Permalänk

Läste nyss tråden om snygga moderkort, tycker det här är något att satsa på.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Rolig idee, ska se vad som sägs om detta.

Tänkte kolla med dig hur det gått? NVIDIA har pressat ut några fler drivrutiner, några skillnader?

Hejsan Rikard.

Jag råder dig att läsa på lite mer kring överklockningen. Finns en jätte bra guide här:
http://www.overclock.net/t/910467/the-ultimate-sandy-bridge-o...

Hejsan. Tyvärr bara stöd för 2-vägs på dessa kort.

Hmm. Ang. problemet med moderkortet så hade jag börjat med det klassiska, uppdatera BIOS. Detta är en punkt som börjar bli allt mer viktig då moderkorten idag innehåller allt fler inställningar vilket bidrar till att fel kan uppstå.

För att svara på det andra, GA-Z68-UD7 kommer att ha stöd för tredje generationens Intel core i7 processorer men får inte säga några namn

'

Hejsan. 60 grader för ett grafikkort är inga temperaturer att prata om. När det börjar närma sig 100 så kan du börja tänka att det kan bli problem. Låter som att du har ett trasigt kort. Kan du köra lite tester med tex FurMark för att bekräfta att det alltid är vid 60 grader som det blir problem?

En fråga. Jag förutsätter att detta gäller ett moderkort för systembyggen, korrekt? Och att det är ett moderkort utöver våra vanliga modeller?

Vad är det du känner att du saknar på den klassiska BIOS-versionen som du hittar på UEFI?

nej de e samma problem med dom nya drives och med beta drives oxå.. vetfan va jag ska göra om jag ska va ärlig..

Permalänk

Gigabyte har nog den sämsta supporten jag har stött på, Tar flera månader att få svar om ett trasigt grafikkort sen när man skicka mail till RMA har det gått ytterligare flera månader utan svar, är nog sista gången jag köper en gigabyte produkt. Nej usch säger jag.

Visa signatur

Intel Core i9 10850k @ 4.8GHz || Nvidia GeForce GTX 3080 || HyperX Fury RGB 32GB 3600MHZ || ASUS ROG STRIX Z490-H || Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe || Ducky One 2 Mini RGB || Steelseries QcK Heavy || Razer Naga

Permalänk
Medlem

Hej Rasmus.

Jag har ett problem som jag haft sen jag började använde SSD. Det som händer är följande:
¤ Jag startar upp datorn och POST drar igång, dock tar det minst 10-15 sec innan CPU klockan räknas upp
¤ AHCI räknar upp diskarna och sen skriver POST om VMI Pool
¤ Nu händer inget på minst 30 sekunder, ingen HDD aktivitet, ingenting
¤ Win7 loggan dyker upp men de små färgglada bollarna syns inte till
¤ Inget händer på 30 sekunder, heller ingen HDD aktivitet
¤ Bollarna syns och windows laddas med normal SSD hastighet dvs snabbt och jag kommer till inloggningsskärmen
¤ Datorn fungerar som den ska men "boot time" tog säkert minst 2 minuter totalt

Detta händer helt random. Ibland går det flera dagar utan att det händer och när det inte händer så startar windows på 10-15 sek om man exkluderar POST. Eller så händer det bara när jag startar om.

Jag kör överklockat men detta hände även innan jag började överklocka. Jag har haft tre olika SSDs som OS disk och detta har hänt med alla tre.

Är det någon inställning i BIOS jag missat? Borde jag göra en Clear CMOS? Vad föreslår du?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

då supporten på gigabyte inte alls kunde svara på min fråga utan slängde ut sig så får jag skriv här istället kanske.

Skicka en fråga till supporten (på engelska dvs) där jag förklarade ett problem som jag tror. (inte är säker utan mest för att fråga dem om det skulle kunna vara moderkortet)
Det är så att när jag startar datorn så får man ju flera val. dvs typ boot meny för att välja vilken enhet man ska boota ifrån. tror det är F8 man kan trycka för att välja felsäkert läge mm.
Men dem fungerar inte för mig, det som fungerar är att bara låta den starta normal och gå in i BIOS. alla andra som, välja boot enhet (inte i BIOS dvs) eller listan för felsäkert läge (när man får upp så man kan välja, med internet eller utan internet mm.) så dör den direkt, dvs precis när listan ska visas så dör den och startar om.
har annars fungerat utan problem, kör senaste BIOS till den (kortet ser du i signaturen, rev 1.6) och har fungerat bra. va ca 2 veckor sen den bara inte ville med det längre.

svaret jag fick från supporten va att pröva utan överklockat processor och liknande, vilket jag skrev till dem att jag redan har gjort.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

då supporten på gigabyte inte alls kunde svara på min fråga utan slängde ut sig så får jag skriv här istället kanske.

