SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk
Medlem

Man blir ju bra less på dom som ska rapportera om något dom inte förstår.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag gillar Kondrad! "Krigsspel kan sänka hjärnaktiviteten" haha +1 till honom.

Permalänk
Medlem

Gillar att vid 22:40 typ så sträcker någon fram en bild på trollface när de intervjuar konrad! Kolla längst ner till häger i bild

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

SNälla,varför inte förbjuda att flyga flygplan för då kommer alla göra 9/11. Man är dum i huvudet om man inte kan skilja på spel och verklighet,

Men lägg av, alla vet ju att om du spelar GTA IV i 4 timmar så kommer det sluta med att du springer ut med ett järnrör och drar bilen över någon stackare på södermaln....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Dedde:

Gillar att vid 22:40 typ så sträcker någon fram en bild på trollface när de intervjuar konrad! Kolla längst ner till häger i bild

Det är fan episkt att det är precis när han säger det där med att sänka hjärnaktiviteten.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av admirgaraplija:

Kanske därför det finns åldersgräns??

Det är en åldersrekommendation. Det är inte som cigg där man MÅSTE vara 18 för att få köpa. Däremot väljer många butiker att följa detta, men likväl skiter många i det också.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eroish:

Blir ju galen, lägg ner den jävla helikopter "olyckan". Det enda felet som skedde var mörkläggningen.

Så det var rätt att skjut journalisterna?

Btw: Thomas Anroth var ju faktiskt motpol och bör ju räknas in till inslaget. Ur det perspektivet tycker jag inte reportaget är fullt så enkelriktat och onyanserat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Gräsänder @ 26:00

Permalänk
Medlem

haha trollface 22:44

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Detta är ju skitbra, städar bort alla mindreåriga från FPS spelen.. ju fler föräldrar som får upp ögonen för det desto bättre blir spelmiljön i t.ex. CoD multiplayer som är hemskt!

Permalänk
Medlem

Detta är dock inget nytt som föregående läsare har skrivit förut, det är på det här sättet det Svenska Folket jobbar, eller andra länder.

Om vi går tillbaka längre tiden, och tar ett exempel. Då man brände häxor, så fort något hemskt hände, så skyllde man på dessa. Aldrig något annat, utan detta var häxors fel.

Likadant fungerar vi nu också, detta är ett sätt att försöka inrikta allt våld som händer i Världen är tack vare TV-spel.

Så, tråkigt att det skall vara så dock!

Permalänk
Medlem

Detta är patetiskt...
Håller med de flesta ovan.

Permalänk

"It's not rocket science, it's just raising your child *goddamit*"

Bra bra.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

skräckfilmer, hårdrock och nu spel, inte för att våldsspels grejen e ny. Men varje generation har sitt o gnälla på. Im right?

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk

"åldersgrännsen" är väll bara rekommendationer eller har ja fel?

Permalänk
Medlem

Efter att jag sett inslaget kan jag inte annat än säga att jag är i smärre chock... Att statliga medel går till denna propagandan - Förjävligt. Otroligt pinsamt att de nämner två försäljningssiffror en som är 9+gånger för stor och en som är helt påhittad, starkt jobbat. Fan tur att man inte betalar TV licensen.

Permalänk
Medlem

Dessa tolvåringar gjorde min dag. Dom var så söta.

Nu ska jag kläcka två ägg och spela BF3.

Permalänk
Medlem

Det finns inga belägg för det dom påstår, att de sedan stavar datorspelande fel är ju också sorgligt.

Det finns absolut INGEN forskning som påvisar att spel med våld i som ENSAM faktor kan skapa mördare, våldtäcktsmän, rånare etc. Däremot kan det som ett komplement hos socioekonomiskt svaga människor utgöra en fara. Dessa människor, ofta ungdomar, har då någon form av störning i hjärnan, svaga eller rent av dåliga föräldrar som inte bryr sig, ungarna kan vara ute och ränna till kl 2-3 på natten och/eller så kan det finnas andra faktorer.

Det var likadant när hårdrocken var "ny" så var detta på tapeten. Filmer har också anklagats för samma sak. Nu är det spelens tur bara det att det varit spelens tur i över 10 år... Likförbannat kan inte forskning stöda dessa uttalanden.

