Jag kan bara hålla med det som sagt i ovan citat.
Vi köper in en hel del moderkort och skulle det bara lanseras en enda SKU som lever upp till just nämnda kriterier skulle vi hoppa på direkt. Även om ett lågt pris är fördelaktigt så är vi villiga att betala premium för ovan - i det stora perspektivet är inköp av denna karaktär knappt märkbara i TCO.
Edit: Jag kände att jag vill tillägga något.
1) Ovan moderkort bör konstrueras med dyrare kretsar (t.ex. 990FX+SB950 istället för 990X/970+SB7xx/SB+8xx) och kretsar som är av erkänt hög kvalité från tillverkare som är noga med att publicera errata och att följa standarder. Det skulle bli dyrare, men inköpspris är som sagt inte jätteviktigt för dem detta skulle rikta sig emot.
2) Lansera ett kort per plattform/socket. Fokusera R&D på dessa fåtal SKU:s. Vi är inte intresserade av en uppsjö valmöjligheter; ett kort som fungerar i de flesta scenarion är vad vi vill ha (vilket inte bör vara ett problem om man valt dyrare kretsar som inte håller tillbaka på vad plattformen kan leverera). På så sätt kan ett och samma kort användas för mer eller mindre allt vi kan tänkas vilja göra, även om det i vissa aspekter blir "over-kill".
3) Håll er till standarder, undvik "innovativa" one-offs för att skära på kostnader eller förse med "coola" funktioner (ett exempel är kort där man bara kan använda grafikkort i vissa PCIe-slots). Vi är ute efter en generisk produkt som inte behöver en massa special-cases i kod. Skulle ni ändå behöva implementera något udda (t.ex. p.g.a. otydliga standarder eller standarder som är broken by design) så var noga med att dokumentera vad ni gjort.
4) Integrera inte på en massa skrot som höjer priset och ökar komplexiteten. Varje plattform har ett begränsat antal PCIe-lanes, vi vill själva besluta hur dessa ska användas. Vi vill inte heller ha en massa kretsar som sitter på en svältande buss. WLAN/BT/FW är av inget intresse, vill vi ha det kan vi fixa det själva via de PCIe-slots som finns till förfogande.
5) Allt som höjer tillförlitligheten är av godo, dubbla EEPROM-kretsar för BIOS och/eller en socket där man lätt kan byta ut kretsen för hand. Då kan ni t.om. skicka med en/ett par backup-EEPROM-kretsar i förpackningen (kanske en ROM som inte går att skriva över och som bara utför diagnostik, detta skulle kunna vara ett krav att köra innan RMA).
6) Support och ärendehantering är dyrt, för er såväl som oss. Både ni och vi tjänar på att hålla saker simpla. Som företag har man extrakomponenter på hyllan och är det något relativt billig så bryr man sig inte om att skicka in för RMA och kastar det trasiga exemplaret. Dessutom, om det bara är en/ett fåtal SKU:s så kan man enklare rättfärdiga att ha extraexemplar tillhands. Som privatperson har vi bättre saker att göra än att felsöka trilskande hårdvara - därför håller man sig till det beprövade/simpla. Vi vet att det bästa vi kan få efter timmar av upprepade försök av att beskriva designfel till "support" är svar som "försök att installera nya drivrutiner" eller "testa töm CMOS". Dessutom återkommer man sällan snabbt, och skulle det mot förväntan finnas en fix i nästa version av BIOS så är det ännu mer väntan. Vad jag försöker säga är att ge oss verktygen att hjälpa oss själva (utförlig dokumentation och möjlighet till att köra Coreboot) så kommer vi inte bry oss i att kontakta er support. Vill ni skydda er från våra egna klåperier så kan ni klart och tydligt säga att support/garanti gäller endast om man använder det BIOS som ni distribuerar officiellt. Sen vore det såklart en stor bonus om ni själva hjälpte till att utveckla Coreboot för kompatibilitet med era produkter.
Jag vet inte om du känner till den succé som Linksys hade med sin router WRT54G/GS/GL (om inte, läs detta: http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3562391). Jag kan inte ens föreställa mig hur mycket pengar Linksys tjänade på den produkter - den var prisvärd, enkel, flexibel och hade en hylltid på många många år. Jag har personligen säkert köpt in 10st, inte för att de hade den bästa hårdvaran utan för att man vet vad man fick och vilka möjligheter som fanns.
Tack för att du tog dig tid att läsa detta. Har du fler frågor och känner att det finns potential i ovan är du välkommen att kontakta mig.