HP 2311GT bjuder på 3D med passiva glasögon

Permalänk
Melding Plague

HP 2311GT bjuder på 3D med passiva glasögon

IT-jätten HP lanserar 2311GT, en 23" bildskärm med 1080p och 3D-stöd genom passiva lättviktsglasögon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen passivt 3D till datorn! Blir definitivt ett köp.

Visa signatur

|ASUS P8P67 EVO B3|I7 2600K 4,2GHz|8GB XMS3 1600MHZ|Sapphire HD6970 CF|NZXT Tempest Evo|NZXT HALE 90 850W|

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att det blev bra också - vill testa!

Permalänk

Var ju faktiskt ganska billigt!

Permalänk
Medlem

hur är passiv 3d om man gemför med aktiv (eller vad det heter) ?

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

laggar det inte satan om man kör 3d eftersom att grafikkortet måste rita ut två bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

laggar det inte satan om man kör 3d eftersom att grafikkortet måste rita ut två bilder?

ja, du behöver ha dubbel fps mot annars, men det är lika för passiv & aktiv 3D.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

kan man köra 3d med amd grafikkort på denna eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

ja, du behöver ha dubbel fps mot annars, men det är lika för passiv & aktiv 3D.

SUCK, Vet ej hur månger jag ska behöva säga detta men man behöver I N T E ha dubbel fps. Visst det drar ner prestandan men långt ifrån halvering.

Varför ska det vara så svårt att förstå.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Låter bra, frågan är bara om den kommer stödja lika många spel som nvidias motsvarighet. :/

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer fler produkter men en 23" 16:9 är ju som en 21" 16:10.. på tok för litet för att vara intressant.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Vill ha en 27" som klarar 3D på AMD/ATI

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

SUCK, Vet ej hur månger jag ska behöva säga detta men man behöver I N T E ha dubbel fps. Visst det drar ner prestandan men långt ifrån halvering.

Varför ska det vara så svårt att förstå.

Jaha, det är iaf den uppfattning som jag fått, men det kanske var fel?

Ivf behöver du inte bete dig som ett *****, det ser bara dumt ut.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av ceogar:

SUCK, Vet ej hur månger jag ska behöva säga detta men man behöver I N T E ha dubbel fps. Visst det drar ner prestandan men långt ifrån halvering.

Varför ska det vara så svårt att förstå.

Jo det behöver man visst ha! Vad snackar du om?! Har du ens spelat med det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Bra att det kommer fler produkter men en 23" 16:9 är ju som en 21" 16:10.. på tok för litet för att vara intressant.

Man kan ju köra 3st 3D-monitorer i Eyefinity? X)

Jag tycker mina två 23" 16:9 är stora för övrigt, för spel iaf, för film är väl även 27-32 för litet om man ska titta mycket, då vill jag nog sitta vid min stora TV istället.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Jo det behöver man visst ha! Vad snackar du om?! Har du ens spelat med det??

"Another benefit to passive 3D glasses is that since the viewer is being shown both images at once it does not half the frame rate of the content like active glasses do."

Han har rätt...

Passivt fungerar inte som aktivt. Man ser bägge bilderna samtidigt och glasögonens polarisering gör att rätt öga ser rätt bild.
Aktiva stänger ju om vartannat och då får du köra dubbel fps.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Det kommer folk på varje skärmtråd och klagar på att det inte är 16:10... Suck. Min 27" 16:9 på kort avstånd känns jättestor och det skulle nog inte gå med 16:10 på så här nära håll för mig.

Sen varför konstant påpeka detta med 16:9 samt 16:10...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Jo det behöver man visst ha! Vad snackar du om?! Har du ens spelat med det??

Jag har 3 st 3D skärmar och spelar väldigt mkt med det så jag vet vad jag snackar om.

Jag kan garantera att om man ligger på säg 70-80 fps utan 3D så ligger man inte i 30-40 med 3D.

