Skyrim, hur kommer ni spela?

Permalänk
Skrivet av mangemani:

i början så är det väl kul att springa från ställe till ställe, men jag tycker att det blir väldigt drygt i längden, speciellt då man är helt inne i nått uppdrag och bara vill komma till stället och börja med det.
häst i all är, men inte ens med den så blir det något mer roligt.
jag har bara erfarenhet utav oblivion och där tyckte jag det blev tråkigt och drygt efter ett tag.
men jag ska faktiskt ge skyrim en chans då det gäller att inte fast travla, ska försöka att gå manuellt då jag ska någonstans.
men kommer nog att fuska då man ska springa rakt över kartan, då pallar jag inte.

Så har jag utnyttjat Fast travel själv hittills, bedömer jag att jag själv inte skulle orka med tiden det tar att ta sig från a till b så använde jag mig av fast travel, annars försökte jag använda benen så mycket som möjligt. (delvis för att det faktiskt var statmässigt fördelaktigt då det ökar Athletics)

Skrivet av Mindrax:

I Daggerfall blev man nästan tvungen ibland för att spelet buggade sig så mycket. Lätt att fastna eller rent av ramla igenom marken sen var det kört.

Skrivet av Azoicer:

I Daggerfall var det i stort sett ett måste pga. buggar samt att det är sjukt stort och tar evigheter att gå från ett ställe från ett annat. Om man pratar längre "quests".

Håller med, det var ofta man kom på sig med att knappt ens vänta tills man var utanför stadsmurarna innan man klickade upp kartan. Jag var inte jätteglad i det då heller men det var som sagt en nödvändighet.

Orsaken till frågan var att jag många gånger har stött på en nästan innerlig avsky mot att det över huvud taget finns fast travel i Oblivion trots att förekomsten av detta fenomen har varit påtaglig igenom hela spelserien.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är ju dock att Daggerfall var ENORMT, även om 90% av alla dungeons och "terräng" såg precis likadan ut.
Det är omöjligt om man inte vill spela samma karaktär i evigheter.
Tar väl en 20 timmar eller vad det var att gå från ett hörn till det andra.

I Oblivion så hade man häst, och allt möjligt som gjorde travel lätt som sjutton. Det tog inte så lång tid att röra sig från punkt A till punkt B.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av Azoicer:

Visst, men Mark och Recall kunde endast användas där du själv hade varit.
Mages Guild teleport var fortfarande endast att använda mellan Mages Guild.

Det fanns INGEN "fast travel" som i att du är ute och går, och sedan teleporteras till "random place".

Att det fanns mer sätt, är helt ok, så länge du inte kan göra det helt ute i vildmarken utan att använda magi.

Båtar/Silt Striders/Carriers (Skyrim?) är bra, om det är mellan städer/byar.
Är det så att du kan använda det när fan som helst, är det inte bra.

Det håller jag definitivt med om, Det gick inte att logiskt förklara Fast Travel-systemet i Oblivion, precis som med systemet i Daggerfall, det bara var där och punkt. Systemet i Morrowind tyckte jag otroligt mycket om själv, även om jag försökte att undvika det så långt som möjligt(när jag inte var uttråkad). Det var ju trevligt att de begränsade systemet i Oblivion till att bara gälla platser du redan varit på(jämfört med Daggerfall, där du ändå kunde hoppa precis som du ville och kände för) men samtidigt saknades även känslan av att kliva av båten/silt stridern i en stad/by du aldrig någonsin sett förut och sedan behöva spendera någon timme med att lokalisera sig för att slippa gå vilse.

Något jag definitivt saknade med Oblivions system var Random encounters, det hade piffat upp det hela en smula i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

Det håller jag definitivt med om, Det gick inte att logiskt förklara Fast Travel-systemet i Oblivion, precis som med systemet i Daggerfall, det bara var där och punkt. Systemet i Morrowind tyckte jag otroligt mycket om själv, även om jag försökte att undvika det så långt som möjligt(när jag inte var uttråkad). Det var ju trevligt att de begränsade systemet i Oblivion till att bara gälla platser du redan varit på(jämfört med Daggerfall, där du ändå kunde hoppa precis som du ville och kände för) men samtidigt saknades även känslan av att kliva av båten/silt stridern i en stad/by du aldrig någonsin sett förut och sedan behöva spendera någon timme med att lokalisera sig för att slippa gå vilse.

