Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hmm... så vad är skillnaden mellan K och övriga då menar du?

K-modeller kan överklockas längre, då de har en multipel som är låst till >50 istället för "4 högre än den gör i turbo".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Ja det är väl jag i ett nötskal Orimliga krav och svårt att bestämma sig när man konfronteras med den bistra verkligheten. Vill ha allt men inte betala för det.

Vänta bara tills det kör ihop sig och prylarna inte passar i det gamla Antec Aria-chassi jag sniket tänkte använda

Det lutar nog åt att jag skiter i allt vad spel heter och chansar på den inbyggda grafiken i SB. Med UAC av så verkar den ok.

Ja det är väl bara att prova den integrerade grafiken först, duger den inte så är det bara till att hosta upp till ett separat grafikkort.

Jag sitter lite i samma båt, planerar för ett HTPC-bygge i vinter men kan inte bestämma mig för om jag ska köra på Llano eller på en 1155.

Llano tror jag ger mig vad jag behöver, kommer inte spela på burken. dock så ser ajg att Trinity kommer med nya sockeln FM2 och då dör Llano. Kör man på en 1155 så känns det som att man kan uppgradera den längre fram på ett bättre sätt. Fast samtidigt så om 3-4 år så finns det ju något helt annat som man vill ha och då byter man väl hela riggen...

Jag kommer i vilket fall satsa på ett chassi med passiv kylning, Streacom F5c eller F8C + PicoPSU för att få det tvärtyst. Har funderat på att prova G630T för att sedan byta till en Ivy Bridge när den väl kommer. Och går jag på det spåret kommer jag satsa några hundringar till på ett Z68-kort, bara för att!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Någon som vet om "24P-buggen" blir fixad om man endast uppgraderar processorn till Ivy Bridge eller har det med moderkortet att göra också?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Någon som vet om "24P-buggen" blir fixad om man endast uppgraderar processorn till Ivy Bridge eller har det med moderkortet att göra också?

Mycket bra fråga, tack för att du påminde mig. Har funderat på det också. Relativt mitt projekt så verkar det ju dock som om Ivy Bridge ligger för långt borta. När jag startade tråden så trodde jag att IB skulle komma efter årsskiftet (ja, det var naivt), men nu verkar det ju bekräftat att speciellt då de nya I3-processorerna dröjer till nästa höst. Och då kan det ju ändå falla på att de inte är prisvärda nog eller inte erbjuder en tillräcklig fördel gentemot gamla I3. Det är lite väl mycket att chansa på tycker jag för egen del.

Håller fortfarande på och velar mellan Llano och SB. Det som dock fick mig att tänka i nya banor var madvr. Precis som det där med Hi10p så var det helt nytt för mig. Men nu när man upptäckt det så vill man ju inte vara utan.

Det känns ju spontant inte som att Nvidia regerar precis i den prisklassen vi talar om (500-900:-) sett till spel-prestanda eller energiförbrukning. Så det är ett dilemma för mig. Har sett att GT430 rekommenderats, men jag tycker som sagt att prestandan där inte riktigt är övertygande. Såg en intressant recension där man just ställde A8-3850 (6550D) mot I3 2100 (GT 430). Inte direkt så imponerande med tanke på den extra energiförbrukningen och kostnaden. En konsekvens av att Llano är rätt ok på grafik, men också av att GT430 är passé. Åsikter?

Permalänk

Angående moderkort till Sandy Bridge så hittade jag den här länken.
Där står en del om vilka kort som går att underklocka osv. Intels var vinnare i det testet. Det har inte UEFI, men det kanske kan offras.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av flashmonstret:

Angående moderkort till Sandy Bridge så hittade jag den här länken.
Där står en del om vilka kort som går att underklocka osv. Intels var vinnare i det testet. Det har inte UEFI, men det kanske kan offras.

