Distansförsäljning inom EU: Är det tillåtet att neka garantin?

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Jag ringde just Konsument Europa och kollade vad som hände i ärendet. Efter lite letande så hittade de allt jag skickat in, och jag fick ett nytt ärendenummer (det var tydligen nån krock mellan olika interna system). Dock så har de rätt hög belastning så det kan dröja någon vecka till innan min handläggare kommer till just mitt ärende.

Troligen kommer de göra så att de skickar det vidare till sitt systerkontor i Storbritannien, så att de kan försöka trycka på OC. Killen jag pratade med tyckte jag verkade påläst och att det jag skickat in skulle räcka, men reserverade sig för att de ju såklart inte kan tvinga OC till någonting. Om OC fortsätter vägra så kan det brittiska kontoret hjälpa till att skicka ärendet vidare till deras motsvarighet till Allmänna reklamationsnämnden.

Det går med andra ord framåt, om än långsamt. Jag har inte givit upp.

Mvh Niklas

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Hej alla,

Jag ringde just Konsument Europa och kollade vad som hände i ärendet. Efter lite letande så hittade de allt jag skickat in, och jag fick ett nytt ärendenummer (det var tydligen nån krock mellan olika interna system). Dock så har de rätt hög belastning så det kan dröja någon vecka till innan min handläggare kommer till just mitt ärende.

Troligen kommer de göra så att de skickar det vidare till sitt systerkontor i Storbritannien, så att de kan försöka trycka på OC. Killen jag pratade med tyckte jag verkade påläst och att det jag skickat in skulle räcka, men reserverade sig för att de ju såklart inte kan tvinga OC till någonting. Om OC fortsätter vägra så kan det brittiska kontoret hjälpa till att skicka ärendet vidare till deras motsvarighet till Allmänna reklamationsnämnden.

Det går med andra ord framåt, om än långsamt. Jag har inte givit upp.

Mvh Niklas

kul att höra. lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Lite off-topic kanske och inte riktigt relevant för ditt problem, men...

Jag tror faktiskt inte att dom får vägra att sälja till oss i Sverige bara för att Hazro inte vill det eftersom det strider mot idén med den inre marknaden inom EU (eller nåt sånt). Dom kan ha ett avtal med Hazro som säger att dom inte aktivt får marknadsföra skärmen i andra EU länder, men det betyder inte att dom får vägra att sälja till kunder i andra EU länder pga det. I och med att dom säger att dom inte säljer den till andra EU länder just pga att det är utomlands (fast inom EU) så tror jag faktiskt att dom trampat i klaveret.

Nu var det ju ett tag sen jag kollade och minnet kan ju svika ibland, så ovanstående är med viss reservation och be mig inte rota fram referenser.

Sålänge det är ett företag i UK som säljer får de sälja till vem de vill
Resten är bara ursäkter från dem, enda hazro bryr sig om är vem som säljer, inte vilka som köper.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Ärendet är lämnat vidare till det brittiska Konsument Europa-kontoret. Pratade med handläggaren nyss. Det uppkom dock en till idé, som jag även försöker med. Jag tror att jag har nämnt tidigare att man skall kunna göra en fordring även på sin bank, om man betalat med kreditkort.

Jag pratade med banken (ICA) och vad jag behöver göra är tydligen att få en auktoriserad reparatör/tekniker att intyga att produkten är defekt. Då behöver man tydligen, enligt Mastercards regler, inte skicka tillbaka produkten för att kunna kräva pengarna tillbaka från banken. Man fyller då i följande formulär http://www.icabanken.se/Documents/pdf/reklamationsblankett-tr... (om man har ICA-banken) och bifogar intyget samt orderbekräftelse och reklamation/konversationshistorik.

Jag skall testa att svänga förbi nån teknikverksat och se om inte de kan kolla på skärmen. Det tar ju inte många sekunder att se att den är defekt menar jag.

Återkommer med vad som händer. Till dess, God Jul och Gott Nytt År på er alla!

