Skyrim, hur kommer ni spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Jag tyckte dock att det var löjligt att man fick bounty i oblivion även om ingen såg en stjäla saker.

Tydligen så kan tamdjuren rapportera om brott. Häftigt va!
Finns en fix för det i Wrye Bash.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

Tydligen så kan tamdjuren rapportera om brott. Häftigt va!
Finns en fix för det i Wrye Bash.

Jag vet om att dom hade detta problem nu i Skyrim men inte i Oblivion? Däremot så används väl mycket gammal kod kanske så felet som fanns och aldrig löstes då nu är löst i skyrim.

Permalänk
Medlem

Jag kommer lira en imperial krigare, kommer köra som jag gjorde i Morrowind och oblivion med tvåhandsvapen som huvudvapen och sen ha en sköld och ett enhandssvärd som sidovapen. Testar nog dual-wield också. Min vinnande kombination var i oblivion det tvåhandade svärdet man fick i shivering isles, Shadowfang? Shadow-något iaf, sen Umbra sword + azuras star för att ladda upp det igen. I Morrowind var det en daedric dai-katana enchantad med 60-100 fire splash damage, det var roliga tider det.

Sen kommer man skapa en assassin och en mage också, i sinom tid. Hoppas dom har kvar daedric armor, fanns ju inget coolare set i varken Oblivion eller Morrowind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag vet om att dom hade detta problem nu i Skyrim men inte i Oblivion? Däremot så används väl mycket gammal kod kanske så felet som fanns och aldrig löstes då nu är löst i skyrim.

De upptäckte väl problemet när de höll på med Skyrim, men jo samma kod fanns ju i Oblivion också.
Det är väl en feature i Radiant AI, som vakter som ibland letar efter mat i soptunnorna.
I Fallout 3 så kunde väl fredliga NPC:er ibland få för sig att sno mat från ditt husdjur vilket ledde till allmän strid.

Men, i nyare versioner av Wrye Bash så finns det en fix för angiveriproblemet.
Finns som ett av många val när man skapar en bash-patch.
Enligt loggen så borde det vara under "Tweak Actors/Irresponsible Creatures".

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

De upptäckte väl problemet när de höll på med Skyrim, men jo samma kod fanns ju i Oblivion också.
Det är väl en feature i Radiant AI, som vakter som ibland letar efter mat i soptunnorna.
I Fallout 3 så kunde väl fredliga NPC:er ibland få för sig att sno mat från ditt husdjur vilket ledde till allmän strid.

Men, i nyare versioner av Wrye Bash så finns det en fix för angiveriproblemet.
Finns som ett av många val när man skapar en bash-patch.
Enligt loggen så borde det vara under "Tweak Actors/Irresponsible Creatures".

Okej, jag minns att något liknande problem uppstod för mig i shivering isles, helt plötsligt i dementia så började värsta kriget mellan massa NPC:er.

Permalänk
Medlem

Jag kommer garanterat testa mig fram och prova det mesta, men siktet är inställt på en bufflig och lite feg (går det ens? ) Nord med pilbåge, sköld och enhandssvärd/yxa. Stjäla, lämlästa, förolämpa och hjälpa stackare om vartannat. Helt enkelt göra det man känner för.

Permalänk
Medlem

Det mesta låter nästan trist här.. tror fan jag installerar divinity 2 istället och skippar detta spel helt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Skrivet av Pixo:

Det mesta låter nästan trist här.. tror fan jag installerar divinity 2 istället och skippar detta spel helt.

Första recesionen av Skyrim (gjord av en Australiensisk tidning) gav Skyrim 95% så man kan ju hoppas att dom var seriösa i sitt betygsättande.

Permalänk
Medlem

Ska testa mage denna gången, brukar annars alltid bli warrior.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gött skriveri, försöker få inspiration tills på fredag från denna tråden. Känner mig helt klart sugen på någon typ utav battlemage.

Permalänk
Medlem

Argonian assassin kommer jag köra. Första gången jag spela Oblivion så blev det en Argonian bara för att de var den enda rasen som inte såg ut som stryk. Att smyga omkring har alltid varit kul så detta blir min "setup" för första playthroughen i Skyrim.

Sen blir det nog en mage/warrior

Visa signatur

Stationär: Q9550 @ 3777.5MHz, ATI Radeon HD5850 1GB, Asus P5Q SE, 4Gb DDR2 PC6400 Corsair XMS2, Corsair 550W, Thermaltake TRUE + 3 Noctua NF-P12, Antec 300 med fläktar, 1x 640Gb WD black och nån random DVD-läsare me lightscribe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Ska köra rogue med svart läder och knivmörda hela världen.

hahaha

Permalänk

Assassination all the way.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Jag hör nog som vanligt till Dark-Elf-gänget, tror jag.

Spelade bara extrem-moddat TES4 efter första varvet & iom det custom race,
- men det är väl DarkElf som ligger närmast, så det får det bli initialt.