De borde haft någon kunnig i det där inslaget som kunde rycka mattan under deras rangliga och ljugande ben.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Ja precis, hatar såna där vuxen barn som måste visa upp hur "mogna" och "smarta" de är.. Tar mig tillbaka till högstadiet och visa klasselever... Urrrhg

Du tänker på fel "troll", kolla igen bakom honom till höger.
Var själv så upptagen av att störa mig på honom så jag missade det.

Tycker själv att BF3 är ett enorm roligt spel. Tror de är många som missuppfattar vad spelet går ut på?
I mitt fall handlar det inte om att döda folk, det handlar mer om att överlista fienden, vara snabbast i mina drag. På så sätt vinna striden.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Kul att SVT gör ett så lång och "bra" reportage om detta när det finns så "oviktiga" saker att rapportera om som ACTA-avtalet.
Men detta är väl det normala med lättsmälta och lättrapporterade nyheter som befäster den allmänna meningen. -.-

Permalänk
Medlem

Patetiskt.

Förut var det trävapen, våldet byter bara form, och det är helt naturligt. Våld och Action har alltid fascinerat människan. Vilken moralkärring säger jag bara...

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av kingboob:

watafak, bara intervjuat retardeade pojkar, som fått smisk sen små att dem bara ska spela schak m.m.
Sen att dem får det att låta som att detta vore bara blod osv....

Tänkte exakt samma sak! Speciellt med den där lilgammla ungen i videon. Helt sjukt enligt mig, den där ungen ska älska livet och inte bry sig om något, så kommer han och försöker låta som en vuxen. Jag skulle vilja se hans föredrar som förstör hans liv!

Oj vad arg man blev men orkar inte med föreldrar som inte låter sina barn leva livet, nä dom får spela piano och läsa böcker istället för att spela spel och se på tv!! Usch säger!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaninpojken:

"åldersgrännsen" är väll bara rekommendationer eller har ja fel?

Du har helt rätt. Det är lagligt för en treåring att gå in i en butik och köpa vilket spel den vill. Sen är det en annan sak om butiken har någon slags spelpolicy, men när jag var 12 hade jag inga problem att köpa 18+spel.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite... Arg över att se detta.
Det är väl bättre att ungdomen sitter hemma och spelar krigsspel än att dom är ute och lyser piloter i ögonen med grön laser, snattar, dricker sprit, röker diverse preparat eller "leker" krig i verkligheten ungefär som en viss norrbagge gjorde i somras.

Är det någon som minns hur det gick när någon här på forumet fick det till att super mario borde förbjudas för att han är en knarkare osv?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av kaninpojken:

"åldersgrännsen" är väll bara rekommendationer eller har ja fel?

Ja men butikerna har börjat följa den

Håller med att det är löjligt att de ska fortsätta älta i detta. SVT sjönk rejält i mina ögon nu.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Haha, troll-facet gjorde min dag!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu... 40 miljoner sålda Battlefield 3? 100 MILJONER sålda Modern Warfare 3? Helt underbar faktakoll gjord här alltså... Ett spel som alltså inte ens är släppt ännu har redan sålt 100 miljoner exemplar? Activision måste vara nöjda!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Ännu ett vinklart inslag av våra kära public service.

Man kan fråga sig hur många de behövde intervjua innan de fick tillräckligt med material för att kunna sätta ihop ett tillräckligt vinklat avsnitt ala svensk media.

Enda vettiga är morsan som inte låter sonen spela.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Varken spelexperten eller barnen hade mycket vettigt att säga. Jag spelar inte BF3 pga. blodet och vapnen. Snarare pga. tempot, tänkandet och för att det är väldigt, väldigt roligt. Fattar inte varför folk är så rädda för något dem själv hyr och ser med sina barn varje helg. Går inte att skylla mord och elände på spel.

Fasen vad BF3 har lyckats btw.

Permalänk
Inaktiv

Gillar att dom har med video snuttar från Battlefield 3 blandade med sådana från MW3 och Irak kriget när dom pratar om Call of Duty. Visar hur mycket intelligens de har tillgång till.