Ja, jag funderade på det kortet (Intel DH67CF-B3) också först, låg förbrukning i idle o allt, men Z68 (ASRock Z68M-ITX/HT) är ju mer intressant. Inte så många jämförande tester på den än, men man får ju intryck av att den är rätt strömsnål. Sen var det inte så stor prisskillnad heller till fördel för H67.

UEFI kan ju vara en känslig fråga. Klart man gärna vill ha det. Men samtidigt är man ju inte lite paranoid vad gäller konsekvenserna. Nu verkar det ju iofs vara full fart på de som hackar bios (av både legitima och "illegitima" skäl) så det kanske inte är någon ko på isen där.

Permalänk
Medlem

Jag kör på gtx470/570 för att komma runt dessa problem

orkar inte tänka på el räkning, jag har på datorerna när jag e hemma annars e dem avstängda..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Jag kör på gtx470/570 för att komma runt dessa problem

orkar inte tänka på el räkning, jag har på datorerna när jag e hemma annars e dem avstängda..

Du har ju delvis en poäng. Man löser många problem med att gå upp till bättre grafikkort. Dock ser jag väl att det kan bli problem minst sagt att köra GTX 470 el dyl på en PicoPSU i framtiden. Även nätdelen jag har i lådan redan nu är ju bara på 300W och den går tyvärr inte lätt att byta pga konstruktionen.

Som jag ser det är GTX 550 Ti det värsta jag skulle våga satsa på (jämförelse av förbrukning). Men sett till prestanda per watt så står hela den serien sig illa mot Radeon.

Sen undrar jag lite över varför bara GT 520 har stöd för VP5 än? När kommer det bättre kort med ny Purevideo?

Permalänk

En annan sak jag funderar på är om det är korkat att köra på Mini-ITX om man inte behöver (har ju ett gammalt mATX-chassi). Jag tänkte väl som så att mindre är bättre för framtiden om man vill byta chassi .... men hur är det egentligen med grafikkort och Mini-ITX-moderkorten? Har ju förstått av flera recensioner att det är våldsamt lite plats mellan processorns kylfläns (även Box-modellen) och PCI-E. Samtidigt ser man ju folk som satt i otroligt överdimensionerade grafikkort i Mini-ITX-system utan problem. Är det grönt ljus att ha vilket grafikkort som helst (ex sådana med heatpipes på baksidan, typ vissa passiva GT430)? Det känns inte så va?

Förlorar man något om man går upp till mATX istället? Blir de systemen mindre strömsnåla exempelvis per definition? Är Mini-ITX mer optimerat?

Permalänk

Jaha, då blev det såhär iaf. Vågade inte gå på Mini-ITX-svängen utan satsade på mATX istället. Har lätt ångest för att jag eventuellt gav upp alla chanser till låg energiförbrukning i och med valet av moderkort men vad sjutton. Det är ju inte precis så att jag varit villig att gå den sista distansen för att kapa värmeutvecklingen heller (grafikkortslöst, PicoPSU, SSD, klocka ned CPU etc) så det känns ju som det kvittar.

- Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3
- i3-2100 (box-kylaren tills vidare)
- Corsair Vengeance Low Profile (2x4 GB, varför inte liksom)
- Logitech K400 tangentbord (bra kompromiss?)

Kunde inte komma fram till något grafikkort, så det får väl vänta ett tag. Kanske kan hitta ett begagnat GT430 eller så. Chassi kommer även i fortsättningen att vara första generationens Antec Aria som jag sa tidigare. Hårddisk får jag ta en äldre 750GB Seagate tills vidare. SSD blir ju för dyrt när det handlar om en tusenlapp till på en burk som kostar mig ca 2000:-. Den tusenlappen kan ju användas bättre på grafikkort för att skala upp video.

Permalänk
Medlem

Formatet på moderkortet behöver inte ha någon betydelse för energiförbrukningen. Fördelen med mATX är att man får med plats för instickskort. Du kanske vill pluppa i TV-kort eller ljudkort så småningom.