Tycker att Imperials, Nords, Redguards, Orcs & Altmers var för klumpiga i TES4, medan Bosmers
& Bretons kändes .. för små. Khajiits eller Argonians är inget för mig heller.
Jag kan komma att ändra mig när jag väl sitter & skapar min char (naturligtvis),
men detta är iaf planen i nuläget. "Alteration" gillar jag med, inget "lock-picking" med en
rejäl "Open-lock" -spell. Sneaking-skills är ett absolut måste.

Kommer att satsa på en stark, lätt & snabb karaktär med enhandssvärd, pilbåge
& några elaka Destruction-spells, om nu Skyrims char-system tillåter det.
I Oblivion gjorde jag en själv som hette "Kill" vid Lvl50, den var fin den ..

.. Och det är OFC "Female Char" som gäller i Singleplayer, orka titta på en mans röv ett helt spel.

Permalänk
Entusiast

Blir en Khajit, sen får vi se, Dark Brotherhood var ju definitivt det bästa i Oblivion så ska nog anpassa gubben efter det

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd

Brukar sluta med att jag kör en typisk "springa-in-och-döda-allt-med-svärd-sköld-tung rustning" hjälte. Men ska fan spela sneaky nu

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

jag lirar dark mage eller vad det heter. Dödade en kyckling i en stad och fick varenda NPC efter mig så döda inte kycklingar! Annars är väl spelet ganska nice

Visa signatur

Intel Core i9 10850k @ 4.8GHz || Nvidia GeForce GTX 3080 || HyperX Fury RGB 32GB 3600MHZ || ASUS ROG STRIX Z490-H || Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe || Ducky One 2 Mini RGB || Steelseries QcK Heavy || Razer Naga

Permalänk

Så som traditionen varit ända sedan Daggerfall så kommer Quintarrando El'Aedande, en tidlös herre av Bosmerskt ursprung att fortsätta sina äventyr världen över. Han var med 3E 405 när Kejsaren behövde hjälp att utreda ett mord och likaså 3E 427 när Kejsaren sände honom till Vvardenfell för att mörda en gammal krigsherre.
Han stod vid Kejsarens sida när denne blev mördad 3E 433 och satte grunden för en helt ny era i sin jakt på tronens sanna arvinge.

201 år senare fortsätter nu hans äventyr efter en lång och välförtjänt vila i sitt hem i Elden Root i Valenwood.
Fortfarande ung enligt Mer's mått, inte mer än dryga 400 år gammal men ändock en man med betydande historia.

Han skyr strid så långt det går, löser hellre konflikter med talets gåva och håller sig i skuggorna för att observera sin motståndares vanor och ovanor innan något beslut tas. Många har kallat honom lönnmördare men han själv beskriver sig som Agent i Imperiets tjänst.

Nu, 4E 201 begär så Imperiet åter igen hans hjälp. Den Uppsatte Konungen av Skyrim har blivit mördad och Imperiet, svagt som det är efter Oblivionkrisen tappar mer och mer greppet om sina undersåtar. Den nye Kejsaren har sänt Quintarrando, en in till döden bevisat lojal tjänare, för att undersöka ännu ett mord och om möjligt, vinna befolkningens gunst och förstärka imperiets allt svagare grepp om landet i norr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

Så som traditionen varit ända sedan Daggerfall så kommer Quintarrando El'Aedande, en tidlös herre av Bosmerskt ursprung att fortsätta sina äventyr världen över. Han var med 3E 405 när Kejsaren behövde hjälp att utreda ett mord och likaså 3E 427 när Kejsaren sände honom till Vvardenfell för att mörda en gammal krigsherre.
Han stod vid Kejsarens sida när denne blev mördad 3E 433 och satte grunden för en helt ny era i sin jakt på tronens sanna arvinge.

201 år senare fortsätter nu hans äventyr efter en lång och välförtjänt vila i sitt hem i Elden Root i Valenwood.
Fortfarande ung enligt Mer's mått, inte mer än dryga 400 år gammal men ändock en man med betydande historia.

Han skyr strid så långt det går, löser hellre konflikter med talets gåva och håller sig i skuggorna för att observera sin motståndares vanor och ovanor innan något beslut tas. Många har kallat honom lönnmördare men han själv beskriver sig som Agent i Imperiets tjänst.

Nu, 4E 201 begär så Imperiet åter igen hans hjälp. Den Uppsatte Konungen av Skyrim har blivit mördad och Imperiet, svagt som det är efter Oblivionkrisen tappar mer och mer greppet om sina undersåtar. Den nye Kejsaren har sänt Quintarrando, en in till döden bevisat lojal tjänare, för att undersöka ännu ett mord och om möjligt, vinna befolkningens gunst och förstärka imperiets allt svagare grepp om landet i norr.