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

En auktoriserad verkstad kommer du troligtvis ha svårt att hitta i sverige, risken kan ju vara att det är ett absolut krav i och med att det rör sig om bankernas regelverk. Dubbelkolla detta med dem, kanske går bra med någon mer etablerad verkstad men "Lasses lödhörna" går nog bort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

En auktoriserad verkstad kommer du troligtvis ha svårt att hitta i sverige, risken kan ju vara att det är ett absolut krav i och med att det rör sig om bankernas regelverk. Dubbelkolla detta med dem, kanske går bra med någon mer etablerad verkstad men "Lasses lödhörna" går nog bort.

Hon jag pratade med på banken sade att typ någon PC verkstad, eller kanske till och med Elgiganten (hennes förslag) kunde duga. Dock räckte det inte med att nån random person bara intygade, utan det måste vara någon som säljer och/eller reparerar sådana prylar. Får se vad som händer, men tack för tipset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Följer denna tråd numera, mycket intressant lösning, det framkommer rätt tydligt vilka klåpare det är på OC och att du har rätten på din sida, ge dig inte, driv på.

En tanke, är inte insatt i exakt hur man ska göra och bete sig, men det skulle inte kunna hjälpa att uppdatera OC på vad som händer, så kanske det börjar brinna lite hos dem så de tar emot din skärm och ger dig pengarna tillbaks.

hoppas det löser sig för dig och god jul

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Entusiast

Mycket intressant läsning, har det kommit någonvart ?
Tycker de där Hazro skärmarna ser riktigt bra ut, synd att de verkar ha så mycket problem bara.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Got damn. Hur kan du va så lugn och chillad ^^3 min syrra bor i London. Hade dragit dit först och hälsat på, sen dra till deras HQ och gå Saw mode på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Hon jag pratade med på banken sade att typ någon PC verkstad, eller kanske till och med Elgiganten (hennes förslag) kunde duga. Dock räckte det inte med att nån random person bara intygade, utan det måste vara någon som säljer och/eller reparerar sådana prylar. Får se vad som händer, men tack för tipset.

Efter att ha gått genom hela tråden, vill man ju höra fortsättningen:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Hur går det? Följer detta med spänning!

Permalänk
Medlem

Det är väldigt intressant att se hur folk som dels är pålästa och dels väldigt envisa gör för att få igenom det de har laglig rätt till

Oss andra veklingar pallar ofta inte eller vet inte hur man ska göra. Tror min brorsa va inne på Onoff 10ggr och skrek åt dem för att de hade lurat på honom en försäkring som inte täckte det som de (muntligen) sa att den skulle täcka. Men så gick de ju i konkurs också, karma is a bitch

Jag hejar på dig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick hem min Hazro från Overclockers igår. Se bilderna här:

http://www.sweclockers.com/galleri/8618-hazro-hz27wc-efter-uppackning

Undra om de kan se detta som ett litet fel också?
Har ett ärende på gång hos dem som jag förväntar mig svar på idag. Ringde även till dem idag och upplyse dem om situationen. Jag kan nog få mycket hjälp via denna tråd då jag tyvärr också får med dem att göra.

nikwid: Om jag får problem skulle du kunna PMa mig till ordernummer/reklamationsärende som jag kan ha som referens? Känns skönt med en vapenbroder i dessa tider. Stå på dig!

Permalänk
Medlem

Fast det där är ett klockrent fall för reklamation hos speditör, så det får OCUK fixa även om de påstår de inte kan, de är ju kunden Borde göra det lättare för dig att få ny skärm dessutom. den är ju solklar DOA pga slarv.

Så de borde skicka ut ny direkt och fakturera den på speditören.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

Fick hem min Hazro från Overclockers igår. Se bilderna här:

http://www.sweclockers.com/galleri/8618-hazro-hz27wc-efter-uppackning

Undra om de kan se detta som ett litet fel också?
Har ett ärende på gång hos dem som jag förväntar mig svar på idag. Ringde även till dem idag och upplyse dem om situationen. Jag kan nog få mycket hjälp via denna tråd då jag tyvärr också får med dem att göra.

nikwid: Om jag får problem skulle du kunna PMa mig till ordernummer/reklamationsärende som jag kan ha som referens? Känns skönt med en vapenbroder i dessa tider. Stå på dig!