Skicka en fråga till supporten (på engelska dvs) där jag förklarade ett problem som jag tror. (inte är säker utan mest för att fråga dem om det skulle kunna vara moderkortet)
Det är så att när jag startar datorn så får man ju flera val. dvs typ boot meny för att välja vilken enhet man ska boota ifrån. tror det är F8 man kan trycka för att välja felsäkert läge mm.
Men dem fungerar inte för mig, det som fungerar är att bara låta den starta normal och gå in i BIOS. alla andra som, välja boot enhet (inte i BIOS dvs) eller listan för felsäkert läge (när man får upp så man kan välja, med internet eller utan internet mm.) så dör den direkt, dvs precis när listan ska visas så dör den och startar om.
har annars fungerat utan problem, kör senaste BIOS till den (kortet ser du i signaturen, rev 1.6) och har fungerat bra. va ca 2 veckor sen den bara inte ville med det längre.

svaret jag fick från supporten va att pröva utan överklockat processor och liknande, vilket jag skrev till dem att jag redan har gjort.

När du trycker F8 och får upp menyn där du kan starta i felsäkert läge är det inte bios som visar den menyn, lite oklart om du vet det eller inte men det låter som din windowsinstallation inte fungerar som den ska.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har tröttnat på alla krascher jag får med mitt 560 ti OC och jag måste underklocka det ca 50 mhz för att det ska fungera. Därför prövade jag att flasha bioset på kortet men det misslyckas oavsett om jag använder VGA@BIOS utility eller Easy Boost utility. Jag följer alla anvisningar noga. Vad ska jag göra för att det ska fungera? kan jag öka volten från 1.012 till 1.062, det värdet som det nya bioset använder?

Permalänk
Skrivet av milo_:

Hej!

Jag har tröttnat på alla krascher jag får med mitt 560 ti OC och jag måste underklocka det ca 50 mhz för att det ska fungera. Därför prövade jag att flasha bioset på kortet men det misslyckas oavsett om jag använder VGA@BIOS utility eller Easy Boost utility. Jag följer alla anvisningar noga. Vad ska jag göra för att det ska fungera? kan jag öka volten från 1.012 till 1.062, det värdet som det nya bioset använder?

jag har samma problem.. å har haft de hur länge som helst.. vilket program använder du för nerklocknig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

jag har samma problem.. å har haft de hur länge som helst.. vilket program använder du för nerklocknig?

msi afterburner. väldigt enkelt och användarvänligt!

Permalänk
Skrivet av milo_:

msi afterburner. väldigt enkelt och användarvänligt!

orkar du förklar hur man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

orkar du förklar hur man gör?

1. ladda ned programmet.
2. starta MSI AB
3. dra i stapeln under "Core Clock". Sänk till ~870MHz (kraschar det fortfarande får du sänka lite till)
4. tryck på apply längst ned
dock när du startar om datorn kommer hastigheten att återgå till 900 MHz
om du vill spara din valda Core Clock även efter uppstart trycker du på "apply overklocking at system startup"

Lycka till

Permalänk
Skrivet av milo_:

1. ladda ned programmet.
2. starta MSI AB
3. dra i stapeln under "Core Clock". Sänk till ~870MHz (kraschar det fortfarande får du sänka lite till)
4. tryck på apply längst ned
dock när du startar om datorn kommer hastigheten att återgå till 900 MHz
om du vill spara din valda Core Clock även efter uppstart trycker du på "apply overklocking at system startup"

Lycka till

tack som fann!

