Permalänk
Medlem

ljudkorts fundering.

Jo det är så här. Har nu inskaffat ett par sennheiser pc 360, grymt sköna lurar.
Ljudet känns så bas fattigt när jag kör dem i de intregerade ljudkortet. Testade och stoppa in dem i mitt gammla usb ljudkort som följde med mina steelseries H5v. Då vart det betydligt bättre bas o djup. Då lyder frågan vad för ljudkort måst jag skaffa för att få ut ett bättre ljud än mitt risiga USB ljudkort? Skulle ett ett Asus Xonar DX räcka?

Permalänk
Medlem

Tror att ett Asus Xonar DX räcker gott och väl. Behövs oftast inte mycket dyrare kort för att man ska märka skillnad mot det inbyggda. Även om de integrerade ljudkorten blivit bättre med åren så tycker iaf jag att det fortfarande är en del kvar innan man helt kan skippa ett dedikerat ljudkort.

(Nätverkskort å andra sidan brukar fungera lika bra oavsett om det är inbyggt eller dedikerat.)

Permalänk
Skrivet av Wollepwn:

Jo det är så här. Har nu inskaffat ett par sennheiser pc 360, grymt sköna lurar.
Ljudet känns så bas fattigt när jag kör dem i de intregerade ljudkortet. Testade och stoppa in dem i mitt gammla usb ljudkort som följde med mina steelseries H5v. Då vart det betydligt bättre bas o djup. Då lyder frågan vad för ljudkort måst jag skaffa för att få ut ett bättre ljud än mitt risiga USB ljudkort? Skulle ett ett Asus Xonar DX räcka?

Jag rekommenderar själv ett ASUS Xonar Essence STX. Varför? De är designade i åtanke för hörlurar och skall du i framtiden köpa en tungdriven lur så kommer det där ljudkortet väl till pass, om inte så kommer den fortfarande det då det är ett otroligt bra ljudkort överhuvudtaget.

Skrivet av PerZerk:

Tror att ett Asus Xonar DX räcker gott och väl. Behövs oftast inte mycket dyrare kort för att man ska märka skillnad mot det inbyggda. Även om de integrerade ljudkorten blivit bättre med åren så tycker iaf jag att det fortfarande är en del kvar innan man helt kan skippa ett dedikerat ljudkort.

(Nätverkskort å andra sidan brukar fungera lika bra oavsett om det är inbyggt eller dedikerat.)

Tror dock inte ljudet på moderkorten kommer ersätta påkostade dedikerade ljudkort, aldrig. Eller det beror på hur man ser på det naturligtvis.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.
Tror jag nöjer mig med ett Xonar DX. Kommer nog aldrig köpa nå dyrare lurar till datorn. Använder bara högtalare till hemmabion så.

Permalänk
Medlem

Xonar DX är inte idealiskt för att driva lurar direkt, det är en rätt klen hörlursförstärkare i den. Förvisso bra kort på line out, men inte ett bra hörlurskort. Köp Xonar DG istället som har en riktig hörlursförstärkare inbyggd, det är det närmaste Xonar STX du kan komma.

eidt. jag har både DX och DG så jag kan intyga att det är en markant skillnad till DGs fördel när det gäller att driva lurar direkt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Xonar DX är inte idealiskt för att driva lurar direkt, det är en rätt klen hörlursförstärkare i den. Förvisso bra kort på line out, men inte ett bra hörlurskort. Köp Xonar DG istället som har en riktig hörlursförstärkare inbyggd, det är det närmaste Xonar STX du kan komma.

eidt. jag har både DX och DG så jag kan intyga att det är en markant skillnad till DGs fördel när det gäller att driva lurar direkt.

Är DG bra på att spela upp surround? Finns det någon fördel alls med att använda DX för det kortet värkar vara väldigt populärt o väl rekomenderat. Spelar ju mästadels BF spel så ett bra surround med fylliga smällar är ju att föredra som resultat.
Vad skulle tala för att STX skulle vara så mycket bättre än DG för ett pris som är så mycket högre?

Permalänk
Medlem

För spel är nog DG rätt idealiskt eftersom det har både Dolby Digital HP och GX2.5 dvs de fnv bästa sätten att återskapa flerkanaligt spelljud i ett par hörlurar.

Det enda det egentligen saknar är 7.1, eftersom det bara är 5.1, men det finns inte många spel som är 7.1 om ens några.

STX är inte bättre alls för spel, det vänder sig till audiofiler och kan erbjuda en aning mer ofärgat ljud. Man måste verkligen ha guldöron och dyra lurar för att kunna avgöra att man föredrar STX.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||