Musik/film station i vardagsrummet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Musik/film station i vardagsrummet

Hej!

Ska försöka övertala far min att investera lite i en HTPC/filserver eller vad det nu är man ska ha.

Det jag är ute efter är en dator som står nere i vardagsrummet (tyst, strömsnål, diskret) som man ska kunna spela musik/film från. Tänkte koppla med HDMI till en Onkyo TX-SR607.

Men en annan sak som jag jag skulle vilja ha är ett ställe att lagra musik/film på så att jag kan komma åt det både nere i vardagsrummet och på min dator. Om jag förstått rätt så är det en så kallad filserver man har till det, som man kan stoppa undan i t.ex en garderob. Men då kom jag att tänka på det, är det omöjligt att ha en HTPC och filserver i samma låda så att säga? Eller är det smartast att bara ha en strömsnål tyst filserver undanstoppad någonstans som är på dygnet runt och sedan bara använda den lite törstigare HTPC:n när det behövs?

Vad behövs för en filserver eller räcker det med en sån där NAS? Ju strömsnålare desto bättre, får inte heller ta för lång tid att flytta över filer till och från den och datorn. Vad kostar en sådan och vad för någon ska man ha?

Vad behöver man för en HTPC? Vad kostar en sådan?

Överväger att vänta med köpet tills att hårddiskpriserna gått tillbaka till normala nivåer igen. Men det är ju alltid bra att börja läsa på, planera och göra research i god tid.

O2+ODAC - Denon AH-D2000
NAD D 1050 - S.A.T Amplifix - Had Oy högtalare