Permalänk
Medlem

Fractal Design R3, fläktkontroller

Har skaffat ett R3 chassi och använder den medföljande fläktkontrollern. Min fråga är om det finns någon som lyckats montera kontrollern i den andra 5,25" sloten, och vill dela med sig av tips (känns lite jobbigt att behöva sträcka sig till PCi slot för att ändra hastighet)? En andra fråga hur tar man bort plåten som täcker den undre 5,25"? Är förövrigt mycket nöjd med mitt R3 och kan starkt rekommendera det till er som går i köptankar, värt varenda krona.

Tack på förhand
Oskar

Visa signatur

Intel I5 2500k @3.3 ghz | Fractal Design Define R3 titanium|Corsair Vengeance 8gb 1600 mhz|Gigabyte GTX 560TI SOC| Samsung Spinpoint 500gb 7200rpm|Gigabyte Z68X-UD3H B3|Samsung DVD|Win 7 64-bit|Fractal Design Tesla 650W|
|LG W2343T|Steelseries 6GV2|Logitech g400|Steelseries "Fnatic-edition"|Logitech z906|Steelseries Siberia v2 usb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozkarz:

Har skaffat ett R3 chassi och använder den medföljande fläktkontrollern. Min fråga är om det finns någon som lyckats montera kontrollern i den andra 5,25" sloten, och vill dela med sig av tips (känns lite jobbigt att behöva sträcka sig till PCi slot för att ändra hastighet)? En andra fråga hur tar man bort plåten som täcker den undre 5,25"? Är förövrigt mycket nöjd med mitt R3 och kan starkt rekommendera det till er som går i köptankar, värt varenda krona.

Tack på förhand
Oskar

hur lätt som helst!

du tar bort vridpluppen som sitter på baksidan utav pci-bracketen, sedan ser du 2 små skruvar på undersidan utav pcb:n som du skruvar helt enkelt skruvar loss så går hela enheten bort, sedan är det bara att bygga ett nytt fästa och borra hål för vridpotetiometern

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk vill sitta o ratta manuellt med fläkthastigheten? Hur vet ni att ni ska skruva upp/ner dem? Sitter ni o kollar tempen hela tiden?

Borde man inte kunna få ex SpeenFan till att reglera baserat på temperatur istället?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så svårt att ratta manuellt, sålänge man inte kopplar fläktkontrollern till cpu fläkten. När du vet att du ska game-a så skruvar du upp chassifläktarna, o ska du typ se på en film, eller bara sitter på nätet kan du skruva ner chassifläktarna

Visa signatur

Chassi: FD define R3. CPU: Intel i5 2500K. Moderkort: Asus P67-Mpro. Grafik: XFX Radeon 6950. Kylare: CM hyper 212 plus. HDD: WD Caviar Black 7200 rpm. Minne: Corsair 8GB 1600Mhz. PSU: FSP 650W 80+ Gold. Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshi94:

Det är ju inte så svårt att ratta manuellt, sålänge man inte kopplar fläktkontrollern till cpu fläkten. När du vet att du ska game-a så skruvar du upp chassifläktarna, o ska du typ se på en film, eller bara sitter på nätet kan du skruva ner chassifläktarna

Jo det där känner jag med till men det känns ganska mycket 2000 talet, komponenterna vet ju själva hur mycket de behöver kylas så varför kan de inte sköta det automatiskt. Det är inte precis som att du går ut på bilen och skruvar upp kylarfläkten när du planerar att köra motorväg.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag skaffade fläktkontroller bara för att kunna styra mina cpufläktar kanonbra tycker jag. Har min cputemp som OSD så man har ju koll hela tiden

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av ozkarz:

Har skaffat ett R3 chassi och använder den medföljande fläktkontrollern. Min fråga är om det finns någon som lyckats montera kontrollern i den andra 5,25" sloten, och vill dela med sig av tips (känns lite jobbigt att behöva sträcka sig till PCi slot för att ändra hastighet)? En andra fråga hur tar man bort plåten som täcker den undre 5,25"? Är förövrigt mycket nöjd med mitt R3 och kan starkt rekommendera det till er som går i köptankar, värt varenda krona.

Tack på förhand
Oskar

Har inte provat själv (har funkat därbak för mig). Är ett riktigt bra chassi förutom front ljudet (men fick ny kretskort och sladd). så har jag inget att klaga på. men kan man inte bara typ trycka in den där fram och fästa med en skruv?

Brukar inte ändra ofta fläktarna, kör dom på vintern på halvfart och sommaren max:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Define R2 och har monterat en fläktkontroller från NZXT som heter Sentry 2. Fördelen med denna är att den har en touchskärm vilket gör att den kan monteras i detta och andra chassin med frontlucka.

Länk:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=463237

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

Blev lyckat att montera i en pci-slot. Fick dock en Sentry 2 i julklapp som sitter i den andra 5.25", funkar kanonbra.
@SnowJim: Visst kan fläktarna skötas automatiskt, men ljudnivån hålls lättare nere manuellt då automatiken oftast ser till att tempsen hålls onödigt lågt.
Sentry 2 har ett autoläge. Som styrs av att man matar in maxtemp? Sen sköts fläktarna automatiskt baserat på värden ifrån medföljande tempgivare som med fördel placeras ut i chassit. (Jag tryckte dock in alla givare i 5.25" för att behålla den nuvarande, snygga kabeldragningen)
Jag föredrar dock att använda manuellt läge då jag gillar en tyst dator. 50-60 % på alla fläktar (3 chassi, 2 processor, PnP) funkar vid hyfsat krävande spel. Om jag bara kollar film stänger jag av allt utom 1 processorfläkt, datorn är då nästan knäpptyst och processorn stannar runt 40C.

Visa signatur

Intel I5 2500k @3.3 ghz | Fractal Design Define R3 titanium|Corsair Vengeance 8gb 1600 mhz|Gigabyte GTX 560TI SOC| Samsung Spinpoint 500gb 7200rpm|Gigabyte Z68X-UD3H B3|Samsung DVD|Win 7 64-bit|Fractal Design Tesla 650W|
|LG W2343T|Steelseries 6GV2|Logitech g400|Steelseries "Fnatic-edition"|Logitech z906|Steelseries Siberia v2 usb|