Distansförsäljning inom EU: Är det tillåtet att neka garantin?

Permalänk

Det är ju bara rätt åt dem att de står med förlusten, gött jobbat!

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Har nu fått bekräftelse från banken att de utreder ärendet och att jag temporärt får tillbaka pengarna. De kan dock dras tillbaka utan notis om de finner att jag inte hade rätt till min reklamation (hoppas jag ju inte på). Men, saker är på G.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk

Hur går det? Vill veta slutet på denna saga innan jag somnar.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Fick svar från Konsument Europa, som i sin tur fått svar från det brittiska kontoret. Enligt dem så kan jag inte kräva att OC skall hämta skärmen. Däremot skall jag skicka in den på egen bekostnad och sedan kräva att de betalar tillbaka även detta.

Enligt mig är det mer en tolkningsfråga. Jag hade dock kunnat tänka mig den lösningen om OC hade föreslagit det själva, istället för att bara blåneka att jag har rätt till gratis returfrakt. Ingenstans meddelade de att jag skulle få pengarna tillbaka.

Jag får hoppas på Mastercards utredninng. Jag har ju trots allt skickat ett intyg på att skärmen är defekt, och det skulle ju innebära att jag inte behöver skicka tillbaka den, enligt kvinnan på banken. Vi får se, men jag börjar blir lite uppgiven.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Hej på er! Här kommer slutet på min story med OC.

I fredags fick jag tillbaka mina slantar från OC. De var ganska upprörda då de insåg att de hade gett mig ett RMA-nummer av misstag. Men eftersom jag redan hade skickat in skärmen kunde de inte återkalla reklamationsärendet. Jag förlorade mina 29£ i frakt till Sverige, men det hade jag räknat med. Nu har jag ett ärende liggandes hos Europeiska för min 675 SEK som frakten tillbaka kostade mig. Dessa kommer jag processa (om än långsamt) tills att jag får tillbaka dem av OC.

Förra vecka fick jag dessutom hem skärmen på nytt från Mediafrost. Allt var som det skulle. Inga sprickor, inga döda pixlar eller damm bakom glasskivan. Skärmen presterar dessutom helt fantastiskt! Och nu till det bästa. På Mediafrost betalade jag allt som allt ~1500 spänn mindre än på OC, dessutom fick jag tillbaka mer av OC än jag betalat för skärmen från första början tack vara valutaändringar. Så nu såhär två månader senare är jag ändå ganska nöjd med resultatet.

Tack alla för ert stöd i kampen mot OC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

Hej på er! Här kommer slutet på min story med OC.

I fredags fick jag tillbaka mina slantar från OC. De var ganska upprörda då de insåg att de hade gett mig ett RMA-nummer av misstag. Men eftersom jag redan hade skickat in skärmen kunde de inte återkalla reklamationsärendet. Jag förlorade mina 29£ i frakt till Sverige, men det hade jag räknat med. Nu har jag ett ärende liggandes hos Europeiska för min 675 SEK som frakten tillbaka kostade mig. Dessa kommer jag processa (om än långsamt) tills att jag får tillbaka dem av OC.

Förra vecka fick jag dessutom hem skärmen på nytt från Mediafrost. Allt var som det skulle. Inga sprickor, inga döda pixlar eller damm bakom glasskivan. Skärmen presterar dessutom helt fantastiskt! Och nu till det bästa. På Mediafrost betalade jag allt som allt ~1500 spänn mindre än på OC, dessutom fick jag tillbaka mer av OC än jag betalat för skärmen från första början tack vara valutaändringar. Så nu såhär två månader senare är jag ändå ganska nöjd med resultatet.

Tack alla för ert stöd i kampen mot OC!

Hej! Skönt att det löste sig så pass bra till slut för dig. Skulle dock rekommendera att du skall processa även ursprungsfrakten. Den skall du också få tillbaka.

Jag har btw fått tillbaka mina pengar. Vet dock inte om det är permanent då Mastercards utredning inte är klar (vad jag vet). Den som lever får se.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Hazaa!

Glada nyheter kära barn! Fick hem ett brev från banken idag där de bekräftar att jag får behålla de pengar jag fick tillbaka tidigare. Jag har alltså, efter en lång och mödosam process, fått tillbaka vartenda öre (3 980,92kr) för skärmen. Skam den som ger sig.

Jag vill tacka för allt stöd jag fått här på SweC. Jag hoppas att denna tråd kanske kan hjälpa någon annan som befinner sig i en liknande sits.

Nu ska jag njuta av lite ME3 på min stora gratisskärm och känna mig skadeglad mot Overclockers. Ha det fint!

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwid:

Glada nyheter kära barn! Fick hem ett brev från banken idag där de bekräftar att jag får behålla de pengar jag fick tillbaka tidigare. Jag har alltså, efter en lång och mödosam process, fått tillbaka vartenda öre (3 980,92kr) för skärmen. Skam den som ger sig.

Jag vill tacka för allt stöd jag fått här på SweC. Jag hoppas att denna tråd kanske kan hjälpa någon annan som befinner sig i en liknande sits.

Nu ska jag njuta av lite ME3 på min stora gratisskärm och känna mig skadeglad mot Overclockers. Ha det fint!

Verkligen kul att höra att det har löst sig! Så sant som det är sagt - skam den som ger sig!

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Glada nyheter kära barn! Fick hem ett brev från banken idag där de bekräftar att jag får behålla de pengar jag fick tillbaka tidigare. Jag har alltså, efter en lång och mödosam process, fått tillbaka vartenda öre (3 980,92kr) för skärmen. Skam den som ger sig.

Jag vill tacka för allt stöd jag fått här på SweC. Jag hoppas att denna tråd kanske kan hjälpa någon annan som befinner sig i en liknande sits.

Nu ska jag njuta av lite ME3 på min stora gratisskärm och känna mig skadeglad mot Overclockers. Ha det fint!

Kanon. Låter lite synd att du får sitta på en defekt skärm. Men du fick i alla fall pengarna tillbaks.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

FAN va härligt niklas. Gratisskärm och pengarna på kontot måste smaka gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

FAN va härligt niklas. Gratisskärm och pengarna på kontot måste smaka gott.

Indeed it does! Speciellt som defekterna mer är en teknikalitet än ett fel man faktiskt ser. Men skadeglädjen mot OC är nog ändå det bästa, haha.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2