Permalänk
Skrivet av milo_:

1. ladda ned programmet.
2. starta MSI AB
3. dra i stapeln under "Core Clock". Sänk till ~870MHz (kraschar det fortfarande får du sänka lite till)
4. tryck på apply längst ned
dock när du startar om datorn kommer hastigheten att återgå till 900 MHz
om du vill spara din valda Core Clock även efter uppstart trycker du på "apply overklocking at system startup"

Lycka till

Core Clock går tillbax till 950mhz vid uppstart va bror det på? har så arr programmet startar vitt uppstart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

När du trycker F8 och får upp menyn där du kan starta i felsäkert läge är det inte bios som visar den menyn, lite oklart om du vet det eller inte men det låter som din windowsinstallation inte fungerar som den ska.

vet jag mycket väl, jag skrev att komma in i BIOS fungerar utmärkt men inga andra saker kan jag komma åt, dvs BIOS eller bara låta den starta utan något annat, dvs kan inte välja felsäkert läga om jag ens vill då jag kan inte komma åt menyn, då dör den direkt
installerat om windows flera gånger. hjälper inte alls

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

vet jag mycket väl, jag skrev att komma in i BIOS fungerar utmärkt men inga andra saker kan jag komma åt, dvs BIOS eller bara låta den starta utan något annat, dvs kan inte välja felsäkert läga om jag ens vill då jag kan inte komma åt menyn, då dör den direkt
installerat om windows flera gånger. hjälper inte alls

Då ber jag att få be så mycket om ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

Core Clock går tillbax till 950mhz vid uppstart va bror det på? har så arr programmet startar vitt uppstart..

Kortet återgår till original clock om du inte trycker på den lilla gröna lampan nere i vänstra hörnet efter att du sänkt clocken.
Jag antog att ditt kort körde i 900MHz och därför föreslog jag att du sänker till 870 MHz. Men eftersom det kör i 950MHz kan du prova sänka till 900-920MHz. Vilket kort har du förresten?

Permalänk
Skrivet av milo_:

Kortet återgår till original clock om du inte trycker på den lilla gröna lampan nere i vänstra hörnet efter att du sänkt clocken.
Jag antog att ditt kort körde i 900MHz och därför föreslog jag att du sänker till 870 MHz. Men eftersom det kör i 950MHz kan du prova sänka till 900-920MHz. Vilket kort har du förresten?

jo jag löste de efter jag hade skrivit inlägget.. jag har http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3775#ov

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av lllilja:

Jag saknar inte funktioner utan användarvänlighet och snabbhet, då det är mycket snabbare att navigera sig med mus än med piltangenter.(plus att det ser mycket trevligare ut)
Men visst det är egentligen inga stora förändringar annars, men det känns ändå lite surt att sitta med ett nytt kort som saknar saker som andra tillverkare har som standard!
Det hade höjt helhets intrycket helt enkelt.
En annan sak jag kan komma på som jag hade stor nytta av med mitt förra moderkort är knappar, t.ex: start och reset.
Det gjorde livet lite enklare vid felsökningar, ihop byggen etc.

Jag förstår. Vi kommer med en hel del uppgraderinga nu de närmaste månaderna, så håll ut

Skrivet av FLAGEL:

Det är möjligt att jag inte tänker helt klart här, men vilka moderkort är inte för systembyggen? Personligen anser jag att det inte spelar någon roll om ni tar fram en helt ny modell eller om ni väljer att utgå från en existerande. Det viktiga är att man genuint förstår resonemanget bakom och inte gör ett halvhjärtat försök. Om det är möjligt att ta en existerande modell som är nog av ett skelett för att bygga ovan koncept på så för all del!

Skulle ett sådant moderkort (eller en sån serie) finnas tillgänglig så skulle jag endast använda dessa. Som det ser ut idag finns det inget moderkort som väcker intresse - man väljer helt enkelt det som är minst dåligt. Gigabyte har tyvärr ett enastående dåligt rykte när det gäller ACPI, ta en titt här.

Skrivet av Nifrit:

Det du och rektor beskrev är precis vad jag också eftersöker, jag skulle beskriva det som ett premiumkort utan lulul, som du sade så bygger man på de funktioner man vill ha via pci-e kort.

Tar detta vidare och ser vad vi kan göra. Det man måste göra för att få igenom det är att hitta en modell som kan användas till detta. Jag är helt med erat resonemang och har mött andra kunder med exakt samma "krav".

Skrivet av erikssonown:

Läste nyss tråden om snygga moderkort, tycker det här är något att satsa på.
http://www.ixbt.com/mainboard/ati/ati-ref-am2-xpress3200/boar...

Jag har lagt en förfrågan kring detta och fick då som svar att den där vita färgen som används, den är vit i någon månad för att sedan bli gul/brun.

Skrivet av frallan123:

Gigabyte har nog den sämsta supporten jag har stött på, Tar flera månader att få svar om ett trasigt grafikkort sen när man skicka mail till RMA har det gått ytterligare flera månader utan svar, är nog sista gången jag köper en gigabyte produkt. Nej usch säger jag.

