Vänsterpartiets ledarskap

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C8H10N4O2
Registrerad
Jul 2007

Vänsterpartiets ledarskap

Hej,

Vad har ni för åsikter kring vänsterpartiets ledarskap och de som kandiderar för det? Styrelsen har ju sagt nej till delat ledarskap, men frågan är tydligen fortfarande öppen. Vem anser ni vara den mest lämpade, och tycker ni att det ska vara delat ledarskap eller inte?

Och snälla; låt inte det här bli en pajkastningstråd. Det är tänkt att man ska kunna diskutera sina åsikter om Vänsterpartiets ledarskap här, inte huruvida alliansen eller oppositionen är bäst. Blir det pajkastning kommer jag se till att tråden blir låst, men jag hoppas att vi slipper det. Självfallet är det okej med sakliga argument om att delat ledarskap är bra/dåligt genom kopplingar till hur det fungerar i andra partiet, men helst inte mer än så.

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Jag anser utan tvekan att Sjöstedt är den mest lämpade.
Han tycker jag kan ha rätt sunda åsikter ibland som dessutom kan tilltala andra än de allra mest vänstervridna. Det torde ju vara viktigt för dem om de vill växa.

Om delat ledarskap för ett parti är lyckat eller inte har jag inte funderat så mycket över.
Jag tror nog ändå att odelat är bäst av den anledningen att det är lättare att göra en ledare känd bland folk än två.
Fast vill man avpersonifiera ledarskapet och mer låta partiets politik vara ansiktet utåt så är det nog en god ide' att dela på partiledarposten.

Namn : Jesper | Ålder : 40 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C8H10N4O2
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av JesperT:

Jag anser utan tvekan att Sjöstedt är den mest lämpade.
Han tycker jag kan ha rätt sunda åsikter ibland som dessutom kan tilltala andra än de allra mest vänstervridna. Det torde ju vara viktigt för dem om de vill växa.

Jag håller med. Han verkar helt klart bäst, och har som du säger väldigt sunda åsikter om saker och ting. Dock behöver man medietränas, men det kommer ju komma naturligt om han blir vald som partiledare.

Jag måste säga att jag inte har så stor koll på de andra partiledarna alls faktiskt. Jag har hört lite smått om Linde, men inget alls annars.

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Instämmer med JesperT i frågan om mest lämpad kandidat. Såg en debatten mellan Hamilton och Sjöstedt på SVT nu i veckan där Jonas gjorde mycket bra ifrån sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

Det blir inge kul med Jonas Sjöstedt. Jag kräver att vänsterpartiet hittar nån ur samma hårda skola som Ohly istället. Det är inte meningen att vänsterpartiet skall låta vettiga överhuvudtaget. Extremistpartiers främsta uppgift är just att vara roliga och extrema. Annars kan de lika gärna vara Sossar. Dessutom tror jag att de i längden förlorar på det då man just konkurrerar med större partier som har en fullständig realistisk politik.

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Sentenced:

Det blir inge kul med Jonas Sjöstedt. Jag kräver att vänsterpartiet hittar nån ur samma hårda skola som Ohly istället. Det är inte meningen att vänsterpartiet skall låta vettiga överhuvudtaget. Extremistpartiers främsta uppgift är just att vara roliga och extrema. Annars kan de lika gärna vara Sossar. Dessutom tror jag att de i längden förlorar på det då man just konkurrerar med större partier som har en fullständig realistisk politik.

Fast de kanske gör som moderaterna och skapar nya vänsterpartiet. Det är exakt samma sak som gamla vänsterparitet egentligen men det gömmer de bakom lite fina ord som "nya arbetarpartiet" och så vidare. Med lite smart retorik kan man sedan sno tillräckligt många röster för att få den makt man vill. Efter det är det ju bara att köra på som vanligt. Så inför nästa val kanske vi ser en ljusröd logga med texten: "Nya vänsterpartiet - det nya sossepartiet".

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24