Man får ju hoppas att de inte spelar idioter i ett sånt här uppenbart fall, men man ska inte säga hej... Det är ju i alla fall ett reklamationsärende, dvs det har inget med garantin att göra. De kommer säkert försöka säga att du inte har garanti, eller att de inte får sälja skärmen utanför UK för Hazro. De sade så till mig, så det var tydligen mitt fel att jag köpte den ändå... helt sjukt.

Vet inte vad du skulle ha för nytta av mitt ärendenummer egentligen, men hör av dig om du får problem så ska jag försöka bidra med erfarenheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Jag har mailat lite (eller web note:at) med Mr Joseph Bailey idag. Lånade en del från ditt mail. Hoppas inte det gjorde något.
Som du ser så är inte detta heller ett självklart ärende för Overclocklers. Lägger med mitt sista mail till dem.

Mr Bailey,
I don’t claim any warranty and it doesn’t matter what you state on your webpage in this matter. You have clearly sent me a faulty product which I never have ordered. It is up to Overclockers to provide me with a functional product on arrival. Even if you have a line at your webpage saying ” 3yr RTB Warranty (UK customer only)” doesn’t give you the right to send me a damaged or none working product.

It is rather the opposite. According to laws in both Great Britain and Sweden (and every other EU-nation as well) I have the right to return a faulty product at no extra charge in return for a new one, if the product does not conform to the description given by the seller. My rights to return faulty goods are not something you can negotiate away, no matter what you write on your web page. "Directive 1999/44/EC of the European Parliament and of the Council of 25 May 1999 on certain aspects of the sale of consumer goods and associated guarantees", clearly states that:

3.1. The seller shall be liable to the consumer for any lack of conformity which exists at the time the goods were delivered.
3.2. In the case of a lack of conformity, the consumer shall be entitled to have the goods brought into conformity free of charge by repair or replacement, in accordance with paragraph 3, or to have an appropriate reduction made in the price or the contract rescinded with regard to those goods, in accordance with paragraphs 5 and 6.
You find the text here:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:19...

If this is as you say, that this monitor never should have been sold outside UK, why have you agreed to send it to me then? Your decision to ship it also made you responsible for the package until I have received it in a proper condition and properly functional, and it is up to Overclockers to arrange replacement until this is fulfilled. I can of course help you out in shipping it back to you as long as you send me a prepaid return slip (or send one digitally that I can print and attach to the package) so that I may return this monitor for a new one. So please stop sending me none working solutions in return, instead help me out and get this monitor over to you so that I can get a new one. (Maybe this is not even necessary? You have seen the pictures and it is completely broken so why bother in shipping it back? Just send me a new one. But if that is not possible I will return it to you.)
You find the pictures here again: http://www.sweclockers.com/galleri/8618-hazro-hz27wc-efter-up...

Finally, I don’t like you haven’t even started a RMA yet. Please start a case and give me a RMA number so we can get started.
Regards, Anders Berfner

------------------------------

Dear Anders Berfner,

as stated on our website this item is not sold outside to outside the UK with warranty or cover, if you have purchased it outside the UK ignoring this sales information you have to get it back to a location within the UK that we can collect from.

Regards,

Joseph Bailey

Dold text
Permalänk
Medlem

Det är med skräckblandad förtjusning jag följer tråden. Jag köpte själv en h27wc och jag varje natt innan jag går och lägger mig så ber jag för att jag ska slippa att ha något med supporten på OC att göra.

För allas våran skull så hoppas jag att ni ger dom på nöten. Då kommer framtida köpare här på swec ha mer kött på benen om oturen skulle vara framme.

"To arms!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

Tack för hjälpen!

Jag har mailat lite (eller web note:at) med Mr Joseph Bailey idag. Lånade en del från ditt mail. Hoppas inte det gjorde något.
Som du ser så är inte detta heller ett självklart ärende för Overclocklers. Lägger med mitt sista mail till dem.

