Seagate skrotar "Green" – går över till 7 200 rpm och hybridlagring

Permalänk
Melding Plague

Seagate skrotar "Green" – går över till 7 200 rpm och hybridlagring

Lagringsjätten Seagate stuvar om i sortimentet och pensionerar strömsnåla Barracuda Green. Istället läggs krutet på hårddiskar i 7 200 rpm samt hybridlagring.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen kanske är samma ja, men ljudnivån då?

Permalänk
Medlem

Ooh, trevligt!
Har alltid stört mig på att utveckligen har gått från prestanda till tystnad/mindre strömförbrukning. Ser fram emot hur detta blir!

Permalänk
Medlem

Seagate kan inte konkurrera med varken strömförbrukning eller ljudnivå när det gäller 5900 RPMarna. WD och avsomnade Samsung var alltid bättre. Seagate lyckades göra en lyckad serie med 7200 RPMare, Pipeline HD men dessvärre skrotade de konceptet när de var som bäst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Störigt som fan, jag gillar långsammare hårddiskar till lagring.
Så här har jag det nu:
SSD: System
7200RMP: Spel och andra stora installationer
5400RPM: Lagring

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Adchen:

Strömförbrukningen kanske är samma ja, men ljudnivån då?

Och temperatur. Stacka en amssa green-diskar tight är ju trevligt i NAS och serverlösningar för låg ljud och värmeutveckling.

Hoppas deras 7200 lever upp till det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Försäljningen kommer visa hur detta beslut tas emot av konsumenterna.
Många vill ha tystnad. Har själv frångått Seagate då man inte kan ställa AAM.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Seagate var som sakt väldigt bra förr för många år sen men sen börja dem snåla och fula själv håller jag mig borta från dem

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Och temperatur. Stacka en amssa green-diskar tight är ju trevligt i NAS och serverlösningar för låg ljud och värmeutveckling.

Hoppas deras 7200 lever upp till det.

Är strömförbrukningen densamma vågar jag nog lova att även värmeutvecklingen är det ;).

Permalänk
Medlem

Här har man bara seagate då tempen är betyligt ca 5-10c grader lägre andra diskar varit.
SSD till win
3x7200rpm till spel mm.
samt denna 2Tb green som lagring film musik mm.

(raptorn som jag har kvar, var ju som man brände sig på den. får åka in i andra burken. med resten av diskarna som är bortplockade ifrån main system).

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Rätt fånigt egentligen med en sorts miljöstämpel på hårddiskarnas elförbrukning. Vad är besparingen med Green, ett par watt? Typ en hundradel av vad en speldator drar? Att folk vill ha dem för att de i regel är tysta kan jag däremot förstå.

Permalänk
Medlem

konstig strategi. den uppenbara vägen vore skivor i ännu lägre spin kombinerat med flash.

företagen vill såklart inte göra flash mindre intressant förmodligen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

tror nog faktiskt du sparar mellan 5 w till 10w Har man en server full med diskar så blir det faktiskt lite pengar till slut och dem är svalare och tystare.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Greendiskar från WD drar runt 3-4W, medan vanliga diskar drar runt 6-10W, jag som har 15st diskar så blir det ca 35-105W beroende på load på diskarna. Sen är diskarna tystare och självklart svalare vilket har sina självklara fördelar.

Utöver det så har jag tidigare läst att det ska vara krångligare att tillverka stora diskar i 7200rpm än 5400-5900~ rpm. Redan nu har WD Black som är 2TB 7200rpm högst return rate på 10%. Så detta är ett vågat move av Seagate må jag säga.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Det kan ju bli trevligt. Intressant med dessa hybrid-lösningar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Men man undrar väl också vad prisnivån blir på dessa hårddiskar. 7200rpm brukar ju alltid vara dyrare än 5400/5900 rpm diskar.
Sen undrar man ju också om det ens är värt att fundera på nya hårddiskmodeller nu när produktionen står helt still i Thailand och kommer göra det i flera månader framöver.

Stavfel
Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Håller med de som tycker detta verkar vara en lite konstig strategi. Tycker det verkade ganska vettigt att nischa sig mot lågtemp och ekonomi!
(som många sagt redan: SSD för OS och högpriogrejer, kanske en 7200 för spel mm, och sen 5400/5900 för ren datalagring)

Å andra sidan är det kanske helt enkelt bättre marginaler på att kränga bara 7200 varvare istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Efter all firmware strul som seagate haft med barracuda i 1+tb är man ändå inte så intresserad av deras diskar.. samt att WD haft bra green serie. Dock är det bra med konkurrens så ändå tråkigt att de lägger ned.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Eftersom 2Tb green som dom nu alltså skrotar fått i princip full pott runt om på nätet i tester och sådär så känns det ju trevligt och skönt på alla sätt och vis att man hann köpa 2 av dessa innan priserna försvann upp genom taket. Ska man ändå ha SSD primärt så känns det inte som om att man behöver ha skivor snurrandes i över 7000 rpm på lagringsdiskarna. Bara en massa väsen och elförbrukning/värme rakt ner i slasken/fläkten. Märklig inriktning av Seagate kan man tycka, att skrota ett vinnande koncept.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Men man undrar väl också vad prisnivån blir på dessa hårddiskar. 7200rpm brukar ju alltid vara dyrare än 5400/5900 rpm diskar.
Sen undrar man ju också om det ens är värt att fundera på nya hårddiskmodeller nu när produktionen står helt still i Thailand och kommer göra det i flera månader framöver.

