Datorspelsutveckling DSV eller Digital Graphics Nackademin?

Permalänk

Datorspelsutveckling DSV eller Digital Graphics Nackademin?

Hejsan! Om man vill bli 3d-grafiker/speldesigner för spel, film och liknande, vilken utbildning är då bäst att gå av dessa 2 om man räknar bort det faktum att linjen på DSV/SU är längre?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Kolla arbetsmarknaden först, vad jag vet så finns det för många spel-nissar mot vad det finns jobb för närvarande. Jag har stått och raggat studenter på en del jobbmässor i år nämligen (bl.a på DSV).

I vilket fall som helst så skulle jag råda dig att välja en så bred utbildning som möjligt så att du har möjlighet att hoppa in i andra roller framöver om intresset eller förutsättningarna på marknaden ändras.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Inaktiv

Läsa 5 år datorvetenskap på något av landets universitet och högskolor och inrikta sig på grafik så har du nog väldigt bra förutsättningar. Spelföretag är mer benägna att anställa programmerare som inte studerat spelprogrammering specifikt än vad resten av branschen är benägen att anställa programmerare som bara studerat spelprogrammering (om den meningen går att följa).
Som fastforward nämnde så finns det och har länge funnits långt fler kvalificerade för spelprogrammering än det funnits sådana jobb. Av den anledningen söker de istället jobb som "vanliga" programmerare för att ha inkomst tills de får chans på drömjobbet och då är problemet att de som studerat datorvetenskap är mer attraktiva.

Summa summarum: Spelprogrammeringsutbildning ger dig ingen egentlig extra fördel när du söker till spelutvecklare men svårare att få andra jobb, Generell programmeringsutbildning ger dig lättare att få andra jobb men inte svårare att få speljobb.