Hmm, Joseph verkar vara första ledet i idioterna som svarar. James verkar lite vettigare. Sen fick jag till slut svar från nån lite högre, som heter Chris Montgomery och är Technical Manager. Dock var det han som hävdade att jag inte "fick" köpa skärmen utanför UK, så han är ju inte särskilt vettig heller. Jag fick dock svar i mer än en halv mening. Joseph skulle jag inte ens försöka resonera med. Googla bara på hans namn + Overclockers...

Försök istället att skicka dina meddelanden via complaints formuläret på OCUK hemsidan. Tror att det går till folk lite högre upp då.

Jag skulle också rekommendera att ta kontakt med din bank och fråga dem om hur du skall gå tillväga för att reklammera mot Mastercard/Visa om du nu handlat på kredit. Tydligen har man rätt att ställa samma fordring på dem som på säljaren enligt konsumentkreditlagen (har tyvärr inga paragrafer att citera). Du måste dock ha gjort en formell reklamation hos återförsäljaren och låtit dem få en viss tid att fixa det, men det skadar ju inte att börja förbereda sig. Sammanställ också all konversationshistorik redan nu från början, med datum och gärna klockslag, så du får nåt som liknar en mailkonversation. Det har jag gjort och det känns rätt bra att ha den att luta sig på.

Om du inte redan läst denna tråd så kan den kanske också vara till hjälp vid konversationerna.

Lycka till, håller tummarna för din del. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså förlåt men fy utav fan vilken sitts vissa av er sitter i, jag kommer personligen aldrig köpa utav OC någonsin!

Edit: Hur gick det efter att de bollade över detta till Englands svar på ARN?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Alltså förlåt men fy utav fan vilken sitts vissa av er sitter i, jag kommer personligen aldrig köpa utav OC någonsin!

Bra, då har vi ju åstadkommit någonting bra med denna tråd i alla fall.

Citat:

Edit: Hur gick det efter att de bollade över detta till Englands svar på ARN?

Har inte hört nåt än. Det kan nog ta tid. Hoppas egentligen att jag hinner reklamera mot Mastercard istället. Då kan jag ju få pengarna tillbaka och ändå behålla skärmen (som ju fungerar, trots defekterna.) Det vore liksom den bästa knäppen på OC:s näsa, för jag har ju inga tvivel på att Mastercard kan få tillbaka sina pengar från OC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Bra, då har vi ju åstadkommit någonting bra med denna tråd i alla fall.

Har inte hört nåt än. Det kan nog ta tid. Hoppas egentligen att jag hinner reklamera mot Mastercard istället. Då kan jag ju få pengarna tillbaka och ändå behålla skärmen (som ju fungerar, trots defekterna.) Det vore liksom den bästa knäppen på OC:s näsa, för jag har ju inga tvivel på att Mastercard kan få tillbaka sina pengar från OC.

Gör det. Det enda som egentligen kan hända är att de kräver tillbaka skärmen och sen slutar sälja internationellt (vilket jag tror vore bra för samtligas skull)

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Pratade med VISA UK idag. Det ska nog gå att få tillbaka slantarna även om jag betalat med debit. Såhär står det på deras hemsida:

What can I do if I don’t receive goods or services I have purchased using a Visa debit card?

Visa’s consumer protection offers consumers the opportunity to reclaim money spent on a Visa card if they are an innocent victim of fraud, they do not receive goods or services as expected, if goods are lost or the wrong goods are received. Simply put, there is no safer way to pay than with a Visa card. There is no upper limit on the value of the goods or services to be refunded and in most cases customers are covered for purchases abroad on their Visa cards as well as in the UK. The protection is subject to the terms and conditions of the payment services provider issuing the Visa card.

http://www.visaeurope.com/en/newsroom/faqs.aspx

Så det verkar inte vara kört även om Overclockers strular. Väntar med spänning på deras svar.
Jo, jag skickade in ett ärende till deras "riktiga" claim-avdelning också. Får se vad de säger/ger.