Har du projektor eller någon jättestor TV eftersom du behöver så avancerad videokvalitet? Jag tror man knappt ser någon skillnad på normalt TV-avstånd vilka uppskalningsmetoder som används. Men jag har kanske fel? Själv skulle jag nog nöjt mig med ett GT520. Har för närvarande en "skrot-dator" som htpc med ett 8400GS PCI-kort som jag kör xbmc pvr och tvheadend på med Arch Linux. Har i och för sig ingen jättebra TV men tycker ändå bildkvaliteten duger (kör nvidia-ion optimerad autodeinterlace och bilinjär uppskalning)... Visst vet jag att det är skillnad om man sitter nära och detaljgranskar (när man kör på datorskärmen t.ex.) men i TV-soffan så syns nog inte dessa skillnader jättemycket. Åtminstone inte på min gamla 32-tums TV.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Formatet på moderkortet behöver inte ha någon betydelse för energiförbrukningen. Fördelen med mATX är att man får med plats för instickskort. Du kanske vill pluppa i TV-kort eller ljudkort så småningom.

Har du projektor eller någon jättestor TV eftersom du behöver så avancerad videokvalitet? Jag tror man knappt ser någon skillnad på normalt TV-avstånd vilka uppskalningsmetoder som används. Men jag har kanske fel? Själv skulle jag nog nöjt mig med ett GT520. Har för närvarande en "skrot-dator" som htpc med ett 8400GS PCI-kort som jag kör xbmc pvr och tvheadend på med Arch Linux. Har i och för sig ingen jättebra TV men tycker ändå bildkvaliteten duger (kör nvidia-ion optimerad autodeinterlace och bilinjär uppskalning)... Visst vet jag att det är skillnad om man sitter nära och detaljgranskar (när man kör på datorskärmen t.ex.) men i TV-soffan så syns nog inte dessa skillnader jättemycket. Åtminstone inte på min gamla 32-tums TV.

Jo, rent teoretiskt så borde det ju inte vara så stor skillnad mellan Mini-ITX och mATX, antagligen större skillnad mellan olika tillverkare. Men man vet ju aldrig.

Har inte ens en TV än (tjock-tv räknas inte va?) Ingen överdrift att säga att jag letat TV under flera års tid. Köpte en 50-tums Panasonic G30 för ett par veckor sedan men var tvungen att lämna tillbaka den eftersom jag ser upplever "rainbow effect" (RBE). Tråkigt och dålig research av mig jag vet. Men det är svårt att se något i butik när man inte har någon erfarenhet av tekniken. Så nu är jag på jakt efter en typ 46-tums LCD/LED. Har bl.a. kikat lite på Philips 8606T, som fått rätt bra kritik. Men det kostar på att komma i närheten av plasma kan jag ju säga.

Generellt så kanske inte uppskalning är en sån där jättegrej, men det hör väl till lite med folk som hänger på Sweclockers eller hemmabio-forum att vi är lite onödigt omständiga ... eller?

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att min TV är en tjock-tv, kanske därför jag inte ser skillnaden. Den är ganska förlåtande om man säger så. Men den har HDMI-ingång i alla fall och bildkvaliteten är rätt OK ändå. Var väl bland de sista tjock-tv man kunde köpa...

Permalänk

I väntan på den perfekta TV:n (kanske nu i februari-rean?) så har jag börjat fundera på grafikkort till burken igen. Ville ju som bekant ha ett kort som tillät lite spel och samtidigt hade bra pris och energiförbrukning i relation till prestanda (ref). Nvidias bästa i den kategorin är ju isf 560, och AMD är kanske 6850?

Har släppt det där med ljudlös design för länge sedan. Kommer istället att stänga in burken i en TV-bänk och om det behövs ventilera bänken med fläktar på baksidan.

