Tips/hjälp med Crossfire?

Permalänk
Medlem

Tips/hjälp med Crossfire?

Ska nu slänga in 6970 CF i datorn och det blir därmed mitt första försök med Crossfire. Jag är långt ifrån den mest kompetenta personen när det kommer till mjukvara och skulle uppskatta tips och råd hur jag ska optimera allt.

Jag tänker då bland annat på hur det andra kortet ibland kan stängas av när det inte behövs. Hur ändrar jag det? I BIOS? Jag är osäker på hur jag ens hittar åt BIOS, vilket känns lite pinsamt då jag ändå anser mig vara relativt bildad, åtminstone hårdvarumässigt. Så alla råd ni kan tänkas klämma ut uppskattas!

Permalänk
Medlem

1.sätt i moderkortet bara ett kort
2.starta dator och installera senaste ati drivrutinerna och sen stänga av dator
3.sätt i moderkortet den andra 6970 med CF bridge och starta datorn
4.Ladda ner cap4 ,installera den sen starta om dator och kolla i CC att CF är markerad

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Entusiast

Om du redan har ett 6970 i burken och tänkt slänga in ett till, så se då till innan att ta bort & ominstallera drivrutinerna när kort #2 sitter i.
BIOS/UEFI kommer du in i under post, oftast via ''DEL'', förövrigt så tvekar jag på om det existerar någon sådan funktion som stänger av gpu x under idle.
Båda korten går ner i IDLE läge direkt när korten körs i 2D läget (Internet browser/Flash/vanliga filmer, etc).
Klockar sedan upp sig igen när en 3D applikation öppnas. (BF3/CoD/World of Warcraft, etc)
Se bara till att ha ett kompatibelt moderkort & Nätaggregat.
Lycka till.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Du avinstallerar Amd Catalyst drivrutinen,stänger av datorn, monterar båda grafikkorten, startar datorn o installerar drivrutinen, nyaste nu är 11.10.

Öppna Catalyst Control Center o se till att Crossfire är ibockat,

När du vill stänga av Crossfire så gör du det i Catalyst Control Center genom att avbocka Crossfire.

Det är inget som sker auto utan båda korten är igång helatiden dock nerklockar dom sig ordentligt (2d) när dom inte används i 3D så dom drar minimalt med ström..

Du behöver aldrig gå in i bios för o sätta på o stänga av CF, för den funktionen finns inte utan vill du stänga av kort nr2 helt så får du heltenkelt urmontera kortet, vilket är onödigt..

Bios kommer man i genom att trycka på DEL alt F2 vid uppstart..

Permalänk
Medlem

Att kortet stängs ner är något jag hört. Kanske blev felinformerad på den punkten. Men tackar för tipsen! Finns det något sätt att se ifall båda korten går för 100% så att jag vet att allt funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ladda ner tillhörande Application profiles, annars finns risken att ett kort idlar i vissa 3d applikationer även om cf är ibockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Glöm inte att ladda ner tillhörande Application profiles, annars finns risken att ett kort idlar i vissa 3d applikationer även om cf är ibockat.

Antar att du syftar på Cap4? Om inte, så har jag i alla fall dragit hem det och installerat det. Är det bara att installera och sen är det klart? För det ger ingen synlig skillnad. Trodde jag manuellt skulle göra/ladda profiler, så jag vet inte riktigt om det är korrekt installerat.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att aktiviteten på mitt andra kort inte är speciellt hög. På CCC har den kommit upp i max 5% när jag prov spelat lite BF3. What to do?