Då jag inom en snar framtid står inför datorköp är dessa översvämningar och dess konsekvenser tämligen jobbiga. Det låter verkligen okänsligt, jag vet. Men lite så är det ju. Även om det inte är det man fräsmt bör beklaga.

Permalänk
Medlem

Tror att många okunniga som bara lagrar vill ha 7200 rpm men vi här vill nog enbart köra 5400 rpm till lagring.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

synd, då blir det ju i princip bara wd som är aktuella då. för mekaniska diskar lär man ju bara vilja ha till lagring och där tycker jag som majoriteten att lågvarviga är att föredra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Tror att många okunniga som bara lagrar vill ha 7200 rpm men vi här vill nog enbart köra 5400 rpm till lagring.

Eller så resonerar de som mig: SSD os, 7200 spel medan långsamare diskar är bättre gb/kr. Kan jag spara några hundra kr när jag köpen en uppsättning diskar så är det fint. Känner inte att jag behöver 1 sek uppstart när jag skall åt stora lagringsfiler.

Permalänk
Medlem

Ursäkte för offtopic men det är ingen hårddisk tillverkare som har experimenterat med variabla rpm? Detta kanske är svårt att åstakomma. Någon som vet?

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk

Jäkligt synd, 5900 RPM-serien är den enda jag personligen gillat av Seagates diskar, och då har jag testat flera serier sen mitten av 90-talet.

Hybriddiskar var intressanta i SSD:ns linda, numera ser jag de som halvhjärtade skämt som misslyckas att vara verkligt högpresterande eller billiga/gb. Känns som att man antingen väljer en SSD eller en mekanisk hårddisk i respektive fall.

Jag misstänker att de på sikt kan komma att ångra denna omprioritering, såvida de inte lyckas få till nån deal med HP/Fijutsu Siemens/Dell eller dyl. tillverkare att bundla dessa diskar med deras datorer.

Permalänk
Medlem

Hybrid är rätt kass lösning om ssd-delen måste vara inbyggd i den mekaniska. Vilket slöseri det skulle vara att slänga massa hårddiskar med fungerande ssd-delar bara för den mekaniska har gett upp. Känns väldigt ineffektivt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dan_89:

Ursäkte för offtopic men det är ingen hårddisk tillverkare som har experimenterat med variabla rpm? Detta kanske är svårt att åstakomma. Någon som vet?

WDs Intellipower varierar hastigheten mellan 5400 & 7200rpm har jag för mig.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dan_89:

Ursäkte för offtopic men det är ingen hårddisk tillverkare som har experimenterat med variabla rpm? Detta kanske är svårt att åstakomma. Någon som vet?

Är säkert inget större problem att göra det, men kompromisserna blir för många och slutresultatet dåligt. Man får det sämsta av två världar.

Skrivet av AMD_PERA:

WDs Intellipower varierar hastigheten mellan 5400 & 7200rpm har jag för mig.

Nej, det är konstant rotationshastighet, däremot var pressreleasen luddigt skriven så man fick intrycket av variabel hastighet.

http://www.storagereview.com/1000.sr?page=0%2C1

Citat:

The manufacturer is careful in not directly citing spindle speed, instead nominally positioning the Caviar GP as a "7200 RPM-class" drive. Under its "IntelliPower" moniker, WD claims a "A fine-tuned balance of spin speed, transfer rate and cache size designed to deliver both significant power savings and solid performance." Some folks have misinterpreted some admittedly vague specs on WD's website. Under "Rotational Speed," the manufacturer cites "IntelliPower (5400 to 7200 RPM)." This does not mean the drive dynamically changes its spindle speed during operation... indeed, such a feature would entail considerable mechanical engineering and would in many ways defeat the point -- rapidly accelerating and decelerating the spindle's speed would increase rather than decrease net power draw. Rather, the IntelliPower term indicates that the GP family as a whole does not have a set spindle speed (nor a set buffer size, for that matter). Different capacity points may feature differing spin speeds and buffer sizes. For those that must know, WD admits "sub-6000 RPM operation" for the 1-TB Caviar GP (more on this on the following page).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nej

Skrivet av AMD_PERA:

WDs Intellipower varierar hastigheten mellan 5400 & 7200rpm har jag för mig.

Nej diskhastigheten är inte variabel, även om det låter så på deras marknadsföring. Flera diskar har kollats av och samtliga har suttit på en fast hastighet.
Däremot kan det variera mellan deras diskar så alla är inte låsta på 5400rpm, utan de har reserverat för att en del diskar kan ha något lägre eller något högre rpm tex 5462rpm. Men hitills har alla som testats legat på 5400rpm.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

WDs Intellipower varierar hastigheten mellan 5400 & 7200rpm har jag för mig.

Nej det gör dom inte, WD gjorde dock sitt bästa för att vilseleda kunderna att tro det.

Udda strategi val av Seagate men jag antar att det beror på att marginalerna på 5k RPM diskar är för låga. Jag har bara köpt WD diskar dom senaste åren och tänker fortsätta med det men det här är ändå riktigt dåliga nyheter då WD nu blir helt ensamma om att erbjuda 5k RPM diskar vilket inte bådar gott för konkurrensen.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB