Permalänk
Medlem

Välja gymnasium, tipsa :)

Halloj!

Det är så att jag ska börja gymnasiet nästa år, och ja... Vet inte riktigt vart jag ska gå. Har ni något tips?

Ska gå Tekniklinjen med NIU (fotboll)

Det jag har funderat på är

* Ängelholm
* Göteborg - Hvitfeldska
* Värnamo - JB
* Uddevalla
* Sundsvall - Sundsvall gymnasium
* Borås - SvenEriksons

Berätta om skolan(om ni har gått/går på den), staden, tipsa om områden att bo på som är ganska nära till fotbollsplan, skola och ICA/Konsum (^^)

Om någon spelar eller känner nån som håller på med NIU, Berätta!

Permalänk
Medlem

Det jag mest funderar över när jag läser de gymnasier du räknat upp är varför du funderar på gymnaiser som är vitt spridda över hela landet ?
Om du nu inte blivit utkastad av föräldrarna (vilket de inte får göra enligt lag innan du fyllt 18 om jag minns det hela rätt) och därmed måste hitta nytt boende, så ser jag ingen anledning till att inte välja något av de närmaste gymnasierna där du bor.
Skillnaden mellan olika gymnasier är ofta inte speciellt stor (undantag finns givetvis).
Att flytta någonstans själv medför också stora kostnader om du inte har en egen inkomst eller rika föräldrar.

Eller är det för att det där med fotboll måste ingå ?
Ska jag vara helt ärlig så tror jag det skulle vara bättre att separera studierna från fotbollen.
De hör inte mycket ihop vad jag kan se. Ska du bli fotbollsproffs är det väl knappast något du läser dig till på något gymnasium.
Då är det mer hård fotbollsträning , fysträning, motivering och annat som gäller.

Det låter ärligt talat mest som en ploj för att locka fotbollsintresserade till skolan, ungefär på samma sätt som det finns IT-gymnasier, där den IT man lär sig på sådan låg nivå att den ändå blir poänglös i det stora hela.
Det enda som egentligen händer är att sådana gymnasier tenderar att försumma andra ämnen så att man missar viktig behörighet till högskolan.

Men om du nu bestämt dig för att gå det du skrev och ska flytta så kan det av sociala skäl vara trevligt att flytta närmare någon större stad, tex Göteborg. Där finns så mycket annat utöver plugget också.
Dock får man samtidigt tänka på att det är svårare att hitta bostad och dessutom dyrare där.
Så det beror lite vad du prioriterar och hur mycket pengar du har.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Om du tvunget ska gå NIU så välj den närmsta skolan.

För mig låter NIU mest som ett sätt att slippa skola. Fotboll kan man träna själv på fritiden.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Jag har valt (för det mesta) att gå nära nån jag känner, vänner eller släktningar. Jag har inte blivit utkastad ?
Det ända dem gör är att övertala mig att gå i en gymnasieskola i norrbottens län, och de närmaste jag kan komma är Sundsvall.

Fotboll är något som måste ingå
Då jag gillar fotboll så vill jag gärna köra det tillsammans med studierna.

Jag föredrar skolan framför att sitta hemma och göra ingeting under dagarna.
SYVen sa att det var "individuellt val"(200p, tror jag de var ) , så jag läser ändå samma lektioner som andra har valt i TE (och inriktning)

Jo, det eller bo nån kilometer utanför Göteborg eller en annan "stor" stad, då jag antar det är billigare där?

Skrivet av el_genius:

Om du tvunget ska gå NIU så välj den närmsta skolan.

För mig låter NIU mest som ett sätt att slippa skola. Fotboll kan man träna själv på fritiden.

Varför låter NIU som ett sätt att slippa skolan?

Permalänk
Skrivet av LarssoN:

Varför låter NIU som ett sätt att slippa skolan?

Eftersom man kan använda de poängen till att lära sig något, och dessutom träna extra fotboll på fritiden.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Eftersom man kan använda de poängen till att lära sig något, och dessutom träna extra fotboll på fritiden.

Eftersom jag har valt att satsa på fotbollen i första hand, samt ha en (någorlunda) bred linje, så vill jag gärna ha NIU med i utbildningen, då man får extra träning och annat roligt

Permalänk
Medlem

Om man är bra på fotboll så har man ju ett par hundra poäng MVG vilket inte är fel. Om jag inte minns helt fel från min gymnasietid (i Uddevalla) så fick de som gick idrott dock inte välja lika många kurser som oss andra vilket kan vara tråkigt. Men då kan man ju alltid hoppa av fotbollen om det finns annat intressant.

Permalänk
Medlem

Ånge kanske?
Är inte så insatt i ämnet men du kan välja fotbollsgymnasiet och då spela en del fotboll på skoltid osv. Vi har ju även ett lag som spelar i... trean kanske?

Dessutom så verkar det snorbilligt att bo här, dessutom så kommer du se mig i korridoren. För övrigt sjyst skola enligt mig, mycket internationella samarbeten ifall du är intresserad av det. Är ofta folk från andra länder på skolan. I övrigt en hel del folk från resten av sverige i och med AWARE utbildningen.
Dessutom är lärarna grymma. Inte vanliga, tråkiga, stela och elaka lärare utan alla lärare är jättesnälla och eftersom det är en ganska liten skola så har man bra kontakt med varandra och det är ofta lätt att stuva om i schemat osv.

Och bäst av allt, du kommer se mig på rasterna

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hur bra du än är på fotboll borde de skita i NIU. Kör den istälket paralellt, och välj ett riktigt gymnasieprogram!

Skickades från m.sweclockers.com