Det jag funderar på är om det lönar sig, eller om man till och med måste ha en sån där "lövblås"-kylare som flyttar i vart fall en del varm luft ur chassit? Isf är man ju lite begränsad vad man kan köpa, speciellt begagnat. Har inga fläktplatser i chassit (Antec Aria) så den enda mekaniska ventilationen sker genom nätdelen.

Permalänk
Medlem

Jag kör intel i3 2105 med HD 3000 som grafik och det funkar otroligt bra för mediauppspelning.
Kör xbmc 11 beta 1 och alltid sett något hack eller liknande.
Testat bluray iso filer och det spelas upp utan problem.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Skrivet av sorksat:

Jag kör intel i3 2105 med HD 3000 som grafik och det funkar otroligt bra för mediauppspelning.
Kör xbmc 11 beta 1 och alltid sett något hack eller liknande.
Testat bluray iso filer och det spelas upp utan problem.

Jo så är det säkert. Men för att både komma upp i ordentlig kvalité på uppspelning (testades väl av Anandtech och varken I3 eller Llanos inbyggda höll måttet) SAMT att kunna spela spel så behövs ju något helt annat.

Och ser man till pris / prestanda så får man ju inte mycket för pengarna när man köper kort typ GT 430 eller så. Därför tänkte jag mig något mer rejält.

Det skulle vara intressant att vet om någon kan uppskatta vilket som blir värst för chassi-temperaturen - säg ett passivt GT 430 eller ett betydligt snabbare kort med aktiv kylning men som flyttar en hel del av den ökade effekten ur chassit. Min farhåga är ju att ex passivt kyla ett GTS 450 (430 är ju för långsamt och oprisvärt i praktiken) el dyl kan bli rena döden för det dåligt ventilerade chassit. Är ni med på vad jag är ute efter? Man vill ju ha en optimal lösning.

Permalänk

Bildkvalitet behöver du inte noja över, det är ruggigt bra bild på min plasma hemma oavsett om den matats med fusionbaserade byggen, core i3 med ATI 6870 eller nuvarande G630T med dess GPU - ditt problem är mer om det skall spelas, då har du ett kylningsproblem att ta hand om istället då du åker på ett dedikerat grafikkort med trist värmeutveckling.

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv och funderar på att byta ut min 4 år gamla HTPC med en i3 i ett matx-chassi. Skulle dock aldrig köra på den integrerade grafiken.

Dock måste jag säga att mitt val att gå på en "riktig" dator som HTPC har hållit förvånansvärt väl genom åren.

Jag har en AMD X2 - 1,9 Ghz med 3GB RAM som jag körde i flera år på den integrerade grafiken (Radeon nånting i moderkortet...) men när jag köpte en Plasma för ett år sedan så satte jag även i ett passivt 5570 för att bildkvaliteten på det integrerade visade sig vara bedrövlig i 1080p.

Just nu fungerar den utmärkt, har den till att spela in TV med Windows Media Center, spela upp blu-ray via XBMC och spela lite på då och då med en trådlös 360-kontroll. Skyrim till exempel fungerar utmärkt.

Som kontrast har jag en kompis som köpte en atom/ion-burk och den är sååå långsam i jämförelse. Om DXVA inte funkar för en film så är han körd. Playkanaler hackar osv... Och spel kan han ju glömma. Låter mer gör den också.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag sitter själv och funderar på att byta ut min 4 år gamla HTPC med en i3 i ett matx-chassi. Skulle dock aldrig köra på den integrerade grafiken.

Om vi inte pratar spel....varför skulle du inte köra på den integrerade grafiken?

Permalänk

Men det är ju precis spel vi talar om. Varför bygga en hel dator och inte lägga till de par hundralappar som gör den spelbar? Jag har lagt ned det där med ljudlöst. Bygg in datorn i bänken istället. Speciellt om man ändå har surr-plasma. Hehe.

Och ja, det är klart det är skillnad på inbyggt och dedikerat när det gäller bild-kvalité.
http://www.anandtech.com/show/4479/amd-a83850-an-htpc-perspec...