Något jag definitivt saknade med Oblivions system var Random encounters, det hade piffat upp det hela en smula i min mening.

Håller med till 100%.

Men Skyrim ska ju ha fixat det, så det är bara att hoppas, så det blir kul och intressant att resa omkring.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Skillnaden är ju dock att Daggerfall var ENORMT, även om 90% av alla dungeons och "terräng" såg precis likadan ut.
Det är omöjligt om man inte vill spela samma karaktär i evigheter.
Tar väl en 20 timmar eller vad det var att gå från ett hörn till det andra.

I Oblivion så hade man häst, och allt möjligt som gjorde travel lätt som sjutton. Det tog inte så lång tid att röra sig från punkt A till punkt B.

Morrowind var 9 km^2 stort, Oblivion var 24km^2, Daggerfall var 161.600km^2 stort. Morrowind var 0.01% så stort som Daggerfall.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Morrowind var 9 km^2 stort, Oblivion var 24km^2, Daggerfall var 161.600km^2 stort. Morrowind var 0.01% så stort som Daggerfall.

I know.
Dock kändes Vvardenfell sjukt mycket större än Oblivion. Och Daggerfall pga. att allt var inte samma sak (Daggerfall).
Oblivion kändes litet, pga. dåligt implementerat system för "the infamous pointer" och fast travel.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Morrowind verkade större än Oblivion eftersom man inte såg lika långt.
Med Oblivions "Distant Lands" så kunde man ju enkelt se huvudstaden från nästan hela spelet bara det var tillräckligt bra väder. I Morrowind så såg man ganske kort även vid fint väder.
Var det dimma i Morrowind gick man ju nästan vilse inuti städerna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Det som är så bra med Oblivions fast travel är att visssa tycker det är kul att resa överallt själv, då använder man inte funktionen och om man tycker att det är en bra funktion så kan man använda den. Hur kan mer features vara sämre om de är helt valfria?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte riktigt starkt på samma som en av alla jag läste, en små rasistisk nord som slår folk och bara är allmänt stark, men de lutar lite mer åt en "Spelltheif" enhandat med magi, BLAM!

Permalänk
Skrivet av foxyperson:

Det som är så bra med Oblivions fast travel är att visssa tycker det är kul att resa överallt själv, då använder man inte funktionen och om man tycker att det är en bra funktion så kan man använda den. Hur kan mer features vara sämre om de är helt valfria?

som vi diskuterade tidigare i tråden så är det inte så mycket det faktum att möjligheten existerar som att det är hur upplägget runt den är. Morrowinds fast travel kändes mer genuin eftersom du fick den förklarad med "taxi"/magi. I Oblivion fanns den bara där för att den fanns där, spelet gav dig inga som helst förklaringar på varför du kunde Spacejump-a utan att gå in i ftl.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av silverrosen:

Så som traditionen varit ända sedan Daggerfall så kommer Quintarrando El'Aedande, en tidlös herre av Bosmerskt ursprung att fortsätta sina äventyr världen över. Han var med 3E 405 när Kejsaren behövde hjälp att utreda ett mord och likaså 3E 427 när Kejsaren sände honom till Vvardenfell för att mörda en gammal krigsherre.
Han stod vid Kejsarens sida när denne blev mördad 3E 433 och satte grunden för en helt ny era i sin jakt på tronens sanna arvinge.

201 år senare fortsätter nu hans äventyr efter en lång och välförtjänt vila i sitt hem i Elden Root i Valenwood.
Fortfarande ung enligt Mer's mått, inte mer än dryga 400 år gammal men ändock en man med betydande historia.

Han skyr strid så långt det går, löser hellre konflikter med talets gåva och håller sig i skuggorna för att observera sin motståndares vanor och ovanor innan något beslut tas. Många har kallat honom lönnmördare men han själv beskriver sig som Agent i Imperiets tjänst.

