Har du blivit slagen av dina föräldrar?

Permalänk

Tror man att man förtjänade att få stryk som liten så är skadan tyvärr redan skedd Risken är ju också stor att man själv för beteendet vidare eftersom man tycker det var ett berättigat sätt att hantera problemen på. Jag tror att det alltid finns ett bättre alternativ än att slå någon, oavsett vad man vill uppnå. Visst finns det många överbeskyddande och curlande föräldrar idag men alternativet behöver ju inte vara att bruka våld.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Tror man att man förtjänade att få stryk som liten så är skadan tyvärr redan skedd Risken är ju också stor att man själv för beteendet vidare eftersom man tycker det var ett berättigat sätt att hantera problemen på. Jag tror att det alltid finns ett bättre alternativ än att slå någon, oavsett vad man vill uppnå. Visst finns det många överbeskyddande och curlande föräldrar idag men alternativet behöver ju inte vara att bruka våld.

Inget barn förtjänar stryk, men en lite hurring tror jag bara kan vara nyttigt om barnet vägrar lyssna på sina föräldrar.
Men man ska ju självklart aldrig skada sitt barn, slår man sitt barn såpass hårt att barnet faktiskt får skador, ja då är det ju uppenbarligen nåt fel i skallen på föräldern.

Visa signatur

...

Permalänk
Musikälskare

Nej aldrig, kanske man har fått sig nån lusing nån gång när man var mindre men då var de befogat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Nej aldrig blivit slagen av mina föräldrar, däremot av andra as i vårt samhälle.

Lite "passande" är ju den här videon "Judge William Adams beats daughter for using the internet" (bör väll sägas att den innehåller tämligen grovt våld så de som inte vill se sådant gör nog bäst i att inte klicka) som gör rundor på nyhetssidor lite varstans nu. Videon föreställer i vart fall en amerikansk dommare (William Adams) slå sin dotter i uppfostrande syfte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klart man åkt på lite dask när man vart riktigt elak

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Nej inte vad jag minns. Jag har väl iofs alltid varit "den oskyldige" då jag är yngsta barnet som alltid skyllt på de äldre.

En intressant omröstning i förhållande till denna skulle vara "har du slagit någon av dina föräldrar?", då de i många fall kan förtjäna det.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur man definierar slagen. Har aldrig blivit slagen men däremot så har väl pappa tagit ganska hårda grepp runt armarna ibland, någon gång så man fått blåmärken.

Sedan så brukar jag och farsan köra lite allmän hall-brottning ibland och då händer det väl att han gör illa mig eller tvärtom, men då är ju båda med på det så det kan man ju räkna bort. Det brukar dock oftast vara han som gör illa mig då han har 30kg och några centimeter tillgodo på mig

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Barnmisshandel och uppfostran är två olika saker. Personligen fick jag aldrig smaka fysisk disciplin, dock så önskar jag att jag hade fått det under vissa tillfällen då jag var väldigt respektlös när jag var yngre - framför allt mot min pappa som verkligen inte förtjänade min attityd. Fysisk disciplin hade hjälpt, och jag hade utvecklats bättre/snabbare. Själv kommer jag att som förälder använda fysisk disciplin när det behövs. Barn tycker om att testa gränser, och fysisk disciplin är en effektiv "deterrent." Finns ju två olika skolor när det gäller detta, och jag tycker extremformerna av båda när det gäller detta (dvs alltid höja handen respektive aldrig höja handen) är lika löjliga och befriade från folkvett :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Här ett ganska horribelt exempel på barnmisshandel

Varning för känsliga tittare...

Permalänk
Medlem

Jag finner det intressant att merparten av de som förespråkar en "liten hurring" själva fått en "liten hurring" som barn. Det kanske kan påvisa ett samband? Eller är jag ute och cyklar...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Aldrig slagen eller på annat vis utsatt för våld, det är ganska primitivt beteende att slå ett barn för de hyss de kan hitta på. Att slå barn för att de har haft sönder saker och dylikt är ju bara galet, visst att de kan bli sura men vad löser våld i den situationen?

Om jag hade blivit slagen skulle jag slagit tillbaka och/eller fått dem inlåsta på lång tid.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig. Nu är jag 30+ men jag hade fantastiska föräldrar och skulle inte ens kunna drömma om bättre. De är fortfarande lika härliga, nu som då.

Skrivet av JesperT:

Har aldrig blivit slagen av föräldrarna. All form av våld från föräldrarna är fullständigt oacceptabelt.
Så fort någon tar till våld(annat än i direkt självförsvar) är det ett misslyckande och underkännande av sitt eget intellekt. Där hjärnan tar slut tar nävarna vid, som Magnus uggla sjöng i sin klassiker "IQ".

Speciellt när det gäller våld mot barn så är det nog också högst sannolikt att barnen lär sig att våld kan vara en lösning. Slår föräldrarna så mycket som en enda gång så är tabut brutet och barnet har lärt sig att om inget annat hjälper så är det våld som gäller.

Du har en stor poäng i allt det du skrev.

Min far blev dock misshandlad dagligen av sin far, började jobba på en bananbåt när han var 15. Nu är han världens mest ödmjuka och snälla far.
Men jag var inte särskilt jobbig som unge heller för den delen...

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag finner det intressant att merparten av de som förespråkar en "liten hurring" själva fått en "liten hurring" som barn. Det kanske kan påvisa ett samband? Eller är jag ute och cyklar...?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte detsamma. Om man måste ty til våld i uppfostran har man misslyckats grovt. Det är helt klart möjligt att lära ett barn att bete sig utan att använda sig av fysisk våld. Våld är primitivt och tyder på låg intelligens till den som utövar det.

Har själv en son på 4 år och två på 18 månader. Det har vart tilfällen då man, ja... blir jäkligt förbannad men, det är ingen ursäkt. Man slår inte ett barn. Punkt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Ja. Och via det har jag fått diagnosen PTSD.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Nu är detta bara en fördom, som förvisso har visat sig vara vad jag vill kalla en "efterdom", när jag gick i skolan fanns det problembarn som tog ut sin aggression på andra, oskyldiga, barn som jag själv. Det framkom givetvis att de hade problem hemma där också våld var inblandat. Det är ingen slump att många som "misslyckas" i livet gör det pga. undermålig uppväxt. Jag tycker synd om de människor som föds i en sådan familj, det borde fan vara olagligt att föda upp svenska barn i en jävla barrack med ölburkar och cigarettfimpar överallt, där barnaga är vardagsmat. För så är det generellt, och av min livserfarenhet, att människor med taskig uppväxt kommer från en familj med snea värderingar.