Är det verkligen ingen som kan kvantifiera hur effektiva "lövblås"-fläktarna är på att flytta värme (alstrat av grafikkortet) ur chassit? Relativt att låta en annan kyllösning stå passiv eller bara vispa runt luften i chassit. Vad jag menar är alltså om det rent av kan löna sig temperaturmässigt att köpa ett snabbare/varmare kort, men med en kyllösning som då flyttar värmen ur det dåliga chassit. Eller att det i vart fall inte straffar sig.

Permalänk
Skrivet av bjornhallberg:

Men det är ju precis spel vi talar om. Varför bygga en hel dator och inte lägga till de par hundralappar som gör den spelbar? Jag har lagt ned det där med ljudlöst. Bygg in datorn i bänken istället. Speciellt om man ändå har surr-plasma. Hehe.

Och ja, det är klart det är skillnad på inbyggt och dedikerat när det gäller bild-kvalité.
http://www.anandtech.com/show/4479/amd-a83850-an-htpc-perspec...

Sorry...men surrplasma - trams - den är dödstyst, och bilden är sjukt bra, oavsett om det är en fusion, ett 6870, eller en g630t med inbyggd gpu som matat den.
Jag väljer att testa själv, istället för att läsa tester. Matar man med rätt material, på rätt sätt...så blir det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SecretAgentMan:

Sorry...men surrplasma - trams - den är dödstyst, och bilden är sjukt bra, oavsett om det är en fusion, ett 6870, eller en g630t med inbyggd gpu som matat den.
Jag väljer att testa själv, istället för att läsa tester. Matar man med rätt material, på rätt sätt...så blir det bra.

Det är inte sant. Jag har en 46" Panasonic plasma som surrar mer ju ljusare bild. Det är helt klart märkbart i tysta scener. Sen kanske inte ALLA plasmor surrar, det är en annan sak.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Det är inte sant. Jag har en 46" Panasonic plasma som surrar mer ju ljusare bild. Det är helt klart märkbart i tysta scener. Sen kanske inte ALLA plasmor surrar, det är en annan sak.

/hulle.

Ja...att din plasma surrar är ju troligtvis ett tecken på att alla gör det. Min LG 50 är dödstyst, trots att den är koreansk.

Bra bild har den med, även via sandybridge gpu...

/J

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SecretAgentMan:

Ja...att din plasma surrar är ju troligtvis ett tecken på att alla gör det. Min LG 50 är dödstyst, trots att den är koreansk.

Bra bild har den med, även via sandybridge gpu...

/J

Skickades från m.sweclockers.com

Ja... det var exakt det jag skrev också.

Hulle :"Sen kanske inte ALLA plasmor surrar, det är en annan sak."

Surr vid ljusa bilder på plasmor är ett välkänt fenomen som inträffar på en hel del modeller. Jag svarade bara på din kommentar

SecretAgentMan: "Sorry...men surrplasma - trams - den är dödstyst, och bilden är sjukt bra, oavsett om det är en fusion, ett 6870, eller en g630t med inbyggd gpu som matat den."

surrplasma finns, även om din inte surrar.

On-topic: Jag körde länge på den integrerade grafiken på mitt moderkort (Radeon x1250) men när jag köpte en hd-tv (surrig plasma... ) märkte jag att bildkvaliteten var bedrövlig. Det var väldigt dassiga färger och dessutom kunde datorn få för sig att inte skicka ut någon bild via HDMI när jag startade om den ibland, utan bara via VGA. Det var därför jag köpte ett 5570 som jag fick för 300kr. Resultatet blev kanonbild, inga problem med HDMI (inklusive ljudet via HDMI), och en helt ok spelprestanda.