Permalänk

strular overclockers? Varför kan man ju undra, det är solklart ett speditörsproblem och de borde inte ha några som helst problem att få pengarna tillbaka. Om du inte får rätsida på det skicka mig ett pm så kan jag ringa dem åt dig, det brukar hjälpa när man frågar efter deras chef

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Står det någon annanstans än i produktbeskrivningen att dom inte säljs utanför UK?
Menar, om man vet vad man ska ha läser man oftast inte produktbeskrivningen så noga så dom borde ju skriva det vid köpknappen eller i orderbekräftelsen eller liknande.

Sen verkar overclockers ha väldiga problem med att skilja på deras "garanti" och reklamation. Borde ju dom som återförsäljare ha koll på tycker man.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Har nu lyckats få ett intyg från en lokal PC-reparatör att skärmen har 90-120 pixeldefekter (svårt att räkna). Det är inskickat till min bank, tillsammans med konversationshistorik, problembeskrivning och en blankett för reklamationer som banken tillhandahöll. De är mycket tillmötesgående och förklarade utförligt hur jag skulle fylla i blanketten. Jag kunde också maila in allt för att starta ärendet snabbare, medan originalen med påskrift kommer på post lite senare. Mycket trevligt.

Jag har rätt goda förhoppningar om att få tillbaka pengarna den här vägen.

Skrivet av fas723:

Pratade med VISA UK idag. Det ska nog gå att få tillbaka slantarna även om jag betalat med debit. Såhär står det på deras hemsida:

What can I do if I don’t receive goods or services I have purchased using a Visa debit card?

Visa’s consumer protection offers consumers the opportunity to reclaim money spent on a Visa card if they are an innocent victim of fraud, they do not receive goods or services as expected, if goods are lost or the wrong goods are received. Simply put, there is no safer way to pay than with a Visa card. There is no upper limit on the value of the goods or services to be refunded and in most cases customers are covered for purchases abroad on their Visa cards as well as in the UK. The protection is subject to the terms and conditions of the payment services provider issuing the Visa card.

http://www.visaeurope.com/en/newsroom/faqs.aspx

Dold text

Så det verkar inte vara kört även om Overclockers strular. Väntar med spänning på deras svar.
Jo, jag skickade in ett ärende till deras "riktiga" claim-avdelning också. Får se vad de säger/ger.

Har du fortfarande inte fått något svar?

Skrivet av Grottbert:

Står det någon annanstans än i produktbeskrivningen att dom inte säljs utanför UK?
Menar, om man vet vad man ska ha läser man oftast inte produktbeskrivningen så noga så dom borde ju skriva det vid köpknappen eller i orderbekräftelsen eller liknande.

Sen verkar overclockers ha väldiga problem med att skilja på deras "garanti" och reklamation. Borde ju dom som återförsäljare ha koll på tycker man.

Faktum är att det inte står någonstans. Det står bara inom en parantes att garantin enbart är för kunder inom UK, vilket är helt oväsentligt. Dock hade det nog inte räckt att skriva med stora röda bokstäver över hela sidan att man inte får köpa: är det möjligt att köpa så måste de också upprätthålla alla förpliktelser de har mot kunden. Om de inte vill leverera utanför UK så måste de göra det omöjligt att köpa, vilket inte är svårare än att skriva en rad kod som säger ifrån när man väljer ett land annat än UK i leveransalternativen.

Att de inte kan skilja på garanti och reklamation är nog inte okunnighet, utan snarare en utstuderad metod för att solla bort de allra flesta fallen med missnöjda kunder. Många skulle nog ha gett sig vid det här laget, men jag tänker fanimej ge dem på pälsen. Inte för att jag kommer svälta om jag inte får pengarna, utan för att jag inte accepterar deras fula knep.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Följer detta med stort intresse, tack för uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Okej, här kommer fortsättningen...

Fick inget svar alls på mitt förra mail (det som jag la upp här i tråden). Därför skickade jag in ärendet till Konsument Europa. Där fick jag bra hjälp och tips på hur jag skulle fortsätta. De har inte tagit tag i ärendet än, men jag har fortsatt på egen hand.