YESS!, _Så_ lirar man SP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag vet om att dom hade detta problem nu i Skyrim men inte i Oblivion? Däremot så används väl mycket gammal kod kanske så felet som fanns och aldrig löstes då nu är löst i skyrim.

Det är på grund av AIn är uppbyggd. Alla actors har olika stats, så som 'aggression', 'confidence', 'responisibilty' och några andra. Beroende på 'responsibilty' nivån så rapporterade AIn olika brott till bounty systemet. T.ex. de i Mythic Dawn i den där grottan, de har låg responsibilty och bryr sig inte om man snor saker från dem, medans vakterna som har 100% responsibility rapporterar alla brott.

Hoppas det gjorde det lite klarare.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Stealth med bow (som vanligt), hade det varit något annat spel hade jag börjat som mage...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Du tänker på DLCerna.
Finns bara en expansion.
Dock är DLCerna, helt ok. Specielly Knights of the Nine.

Är det nån sammanhängande story i elder scrolls-liren eller kan man börja med vilket som helst och ändå slippa spoilers?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Är det nån sammanhängande story i elder scrolls-liren eller kan man börja med vilket som helst och ändå slippa spoilers?

Man kan börja med vilken som helst. Skulle dock rekommendera att börja med Morrowind. Sättet man slåss på kan vara lite jobbigt i början, men välj long blade/short blade eller vad du nu använder som major skill och levla upp det till ~40 så går det mycket bättre.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Först och främst, silverrosen har vunnit... vet att det inte på något sätt är en tävling men ändå
Men jag tycker det är sjukt illa här, ingen som kör Bosmer/Wood Elf minus sneak
Jag körde det på oblivion, min älskade båge fanns alltid vid min sida så fick man dock springa runt som en idiot men men.
Nu i skyrim finns det ju dual-wield och då är man ju fan typ legolas, Legend wait for it... dary!!!

Permalänk
Medlem

Första gången jag lirar ett elder scrolls-spel så jag kommer gå in helt fräsch utan förväntningar och tidigare erfarenhet. Tänker inte läsa på nånting i förväg utan bara glida in och ta allt som det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Ska köra rogue med svart läder och knivmörda hela världen.

+1

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

har bara spelat Oblivion tidigare, där var jag Darkelf, eld, blixt kombinerat med allt annat, svärd, låsupplåsningsmagi, och annat trams

drog ner svårigheten en del, var trött på att stå och hugga på en person om och om igen, tills de tillslut dog,
två välriktade slag, och så föll de ihop, precis lagom.

springa på med lite eld, hackandslash och vidare till nästa.
alldeles för otålig för att springa och gömma mig, jag är ute efter "storyn" och inte att gömma mig bakom trädstammar.

(och när det var tråkuppdrag, eller obligatoriskt, rensa ut grottan som man snubblar på, så var det egensnickrad magi, 100% camoflauge, det var efter närmare 300 timmar spenderade i spelet, alla alla uppdrag utförda och hela kartan genomsprungen ungefär.)

spelar ju ingen roll vilken svårighet man kör på med 100%camouflage, man är oslagbar. något som egentligen är tråkigt, men jag njöt av det som tusan

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Själv så ska jag vara ond, typ sauron eller liknande!

Permalänk
Skrivet av Hammar:

YESS!, _Så_ lirar man SP.

Skrivet av foxyperson:

Först och främst, silverrosen har vunnit...

Tackar, tackar.
Just precis det här är också en anledning till att jag har otroligt svårt för MMO. Jag VILL ha en story som jag blir indragen i, jag vill känna mig delaktig i min spelvärd och dess utveckling, jag vill vara karaktären jag bygger upp och vars liv jag en kort stund lever. De MMO jag har testat är otroligt tafatta när det kommer till en medryckande spelvärld och de som faktiskt lyckas med detta förstörs av "rofln00bs".

Efter fem år av -intensiv- väntan är nu spelet på väg till min brevlåda och jag har tagit fem dagars semester från jobbet för att klara av att spela av mig det värsta av beroendet. Ska bli otroligt intressant att se hur det hela kommer kännas den här gången. Det har ju tyvärr varit en relativt stadig nedgång på spelglädjen i serien sedan Daggerfall men det känns som att Skyrim faktiskt har potential att ändra trenden.

Permalänk
Skrivet av nivv:

Är det nån sammanhängande story i elder scrolls-liren eller kan man börja med vilket som helst och ändå slippa spoilers?

Det är en av sakerna som är så otroligt roligt med just Elder Scrolls. Det är en extremt och kraftigt sammanhängande story som är genomgående i hela spelserien, men den påverkar inte varje individuellt spel mer än en ensam soldat vid tyska fronten 1945 påverkade ditt liv. Storyn bestämmer på alla sätt vad som kommer hända i nästkommande spel men vill man veta varför och hur är det bara att gå till ett bibliotek och läsa på.