Supporten svarar inom 24-48h efter att du lagt upp ärendet. Har du kö-nummert så kan jag titta närmare på det. En RMA tar ca 2-3veckor och det är inte för att vi ska retas, utan för att vi har service-verkstad i Tyskland samt Nederländerna. Produkten måste således ner där, och sedan tillbaks. http://ggts.gigabyte.com/

Skrivet av Mocka:

Hej Rasmus.

Jag har ett problem som jag haft sen jag började använde SSD. Det som händer är följande:
¤ Jag startar upp datorn och POST drar igång, dock tar det minst 10-15 sec innan CPU klockan räknas upp
¤ AHCI räknar upp diskarna och sen skriver POST om VMI Pool
¤ Nu händer inget på minst 30 sekunder, ingen HDD aktivitet, ingenting
¤ Win7 loggan dyker upp men de små färgglada bollarna syns inte till
¤ Inget händer på 30 sekunder, heller ingen HDD aktivitet
¤ Bollarna syns och windows laddas med normal SSD hastighet dvs snabbt och jag kommer till inloggningsskärmen
¤ Datorn fungerar som den ska men "boot time" tog säkert minst 2 minuter totalt

Detta händer helt random. Ibland går det flera dagar utan att det händer och när det inte händer så startar windows på 10-15 sek om man exkluderar POST. Eller så händer det bara när jag startar om.

Jag kör överklockat men detta hände även innan jag började överklocka. Jag har haft tre olika SSDs som OS disk och detta har hänt med alla tre.

Är det någon inställning i BIOS jag missat? Borde jag göra en Clear CMOS? Vad föreslår du?

Hejsan. Kan du testa att byta från den ena SATA kontrollern till den andra, för att se om samma problem finns kvar? Kör alltid oklockat när du gör sådana tester. Ibland kan det till och med vara så långsökt att det är kablarna för SATA som ställer till det.

Skrivet av Elghinnarisa:

då supporten på gigabyte inte alls kunde svara på min fråga utan slängde ut sig så får jag skriv här istället kanske.

Skicka en fråga till supporten (på engelska dvs) där jag förklarade ett problem som jag tror. (inte är säker utan mest för att fråga dem om det skulle kunna vara moderkortet)
Det är så att när jag startar datorn så får man ju flera val. dvs typ boot meny för att välja vilken enhet man ska boota ifrån. tror det är F8 man kan trycka för att välja felsäkert läge mm.
Men dem fungerar inte för mig, det som fungerar är att bara låta den starta normal och gå in i BIOS. alla andra som, välja boot enhet (inte i BIOS dvs) eller listan för felsäkert läge (när man får upp så man kan välja, med internet eller utan internet mm.) så dör den direkt, dvs precis när listan ska visas så dör den och startar om.
har annars fungerat utan problem, kör senaste BIOS till den (kortet ser du i signaturen, rev 1.6) och har fungerat bra. va ca 2 veckor sen den bara inte ville med det längre.

svaret jag fick från supporten va att pröva utan överklockat processor och liknande, vilket jag skrev till dem att jag redan har gjort.

Hej. Vi har pratats vid idag va?

Skrivet av milo_:

Text

Skrivet av sarimner86:

Text

Ni kan även tvinga in BIOS.

OBS! Detta gör ni på egen risk!

1. Ladda ner HP USB Disk format

2. Ladda ner Windows 98 systemfiler

3. Formatera ditt USB minne och gör det till en "DOS startup disk" samt peka på de win98 systemfilerna du laddade ner.

4. Ladda ner nvflash

5. Ladda ner BIOS

Lägg över BIOS filen och NVflash på USB minnet.

6. Starta om.

7. Viktigt du bootar från USB minnet som första HDD. Du har nu bootat upp från USB stickan och du är redo att flasha.

Flashning av ett kort
Skriv in följande:
"nvflash.exe -b backupnamn1.rom" (Tar backup)
"nvflash.exe -4 -5 -6 nyabios.rom" (Tvingar flash )

Flashining av SLI

"nvflash.exe -i0 -b backupnamn1.rom" (Tar backup på ditt först kort)
"nvflash.exe -i1 -b backupnamn2.rom" (Tar backup på ditt andra kort)

"nvflash.exe -i0 -4 -5 -6 nyabios.rom" (Tvingar flash på första kortet)
"nvflash.exe -i1 -4 -5 -6 nyabios.rom" (Tvingar flash på andra kkortet)

8. Starta om och nu ska allt fungera.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Jag förstår. Vi kommer med en hel del uppgraderinga nu de närmaste månaderna, så håll ut

Tar detta vidare och ser vad vi kan göra. Det man måste göra för att få igenom det är att hitta en modell som kan användas till detta. Jag är helt med erat resonemang och har mött andra kunder med exakt samma "krav".

