabb.

Gällande dubbelhäftande tejp som Andyah rekommenderar vill jag även rekommendera dubbehäftande mattejp. Det är superstarkt och klarar mycket höga temperaturer. Jag har till och med använt detta för att fästa lister mot betongväggar (där spiken inte tar). Borde finnas i vilken mattaffär som helst.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"