5870 2GB eyefinity6 Dödat :(

Permalänk
Medlem

5870 2GB eyefinity6 Dödat :(

Jag var nöjd över mitt Ati Radeon HD5870 2GB Eyefinity6 kort, det dög gott och väl för mig, men när jag böt upp mig från Phenom II 1090T till en i7 2600K med H100 vattenkylning och drog upp processorn till 4.8GHz började jag överklocka grafikkortet med och stockkylaren tjöt som en stucken gris.

Så jag köpte en "Arctic Cooling Accelero Xtreme 5870" kylare till kortet och hoppades på att vara glad, men problem uppstog, kylflänsarna till grafikminnet hade kylkuddar på sig med ett tunt lager lim på så dem skulle fastna på grafikminnet, dock var detta gammalt och limmet åkte med skyddsplasten, så jag tog och beställde "Arctic Silver Thermal Adhesive" till dem och skrapade bort kylkuddarna och sedan tvättade flänsarna rena med acceton samt rengjorde grafikminnes chipsen, sen glatt limmade jag fast kylflänsarna helt tuan problem startade kortet i datorn och allt var frid och fröjd.

Dock släppte flänsarna och jag misstänkte att jag använde för lite "Arctic Silver Thermal Adhesive" så jag körde ett par testrundor för att hitta lagom mängd och när jag var nöjd efter flera testkörningar så lät jag kortet ligga och härda 6h så dem verkligen satt fast.

Dock var det sorg när jag vaknade och skulle stoppa i kortet i datorn igen.

Det fungerade inte, fläktarna på kortet startar, men kortet ger ingen signal till skärmen och datorn startar istället via det integrerade grafiken.

Jag provade att dra ut både 8pin och 6pin strömförsörjningen till kortet och då skriker kortet som det skall göra när man försöker starta det.

Satt även i kortet i den gammla Phenom II 1090T burken som itne har integrerad grafik för att se vad som hände, konstigt nog startar datorn och man hör windows inloggningsljud men ingen bild, lägger man handen på kortet/flänsarna är dem kalla så det färekommer ingen värmeutvecklingen.

Skärmarna känner dock att dem sitter i med HDMI för den slår av så fort jag drar ut kontakten från kortet.

Så jag har inspekterat kortet väldigt noga och inte hittat något spill av Arctic Silver Thermal Adhesive på några pins eller ledningsbanor så har ingen aning av vad som hänt, monterat bort den stora kylaren till GPUn och rengjort och satt på ny Artic silver 5 pasta men inget resultat.

Någon som har en aning om vad det kan vara elelr skall jag skrota kortet och ta och köpa mig ett nytt?

Kortet är inte värt något omd et itne fungerar men man kanske får en hundring för kylaren som ändå är under 1vecka gammal.

tacksam för svar, jag är övertygad om att kortet är stendött men kan itne lsita ut varför samt tycker jag att det är konstigt att datorerna känner att ett kort sitter i för dem utan integrerad grafik vägrar starta utan ett kort

Skall försöka felsöka lite till, löser det sig inte får jag väll lägga en beställning på ett 6970 ikväll :/ Men sura pengar att kasta ut när jag var nöjd med kortet jag hade och det kostade mig över 4 tusen för under ett årsen

EDIT: Tryckte i ett 6770 som jag hade liggandes sålänge, presterar bra mycket sämmre än gammla kortet.

Edit igen: efter lite eftertanke så funderar jag på att vänta på radeon HD 7xxx serien och får leva med ett 6770 ett tag :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.