Jag har lagt en förfrågan kring detta och fick då som svar att den där vita färgen som används, den är vit i någon månad för att sedan bli gul/brun.

Supporten svarar inom 24-48h efter att du lagt upp ärendet. Har du kö-nummert så kan jag titta närmare på det. En RMA tar ca 2-3veckor och det är inte för att vi ska retas, utan för att vi har service-verkstad i Tyskland samt Nederländerna. Produkten måste således ner där, och sedan tillbaks. http://ggts.gigabyte.com/

Hejsan. Kan du testa att byta från den ena SATA kontrollern till den andra, för att se om samma problem finns kvar? Kör alltid oklockat när du gör sådana tester. Ibland kan det till och med vara så långsökt att det är kablarna för SATA som ställer till det.

Hej. Vi har pratats vid idag va?

Ni kan även tvinga in BIOS.

OBS! Detta gör ni på egen risk!

1. Ladda ner HP USB Disk format

2. Ladda ner Windows 98 systemfiler

3. Formatera ditt USB minne och gör det till en "DOS startup disk" samt peka på de win98 systemfilerna du laddade ner.

4. Ladda ner nvflash

5. Ladda ner BIOS

Lägg över BIOS filen och NVflash på USB minnet.

6. Starta om.

7. Viktigt du bootar från USB minnet som första HDD. Du har nu bootat upp från USB stickan och du är redo att flasha.

Flashning av ett kort
Skriv in följande:
"nvflash.exe -b backupnamn1.rom" (Tar backup)
"nvflash.exe -4 -5 -6 nyabios.rom" (Tvingar flash )

Flashining av SLI

"nvflash.exe -i0 -b backupnamn1.rom" (Tar backup på ditt först kort)
"nvflash.exe -i1 -b backupnamn2.rom" (Tar backup på ditt andra kort)

"nvflash.exe -i0 -4 -5 -6 nyabios.rom" (Tvingar flash på första kortet)
"nvflash.exe -i1 -4 -5 -6 nyabios.rom" (Tvingar flash på andra kkortet)

8. Starta om och nu ska allt fungera.

för avancerat va fan.. jag har kört de här http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5f201273234PMc469 å de funkar inte

Om man inte har ett USB minne då??

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan. Kan du testa att byta från den ena SATA kontrollern till den andra, för att se om samma problem finns kvar? Kör alltid oklockat när du gör sådana tester. Ibland kan det till och med vara så långsökt att det är kablarna för SATA som ställer till det..

Jag kör Intel SATA controllern just nu men tycker du jag ska testa med Gigabyte controllern? Det är de två lila kontakterna om jag inte minns fel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Tar detta vidare och ser vad vi kan göra. Det man måste göra för att få igenom det är att hitta en modell som kan användas till detta. Jag är helt med erat resonemang och har mött andra kunder med exakt samma "krav".

Tack! Det låter bra, jag hoppas på det bästa. Kommer följa denna tråd väldigt noga.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag har en fråga angående mitt moderkort, ett Gigabyte GA-990FXA-UD5, och speciellt då PCI-E 1X porten.

Ser du kylflänsen där det står Ultra Durable? Den blockerar fullständigt X1 porten och gör det omöjligt att få in till exempel ett ljudkort där om kortet i fråga inte råkar ha minst en två gånger så lång PCI-E kontakt.

Hur var det tänkt här? Som det är nu för mig sitter mitt ljudkort i PCI-E X8 porten, vilket blir omöjligt när jag iframtiden byter ut mitt grafikkort mot två andra i Crossfire/SLI.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Mocka:

Jag kör Intel SATA controllern just nu men tycker du jag ska testa med Gigabyte controllern? Det är de två lila kontakterna om jag inte minns fel.

Yes, bara för att testa. Har du löst problemet?

Skrivet av Atlas Tasume:

Hejsan!

Jag har en fråga angående mitt moderkort, ett Gigabyte GA-990FXA-UD5, och speciellt då PCI-E 1X porten.