Crysis 2 tex låg jag på 70 utan och ca 50 med.

Bara för att datorn genererar 2 bilder betyder det inte att den drar 2x så mkt resurser.

Googla lite charts så ser ni att jag har rätt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Balls Of Steel:

Jo det behöver man visst ha! Vad snackar du om?! Har du ens spelat med det??

Du tänker på aktiv 3D som måste visa dubbelt så många bilder eftersom man bara ser med ena ögat åt gången. Glasögonen har LCD-skärmar som omväxlande öppnar och stänger i takt med att olika bilder visas på skärmen.

Det här är passiv 3D och då behövs inte dubbla bildfrekvensen. Istället har man olika filter på de olika glasen i ögonen. Sedan är det bara att låta hälften av pixlarna på skärmen ha ena polarisationen och andra halvan ha den andra polarisationen. Nackdelen är att du får halva upplösningen. Borde gå att lösa med full upplösning och dubbla bildfrekvensen istället men det blir mer komplicerat eftersom varje pixel då måste kunna ha två olika polarisation.

Så vad snackar du om? Vet du ens hur 3D-skärmar fungerar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Man kan ju köra 3st 3D-monitorer i Eyefinity? X)

Jag tycker mina två 23" 16:9 är stora för övrigt, för spel iaf, för film är väl även 27-32 för litet om man ska titta mycket, då vill jag nog sitta vid min stora TV istället.

Jag tycker de är för små även för eyefinity. Det finns ju ingen som helst form av höjd på 23" 16:9. Det är ju grymt litet. Uppenbarligen har vi olika smaker.. jag vill täcka upp mer av mitt synfält av spelupplevelsen, inte titta på några små skärmar.. det tar bort mycket att känslan.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

"Another benefit to passive 3D glasses is that since the viewer is being shown both images at once it does not half the frame rate of the content like active glasses do."

Han har rätt...

Passivt fungerar inte som aktivt. Man ser bägge bilderna samtidigt och glasögonens polarisering gör att rätt öga ser rätt bild.
Aktiva stänger ju om vartannat och då får du köra dubbel fps.

Skrivet av Zotamedu:

Du tänker på aktiv 3D som måste visa dubbelt så många bilder eftersom man bara ser med ena ögat åt gången. Glasögonen har LCD-skärmar som omväxlande öppnar och stänger i takt med att olika bilder visas på skärmen.

Det här är passiv 3D och då behövs inte dubbla bildfrekvensen. Istället har man olika filter på de olika glasen i ögonen. Sedan är det bara att låta hälften av pixlarna på skärmen ha ena polarisationen och andra halvan ha den andra polarisationen. Nackdelen är att du får halva upplösningen. Borde gå att lösa med full upplösning och dubbla bildfrekvensen istället men det blir mer komplicerat eftersom varje pixel då måste kunna ha två olika polarisation.

Så vad snackar du om? Vet du ens hur 3D-skärmar fungerar?

Dock syftar tarden på aktiv, inte passiv 3d..

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Vill ha en 27" som klarar 3D på AMD/ATI

Samsung har. Testade en nyligen. 950D nånting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Jo det behöver man visst ha! Vad snackar du om?! Har du ens spelat med det??

Med en passiv skärm används hälften av skärmens upplösning till varje öga, du får alltså egentligen två bilder med halverad upplösning. Det har dock fortfarande gett en viss prestandaförsämring när jag testat det. Troligen pga av att två bilder måste renderas och att pipelinen därför körs två gånger. Det skulle rent teoretisk även gå att köra med dubbla view-matriser och göra en texturelookup i pixelshadern (vilket iof är dyrt) och därmed kunna köra allt genom pipelinen 1 gång istället för 2 gånger.