Tillslut ringde jag Overcloclers och fick efter påtryckningar tillslut igenom min reklamation! Men jag får, enligt Overclockers, stå för frakten tillbaka själv. Detta kommer jag såklart driva vidare via Konsument Europa, men för att komma vidare nu skickade jag in skärmen i torsdags.

VISA-spåret gav mig inget tyvärr... Just då blev jag ganska nedstämd. Det visade sig nämligen att det som de skriver på deras hemsida (VISA alltså) inte gäller svenska banker eftersom de inte köper den tjänsten av VISA. Note to self: Köp varor som dessa på credit.

För er som vill läsa mitt sista mail till Overcloclers kan läsa här:

Hello,
Since I didn't heard anything from you in over 5 days after my last WebNote I called in last Thursday (January 12th) and got to speak to James this time. James gave me a great support and finally sent me a RMA number for me to return my monitor with.

I have now sent the monitor back for a new one. It will most likely arrive to you early this coming week. I used you address slip attached to my RMA confirmation, but when I gave it to the shipping company they took one of their own address notes. Note: that one doesn't have the RMA number attached to it. The other one you gave me is still there so you will find the number on the parcel.

As we spoke of over the phone (and James agreed to help me with this) I would like you to both check the monitor for damages before you sent it and pack the monitor in a better way. I have been in contact with the shipping company and I have a statement from them that the present packaging isn't enough. So please make it better this time.

I would prefer if you James could continue on with this case since you are up to date in this matter. And I would also like you to reply me on the other massages I have sent in before.

Finally, I have also made further investigation in the matter; who should pay for transporting cost I’ve had for sending the monitor back to you again (now I have temporary paid for it), and it is regulated by law that you, Overclockers, are bound to do this. The amount is 670 SEK, which is equal to 63£. Please send me this, so that I don't have to take this further. Since you have used DPD Classic Europe when you shipped the package you will be covered by their insurance in cases like this. I have tried to place a claim at them but it is up to the sender (who paid for the service) to request the insurance to take effect.

If you wish to have a look at the statement from the shipping company or the recipe of my 670 SEK spent sending the monitor back I gladly help you out. Just give me an e-mail address (or somewhere where I can upload it) and return it for you.

Thanks for your help! I’m looking forward to your reply. Br / Anders Berfner

Dold text

nikwid: Fick erbjudandet av James att få tillbaka pengarna, då torskar jag frakten (en gång till). Bestämde mig för att ta en ny vända med skärmen. Dumt?

Permalänk

Hoppas du får dina pengar snarast, du är ett föredöme för internationell konsumenträtt :)!

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

nikwid: Fick erbjudandet av James att få tillbaka pengarna, då torskar jag frakten (en gång till). Bestämde mig för att ta en ny vända med skärmen. Dumt?

Tror nog att du gjorde ett OK beslut. Förstår ju att det skulle vara surt att slänga pengar på frakt och inte få nåt alls för det. Håller tummarna för att du får en vettig skärm nu. Jag förstår också att du inte vill driva lika hårt som jag iom att din skärm är helt trasig och därför inte av värde för dig. Min fungerar ju, och jag är rätt övertygad om att OC bara skulle hävda att de inte hittar några fel på den, så därför ville jag ju inte skicka iväg den för egna pengar och hoppas på deras goodwill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gjorde en helomvändning idag och ringde Overclockers och sa att jag ville få pengarna tillbaka istället. Fick ett ok från dem och sen köpte jag den på Mediafrost för ~1500 kr mindre.

Senare ficka jag svar av Joseph Bailey (på ett annat mail). Man tror ju inte han är sann.

Dear Anders Berfner,

we are not covered by DPD for this, as explained you went around the fact we said it is not to be bought outside of the UK on our website and used the fact our system has a loop hole that still allows you to actually ship it outside the UK for some reason. Now we have a £350 loss because you ignored the message and you have to pay to ship it back to us.

Regards,

Joseph Bailey

Dold text