Ser du kylflänsen där det står Ultra Durable? Den blockerar fullständigt X1 porten och gör det omöjligt att få in till exempel ett ljudkort där om kortet i fråga inte råkar ha minst en två gånger så lång PCI-E kontakt.

Hur var det tänkt här? Som det är nu för mig sitter mitt ljudkort i PCI-E X8 porten, vilket blir omöjligt när jag iframtiden byter ut mitt grafikkort mot två andra i Crossfire/SLI.

Hejsan Atlas_Tasume.

Den PCIe x1 porten är mer tänkt för LAN/WLAN/eSATA/SATA/USB 3/ mindre ljudkort med mera. Det finns en rad olika kort som passar där.
Om du ska köra Crossfire/SLI kan du använda PCIex16_1 och PCIeX16_2. Då bör du ju ha i alla fall den nedersta PCIex8 porten ledig?

Visa signatur

Not in use.

Permalänk

Hej. Jag har två Gigabytekort (GTX 560 TI 448) som jag kör i SLI. O som det brukar så blir det övre kortet lite varmare än det nedre. Det som dock förvånar mig är att fläktarna ligger på en väldigt låg nivå. Finns det något bra sätt att själv 'rita om' kurvan för fläktarna, skulle tänka mig att ha en annan kurva för det något varmare kortet för att försöka kyla det mer. Jag har inte hittat något i programvaran mer än att ställa helt på manuellt eller auto.

En liten undran till. Sätter man inte kortens spänning i Bios? Har samma Bios på mina kort (annars helt identiska, gissar att 448 korten bara finns i en serie) men ändå olika spänning (950 mV på ena och 1000mV på andra). Tyckte bara att det var lite märkligt att det skilljer? Finns det någor som säger vad det 'ska va' default'?

Vart kan man få tag i Nvidia 'stickers' ? Följer ju inte med korten jag köpte iaf, är det svårt att få tag i?

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av orbsaaeri:

Hej. Jag har två Gigabytekort (GTX 560 TI 448) som jag kör i SLI. O som det brukar så blir det övre kortet lite varmare än det nedre. Det som dock förvånar mig är att fläktarna ligger på en väldigt låg nivå. Finns det något bra sätt att själv 'rita om' kurvan för fläktarna, skulle tänka mig att ha en annan kurva för det något varmare kortet för att försöka kyla det mer. Jag har inte hittat något i programvaran mer än att ställa helt på manuellt eller auto.

En liten undran till. Sätter man inte kortens spänning i Bios? Har samma Bios på mina kort (annars helt identiska, gissar att 448 korten bara finns i en serie) men ändå olika spänning (950 mV på ena och 1000mV på andra). Tyckte bara att det var lite märkligt att det skilljer? Finns det någor som säger vad det 'ska va' default'?

Vart kan man få tag i Nvidia 'stickers' ? Följer ju inte med korten jag köpte iaf, är det svårt att få tag i?

Hej.

Det går att rita om själva kurvan via BIOS-editering. Kan tex ställa in att fläkten går +10% vid "min". Villl du kan jag göra en BIOS version till dig.

Spänningen ska vara samma, men kan så klart diffa. Hur mätte du den, multimeter eller via programvara?

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ändra färger på era moderkort som tidigare sagts

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Ploxcake:

Rekommenderar ändra färger på era moderkort som tidigare sagts

Hejsan!

Vilken färg skulle du vilja se? Ge gärna exempel på PCB färg kombinerat med RAM/PCIe/Kylfläns-färg med mera.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

1. ladda ned programmet.
2. starta MSI AB
3. dra i stapeln under "Core Clock". Sänk till ~870MHz (kraschar det fortfarande får du sänka lite till)
4. tryck på apply längst ned
dock när du startar om datorn kommer hastigheten att återgå till 900 MHz
om du vill spara din valda Core Clock även efter uppstart trycker du på "apply overklocking at system startup"

Lycka till

Skrivet av sarimner86:

tack som fann!

I inställningar kan man ju klicka i "Apply overclock at system start up" eller något sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan!

Vilken färg skulle du vilja se? Ge gärna exempel på PCB färg kombinerat med RAM/PCIe/Kylfläns-färg med mera.

Totalälskar mitt 990fxa-ud7
Färgen på detta är sjukt "slickt"
Mera sånt...
Ända som är trikigt med det är den röda färgen på digitalpanelen..
Kunde ha varit blått för min del...
Kanske skicka med olika färger som "slotas" in på MB

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]