Vid aktiv 3d så växlar skärmen mellan två bilder, ett för varje öga. Därför måste du ha dubbel fps jämfört med icke-3d för att få samma "relativa" fps. Även här skulle det som ovan gå att köra allt pipelinen 1 gång genom att rendera till samma rendertarget (som innehåller båda bilderna) med två view-matriser. Borde ge en liten prestandaskjuts.

Har inte knackat stereoskopisk 3d själv, så vad jag skriver ovan är rent teoretiskt hur det skulle kunna gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Samsung har. Testade en nyligen. 950D nånting.

Skickades från m.sweclockers.com

VIlket pris ligger den på? Största problemet för mig är att min nuvarande skärm har ett underbart utbud med ingångar för den har 2x HDMI, DVI, VGA, komponent, komposite, S-Video etc och det är underbart som retrosammlare att koppla in div äldre TV-spel till den, så kraven för mig är även många ingångar :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macher:

Med en passiv skärm används hälften av skärmens upplösning till varje öga, du får alltså egentligen två bilder med halverad upplösning. Det har dock fortfarande gett en viss prestandaförsämring när jag testat det. Troligen pga av att två bilder måste renderas och att pipelinen därför körs två gånger. Det skulle rent teoretisk även gå att köra med dubbla view-matriser och göra en texturelookup i pixelshadern (vilket iof är dyrt) och därmed kunna köra allt genom pipelinen 1 gång istället för 2 gånger.

Vid aktiv 3d så växlar skärmen mellan två bilder, ett för varje öga. Därför måste du ha dubbel fps jämfört med icke-3d för att få samma "relativa" fps. Även här skulle det som ovan gå att köra allt pipelinen 1 gång genom att rendera till samma rendertarget (som innehåller båda bilderna) med två view-matriser. Borde ge en liten prestandaskjuts.

Har inte knackat stereoskopisk 3d själv, så vad jag skriver ovan är rent teoretiskt hur det skulle kunna gå till.

Viktigt att säga att det med halva upplösningen bara är sant för billigare skärmar.
Har sett nån svindyr med dubbel upplösning i ett led för att få fullt pixelantal. Hoppas det kommer fler sådana billigt.

Finns aktivt passiva skärmar också. Dvs att hela skärmen byter polarisering för varje frame. Blir ju varannan-bild precis som med aktiv, men man slipper dyra glasögon. Det tror jag kommer va aktuellt för mig nu snart när jag vill köpa 3D.

Dubbel framerate är inte nödvändigt då vissa lägger ihop bilden till en side-by-side. Dock dubbel upplösning, så tungt ändå.
Dock borde det som du säger bli så att varje renderingskamera måste räkna viss information var för sig. Om det inte finns genvägar/fusklösningar som inte gör stor visuell skillnad (som typ all spelgrafik alltid är )

Permalänk

ser väldigt glansig och ful ut...för tjock ram...ser väldigt 80'tals ut om man kan använda det uttrycket...

PS! Samsungs skärm med 950 och 750 islutet...kanske fler...fungerar med både nvidia och amd kort för att visa 3d, men det är inte nvidias 3d teknik (ej kompatibel), utan det är skärm som har en 2d till 3d omvandlings-teknik... dessutom finns dessa modeller att få som tv-apparater med... har för mig att en bokstav i beteckningen ändrar sig från S till T....

priset för den nomala 950 låg på 5400 eller så har jag för mig...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

skummade igenom snabbt...läste att det var ett retarded filter

börja så sakta tro att jag är teknik fientlige efter att ha analyserat ,min ståndpunkt till 3d...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Betyder detta att man slipper allt flimmer?

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Betyder detta att man slipper allt flimmer?

Japp, bilden blir lugnare, du får ingen crosstalk men du tappar upplösning. Men det är inget som märks om man sitter på tillräckligt långt avstånd. Fördelarna överväger nackdelarna tycker jag - men det är som vanligt upp till var och en.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Betyder detta att man slipper allt flimmer?

jäs, men du blir sne i huvudet om du står vid sidan och kollar på utan glasögon... =P

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...