Moderkort för Intel Sandy Bridge-E dyker upp på Prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Så vart har du fått den iden att jag vill proppa in stora grejer, när det egentligen är nätagget och grafikkortet som kommer bli de största komponenterna i datorn? Tror du måste ha läst helt fel någonstans i vad jag menade..

Termer som, litet/stort, lätt/tungt osv är relativa, men i de mest kompakta Mini-ITX chassin får man inte ens plats med saker som optisk enhet och 3.5" hårddisk.
Om vi tar det bygget du själv länkade till tidigare:
http://www.sweclockers.com/galleri/2902-htpc-liten-billig-kra...

Så får du inte plats med allt på din önskelista. Jag tror inte ens du får plats med Antec Kühler H20 620, inte om du inte enbart ska ha kylaren där (inget moderkort etc).

Sen hur litet/stort ditt kompakta system skulle vara framgick ju aldrig riktigt. Inte före ditt senaste inlägg åtminstone.

Jag har själv funderat lite på framtida byggen och hur de ska se ut på ett ungefär och vad de ska innehålla.
Å ena sidan, väljer man ett jätte chassi där Extended ATX, långa nätdelar, massa diskar etc får plats så är man nästan obegränsad i framtida uppgraderingar utan att behöva byta allt samtidigt.
Å andra sidan finns väldigt kompakta system med mer eller mindre obefintliga uppgraderingsmöjligheter.
Sen finns det mycket där emellan och någonstans får man göra kompromisser.

Sen tror jag, som mfm var inne på, att efterfrågan för Mini-ITX moderkort med LGA 1366 är ganska begränsad.
De flesta som är sugna på en kompakt dator tycker nog att Core i7 2600 räcker alldeles utmärkt och köper hellre en sådan (eller något strömsnålare) än en Core i7 990X även om 990X:en är snabbare.
Folk som köpt en LGA1366 dator för det velat ha en dator med "extra allt" och sen ångrat sig och vill ha en kompakt dator, men vill behålla processorn är nog ingen växande marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Termer som, litet/stort, lätt/tungt osv är relativa, men i de mest kompakta Mini-ITX chassin får man inte ens plats med saker som optisk enhet och 3.5" hårddisk.
Om vi tar det bygget du själv länkade till tidigare:
http://www.sweclockers.com/galleri/2902-htpc-liten-billig-kra...

Så får du inte plats med allt på din önskelista. Jag tror inte ens du får plats med Antec Kühler H20 620, inte om du inte enbart ska ha kylaren där (inget moderkort etc).

Sen hur litet/stort ditt kompakta system skulle vara framgick ju aldrig riktigt. Inte före ditt senaste inlägg åtminstone.

Jag har själv funderat lite på framtida byggen och hur de ska se ut på ett ungefär och vad de ska innehålla.
Å ena sidan, väljer man ett jätte chassi där Extended ATX, långa nätdelar, massa diskar etc får plats så är man nästan obegränsad i framtida uppgraderingar utan att behöva byta allt samtidigt.
Å andra sidan finns väldigt kompakta system med mer eller mindre obefintliga uppgraderingsmöjligheter.
Sen finns det mycket där emellan och någonstans får man göra kompromisser.

Sen tror jag, som mfm var inne på, att efterfrågan för Mini-ITX moderkort med LGA 1366 är ganska begränsad.
De flesta som är sugna på en kompakt dator tycker nog att Core i7 2600 räcker alldeles utmärkt och köper hellre en sådan (eller något strömsnålare) än en Core i7 990X även om 990X:en är snabbare.
Folk som köpt en LGA1366 dator för det velat ha en dator med "extra allt" och sen ångrat sig och vill ha en kompakt dator, men vill behålla processorn är nog ingen växande marknad.

När jag länkade bygget, syftade jag på att jag gillar kompakta system och utmaningar. Men det där är ett skräddarsytt system jag byggde anpasast efter komponenterna i det. Jag trodde inte på fullaste allvar att ni trodde att jag skulle kunna få ihop ett lika stort system med i7, vattenkylning och allt jag nämnde. Sunt förnuft kallas det..

Mina byggen brukar hålla minst 5 år iaf innan de börjar bli prat om att införskaffa nytt, möjligtvis kanske nytt grafikkort räcker för nåt år extra, en och annan hårddisk kanske bytits ur under gången också. Men det beror ju helt på vad kraven är och vad man gör på sin dator. Så för min del, om ITX för LGA1366 fanns, så skulle jag kunna få en liten och nätt dator, som håller några år till för mig.

Jag tror det skulle kunna finnas en marknad där; om det nu fanns ITX kort för LGA1366, skulle jag köpa det, därmed får de försäljning och jag är nog inte den enda som tänker i dessa banor. Men istället skiter jag i att köpa något alls förens om några år. Då har moderkortstillverkarna förlorat några kunder som är villiga till att byta till mindre system, utan att behöva köpa ny CPU t.ex.

Jag köpte i7 precis när det var nytt, för jag kände att nu börjar en ny serie, och den var bättre än core 2 duo, så varför inte? i5 fanns inte när jag köpte mitt och i3 kändes för klent. Och så ville jag ju ha något som höll många år framåt i prestanda (för mina behov).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070