Jag tycker att om man har bra kylning med tysta fläktar eller kan ställa lådan i ett skåp (blir nästan helt ljudlöst även om man tar bort bakstycket för ventilation) så finns det väldig få fördelar med små integrerade system. T.ex. en sådan sak som att när jag köpte min HTPC (som sitter i en full-ATX-låda) använde jag inte den för spel, men sen behövde jag bara lägga till ett billigt grafikkort för att kunna spela spel som Skyrim alldeles utmärkt.

Med ett ITX-system med ION/Fusion är man mycket mer låst. Fördelarna är en mindre låda, marginellt lägre pris.... och inget mer.

Mindre låda har jag och säkert de flesta andra ingen användning av då de flesta ändå har en tv-bänk stor nog att hålla receivern och därmed lätt kan svälja en mATX-låda.

Tystare är de inte heller... de ion-burkar jag sett har haft en arg liten surrande fläkt, min burk hör man i princip inte trots mycket varmare komponenter då det är en stor rymlig låda där jag kunnat sätta 12cms Noctua-fläktar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Hade en Panasonic G30 hemma ett tag. Hade också gått på den där plasma-hypen. Surrandet var väl det minsta problemet (hördes ej från soffan i de FLESTA fall, precis som en dator inte hörs heller på det avståndet, därav min poäng med att tysta datorer är bortkastad tid och pengar för HTPC). Upptäckte att jag kunde se mycket tydlig RBE (rainbow effect) så den TV:n åkte tillbaka. Hade givetvis frågat om RBE innan på diverse hemmabio-forum, men nollorna där nonchalerade mina farhågor och bidrog till vad som kunde blivit en riktig katastrof (utan öppet köp iaf).

Vad gäller den omtvistade bildkvalitén så förlitar jag mig nog iaf på tester. Istället för folks uppfattningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Vad gäller den omtvistade bildkvalitén så förlitar jag mig nog iaf på tester. Istället för folks uppfattningar.

Du vet om att dessa tester är just uppfattningar av recencenten? i en väldigt specifik miljö på det under väldigt specifika förhållanden. Det pratas mycket om deinterlace prestanda som kan vara lidande på integrerade gpu'er och just pentium varianten av SB vilket är lite småkul då de flesta kör med material som är progressivt kodat, själv har jag 90% progressivt kodat material & resten är DVD/BD isos/skiva och känner man fortfarande att deinterlace skillnaden är så viktig så finns det rätt bra metoder för mjukvara att hantera det vilket en cpu i denna klass klarar mer än väl och det kan i många fall ge betydligt bättre bildkvalite än HW deinterlace om korrekt inställt med en render som faktiskt funkar.

Min poäng är att man kan inte bara länka till ett test & referera till att den ena fått mer poäng än den andra om man inte läst om hur testet gått till och vad det är som egentligen testas & sedan hur det räknas ut, en väldigt stor del av testerna tar upp hur "bra" korten applicerar dynamisk kontrast, dynamiska färger, dynamisk manipulerade hudtoner etc etc etc, allehanda postprocessing effekter som ingen vettig människa skulle använda i hembio sammanhang då det enda det gör är att förstöra bilden i olika grad. Titta bara på mosquito NR, det har blivit populärt av någon outgrundlig anledning, har aldrig skådat ett filter som förstör bildinformation så grovt, kunde lika gärna köra ett smooth filter på max.

I testet så tar man upp just detta:

Citat:

HQV scores need to be taken with a grain of salt. In particular, one must check the tests where the GPU lost out points. In case those tests don't reflect the reader's usage scenario, the handicap can probably be ignored. So, it is essential that the scores for each test be compared, rather than just the total value.

Så snälla, innan man säger att något är skit, läs ordentligt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Tellus82 - Min poäng helt och hållet. Tack!

Permalänk

Ok. Borde väl förväntat mig fanboy-clockers och allmänt raljerande istället för svar på mina frågor genom tråden. Jag slår vad om att ni fortfarande inte sett vad jag ursprungligen frågade om. Nu vet jag bättre än att ställa några frågor här i framtiden. Och jag har redan Googlat fram mitt svar. Tack för mig!