Nu, 4E 201 begär så Imperiet åter igen hans hjälp. Den Uppsatte Konungen av Skyrim har blivit mördad och Imperiet, svagt som det är efter Oblivionkrisen tappar mer och mer greppet om sina undersåtar. Den nye Kejsaren har sänt Quintarrando, en in till döden bevisat lojal tjänare, för att undersöka ännu ett mord och om möjligt, vinna befolkningens gunst och förstärka imperiets allt svagare grepp om landet i norr.

Låt mig gissa, du liksom många andra (mig inkl.) spenderade hellre din ungdom nere i en källare en lördagskväll tillsammans med ett gäng seminördiga vänner spelande tärningsrollspel medans mamman i huset kom ner med nybakade bullar och hemgjord saft från trädgårdens svarta vinbär.

Förövrigt, grym berättelse. Exakt så skall SP-rollspel spelas!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Låt mig gissa, du liksom många andra (mig inkl.) spenderade hellre din ungdom nere i en källare en lördagskväll tillsammans med ett gäng seminördiga vänner spelande tärningsrollspel medans mamman i huset kom ner med nybakade bullar och hemgjord saft från trädgårdens svarta vinbär.

Förövrigt, grym berättelse. Exakt så skall SP-rollspel spelas!

Hur kunde du gissa det? ;D

Tackar, tackar. Jag har planer på att skriva en dagbok till honom den här gången, det har ju ändå gått ganska lång tid sedan han var på äventyr senast och han blir ju inte äldre.

Permalänk

Jag anser mig själv lite nördig (ganska mycket faktiskt) men nu börjar det gå över styr tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

som vi diskuterade tidigare i tråden så är det inte så mycket det faktum att möjligheten existerar som att det är hur upplägget runt den är. Morrowinds fast travel kändes mer genuin eftersom du fick den förklarad med "taxi"/magi. I Oblivion fanns den bara där för att den fanns där, spelet gav dig inga som helst förklaringar på varför du kunde Spacejump-a utan att gå in i ftl.

Det behöver väl inte förklaras? Filmer och böcker hoppar nästan alltid förbi ointressanta passager i handlingen och det är ju bara att se det på samma sätt här. Inget intressant hände på vägen tillbaka så du valde att hoppa förbi den biten.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Det behöver väl inte förklaras? Filmer och böcker hoppar nästan alltid förbi ointressanta passager i handlingen och det är ju bara att se det på samma sätt här. Inget intressant hände på vägen tillbaka så du valde att hoppa förbi den biten.

Så är det. Men det här är varken en film eller en bok. Det är ett rollspel, där du ikläder dig en persons liv och lever det för en stund. Och mig veterligen hoppar man bara i storyn i livet under sömn, kraftig fylla eller annan drogpåverkan.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag anser mig själv lite nördig (ganska mycket faktiskt) men nu börjar det gå över styr tycker jag!

Själv är jag sådan att jag för dagbok för alla mina karaktärer när jag spelar rollspel, jag bygger även en utförlig bakgrundshistoria och förser dem med en personlighet som jag spelar utefter. Nördigt? Ja. Onödigt? Kanske. Förbättrar det spelupplevelsen in absurdum? Definitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

Så är det. Men det här är varken en film eller en bok. Det är ett rollspel, där du ikläder dig en persons liv och lever det för en stund. Och mig veterligen hoppar man bara i storyn i livet under sömn, kraftig fylla eller annan drogpåverkan.

Visst kan man se det så men å andra sidan hoppar ju spelet även över en rad andra mindre intressanta bitar som sömnbehov, toalettbesök osv. Även i riktiga rollspel (pen and paper) brukar det ju hoppas från scen till scen.

Jag förstår precis vad du menar och jag försöker inte hävda att du har fel, bara att det inte är så väldigt annorlunda än resten av implementationen. Skyrim blir det första TES-spel jag ger mig på (förstapersonsperspektivet är en av sakerna som hållit mig borta förut) så jag vet inte exakt hur jag kommer spela men det känns inte alls omöjligt att jag kommer skippa teleporteringsvarianten själv.